Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1126 ggr
Hundtassens
2016-03-27 18:38

En okunnigs fråga

Hej! Jag ska börja med att säga att jag inte på något sätt försöker trampa någon på tårna utan jag är bara nyfiken om hur ni resonerar och säger inte att något är rätt eller fel utan vill bara ställa en fråga. Jag är inte speciellt insatt i Vegan världen men jag är väldigt nyfiken på den. Att man inte äter kött är ju vanligare eftersom det finns många vegetarianer men att man väljer bort allt som är "producerat" av djur är lite ovanligare. Det jag undrar är vad ni har för "argument" eller vad man ska kalla det till att inte dricka mjölk. Har hört lite hit och dit och ville försöka förstå varför ni tycker att man ska låta bli att dricka mjölk från ko (eller get, får osv) :)

Annons:
penke
2016-03-27 19:00
#1

*asg* jag får upp reklam för Lithells korvar, här

"elitismen" om det är veganer eller vegetarianer som avstår allra mest  från djurproducerade saker släpper jag

 Jag ..Kan äta västerbottenost.., men kons mjölk är till för att hennes barn(*VISKAR* kalven) ska växa från ca 40kg till 400kg på ngt år
den är special-anpassad för kalven, på samma sätt som en kvinnas bröstmjölk är special-anpassat för ett mänskligt spädbarn

Människor tål egentligen inte ko-mjölk, med få undantag, bla  i Skandinavien och några boskaps-folk i afrika .

reklamen säger komjölk ger starkare ben(skelett).. men var i världen har vi mest osteporos/benskörhet (?) just i Skandinavien
d-vitamin/sol, är bättre bot, det har de mer av i afrika

 några tankar

   penke

Hundtassens
2016-03-27 19:21
#2

Det är super bra tankar du har verkligen men är det okej om jag ställer några motfrågor? och som förut så är jag varken för eller emot något. Men vi säger att en ko föder en kalv. Kalven får vara hos sin mamma tills den är stor nog att den själv väljer att börja äta gräs.  Istället för att göra så att kon slutar producera mjölk fortsätter vi mjölka kon ett tag till. Sen sinas kon i väntan på att kunna få en ny kalv och pruducera mjölk till den. 

Att ko-mjölk inte är bra för människor har jag hört mycket och jag förstår att mjölken inte ger människan starkare skelett men vad har det för effekt på oss? Jag har hört att det är dåligt men inte vad det gör mot oss.  Men tyvärr tänker inte folk på allt de stoppar i sig. Alla konserveringsmedel och hur man behandlar mycket mat och smakämnen. sånt tål vi egentligen inte heller för att inte tala om tobak och alkohol.  så jag förstår absolut dina tankar men det finns så mycket mer på marknaden som vi inte heller egentligen tål.

hyvetytte
2016-03-27 19:25
#3

Jag avstår mejeriprodukter för att de bidrar till dödande av djur och för att djurhållningen är oetisk. Kon insemineras för att bli dräktig mot sin vilja, när kalven föds tas den ifrån sin mamma direkt eller i bästa fall efter ett par dagar för att vi människor ska mjölka kon på onormalt stora mängder mjölk. De flesta kor står inlåsta och uppbundna majoriteten av sina livs. Tjurkalvarna går inte på bete utan slaktas så småningom för att bli kött. Första gången de ser himlen är i många fall på vägen mot slaktbilen.

Hundtassens
2016-03-27 19:42
#4

Jag kan förstå att det är så på vissa ställen men långt ifrån alla. Man får välja "rätt" mjölk för i sverige har vi ändå bra djurhållningsregler och om man väljer man krav och eko så är oftast väldigt bra. Många kalvar får vara med mamma i ett år gå på riktigt fina stora beten och vara glada. Många gårdar har även egna tjurar att betäcka med. Många har hela beten med tjurar och ja när de är fullvuxna slaktas de tyvärr men d har haft ett bra liv innan.  inseminering har jag hört att många har åsikter om kan du utveckla dom lite? för om kon är brunstig så kommer hon vilja betäckas av tjuren men om man inte har en tjur och inseminerar när kon är brunstig är det fel då? bara nyfiken som sagt.

veggie4every1
2016-03-27 20:22
#5

#1 Det finns ingenting elitiskt med att ta avstånd från att förtrycka andra individer och veganism är inte elitiskt. Det som är elitiskt i allra högsta grad är att vi tar oss rätten att döda, utnyttja och förtrycka andra individer helt i onödan för att vi tycker att de smakar gott och inte orkar ändra våra vanor.

#0 Roligt att du är nyfiken på veganism, välkommen hit🙂

Vi utnyttjar inte kossor för mjölk därför att vi är emot att förtrycka, döda och utnyttja andra individer. Det handlar inte om hur djuren behandlas medan de utnyttjas och dödas utan att djuren utnyttjas och dödas helt i onödan för en produkt vi inte behöver överhuvudtaget.

