Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 1449 ggr
Anonym783
2016-04-01 15:23

Vegansk mat?

Halloj, Jag är med i elevrådet på min skola. Vi ska anordna en vårdag där bl.a. Bakningen kommer att vara med på agendan. Nu är det så att det finns en del veganer på skolan. Därför behöver vi lite tips på veganska bakverk man kan göra. Dessa kommer jag sedan själv testa i köket hemma. Krav: Enkelt att göra Inte kladdigt Måste gå på under en timme Vi har funderat på scones o pannkakor, men sconesen såg allvarligt talat inte alltför goda ut.. Har ni några tips?

Hakuna Matata.

Annons:
kigon
2016-04-01 15:35
#1

Rabarber paj! (alltid varit en favorit här hemma) Chokladbollar!! Smör kan bytas ut mot margarin i princip allt…

http://www.recepten.se/kategori/smaa_kakor.html

http://www.recepten.se/kategori/taarta_bakelser.html

http://www.recepten.se/kategori/godis.html

Byt bara ut ingredienser till veganska alternativ (lättast med äggfria kakor/pajer men det finns det gott om)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Anonym783
2016-04-01 15:47
#2

#1 Tack för tipsen! Men förutom margarin, vad använder man för veganska alternativ då? Är nämligen inte Vegan själv så det vet jag inte

Hakuna Matata.

[klarabastin]
2016-04-01 16:14
#3

#2 Det finns mjölkfritt smör på många butiker! Leta efter ett blå och vit randigt smörpaket med "carlshamn" på. Det brukar jag använda!

Ligger skolan i Stockholm så borde det finnas överallt!

kigon
2016-04-01 16:17
#4

#2 Mjölk = Osötad soja/mandelmjölk (jag brukar köra på soja). Sen finns det vispbar sojagrädde från alpro man kan köpa! I med lite socker medan det vispar så smakar det identiskt till vanlig vispgrädde 😃 Det finns även svensk, mer miljövänlig havrebaserad mjölk/grädde men tycker inte det smakar likt alls, isåfall i väldigt "havriga" saker som pannkakor/bröd/osv där det redan smakar havre…

Detta finns i alla ica/hemköp/osv butiker, annat än grädde/smör/mjölk är det inte något man behöver ersätta vanligtvis… Ägg är lite mer komplicerat i bakelser och passar kanske inte så bra om man inte får misslyckas några gånger först (folk använder fiberhusk, banan, osv), men det finns så mycket äggfria bakelser redan under en timme så det bör inte vara något problem 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Anonym783
2016-04-01 16:50
#5

#3 Nej, skolan är inte i Stockholm #4 Tack för tipsen!

Hakuna Matata.

vendelay
2016-04-01 17:13
#6

Detta recept använder jag!

Jag brukar ta 3 äpplen och 2 päron.
Mycket kanel, inget socker.

Smöret jag använder är Carlshamn. Det är ENDAST Carlshamns mjölkfria och en ny vegoserie från ICA som har helt veganska alternativ.
Jag brukar skippa sockret helt, det blir sött ändå.
1 dl sirap.
Som mjölk använder jag Alpros sojadryck (helst light för jag gillar den bäst).

Till det brukar jag ha Oatley Vaniljsås eller TofuLine Vaniljglass.

Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Anonym783
2016-04-01 17:34
#7

#6 Tack så mycket! Det svåra är ju att hitta ett über enkelt recept, pepparkakor är ju liksom för avancerat, något man märkte i julas..

Hakuna Matata.

[Synnerlig]
2016-04-01 18:51
#8

#7 De flesta färdiga pepparkaksdegar jag har sett är veganska så det är inte svårt :)

veggie4every1
2016-04-01 19:44
#9

Kolakakor är så enkla och goda och tar nästan ingen tid alls🙂

1 dl socker, 2,5 dl vetemjöl, 0,5 tsk bikarbonat, 1 tsk vaniljsocker, 2 msk sirap och 100gram margarin.

Joxa ihop allt och rulla till två rullar och platta till lite. Grädda på bakplåtspapper 175 grader i ca 15 minuter. Så skär du i lagom kakbitar direkt efter de är färdiggräddade.

Eller kokostoppar: 50 gram margarin (jag tar flytande och slipper smälta) 1,5 dl florsocker, 0,5 dl sojagrädde, 2 msk maizena, 200 gram kokosflingor.

Blanda allt och låt stå ca 15 minuter. Klicka ut toppar på plåt och grädda 175 grader ca 10-15 minuter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anonym783
2016-04-01 20:03
#10

#8 Nej, men alltså att rulla ut dem. Kan säga att det inte gick bra.. #9 Tack! Visste inte att margarin var veganskt, himla praktiskt ju

Hakuna Matata.

Ominous
2016-04-01 20:52
#11

Banankaka

4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl vatten eller valfri växtmjölk(jag tog osötad sojamjölk)
2 st bananer mogna bananer
75 gr smör eller margarin tex carlshamn eller icas mjölkfria
Ugnen ska vara på 200 grader.

Tar dock ca 50min i ugnen att bli klar, men blandar man ihop snabbt så :) 
Helst ska man även ha glasyr på, men går bra utan :)

Annars går det även utmärkt med snickers, som alltid är veganskt om man tar rätt choklad på. 

http://vegoriket.se/index.php/2013/03/15/brutalt-goda-brownies-med-en-mork-hemlighet/
Detta recept är också fantastiskt, och häftigt ;)

När jag hade kalas gjorde jag alla dessa kakor ovan, och gick hur bra som helst. Gjorde även äppelpajsmuldeg i små muffinsformar med alpros vaniljsås till :)

I wish I could write as mysterious as a cat

veggie4every1
2016-04-01 20:55
#12

#10 Ja, visst är det🙂Men inte allt margarin tyvärr, de envisas med att sätta D-vitamin från ullfett i många av dom.

Här är en lista på veganska margarin (utom de märkta D) och andra produkter.  Allt är dock inte veganskt på listan tyvärr utan det finns produkter med bivax och löss och animaliskt D-vitamin. Men man får sortera ut dessa.

http://www.vegokoll.se/vegolistan

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anonym783
2016-04-01 21:27
#13

#11 Tack. Banankakan får vi nog skippa, tror inte att de klarar så snabbt.. Väldigt kompetent klass jag har xD #12 Bra att veta :)

Hakuna Matata.

Annons:
vendelay
2016-04-01 23:19
#14

Äppelpajen går ju väldigt fort och är väldig enkel. Det svåraste kanske är att skala och skiva frukten? Resten är bara att slänga ner i samma bunke, röra runt och hälla över i en form. Hoppas du hittar något som funkar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym783
2016-04-02 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kolakakor :) Men på innehållsförteckningen till margarinet (tog flytande för enkelhetens skull) stod det mjölkpulver, då är det väl inte veganskt? Använde mildas

Hakuna Matata.

veggie4every1
2016-04-02 14:13
#16

#15 Ser fina ut🙂

Nej, tyvärr är inte det margarinet veganskt. Men Carlshamns margariner är helt vegetabiliska  och ICA har kommit ut med nya margariner (både fasta och flytande) som också är helt vegetabiliska.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anonym783
2016-04-02 14:19
#17

#16 Det borde väl smaka ung likadant? Köket fixar isåfall rätt margarin så det bör inte vara några problem :)

Hakuna Matata.

veggie4every1
2016-04-02 14:26
#18

#17 Ja, absolut. Det blir ingen skillnad alls🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: