Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganska matprodukter

Jäst?

2016-03-19 09:58 #0 av: jojjobojjo123

Hej! Är vanlig jäst vegansk?
http://www.kronjast.se/content/kronjast-matbrod

Anmäl
2016-03-19 10:12 #1 av: starhawk

Jästen är ju en svamp och svamparna befinner sig någonstans emellan djur och växter, senare studier har emellertid påvisat att svampar är betydligt närmare djur än växter, så det hela handlar om hur "renlärig" du är.

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2016-03-19 11:45 #2 av: Ominous

Veganskt borde det vara, men inte vegetabliskt. 

Anmäl
2016-03-19 13:51 #3 av: veggie4every1

#0 Kronjäst är veganskt om man anser att svamp är veganskt, vilket jag gör.

Jag har hört något någon gång att torrjäst utom Sverige kan innehålla animalier, men jag vet inte om det bara var hörsägen.
Kronjäst är ok i alla fall.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-03-19 16:58 #4 av: starhawk

#3: Som jag skrev ovan det beror på hur "renlärig" man är, en svamp är mer djur än växt vilket gör det ganska klart för mig. Men det finns för all del dom som kallar sig vegetarianer och käkar fisk, dom verkar inte alls koppla på att fisk faktiskt är ett klart animaliskt födoämne.

Anmäl
2016-03-19 17:29 #5 av: E-l-vira

#4 Svampar är inte "emellan djur och växter", de är helt enkelt en egen kategori. Veganism handlar om att inte utnyttja djur, svampar är inte djur. Easy piece of cake :)

Anmäl
2016-03-19 17:42 #6 av: veggie4every1

#4 Jag tycker dock inte att fiskar och svampar kan jämföras när det gäller medvetande och kännande.

#5 Ja, det bör vara en easy piece of cake, det tycker jag ocksåSkrattar

Anmäl
2016-03-19 18:42 #7 av: starhawk

#5: Ja hittar man på en egen vetenskap så kan man ju äta det mesta! Skrattar

Anmäl
2016-03-19 20:21 #8 av: veggie4every1

#7 Svampar och lavar är en grupp för sig. Om man menar att svampar och lavar är djur, då är det förstås att hitta på egen vetenskap.

Men det är väl ingen som har gjort det här så vitt jag vet, om inte du själv är inne på den linjen...?Cool

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.