Lakto-vegetarianism innebär inte ett slut på exploateringen utan den riktar sig till att exploatera djurens reproduktionsorgan. När en ko inte ger mer mjölk så slaktas hon och hennes kalvar (de som inte kan utnyttjas i industrin) dödas unga för att de är ett överskott, en restprodukt,  som endast kommer till för att bilda komjölk.

Mjölkkonsumtion upprätthåller djurförtrycket med all död och lidande som det innebär oavsett om det är ekologiska kor, en liten familjeägd gård, svensk eller utländsk produktion.

Problemet är att djuren utnyttjas, dödas och förtrycks, inte hur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Hundtassens
2016-03-27 21:30
#7

#5tack för ett otroligt bra svar! Det lärde jag mig mycket av. jag går på ett naturbruksgymnasium där vi har kor och grisar. så det är därför jag är speciellt nyfiken på det hela. Jag går dock djurvårdslinjen och är Vegetarian sen jag var 7. Om jag fattat det rätt så vill ni inte utnyttja något djur alls på något men en fråga. Djuren skiter ju (självklart) och det är okej att gödsla med det eftersom det är naturligt att djuret skiter och den inte tar skada av det. Men om vi tänker ett perfekt samhälle där alla är veganer och har djur som sällskap. Så säger vi att djuret dör av ålder eller måste avlivas för den sprungit i hagen och gått omkull och brutit benet. skulle det vara okej att äta köttet då enligt er när djuret dött "naturligt" :)

veggie4every1
2016-03-27 21:51
#8

#7 Sällskapsdjur är en del av förtrycket.

Men nej, det skulle jag inte göra. Djur är inte produkter att använda även om de är självdöda eller förolyckade.

Det finns ingen anledning till att jag skulle vilja äta kött eller andra animalier om det är praktiskt möjligt för mig att avstå.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hundtassens
2016-03-27 22:02
#9

Hur menar du med att sällskapsdjur är en del av förtrycket?  Menar du att vi inte borde ha sällskapsdjur där även hundar och katter räknas?

Hundtassens
2016-03-27 22:28
#11

jag kan ju säga att jag lär mig mycket. från att tro att Vegan bara var ett speciellt sätt att äta till det här. känns lite udda för mig då jag har massvis med djur på vår bondgård både stor och små och jag skulle aldrig klara av att leva utan mina hästar, grisar, hundar, höns, reptiler, mfl.

vendelay
2016-03-27 22:51
#12

#11 Ja, veggie4every1 är full med info. Går inte att prata med henne utan att lära sig massor 🙂 Det är dock många som tror som du, jag gjorde också det! Om en bara väljer att avstå från att äta animaliska produkter (inklusive mjölk, ägg osv) kallas en för Vegetarian. Om en avstår från ALLT förtryck av djur kallas en för Vegan. Att vara Vegan innebär alltså att bl.a. inte använda ull, inte hålla på med kattavel eller liknande. (Ibland är det svårt, till exempel med djurtestade mediciner som en kanske måste ta, men det är viktigast att alltid göra sitt bästa.)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

penke
2016-03-28 12:25
#13

# Hundtassen
 i en Bullerbyvärld vore all mycket enklare,
en ko insemineras inte för det ska bli en kalv,
 det är en biprodukt som så snart som möjligt går till slakt
det är mjölken som är den viktigaste produkten.

En "sin-ko", som mjölka mindre än 50kg/dygn är ett problem/kostnad,
som bör vara inseminerad redan igen.
..eller

men, javisst, det finns några idealister, olönsamma Bullerbyare
där både djur, och människor äter och mår bättre..

opps, du har redan fått likande svar 😃

#eletistiska.. avsåg jag inte djurhållningen var
mer synen på andra människor, hur långt de hunnit i sitt kostmedvetande
att en Vegetarian är god, en Vegan än godare , Pranian nästan helig ….

Det kanske är mer mig själv jag tänker på,
 som yngre var jag mer ..militant vego,  "ville tvinga alla äta grönt",typ
 då kom av en s.k slump en tjej in i mitt liv (enkelt uttryckt)
 hon kunde inte äta grönt alls pga ..sjukdom, "bara kött"..så jag fick mig en tankeställare, en lektion i ..vadheterdetnu…ödmjukhet!

   penke

Annons:
veggie4every1
2016-03-28 12:50
#14

#12🤗

#11 För mig blev det naturligt när jag kom till insikt om att djur är egna personer och individer som inte finns till för oss att använda. Om djur inte är produkter, egendom, varor som kan köpas och säljas så kan vi inte rättfärdiga att hålla domesticerade djur i fångenskap för vårt nöje.
Men om man inte håller med så vill jag inte att någon använder det som en ursäkt till att fortsätta att äta animalier. Det minsta vi kan göra för djuren om vi bryr oss är att sluta att döda och äta deras kroppar och stödja dödande och lidande genom att konsumera mjölk och ägg i onödan. Det är det minsta.

Man utvecklas moraliskt sett och det blir en moralisk konflikt att vissa djur kan hållas som egendom och vissa inte. En del av våra domesticerade djur är rovdjur och äter andra djur. Det finns säkert många dock som inte håller med mig ännu och som vill behålla husdjuren för att man inte vill leva utan djur. Men jag känner att det inte handlar om människans vilja och nöje i det fallet och den generation som växer upp utan djur i fångenskap kommer inte att sakna det.

Djuren är inte till för människan. Hästar är inte till för att rida på, reptiler är inte till för att sitta i terrarium, fiskar är inte till för att ha i akvarium i vardagsrummet som prydnad, fåglar är inte till för att sitta i en bur hemma hos oss etc. etc.

Men vi ska ta hand om det djur som finns idag, givetvis.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-03-28 13:45
#15

#13 Det finns alldeles för mycket ödmjukhet hos många veganer enligt mig. Anser vi att rasister ska bemötas med samma ödmjukhet som speciesister?

Jag tror att man anser att man bör bemöta icke-veganer på ett ödmjukt sätt därför att man sätter människans intressen före icke-människans. Min ödmjukhet går till offren och inte till förövarna.

Men givetvis är det praktiskt möjligt som gäller. Vad hade din flickvän för sjukdom som gjorde att hon bara kunde äta kött? Enligt läkaren jag frågade så gäller det ofta okunnighet från läkarnas sida och felaktig kostplanering.

Men undantag finns väl i allt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hundtassens
2016-03-28 14:15
#16

För mig låter mycket av det här udda, hur ska vi kunna släppa hundar i det fira? dom kan ju inte leva i vilt tillstånd i sverige så då skulle vi behöva sluta avla på hundar och helt enkelt vänta tills den sista dött? Vi har ju i flera tusen år haft t.ex katter i egypten och så och jag förstår inte vart en katt lider av att vara ett husdjur. Det är svårt för mig att förstå det ni menar då jag är en bondtös. Har reptiler och andra djur och inte förstår er syn helt enkelt. Att välja bort saker från sin kost absolut det gör ju jag också men att inte ha sällskapsdjur eller hästar näe. Hästar har vi ju ridit så länge till och med indianerna gjorde det.. så jag förstår inte riktigt

Denna kommentar har tagits bort.
leoselin91
2016-05-24 23:29
#18

#16 
Vi har ju i flera tusen år haft t.ex katter i egypten och så och jag förstår inte vart en katt lider av att vara ett husdjur.

Jo det förstår jag. Vi har alltid haft den traditionen, och det finns i många andra kulturer. Men då är frågan man kan ställa sig: vilken rätt har vi att bestämma att just den arten ska "tvingas" hålla oss sällskap? Vilken art det än gäller, ingen av dem startade som domestikerade varelser. Vi gjorde dem till det. De har inte samma kognitiva förmåga att fatta beslutet: Åh, jag trivs inte att vara med människan, jag går iväg och lever mitt eget liv ute i skogen. Nej det är människan som tar det beslutet åt dem.  Vi objektifierar dem på ett sätt då vi avlar dem för våranskull och inte för deras. Det är klart att vi ska behandla de som är sällskapsdjur idag med respekt och omsorg, men ska vi stödja avling och "massproduktion" av djur för att vi ska känna oss bra med livet?  Nu känner jag mig lite som en hycklare som har fyra råttor ;P Men det är pga av dem jag ens börjat tänka i de här banorna. Jag skulle inte kunna släppa dem i det vilda såklart, de är för domestikerade och bekväma (dvs kan inte jaga och skydda sig mot naturen). Men det tvingar mig att inse att om jag vill ha husdjur, adoptera hellre. De djur som riskerar avlivas för att de inte har något hem, ge dem en chans istället. De "lider" inte såklart, när du behandlar djuren med kärlek. Men i det här fallet handlar det mycket mer om deras rättigheter som jordens individer. 

Hästar har vi ju ridit så länge till och med indianerna gjorde det

Jag kom tänka på när jag pratade med en kollega och hon har en kompis som är arbetar med häst-massör av något slag. Trots att hon valde det yrket pga hennes kärlek till hästar var hon väl medveten om rent fysiskt att en häst är inte menat att bära en människa.  
Här är en artikel som drar upp bra argument, och som för i övrigt arbetar med fysiologi. 
http://www.horsecollaborative.com/are-horses-really-made-for-riding/

Har du sett filmen Spirit? ;) 
Hästarna domestikerades pga det gjorde det bekvämare att ta sig igenom stora avstånd på en tid då vi inte hade kollektiv trafik, cyklar eller bilar. Behöver vi hästarna till det nu? 

"Regardless of the specific date of domestication, use of horses spread rapidly across Eurasia for transportation, agricultural work and warfare."

(https://en.wikipedia.org/wiki/Domestication_of_the_horse)

Hästarna idag antar jag, eftersom jag är inte så insatt i det själv, används inte i stor grad inom agrikultur, transport och krig… Eller? De domestikerades i första hand för att göra livet lättare för människan, det hade ingenting med djurets bästa att göra.  

Aja, det var mina argument i alla fall.. xD

Upp till toppen
Annons: