Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2710 ggr
veganvera
4/6/16, 7:49 PM

Får inte vara vegan längre!

Hej! Jag är en tjej på 16 år som har varit Vegan sen i somras. Jag har planerat måltider och lagat min mat själv (resten av familjen är köttätare) och det har gått bra. Men nu har mina föräldrar tröttnat. De gillar inte att jag äter annan mat än vad de gör, de tycker inte att det blir någon sammanhållning runt matbordet och mamma säger att hon inte ser någon anledning att gå hem och laga mat om jag ändå inte tänker äta den.

För ungefär ett år sedan åt jag alldeles för lite och var underviktig. När jag sedan i början av sommaren hittade vegankosten tyckte jag att det verkade bra och jag började äta mer och lät mig även äta godsaker ibland, så länge det var veganskt. Sedan blev jag mer och mer intresserad av djurrätt och nu är jag inte alls så fokuserad vid hälsosam mat eller att gå ner i vikt, vilket jag är glad över och känns bra. Problemet är att jag har gått upp i vikt, vilket borde ses som bra, men mamma tycker att jag har gått upp för mycket. Visst är jag lite mullig och större än jag brukade vara men jag är långt ifrån överviktig. Detta använder mamma såklart som ett argument mot vegankosten och nu har det gått så långt att mina föräldrar inte tänker tillåta att jag lagar egen mat, framöver får jag äta det som serveras.

Så frågan är vad jag ska göra? De är rätt så upprörda och jag vill ju inte splittra familjen liksom. Men samtidigt vet jag inte om jag kan äta kött, eller ens mejeriprodukter, nu när jag sett sanningen. Snälla hjälp!

Annons:
Corgitok
4/6/16, 7:55 PM
#1

Säg att det är din kropp och att du väljer. Kanske inte så bra argument men ja. Du tänker ifallafall på miljön och djur.

Kan du inte visa henne hur allt går till och varför du är Vegan? Då kanske hon förstår..?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Zadeira
4/6/16, 7:56 PM
#2

Du bor hemma och är inte myndig, så tyvärr tror jag att du inte har så mycket att göra mer än att verkligen prata med dem. Förklara för dem varför du vill äta vegan-kost och förtydliga hur viktigt det är för dig och ditt mående. Berätta hur mycket det betyder för dig både psykiskt och fysisk och var ärlig och tydlig med varför du vill äta som du gör.

Betalar du din mat själv? Det kan också vara ett alternativ att du köper och fixar din mat helt själv men att ni äter tillsammans. Du och din mamma kan ju kanske laga mat ihop även om ni lagar olika rätter. Då kanske du kan introducera lite av din mat i deras också.

Zadeira
4/6/16, 7:59 PM
#3

Framförallt, var inte arg och irriterad när du pratar med henne utan håll dig lugn, sansad och saklig. Om du börjar anklaga henne och säga att du bestämmer själv så tror jag snarare att hon uppfattar dig som omogen och kanske bara är inne "i en fas". Bättre att du moget berättar om fördelarna med vegankost och varför du vill äta så, att du liksom kan argumentera och motivera på ett vuxet och genomtänkt sätt.

Bill&Bull
4/6/16, 8:02 PM
#4

Jag tror som övriga att du får ta ett samtal med dina föräldrar. Du är tillräckligt gammal för att avgöra vad du vill äta eller inte.

||My Love For Animals Is Immortal||

[klarabastin]
4/6/16, 10:03 PM
#5

Dina föräldrar får INTE tvinga dig att äta något som du inte vill så länge det inte är något livsnödvändigt. Att dina föräldrar skulle tvinga dig att äta animaliskt skulle vara som att ett par föräldrar tvingar sitt barn att äta bröd eller tomater varje dag.

Zadeira
4/6/16, 10:05 PM
#6

#5 Föräldrar "får" tvinga dig att göra det så länge det inte är skadligt och du inte är myndig.

Annons:
veggie4every1
4/6/16, 10:59 PM
#7

#0 Kan det vara så att dina föräldrar inte vet vad veganism handlar om? De kanske tror att det bara är en kosthållning och ser det som besvärligt?

Berätta för dom om hur du känner det moraliskt och vad vi gör emot andra individer i onödan och varför du anser att det är fel. Då kanske de får en annan förståelse.

Sammanhållningen vid middagsbordet blir väl ändå knappast bättre när en familjemedlem tvingas att gå emot sina moraliska värderingar varje gång man sätter sig till bords.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
4/6/16, 11:06 PM
#8

Jag har vägrat och skulle vägra äta kött >__< hellre svält. "Ät upp eller ät ingenting" fungerade inte på mig, för jag valde glatt att inte äta någonting…

'-Headlights on the highway-'

[klarabastin]
4/7/16, 8:40 AM
#9

#8 samma här😂

-helena-
4/7/16, 9:59 AM
#10

Jag blir så frustrerad å dina vägnar. Men jag vet att det kan vara svårt för föräldrar att acceptera att barnet lägger om sin kost. Jag hoppas att ni kommer att kunna lösa det genom att prata med varandra.

Den uppenbara lösningen om din mamma upplever det onödigt att laga mat du inte äter är förstås att hon lagar veganmat. Men hon är väl inte riktigt "där" idag. Kanske kan du övertyga henne att börja med att laga en vegansk grundmåltid, så kan hon om hon absolut måste steka en köttbit bredvid?

Är hon alls mottaglig för att smaka veganmat? Kan du utbilda henne lite? Laga mat åt henne? Laga mat tillsammans?

Om hon är med på Facebook, tipsa henne gärna om gruppen Vegoparents. De flesta där är föräldrar som valt vegankost för sig och sina barn, men det finns även föräldrar som är i din mammas situation och de brukar få bra stöd och information därifrån.

Ninja99
4/7/16, 11:17 AM
#11

Jag tycker det låter hemskt att du inte ska få vara Vegan längre. Du är tillräckligt gammal för att själv få välja vad du vill äta och inte äta, så länge det inte skadar dig. Kan du visa dina föräldrar det du har sett, så kanske de förstår varför du har gjort detta val? Dina föräldrar kan inte tvinga dig att äta kött, jag har väldigt svårt att se att någon mamma eller pappa skulle trycka in en köttbit i sitt barns mun om hen inte vill äta döda djur, då har de definitivt gått över gränsen. Om de inte vill laga ett alternativ till dig, får du väl äta det som är veganskt utav det som serveras, såsom potatis, grönsaker, pasta etc. Eller ännu hellre, kan du inte själv laga ett veganskt alternativ åt dig, när resten av din familj äter en kötträtt? T ex köpa en färdig linsbiff, tzaybitar, oumph eller något annat smaskigt alternativ, som du kan bjuda dem på så de får smaka på hur gott det kan vara med vegetariskt kött? Då försvinner ju argumentet att din mamma inte vill laga veg. mat till dig, lös det själv istället så blir det väl inga problem..? Sen tycker jag att du ska läsa på ordentligt om hälsofördelarna med en helt vegetarisk kost och om hur skadligt det faktiskt kan vara för människan att äta animalier, så att du har ytterligare bra argument för att inte äta kött m.m. (tänkte på #6 inlägg om skadligt). Om nu inte argumenten om de djurrättsliga perspektiven faller i god jord. Jag är helt övertygad om att animalisk kost inte är hälsosamt för oss människor, jag tänker främst på rött kött och charkuterier, vilket kan leda till tarmcancer, diabetes etc., mjölk från kor som inte är designad för oss människor som kan leda till prostatacancer, bröstcancer, benskörhet etc. Det finns massor av intressanta studier som bevisar sambanden mellan försämrad hälsa och konsumtion av animalisk föda. Därmed inte sagt att allt som är veganskt är nyttigt (tänker på godsaker) men en växtbaserad kost är betydligt bättre för kroppen. Kolla t ex på Läkare för framtidens hemsida, http://www.lakareforframtiden.se/ Nu läste jag din inlägg ytterligare en gång, förlåt, jag hade glömt allt du skrev, och såg nu att dina föräldrar inte tillåter att du lagar din egen mat..?? Va? Hur kan de inte tillåta det? Det låter ju som en 5-årings nivå, sanslöst. Ät då det som är veganskt och bry dig inte om resten. Är det inget veganskt alls, såsom grönsaker m.m. så får du väl ha ett paket knäckebröd, musli, bönor eller annat som inte behöver kylförvaras på ditt rum och kompletteringsäta om du inte blir mätt av middagen. Du ska inte tvingas att äta döda djur, dina föräldrar borde skämmas för att de behandlar dig så! Nu blev jag riktigt upprörd.. 😠 Lycka till och hoppas att du får mer förståelse och respekt för dina val framöver!

Ulla Svensson
4/7/16, 2:12 PM
#12

Hej

Vad bra att dina föräldrar tycker så för du kan få allvarliga problem med din hälsa om du inte äter animlalist. Man får järnbrist och har man det tar njurarna upp kadmium och det är allvarligt. Dessutom är det nästa omöjligt att få fram friska barn på en vegankost. Det är verkligen inte synd om djuren om du äter svenskt naturbeteskött.

veggie4every1
4/7/16, 3:09 PM
#13

#12 Jag tycker att du bör läsa på om vegankost.  Vegankost är inte lika med järnbrist och att det är omöjligt att få fram friska barn är helt felaktigt. Det verkar som att du läst "Vegomyten"😃
Läs på lite mer så ska du få se att vegankost inte är farligt, snarare tvärtom. All kost kan förstås vara skadlig beroende på hur man äter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Liv03
4/7/16, 4:03 PM
#14

#12 har du sett djurfabriken?? http://djurfabriken.se/ allt är filmat i Sverige. Jag vet inte om jag ens länkade nu, har aldrig länkat innan😅!! Men sök iallafall på djurfabriken.se. Det är vardag för normala svenska djur. Det är inga extremfall!! Så nej, svenska djur har det inte särskilt bra. Järn finns i broccoli, kål, bönor, linser och en massa annat. Dessutom kan man ta tillskott om det behövs. Så järn är inget problem!!😊

Ominous
4/7/16, 6:55 PM
#15

#2 
Ts är 16år och har rätt att göra vad hen vill med sina egna pengar. Så jo, ts har helt rätt att vara Vegan och göra sin egen mat. Skulle hennes föräldrar neka henne tillträde till köket är det de som gör fel och kan bli anmälda skulle de gå så långt.

Myndig eller inte så kan föräldrar inte tvångsmata en. Men de har däremot skyldighet att se till att du får mat, men säger inget om att man inte får fixa sin egen mat.

I wish I could write as mysterious as a cat

-helena-
4/8/16, 8:06 AM
#16

Jag tycker att TS föräldrar ska betala hennes veganmat, hon är bara 16! Det ska inte behöva vara en förutsättning för att hon ska få äta veganskt. Laga är en sak, men betala mat själv som 16 år..?

Zadeira
4/8/16, 9:53 AM
#17

#15 Var sa jag att TS inte får göra vad hon vill med sina pengar? Jag sa ju faktiskt att alternativt kan hon betala och laga sin mat själv. Jag sa inte heller att de kunde tvångsmata henne eller neka henne tillträde till köket utan att hon nog måste prata ordentligt med dem så att de förstår varför hon har gjort ett val med vegankost och att de tillsammans kan lösa det på ett trevligt och bra sätt så att alla är nöjda.

Jag påtalade att som omyndig och bor hemma så delvis kan föräldrarna tvinga en till kost, dvs de kan låta bli att laga specialrätter för att barnet  (i detta fall tonåringen) inte vill äta vissa saker. Så då får de hitta en lösning där TS får sin kost och föräldrarna sin, men alla är nöjda.

Ominous
4/8/16, 4:59 PM
#18

#17
Fast det stämmer inte att de kan "tvinga henne till viss del". Att låta bli att laga specialrätter till henne gör det de redan om du läser första inlägget. Det handlar om att hon nu inte får laga sin egen specialmat ens. Myndig eller inte har inget med saken att göra. Hon har rätt att få köpa och laga sin egen mat i sitt hem. Det handlar om att hon inte ens får detta av sina föräldrar.

I wish I could write as mysterious as a cat

Jaguar_
4/8/16, 9:48 PM
#19

Sitt ner med dom och prata och berätta varför du vill äta som du gör tycker jag. Lägg även till att du vill det så mycket att du kan tänka dig handla din mat själv för dina egna pengar så de ser att du verkligen vill detta. Säga att du lagar din egen mat och ni kan liksom laga tillsammans vid spisen även om ni äter olika. Det kan vara mysigt. Om du mår bättre av kosten säg detta. Uttryck allt men inte på något sätt aggressivt. Försök att få dom att förstå dig. Tro de kanske lyssnar efter ett tag. Om de inte är intresserade av din kost själva så prata aldrig om det med dom utan låt dom bli nyfikna och fråga på egen hand. Det kommer komma. Lycka till!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vegantjej
4/10/16, 2:50 PM
#20

#15 en 16 åring har inte rätt att göra vad den vill med sina pengar. Bara om hen har tjänat ihop dessa via ett arbete som föräldrarna har givit sitt medgivande till…

Annons:
Ominous
4/10/16, 5:27 PM
#21

#20
En 16åring har rätt att göra vad den vill med sina pengar, alltså pengar hen äger.

Tror inte man behöver tillstånd av sina föräldrar för att jobba när man är 16år. Det behövde inte jag iallafall. Föräldrarna kan ju förbjuda en, man har svårt att se hur de skulle gå till.

I wish I could write as mysterious as a cat

vegantjej
4/10/16, 6:08 PM
#22

#21 Nej du har fel. Kolla FB 9:3 och 6:12.

[Outlawly]
4/10/16, 6:11 PM
#23

Om din mamma tycker att hon lagar mat i onödan eftersom du lagar egen mat. Så kan du ju säga att du kan laga veganskt till hela familjen några dagar i veckan också 🙂
Och så för du väl säga att du mår bättre och piggare nu.

Ominous
4/10/16, 6:56 PM
#24

#22
Du får länka eller kopiera om du vill förmedla något.

I wish I could write as mysterious as a cat

vegantjej
4/10/16, 7:07 PM
#25

#24 Det går att googla lagar eller slå upp i lagboken….:) Jag hänvisade till lagarna det är bara att kolla upp, slog upp i min egna lagbok annars skulle jag kopierat men det går alldeles utmärkt att söka själv via google om du inte äger någon lagbok!

vegantjej
4/10/16, 7:10 PM
#26

För övrigt räcker det gott att hänvisa så som jag gjorde, tänk om man alltid skulle behöva skriva ut hela texten till varje lag man hänvisade till, går ju inte! Går  alldeles utmärkt att söka på lagen själv :)

Ominous
4/11/16, 6:56 PM
#27

#25 
Jag sitter inte och googlar upp dina källor åt dig. 

Man kan som 16åring börja jobba och skriva på avtal utan föräldrar tillstånd. Sen kan såklart föräldrarna driva igenom ett förbjud. Men det är inte direkt jätteenkelt, även om det går. Men som jag sa, man behöver inte tillåtelse.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
[Synnerlig]
4/11/16, 9:09 PM
#28

Jag arbetade på restaurang när jag var 16 år och behövde inte mina föräldrars tillåtelse :P

Ninja99
4/12/16, 2:29 AM
#29

#27 Nu var det väl inte så att vegantjej ville att du skulle googla upp lagtexterna åt henne (så uppfattade inte jag det iaf), hon har ju redan läst dem, utan för din egen skull, för att DU skulle kunna läsa själv vad lagen säger. Om du hade brytt dig om att kolla t. ex. FB 6, § 12 som vegantjej tipsade dig om, så hade du kunnat läsa följande där: "Barnet ingår självt avtal om anställning eller annat arbete, men endast om vårdnadshavaren samtycker till avtalet." vilket inte riktigt stämmer överens med det du skrev i ditt inlägg "Men som jag sa, man behöver inte tillåtelse." Men nu var det ju kanske inte riktigt detta som tråden handlade om. Hur har det gått för dig #0 veganvera?

vegantjej
4/12/16, 10:48 AM
#30

#27 Hänvisar till #29. En 16 åring kan skriva på hur många avtal den vill, avtalen är inte giltiga utan vårdnadshavares samtycke.  Hade 28# föräldrar kommit i efterhand och sagt att de inte godkänner avtalet gäller det inte, däremot kan föräldrarna godkänna avtalet i efterhand.

Kolla första meningen i FB 9:1 för extra förtydligande "den som är under arton år (underårig) är omyndig och får ej råda över sin egendom eller åta sig förbindelser…."

Sen finns ju undantag som till exempel FB 9:3  där en som fyllt sexton år får bestämma över pengar denna själv har tjänat ihop genom ett arbete godkänt av föräldrarna som det står om  i FB 6:12. 

Jag har redan läst avtalsrätt så för min skull behöver du inte googla fram några lagar, det är för din skull i så fall eftersom du inte har koll Omnious…

Ominous
4/12/16, 8:21 PM
#31

#29 
Har jag inte påstått heller. Jag menade att hon får kopiera relevanta stycken, inte referera till en hel lag. Jag tänker inte sitta och leta upp det hen syftar på. Refererar man till en källa får man ju visa den.

Jag har jobbat som minderårig. Jag vet hur det fungerar i PRAKTIKEN. Du behöver inte aktivt skaffa tillstånd från dina föräldrar för att arbeta. Skaffar du jobb och dina föräldrar inte samtycker kan du bli tvingad att sluta. Men det är helt möjligt att låta bli att berätta för sina föräldrar att man jobbar.

Lagen handlar alltså om föräldrarna INTE samtycker, hur det fungerar då. Man behöver inget skriftligt intyg på att man har tillstånd. Det är föräldrarna som aktivt måste säga att de INTE samtycker.

Vad lagar säger och hur det fungerar i praktiken är två HELT olika saker.

I wish I could write as mysterious as a cat

oddahviing
4/13/16, 12:51 AM
#32

Veganvera, where are u? 🤦‍♂️

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: