Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2083 ggr
veggie4every1
4/8/16, 2:14 PM

LCHF-aktivister attackerade forskare

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
4/8/16, 2:35 PM
#1

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
4/8/16, 3:12 PM
#2

Förvånar mig inte. De är alldeles för under-carbed för att kunna tänka klart.

'-Headlights on the highway-'

sallad
4/8/16, 3:49 PM
#3

#2 😃

-Rasmus 🌈

Ninja99
4/9/16, 11:55 AM
#4

Tack för intressanta artikel- och radiolänkar (så skönt det är att lyssna på artiklar istället när man ligger i sängen och är så trött så att ögonen går i kors och det är jobbigt att läsa på den lilla mobilen..) Tragiskt att läsa om att forskare tystas ner av hotfulla individer. Det är skrämmande om det är på väg att bli så att universiteteten behåller sin forskning inom de egna väggarna istället, p.g.a. rädsla för hot och påhopp. Det här tycker jag är ett växande problem, nästan överallt stöter man på folk som lätt blir aggressiva och till och med lite hotfulla om man inte håller med den stora massan, eller normen i samhället, om man t. ex. tipsar om studier som visar på komjölkens negativa effekter på människokroppen. Eller köttkonsumtionens samband med utvecklingen av tarmcancer m.m. Det kan gälla mat, läkemedel, vaccinationer, uppfostran etc. Som till exempel vi veganer som väljer att inte äta kött eller något annat från djur, de flesta av oss har nog någon gång blivit ifrågasatta och kanske känt sig påhoppade, inte minst på nätet. Det är så tråkigt när folk blir oförskämda och hotfulla, då tappar man ju chansen att föra en intressant och givande diskussion. Och det känns som det bara blir värre och värre, gränsen för hur folk beter sig mot andra flyttas hela tiden. Alla borde tänka på att det man skriver ska man också kunna säga till en annan människa, öga mot öga, och inte bara gömma sig bakom ett tangentbord. Hoppas att vi alla kan tänka på det, även LCHF:are som har åsikter om forskares vetenskapliga studier.

Inkanyezi
4/9/16, 1:37 PM
#5

Det kanske bör påpekas att faktaunderlaget i de refererade artiklarna är ytterligt magert. Det finns ingenting som visar på att LCHF-förespråkare (i något antal) skulle ha kommit med hot mot Lisa Söderström. Inga fakta alls har redovisats för det, utan det är en vinkling i den första artikeln hos Sveriges Radio som anger det. Lisa Söderström har inte heller forskat på LCHF, och det enda som har anknytning till fettet i hennes avhandling har egentligen ingenting med LCHF att göra.

Det kan vara läge att kolla fakta innan man slänger ur sig en massa om dem man ser som motståndare mot den egna ideologin.

Jag tänker mig att man genom att kontakta Lisa Söderström möjligen skulle kunna få exempel på de dödshot som har framställts, hur många de är, och om de kommer från flera olika deltagare. Och för debatten i ämnet är det så klart också viktigt att veta om dessa hot kommer från just den kategori som pekas ut. Det är också intressant att få reda på om den sortens argumentation är vanlig från den gruppen.

Vi känner till att militanta veganer och djurrättsaktivister emellanåt tar till utomparlamentariska åtgärder mot dem de ogillar, vilket främst handlar om frisläppning av djur i fångenskap, vilket i en del fall är kontraproduktivt, då frisläppande av amerikansk flodiller har fått närmast katastrofala verkningar på den lokala faunan.

Något liknande är hittills inte känt när det gäller LCHF-förespråkare, och jag tycker att det skulle vara intressant att veta vilken faktabakgrund som kan finnas till de här uttalandena i pressen, vilka alla ser ut att ha samma källa:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6405808

oddahviing
4/9/16, 1:48 PM
#6

#5 Ja hot förekommer överallt och jag är helt säker på att alla LCHF:are inte är änglar, det är inte alla veganer heller och de gör inte alltid genomtänkta handlingar. Vare sig hon forskat om LCHF eller ej så är hot inte ok.

Och du säger att LCHF:are inte gjort någon handling i jämförelse med att släppa djur lösa. Undrar då vad skulle LCHF:are kunna göra som är motsvarande? Släppa oljorna lösa?

Djurrättsaktivism har inget med hälsokost eller forskning att göra. Det handlar om liv och rättvisa. LCHF:are kan aldrig jämföras med djurrättsaktivister, eller veganer.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Inkanyezi
4/9/16, 1:56 PM
#7

Det intressanta här är ju att en grupp pekas ut, utan någon faktabakgrund.

Vi har inte sett några konkreta exempel på hot, och inte heller något exempel som binder ihop ett sådant hot med en viss grupp. Jag tycker att massmedia här har missbrukat sitt förtroende, eftersom de sprider rykten.

Om man i stället tittar på diskussioner i forum specifikt för exempelvis LCHF,  djurrättsaktivism eller abortmotstånd blir bilden en helt annan. I en del av de här forumen förekommer långtgående aggressiva uttalanden, till och med hot, men jag hittar faktiskt inga sådana när det gäller LCHF-förespråkare.

vendelay
4/9/16, 2:20 PM
#8

#7 Jag håller med oddahviing, det går ju inte att jämföra en kosthållning/diet med djurrätt/veganism? Kosthållning innebär ju vad någon äter, djurrätt och veganism handlar ju om liv (eller varelser som inte idag har någon rätt till sina liv).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Inkanyezi
4/9/16, 2:41 PM
#9

#8 Jag ser inte något samband mellan det du anför här och mitt inlägg med nummer #7, så jag undrar varför du lägger in det som en kommentar till mitt inlägg. Det jag pekar på är att det hela ser ut att vara en tidningsanka, fabricerade uppgifter som inte har helt och hållet med verkligheten att göra.

Jag har läst igenom den doktorsavhandling som det hela avser, och det handlar inte om forskning på kosthållet LCHF utan något helt annat; undernäring i sjukvården hos äldre patienter. http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:876410/FULLTEXT01.pdf

Mai-Lis Hellenius som figurerar i den andra SR-länken har under ganska lång tid fört en kampanj mot LCHF utan att kunna redovisa något vetenskapligt underlag, och radioinslaget där hon intervjuas erbjuder ingenting nytt. Det är helt i linje med hennes tidigare uttalanden.

Dessutom finns här en diskrepans av monumentalt slag, genom att just det här forumet handlar om veganism, vilket inte på något sätt är relaterat till vare sig uttalandena från Hellenius eller de påstådda dödshoten mot Lisa Söderström. Jag skulle se rätt allvarligt på dödshot för min yrkesverksamhet, och jag skulle säkert se till att få dem utredda. Det handlar ju om ett lagbrott av allvarligt slag, och Polisen borde kunna ta reda på varifrån hoten kommer.

I stället ser vi här på ett Internet-forum hur det sprids ett rykte, i vilket vi inte har någon som helst möjlighet att utröna sanningshalten. Och här sätts LCHF också upp som någon slags motpol till veganism och djurrätt, vilket är djupt oärligt. Visserligen är nog de flesta som har LCHF som kosthåll också köttätare, men principen bakom LCHF har ingenting alls med köttätande att göra. Det är fullt möjligt att inom veganismen ha ett kosthåll baserat på att ta energin från fett i högre grad än från kolhydrater.

Fortfarande är #8 som jag ser det fullständigt orelaterat till inlägg #7.

vendelay
4/9/16, 2:49 PM
#10

#9 Jag kommenterade ganska OT, det enda jag kommenterade på var att du tog upp att:

"Vi känner till att militanta veganer och djurrättsaktivister emellanåt tar till utomparlamentariska åtgärder mot dem de ogillar, vilket främst handlar om frisläppning av djur i fångenskap, vilket i en del fall är kontraproduktivt, då frisläppande av amerikansk flodiller har fått närmast katastrofala verkningar på den lokala faunan. Något liknande är hittills inte känt när det gäller LCHF-förespråkare"

Det finns ingenting en LCHF:are skulle kunna göra som är jämförbart eftersom LCHF "bara" handlar om mat och sin egen kropp medan djurrätt och veganism handlar om allas rätt till sina egna kroppar och liv.

Jag har inte läst avhandlingen osv, är inte intresserad. Jag ville bara påpeka att det inte går att jämföra LCHF och veganism som du gjorde. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Inkanyezi
4/9/16, 3:03 PM
#11

#10 Men jag har ju inte jämfört LCHF med veganism. Jag har bara påpekat att i den subkultur som förekommer inom en del filosofier är hot och våld eller självsvåldighet kända. Något sådant har jag ännu inte sett inom LCHF.

Och det har alldeles bestämt med ämnet att göra, liksom påpekandet att inga bevis har framförts om de påstådda hoten. Här har vi en rubrik som säger att LCHF-aktivister har attackerat forskare, och när man skrapar på ytan bidde det inte ens en tumme. Jag välkomnar om Lisa Söderström eller Mai-Lis Hellenius skulle se till att hoten som har angivits här blir utredda. Det är rimligt att dödshot via deras offentliga mail-kanaler borde polisanmälas och utredas.

Men vi har inte fått några konkreta bevis på att sådana hot alls har förts fram.

Geru
4/10/16, 12:30 AM
#12

Pft, det är ju bara kika in på kolhydrater i fokus så ser man direkt vad artikeln pratar om;) Jag kan tycka att det är väldigt sekt likt, och därav så lär det nog finnas hot och annat kul med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Inkanyezi
4/10/16, 9:14 AM
#13

#12 "Guilt by association" menar du alltså Geru?

Jag tycker att det är mycket fult att sprida rykten av det här slaget.

Några hot har såvitt jag vet aldrig förekommit, men jag inser att det kan finnas idioter av alla slag överallt, så omöjligt är det ju inte. Men provokationer av det här slaget kan ju också mycket väl komma från annat håll. 

Om det nu har förekommit hot - märk väl, vi har inga bevis för det - så vet vi ju inte varifrån hoten har kommit. Det finns ju i så fall ingenting alls som säger att det inte var exempelvis en Vegan som gjorde det för att svärta ner den grupp man vill se som motståndare.

Det har alltså inte framförts några som helst hårda fakta om att hot alls har förekommit, enbart rykten, producerade av människor som under lång tid har propagerat emot en viss typ av kosthåll. Rubrikerna pekar ut en viss grupp, men handlingssättet, att hota, är inte typiskt för gruppen som pekas ut.

Jag tycker inte att det är okej att sprida den här sortens rykten.

Annons:
Geru
4/10/16, 10:19 AM
#14

#13 Det har jag väl inte skrivit ändå? Det är dock definitivt flertalet som inte riktigt kan ta att deras kost kanske inte är så bra som dom påstår. Jag har flera gånger fått raka personangrepp efter att jag kritiserat LCHF på kolhydrater iFokus

Det är väl lite som ryktet att LCHF är den bästa dieten:D?

Jag tycker inte att det är okej att sprida sådana rykten heller, men det görs ju flitigt ändå. För det finns ju bevis som säger att LCHF kan vara farligt för hälsan, om vi nu ska prata att man måste bevisa saker. Men eftersom större delen av communityt skiter fullständigt i det så.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Inkanyezi
4/10/16, 10:25 AM
#15

#14 Kan du vara hygglig nog att sluta med ospecificerade angrepp på en grupp utanför ämnet för diskussion i den här tråden? Det blir lite för mycket, och det för inte diskussionen framåt.

Om du vill påvisa hoten som påstås ha förekommit kan det vara lämpligt att du i stället tar reda på faktabakgrunden, till exempel genom att kontakta Lisa Söderström och Mai-Lis Hellenius och be att få exempel på den typ av hot de anser sig ha fått. Hittills har ingenting sådant visats, och inga polisanmälningar av hot har gjorts.

Geru
4/10/16, 10:41 AM
#16

#15 Nej, jag är knappast hygglig nog för det. Och det tillhör ju faktiskt tråden. Bara för att du tillhör en viss grupp betyder inte det att jag måste respektera det.

Det står ju till och med att de varit tvungna att ha väktare vid föreläsningar pga hotfulla LCHFare. Så om du vägrar tro på att det existerar så kan du ta din oförmåga att förstå människor och deras beteenden någon annanstans, tycker jag :)

För mig räcker flertalet vittnesmål om att det sker.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Inkanyezi
4/10/16, 11:14 AM
#17

Jag ber övriga deltagare på forumet om ursäkt för att jag har matat trollet. Det var inte min avsikt. 

Geru är ett troll, och jag citerar här ett typiskt uttalande från Geru:
"Vad en professor säger och vad som gäller i verkligheten är två skilda saker, och det är inget du verkar förstå, respektera eller ens bry dig om, …"

Så strängt taget spelar det ingen roll vad diskussionen gäller. Geru använder den alltid för att kasta skit på den som han "debatterar" emot.

Geru
4/10/16, 7:36 PM
#18

#17 Personangrepp? Det trodde jag faktiskt att du var bättre än.

Tråkigt att du inte tycker att vittnesmål är nog bevis. Jag skulle nog säga att en domare inte skulle hålla med dig, om det nu var rätten vi var i.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[klarabastin]
4/11/16, 7:09 AM
#19

Påminner om något som hände fr något år sedan! Det var någon form av bråk och några LCHF:are fick pasta kastad på sig😂

Inkanyezi
4/18/16, 8:26 AM
#20

#19 Och om man ska gå vidare med det och sprida rykten, kanske Kungen av Kungsträdgården vore en bra måltavla (för ryktesspridningen). Jag tror inte att han någonsin skulle kasta pasta på någon, så jag är alldeles övertygad om att han knappast har varit inblandad i någon pastakastning.

Men det kanske skulle kunna bli en ny sport?

Annons:
Inkanyezi
4/19/16, 10:17 AM
#21

Det är nog ingen idé att utmana Paolo Roberto på spagettikastning. Men jag hade missat i stort sett allt som går på teve, så jag visste inte att Lisa Söderström och Mai-Lis Hellenius hade framträtt också den åttonde den här månaden.
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/forskare-hotades-av-lchf-fanatiker-3335693

Här ser vi alltså hur ett etablissemang skapar en halmgubbe av en "svans" till LCHF-rörelsen, utan någon som helst täckning med fakta.

Inga hot har förekommit i samband med Lisa Söderströms disputation, och på de bloggar som finns kring LCHF finns heller inte några hot. Jag har gått igenom ett par av de mest kända, där de som innehåller namnet Lisa Söderström helt saknar antydan till hotbild.

Vi ser här alltså åtminstone två personer med "vetenskap" i bakgrunden, som bygger halmgubbe för att bekämpa en gräsrotsrörelse de ser som hot. Jag hyser inte ringaste tvivel om att Hellenius känner sig hotad av LCHF, eftersom det är ett direkt hot mot hennes yrkesverksamhet. Det kanske mest intressanta är att den här gräsrotsrörelsen i högre grad är förankrad i vetenskap än hennes professur.

Det är intressant att se Lisa Söderströms kroppsspråk i intervjun. Det syns väldigt tydligt att hon inte är bekväm i den här rollen, men hon fick sina fem minuter i rampljuset. 

Och nej, någon attack, eller hot, hade inte förekommit.

Nämnas kanske bör också att även om de här rubrikerna dök upp en vecka in i april, så hölls disputationen i slutet av februari, utan vare sig hot eller angrepp från något håll.

Så hela grejen är en tidningsanka, av allt att döma startad av VLT och ivrigt påhejad av radio och television och andra tidningar. Det som egentligen är mest märkligt är att disputationen avhölls 26/2 och rubrikerna hos de större drakarna och televisionen kom 7/4.

oddahviing
4/19/16, 2:46 PM
#22

#21 Herregud vad är ditt problem? Sluta backa upp människor som hotar andra!

'-Headlights on the highway-'

Inkanyezi
4/19/16, 5:09 PM
#23

#22 Det är faktiskt ingen som har hotat, har du inte förstått det?

Det är en lögn, helt enkelt lögn, att hon skulle ha blivit hotad. 

Och oddahviing, det kan vara läge att sluta sprida ryktet.

Inkanyezi
4/20/16, 1:13 PM
#24

För den som har lyckats hålla koncentrationen och läsa ända hit, kan jag ge en liten förklaring.

Som redan har nämnts hölls disputationen i februari, medan den här stormen i ett vattenglas piskades upp en bit in i april. Huvudaktören i de negativa skriverierna har varit SVT, men den initierades av VLT. En del av förklaringen bjuder SVT på här: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ordningsvakter-togs-in-vid-disputation

Bakgrunden är att Lisa Söderström gärna ville ha besökare till sin disputation, men fick kalla fötter efter att ha sett en del kommentarer på "sociala medier", som hon uttrycker det. Det sociala medium hon hade använt är Facebook, där hennes institution har en sida.
https://www.facebook.com/CKFVasteras/photos/pb.190862717623431.-2207520000.1456385813./1011134258929602/?type=3&theater

Det är alltså inte en sida för LCHF det handlar om, och kommentarerna på Annika Dahlqvists sida är alla efter att disputationen ägde rum; utan incidenter, kan vara värt att stryka under. Disputationen annonserades 22 januari och puffades 22 februari av universitetet: http://www.uu.se/forskning/forskningsnytt/artikel/?id=6158&area=2,4,10,16&typ=artikel&lang=sv

Jag har utöver Annika Dahlqvists blogg också hittat kommentarer på ett ställe till i bloggosfären, men ingenstans några hot. Inte heller Lisa Söderström antyder någonting om hot i de inlägg hon har gjort efter disputationen. Alla bloggar jag har hittat har enbart inlägg som har gjorts efter hennes disputation. Varifrån uppgiften om hot kommer vet jag inte säkert, men det förefaller som om VLT har initierat och varit drivande om begreppet hot. De två trådar hos Annika där ämnet är uppe, och där Lisa själv deltar i den första är de här:
http://annikadahlqvist.com/2016/03/06/kan-fet-mat-leda-till-undernaring/
http://annikadahlqvist.com/2016/04/09/inga-dodshot-har-forekommit/

Lisa Söderström nämner ingenting om hot, och hon poängterar att alla var välkomna till hennes disputation.

En ganska annorlunda bild än den som VLT och TV4 tillsammans med en krönikör i Aftonbladet står för.

Så substansen i hela affären är väldigt grumlig, men ingenstans ser jag några hot från LCHF-rörelsen eller att den skulle ha någon "svans" som sysslar med hot, våld eller annat utanför en saklig och ganska väl nyanserad debatt.

Den fråga som kanske står ut mest här är varför de här medierna sätter igång en kampanj av det här slaget en och en halv månad efter Lisas disputation, och varför TV4 fejkar en intervju med Hellsenius i Nyhetsmorgon, där de klipper in uttalanden de har sedan tidigare. Någonting är definitivt skumt, men inte från några "LCHF-aktivister".

Upp till toppen
Annons: