Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Vad kan man göra av hampafrön?

2016-04-06 18:02 #0 av: Tant Grön

Jag har fått två paket krossade hampafrön och vet inte riktigt vad jag skall göra med dom. Gjorde fröknäcke idag, men det gick inte åt så mycket, och sista förbrukning är i slutet på maj. Hoppas någon har ett bra recept. Glad

Anmäl
2016-04-06 18:34 #1 av: Annielle

Du kan ju strö dem på mat, t.e.x om du äter gröt eller musli, men även blanda i smoothisar.

De innehåller ju väldigt bra fetter, men som tyvärr är känsliga för uppvärmning.

Du kan ju även testa att göra smör av dem (vet inte hur gott det är dock, men går ju att ha i te.x mandel eller annat man vet man tycker om)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2016-04-06 19:03 #2 av: veggie4every1

#0 Har jag skalade och krossade hampafrön så blandar jag en matsked i havregrynsgröten, tillsammans med linfrönGlad
Goda och nötiga tycker jag.

#1 Bra tips att göra smör, det ska jag prova någon gångGlad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
VäckarklockaIf Not Us, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anmäl
2016-04-07 00:13 #3 av: oddahviing

Du kan göra smoothie / hampa mjölk. Mixa vatten och fröna så blir det krämigt ^_^ En banan i med, smarrigt.

Anmäl
2016-04-07 09:51 #4 av: Tant Grön

Tack för alla tips. Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.