Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 11186 ggr
Flöffo
2016-04-03 00:10

Champinjoner på burk

Jo. Det är så att jag har två burkar med Icas skivade champinjoner hemma, men problemet är att jag inte vet vad jag ska göra med dem. Jag är ganska dålig på att laga mat, faktum är att innan jag började laga vegansk mat så brukade jag inte laga något, det var mest att koka pasta, skära tomater, skala potatis och sånt där. Just därför vågar jag inte riktigt experimentera så mycket själv ännu. Så. Om någon här skulle kunna hjälpa mig att hitta något gott recept eller bara komma med förslag och förklaring på hur man kan tillaga dessa så skulle jag vara väldigt tacksam. 

Jag har letat lite, men de veganska recept jag har hittat innehåller soyagrädde eller iMat och det har inte jag hemma. Inte heller har jag någon "kyckling" eller biffar eller liknande. Skulle någon ha förslag på något man tycker är  jättegott så kan jag dock tänka mig att gå och köpa ingredienser trotts allt. 

Jag har hört att vissa brukar ha konserverade champinjoner på pizza, men det låter som att det skulle bli ganska slemmigt, så jag har varit tveksam. Jag har ingen aning dock, det kanske är gott. I så fall skulle jag kunna tänka mig att testa. Har ni några tips?

//Flöffo

Annons:
Hanna
2016-04-03 00:18
#1

Jag brukar ha burkchampinjoner på varma mackor/toasts. :) Annars är det faktiskt gott på pizza, enligt mig då.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

oddahviing
2016-04-03 00:25
#2

Se inte matlagning som något komplicerat :) När jag gör t.ex. ris så brukar jag slänga i allt möjligt tillsammans med det, bland annat svamp och det blir jätte gott!

'-Headlights on the highway-'

Flöffo
2016-04-03 00:30
#3

#1 Det verkar ganska gott och enkelt. Du får jättegärna utveckla det, jag är som sagt helt ny och brukar inte laga mat själv 😊 Är det bara att ta bröd, lägga på champinjoner och sen t.ex. ost ovanpå och in i ugnen? Haha, jag känner mig lite löjlig som frågar hur man gör varma mackor men, men, man lär sig… 🤪 Vad brukar du ha mer på pizzan? 🙂

//Flöffo

Flöffo
2016-04-03 00:37
#4

#2 Okej, tack för svaret! Jag brukar ha lite svårt för att experimentera i vanliga fall också, jag föredrar att följa anvisningar, recept och liknande, annars känns det som att jag allt kan bli dåligt och då slösar jag produkter. När jag har vant mig vid att stå vid spisen kommer jag dock definitivt börja testa mig fram mer, men det känns tryggare att kunna lite grunder innan. Hittills har den mest "komplicerade" maten jag lagat varit broccolisoppa, annars har det mest varit fryst mat som jag stekt eller bara vanliga, tråkiga kokta linser cx Det skulle vara kul att kunna laga riktig, god mat. Då skulle kanske mina föräldrar tycka om det och börja äta mer veganskt, det vore roligt :)

//Flöffo

oddahviing
2016-04-03 00:51
#5

Ok då förstår jag, du är väldigt nybörjare :) Något sånt här kanske?
http://receptfavoriter.se/recept/vegansk-pasta-med-svamp.html

'-Headlights on the highway-'

Flöffo
2016-04-03 00:56
#6

#5 Hehe, japp :) Tack, har inte alla ingredienser hemma, men det såg så gott åt så jag ska ta och spara det ändå c:

//Flöffo

Annons:
Hanna
2016-04-03 01:13
#7

Brukar ta rostbröd, tomatpuré, champinjoner, skinka, skinkost/mjukost sedan ost på. Kan även ha på tonfisk. Jag tycker personligen att det är godast att lägga ett bröd ovanpå sen och köra i toastmaker (eller vad det kallas). Kan tyvärr mycket lite om vegetarisk/vegansk kost, så du får väl ändra själv lite för att slippa skinkan och det där. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Flöffo
2016-04-03 02:05
#8

#7 Okej, tack så mycket! :)

//Flöffo

vendelay
2016-04-03 19:33
#9

Något jag tycker är gott är pyttipanna. Bara att ta vad du har hemma. T.ex. potatis, morot, broccoli, sötpotatis, svamp, palsternacka, kålrot, sockerärtor, paprika. Skala det som behöver skalas och tärna allt i ungefär lika stora delar och stek allt tillsammans med kryddor du gillar (jag gillar bl.a. vitpeppar, salt, grillkrydda, paprika). Jag har visserligen aldrig ätit champinjoner på burk, men det borde väl gå att steka?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Flöffo
2016-04-03 20:18
#10

#9 Okej, tack så mycket för tipset :)

//Flöffo

veggie4every1
2016-04-04 01:29
#11

Champinjoner på burk är gott i pastasås tycker jag🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Flöffo
2016-04-04 16:01
#12

#11 Okej, jag älskar pasta så det vore nog något.  Kom gärna med recept om du har någon favorit 🙂

//Flöffo

veggie4every1
2016-04-04 17:33
#13

#12 Ja, vem kan leva utan pasta😃

Jag går aldrig efter recept, men jag kan exempelvis göra en sås så här:

En ( eller två ) förpackning krossade tomater, ett par matskedar tomatkoncentrat, kryddor som basilika, oregano, rosmarin, en krossad vitlök, en burk champinjoner, ett par matskedar fryst majs, ca en deciliter stekt sojafärs, salt och peppar 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Flöffo
2016-04-04 19:23
#14

#13 Okej! Tack 😃

//Flöffo

vendelay
2016-04-04 22:42
#15

En annan grej som är god är att ha champinjoner i "kött"färssås. Jag brukar börja med att steka champinjoner, gul lök och vitlök i lite olja så de får lite stekyta. Sen i med färsen och låt den bli varm. Därefter kan du ha i tomatkross, sambal oelek, chilisås, vatten om det behöver späs lite (om du tycker att den blir för tjock alltså), rött vin. Jag brukar krydda med salt, vitpeppar, kanel. Ibland har jag också i rivna morötter eller bönor (jag gillar alla bönor, så jag brukar blanda) eller majs eller gröna ärtor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Flöffo
2016-04-05 16:20
#16

#15 Okej, tack :)

//Flöffo

vendelay
2016-04-05 17:12
#17

Jag glömde mitt och sambons absoluta favoritrecept med champinjoner! 🤐

Champinjonsoppa! Vi brukar göra ungefär såhär:
500g champinjoner skurna i halvor eller fjärdedelar
5 dl sojadryck light från Alpro
1 burk Oatley iFraiche
2 mellanstora vitlöksklyftor
Salt, vitpeppar
(Eventuellt svampfond för extra smak)

Först har vi i sojadrycken och svampen och låter det koka upp (tänk på att svampen kommer krympa när den blir varm så ha inte i mer vätska än det som står). Sen har vi i resten och låter det småbubbla ett tag. Smaka av och se om du vill krydda mer. Jättegott att äta med baugette och Carlshamns margarin 😍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
2016-04-05 17:27
#18

Om jag fått ris eller makaroner kvar sedan dagen innan, så brukar jag steka lite champinjoner med lök och e.v. vitlök. När dom fått lite färg så sätter jag till pastan eller riset och om jag har, frysta grönsaker. T.ex. ärtor, majs harricot verts m,m,
Salta och peppra. Om man vill kan man smaksätta med lite soja, curry eller annan krydda.
Man kan också stuva svampen och ha som fyllning i crepes.
Eller lägga svampstuvningen på vitt bröd + lite ost, och gratinera i ugnen.

Tant Grön
2016-04-05 17:28
#19

Köpte nyligen 12 burkar champinjoner från Matsmart, så bra att få lite inspiration i denna tråden. 👍

vendelay
2016-04-05 20:09
#20

OT - vad är skillnaden mellan champinjoner i burk och färska champinjoner? Smakmässigt osv. Jag har aldrig ätit det på burk men jag gillar färska champinjoner.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: