Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1323 ggr
Wowy
2016-04-15 22:52

"Grillstank ger ångest"

Idag när jag läste i lokaltidningen fick jag syn på en insändare som jag vill dela med mig av. Det fina är att skribenten delar med sig av sina tankar till de andra läsarna. Tänk om någon får upp ögonen!

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_misl#

För att läsa insändaren, scrolla ner till slutet, där finns en sida som heter Tyck till. Längst till vänster på den sidan finns en insändare med rubriken "Grillstank ger ångest".

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Anonym783
2016-04-15 22:58
#1

Hittar inte artikeln.. Men varför skulle man få ångest av det?

Hakuna Matata.

vendelay
2016-04-15 23:06
#2

Jonas är så himla bra! >Här< finns en annan insändare han skickat in (är ganska säker på att det är samma person). Och ojojoj, vad uppretade alla köttätare blir.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-04-15 23:08
#3

#1 Om du trycker på länken så kommer du till en sida med en massa bilder. Du ska trycka på den näst sista bilden (det står "tyck till" högst upp i vänster hörn på den bilden). När du tryckt på bilden kan du trycka på den igen för att förstora texten. Funkar det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym783
2016-04-15 23:37
#4

#1 Tack det fungerar nu #0 Nu fattar jag, jag trodde det var någon slags grej i köttröken eller vad det heter, som gjorde så att alla fick ångest, typ. Men nu förstod jag att det handlar om att vegetarianer och veganer inte tycker om att det grillas kött i närheten av dem på offentliga platser.

Hakuna Matata.

veggie4every1
2016-04-16 13:40
#5

Det finns ju mycket gott att grilla när man är Vegan också🙂

Mig ger inte grillrök någon ångest, det är ju ingen skillnad när folk lägger kroppsdelar på grillen utomhus och när man gör det i stekpannan inne på spisen.

Det här är nog en av skibentens mest kritiserade artiklar. Jag har för mig att han skrev detsamma eller liknande förra året och att det inte mottogs så väl då heller bland en del veganer.

Man menar att dels bör inte skribenten tala för vad andra veganer och vegetarianer känner och dels (det viktigaste) så bör vi inte fokusera debatten på vad vi själva känner. Det är inte oss och om vi mår dåligt av andras köttätande som debattartiklarna bör handla om.

Men jag gillar verkligen hans engagemang och nu kände han ju så här när han skrev artikeln. Jag har inte och kommer inte att kritisera någon för en sådan här sak när man engagerar sig så starkt som den här personen gör. Men jag hoppas att få se mera artiklar från honom med djuren i fokus🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Liv03
2016-04-16 18:46
#6

Jag är mest orolig för att det ska ses som ett otrevligt klagomål från "Sveriges vegetarianer". Alltså att alla vegetarianer kommer ses som otrevliga köttätar-hatare, som hatar människor som äter kött. Såna är vi människor, om det är någon från en annan grupp eller minoritet som säger något så tror många att alla i den gruppen tycker så. Jag gillar det han gör men jag vill inte att det ska tas på fel sätt.

Annons:
Wowy
2016-04-16 19:20
#7

#6 Jag håller med dig.

Jag tycker att det var bra att han drog upp en jämförelse mellan husdjur och köttet man grillar. Många blir säkert provocerade, tänker kanske "vi har ju en relation till våra husdjur, det är en helt annan sak", jo, må så vara, men jag tycker att om man blir provocerad av att folk jämför ens husdjur med grillkött, ska man fundera på varför man blir det. (Förlåt om jag låter aggressiv, jag menar inget illa. Jag vill inte hoppa på någon, hoppas att ingen tog detta fel.)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Liv03
2016-04-16 21:22
#8

#7 jo jag håller med, men det är många som inte tänker på varför de blir provocerade…😑 Men jag håller med dig fullständigt.

veggie4every1
2016-04-16 21:55
#9

#8 Då behöver de lite hjälp med att börja tänka i den riktningen. Det klart att icke-veganer blir provocerade. Det är en naturlig reaktion när någon berättar att man har moraliskt fel.

Vi kan dock inte ta hänsyn till att inte provocera eller kränka precis alla, för vissa icke-veganer kan vara oerhört lätta att provocera och kränka.

Ett exempel runt fikabordet på en arbetsplats: "-Så varför äter du inte fikabrödet?" "-Jag är vegan" - "Nej, nu känner jag mig påhoppad, usch vad ledsen och påhoppad jag känner mig!" 

Sann historia😉

Poängen är att vad vi än gör och säger så kommer det alltid att finnas de som provoceras av vår blotta närvaro. Vi ska inte behöva anpassa debatten efter kränkta icke-veganer. Att utnyttja och döda andra individer i onödan är moraliskt fel och det behöver vi inte vara rädda att vara tydliga med.

Vi bör inte vara otrevliga, men vi bör inte vara så ödmjuka att vi inte vågar vara tydliga. Jag tycker inte att den här skibenten någonsin har varit otrevlig vad jag har sett, tvärtom har jag någon gång tyckt att han varit lite för snäll😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Liv03
2016-04-19 16:18
#10

#9 ok, ja, ni har en poäng där. Jag håller med er, det kanske bara är jag som måste våga lite mer!!☺️ Om köttätare blir provocerade så fort man säger att man är Vegan så är det ganska svårt att inte provocera de!! Ok, nu förstår jag, vi kan glömma mina kommentarer (heter det kommentarer??) på det här inlägget nu!!😊

veggie4every1
2016-04-19 18:50
#11

#10 Haha, jaa, det var nog en extra lättkränkt icke-vegan iofs, men det kan hända😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-04-26 20:25
#12

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-04-26 20:45
#13

#12 Haha, kan inte tänka annat än att den där personen inte verkar vara den vassaste kniven i lådan :P

Annons:
veggie4every1
2016-04-26 21:02
#14

#13 🤪😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-04-26 21:24
#15

#2 välhängt kött luktar inte lik.

Ruttna grönsaker luktar inte på samma sätt som färska. Det vet varje köttätare och de flesta vegetarianer. Så det är knappast något att hetsa upp sig på.

Dessutom är är den karamelseringsprocessen vid grillning av kött densamma som vid rostning av grönsaker

vendelay
2016-04-26 22:51
#16

#12 Hahaha, men va?? Det kan väl inte vara en seriös insändare? "jag bryr mig inte om barn som växer upp och jag bryr mig ännu mindre om globala problem" - hen kan väl inte vara allvarlig? Det låter som ett skämt fast kanske inte skulle bli så förvånad om det inte var ett skämt 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: