Annons:
Etiketthälsa
Läst 8504 ggr
vegantjej
2016-04-10 14:37

Det här med att bli vegan för att gå ner i vikt...

Jag tycker det är lite konstigt att folk antar att bara för att man är Vegan går man automatiskt ner i vikt. Jag skulle säga att det underlättar att vara Vegan eftersom man inte får i sig lika fet mat och kcal som kött innehåller, däremot äter de flesta veganer mycket kolhydrater.

För mig går det inte ihop att man ska bli smal för att man är Vegan, jag äter lika många kcal om inte mer än vad jag gjorde innan jag blev Vegan, ändå är jag smal. Det har inget med maten att göra utan att jag faktiskt rör på mig, jag motionerar ca 2 timmar dagligen om inte mer (har hund och tränar)  Äter tills jag är proppmätt, räknar inte kalorier och äter till och med lite onyttigheter ett par gånger i veckan.

Det är jättebra att fler vill bli veganer på grund av hälsan, finns många positiva hälsoeffekter med veganism! Däremot ska man inte anta att man kan sitta på rumpan hela dagen och ändå bli smal, människokroppen fungerar inte så. I så fall måste man äta ett riktigt underskott av kalorier vilket inte är nyttigt i längden…..

Skriver det här inlägget eftersom jag hört att folk blivit veganer och sedan slutat för att de börjar gå upp i vikt istället för att gå ner i vikt. Veganism är ingen "bantningsmat" eller mirakeldiet. Äter du vegansk mat och rör på dig kommer du vara både smal och bli kvitt många sjukdomar, räkna däremot inte med att äta dig proppmätt varje dag, lägga till lite veganska sötsaker och fortfarande gå ner i vikt även om du inte rör på dig. 😉

För visst är detta en liten myt? Bara för att många veganer är smala…😇😂

Annons:
Ominous
2016-04-10 14:47
#1

Man kan inte vara Vegan för att gå ner i vikt eller pga hälsa. Vegan är en livsstil som handlar i grund och botten om djurrätt. Vegan är INTE en diet, utan handlar om att undvika att skada/döda djur i sin vardag, genom att tex inte köpa djurtestat smink och inte använda läder eller päls. 
Självklart kan man vara hälsosam och Vegan, men det handlar inte om det.

Det du tänker på är Vegetarian, eller helvegetarian. En Vegan äter vegetarisk mat.

Nej jag är inte speciell smal trots min diet, inte heller speciellt nyttig. Tycker det är roligare att baka vegetariskt än laga vegetarisk mat

I wish I could write as mysterious as a cat

vegantjej
2016-04-10 14:57
#2

#1 Precis så, men "vegansk mat" används i folkmun för att särskilja från vegetarisk därför använder jag det uttrycket.

Ominous
2016-04-10 17:22
#3

Vegansk mat skiljer inte från vegetarisk mat. Vegetarisk mat skiljer från lo-vegetarisk mat. som innehåller ägg och mjölk. 

Att folk kallar sig vegatarian trots att de äter ägg/mjölk osv, bryr jag mig inte om. Det är ett väldigt gammalt och urvattnat ord. Men Vegan är en livsstil som startade för inte speciellt länge sen, jag tycker inte man ska förstöra det ordet. Snart blir man väl frågad om man äter fisk när man är Vegan också.

Att folk använder fel är en sak. Men på vegan/vego-forum brukar man försöka vara mer tydlig om vad man menar.

I wish I could write as mysterious as a cat

vegantjej
2016-04-10 18:11
#4

#3 Ok, du förstår vad jag menar, försökte vara tydlig i min text.  Men jo det är klart att det kallas för en vegetarisk kosthållning utan animalier annars lacto-ovo eller vad det är man nu äter….men du fattar poängen eller hur.

vendelay
2016-04-10 21:44
#5

Håller med personen ovan att det är viktigt att vara tydlig med begreppen i såna här forum, så inte "nybörjare" (eller vad jag ska kalla det haha) missförstår vad det t.ex. innebär att vara Vegan.

Annars håller jag med dig. Jag har varit Vegan i några månader nu, ca 6-7 månader tror jag, och jag är lika tjock ändå 😃 Jag menar: risglass??? Ljus choklad med kokosnötsgrädde??? Chokladsås??? Oreo??? Det finns alldeles för många veganska godsaker för att jag ska kunna lägga av med det 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Túrwen]
2016-04-10 22:22
#6

Jag ser mer viktminskningen som en bonus än själva orsaken..

Är glutenfri Vegan idag pga att min kropp mår bäst av det men djurrätt och miljön är förstås också en huvudorsak.

Annons:
vegantjej
2016-04-10 23:53
#7

Poängen är att en del verkar tro att bara för att man äter utan några animalier så blir man smal, sen så märker man att så är det inte och börjar äta animalier igen. Jag tror det är en myt och förstår inte varför folk går på detta….typ att man kan äta hur mycket som helst utan att röra på sig bara för att man är Vegetarian. Finns ju till och med t-shirtar som säger "this is what a fat Vegan looks like" och liknande!

vendelay
2016-04-11 00:04
#8

#7 Håller med dig. För att gå ner i vikt krävs ju att du gör av med mer energi än du får in, vilket inte alls behöver vara fallet för en Vegan. Rent teoretiskt kan en Vegan ju leva på sojaglass och chokladsås och bara ligga i soffan hela dagarna - det blir ingen smal av.

Sen är det ju också problemet med begreppen. Någon som blir "vegan" för viktminskning är ju inte Vegan. De är vegetarianer. (Men ja, jag vet att du redan vet det.)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
2016-04-11 00:50
#9

Det är svårt det där med att skilja begreppen. Här i Uk brukar det stå på förpackningar "suitable for vegetarians" när det finns ägg och mjölk i, men "suitable for vegetarians and vegans" när det är bara vegetariskt. De skiljer inte på lakto-ovo i butikerna.

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
2016-04-11 11:49
#10

Kolhydrater gör inte att man går upp i vikt. Det är när du börjar blanda kolhydrater med en massa fett som det blir fel :P Hur som helst har jag varit Vegan i över två år, gick bara ner något kilo och har lättare att hålla vikten som Vegan verkar det som och då äter jag ändå en del onyttig, vegansk mat för tyvärr så finns det så mycket gott godis, glass, kakor osv som veganer kan äta, haha :P Men skulle man börja äta mer rent dvs rotfrukter, olika gryner, bönor, linser osv tillsammans med en massa grönsaker och minska på fettintaget så skulle vem som helst gå ner i vikt :)

vegantjej
2016-04-12 11:48
#11

#10 Det där tror jag är en myt, klart du kan gå upp i vikt av kolhydrater! Det är någonting HCLF människor hittar på i min mening i alla fall..

Till slut handlar det om hur många kcal du äter per dag, äter du 5000kcal pasta och rör på dig lite kommer du gå upp i vikt. Jag äter fett och kolhydrater, blir lite trött på allt tjafs om allt man får och inte får äta, som Vegan får du i dig så pass lite fett så vill du äta ett par extra avokados gör det 🤓

oddahviing
2016-04-12 13:16
#12

#11 det är faktiskt ingen myt. Jag äter bra över mitt rekommenderade kaloriintag med "extrema" mängder kolhydrater och lite fett och jag har stannat i en normal vikt med +/- några kilon för var dag (antar det är beroende på vätska) jag kan äta hur mycket jag vill i princip utan att oroa mig för att få extra hull. När man anpassat kroppen till dieten och kommit ur "svältläge" som många lever i så gör kroppen det bästa av kolhydraterna - använder det för energi, inte sparad energi. Jag frös extremt mycket förr, och hade ibland en temp på 36 grader, nu har jag runt 36.8. JAg märker också att mycket av energin från kolisarna läggs på tankeverksamheten aka jag fungerar under dagarna utan att behöva gå och sova en stund då och då vilket jag normalt behövde.

'-Headlights on the highway-'

vegantjej
2016-04-12 16:04
#13

#12 Jag kan inte prata från egen erfarenhet eftersom jag äter fett också, men har varit rätt intresserad av ämnet och  läst/sett på YT att många går upp i vikt av HCLF, vilket låter helt logiskt om man bara sitter på sin rumpa och äter. Kanske överäter dessa människor? Inte vet jag. Jag har ingen aning om hur många kcal jag äter per dag men nog ligger jag över 3000ialf och äter främst kolhydrater men även en del fett….Du kanske rör mycket på dig så du omvandlar det mesta till energi?

Annons:
oddahviing
2016-04-12 19:18
#14

#12 Det är just det som är intressant. Jag åt såhär för några månader sedan, och motionerade 1-2 h per dag, minst, ganska hård träning där jag blev riktigt trött och andfådd. Nu, motionerar jag ingenting. Kanske har jag förlorat muskler oså, men jag väger varken mer eller mindre och kläderna sitter likadant. Jag tror att det har att göra med hur länge man äter såhär, och sen är det väl olika från person till person och hur ens diet och övriga hälsa sett ut innan man börjar livsstilen. Har man levt riktigt ohälsosamt innan och varit underviktig när man börjar på livsstilen så är det med gasnka stor säkerhet att man går upp i vikt, men det vänder så småningom när kroppen återhämtat sig. Har dock sett sådana som redan är överviktiga/normlaviktiga gå upp i vikt av det men jag har också sett flera där detta vänt också efter ett par år. Sen kan jag ju själv tycka att man inte ska äta över typ 3500 kcal per dag som kvinna och bara sitta på rumpan, då tror jag faktiskt också att man går upp. Men det beror nog också på från person till perso n och hur ens metabolism är i det läget (jag hade låg metabolism men den har stigit ju mer jag äter). Att äta runt 2500 kcal per dag tror jag är väldigt optimalt för en kvinna, och som du äter, främst kolhydrater!

Har en kompis på den lägre skalan av övervikt och hon äter knappt någonting. Hon gick ner c:a 20 kilo på att träna varje dag och hålla kcal lågt (under 1500). Hon slutade träna men åt likadant, med fåtal dagar där hon åt mer normalt vid speciella tillfällen, och hon har gått upp alla dem kilona igen och har jätte svårt att bli av med dem. Jag är verkligen 100 på att hon inte vräker i sig ens vid få tillfällen, för hon jobbar i princip hela tiden och har ingen tid att äta + dålig ekonomi och ibland nästan ingen mat hemma. Nästa steg vore ju att svälta sig men jag tror jag övertygat henne om att hon måste äta mer och bättre istället, skippa det där + protein och - kolhydrater, för det är den diet hon hållit! Kroppen är smart. Vid svält samlar den på sig!

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
2016-04-13 09:25
#15

#14 Det du skrev tror jag också på. Jag tycker att jag äter mycket för mina portioner är stora och ibland blir jag lite övermätt, men jag har förmodligen inte fått i mig över 2500 kcal då maten jag äter oftast består av havregrynsgröt på morgonen, lunchlåda (gårdagens middag), kanske något mellanmål om jag är hungrig och så middagen som består av potatis/pasta/ris med bönor/linser och grönsaker ungefär. Äter man en oraffinerad, växtbaserad kost så kan man oftast äta mycket mat :) Jag rör inte på mig mycket för just nu jobbar jag inte då jag ska ha barn nästa månad och jag är ganska lat av mig i övrigt, men trots det så håller jag vikten bra :) Eller jag håller snarare vikten om jag äter mer raffinerat och har väldigt onyttiga helger men äter jag som jag gör just nu så går jag ner i vikt utan att behöva träna (även om jag tror på att träning är bra). Men nu är jag ju gravid så går upp i vikt nu men har bara gått upp ca 8 kg än så länge och det är bara några veckor kvar tills bebisen är här :)

oddahviing
2016-04-13 12:49
#16

#15 - 8 kg låter helt normalt! När man är gravid behöver man ju bara cirkus 300 mer kcal per dag, men många tror man äter för en helt ny människa 😛 Så det låter som väldigt healthy weight! Ät på 😃 älskar den här livsstilen!

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
2016-04-13 15:32
#17

#16 Precis! :D Var hos min barnmorska idag och då hade jag gått upp 9 kilo men hon sa att det var helt normalt och att en graviditet brukar väga cirka 10 kilo men att det inte är någon fara om det blir något kilo till typ :)

Liv03
2016-04-16 21:07
#18

Jag har fått den frågan av mina kompisar. En kompis frågade mig "får man snygg kropp av att äta veganskt?" Jag svarade att det beror helt på vad man äter, man måste tänka precis som om man är köttätare. Om man vill bli smal så går man inte på McDonald's (det finns ett veganskt alternativ), och äter soja-glass. Om man vill bli smal så kanske man inte ska steka så mycket, sluta äta friterat, sluta med snacks, godis och sånt. Börja röra på sig. Man kan inte förvänta sig att bli smal så fort man slutar med kött, när det handlar om att få ner i vikt så tycker jag att det är samma sak som med kött.

Lustgas
2016-04-16 21:33
#19

#18 Hah, jag har fått liknande fråga av min morfars fru: "Har du gått ner mycket i vikt sedan du blev Vegan?" Jag hade snarare gått upp ett par kg.. xD

[Synnerlig]
2016-04-17 10:04
#20

#18 Det finns till och med två veganska alternativ på McDonald's :P Men precis som du säger, man går inte automatiskt ner i vikt för att man blir Vegan i alla fall inte om man äter onyttigt :P Men om man äter hälsosamt och tar bort djurprodukterna så lär man gå ner i vikt då man inte stoppar i sig någon annans kroppsfett :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: