Annons:
Etikettveganprat
Läst 4252 ggr
Snuffles
2016-04-23 16:25

Veganmisstag

Har ni gjort något misstag i er veganism?
Råkade köpa lakto-ovo-vegetariska korvar, skulle göra korvgryta, och såg först när jag kom hem att de innehöll äggpulver. Använde dem ändå för det skulle vara onödigt att slänga, och nu känner jag mig som världens sämsta vegan 😕

Annons:
Paxxie
2016-04-23 16:42
#1

Alla gör misstag. :) Har hänt mig några gånger att jag blivit erbjuden något som ska ha varit veganskt men att det senare kommit fram  (efter jag ätit det) att det funnits t.ex mjölkprotein i det. Finns ju inte så mycket att göra i den situationen, fast det känns ju såklart ganska äckligt att ha ätit.  Man får tänka på att veganism handlar om att göra sitt bästa och så länge man inte med flit använder djurprodukter så är man inte en dålig Vegan eller liknande.

veggie4every1
2016-04-23 17:07
#2

Misstag är just misstag. Jag tycker att man får göra misstag så länge man erkänner sina misstag och lär sig av dom🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-04-23 20:43
#3

När man var helt ny Vegan har man säkert gjort misstag. Eller någon gång när jag beställt jeans på nätet och när de kommer hem så kommer man på att de har en jäkla läderlapp där bak. Fast ibland har jag sett att det inte varit äkta läder men ibland har det varit svårt att avgöra :/ Eller sist då mamma bakade kakor och efter man ätit så har man fått veta att affären inte hade Carlshamns smör men att hon hade tagit ett annat mjölkfritt smör (men som innehöll animaliskt D-vitamin). Kändes väl lite jobbigt att få veta det efteråt men hon visste ju inte och trodde det andra smöret var okej. Så jag förklarade bara snällt så att hon skulle veta till nästa gång.

vendelay
2016-04-23 21:01
#4

Håller med de andra, alla begår misstag. Jag har alltid köpt veganska sojanuggets från Hälsans Kök, långt innan jag blev Vegan, och så åt jag det en gång några månader efter att jag blivit Vegan och upptäckte efteråt att på det paketet stod det LO-vegetariska. Jättekonstigt eftersom jag aldrig ens sett deras sojanuggets är LO-veg… Jag har också råkat äta krossade löss som används till att färga godis, av den enkla anledningen att det är så jäkla sjukt att ens tänka sig så jag fick aldrig för mig att kolla upp det. Samma med rakhyvlar - hur sjutton får de för sig att sätta en massa animaliskt mojs på dem?? Jag har gjort misstag och kan inte lova att jag inte kommer göra misstag i framtiden men nu är jag mer försiktig - googlar typ allt innan jag vågar köpa det 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
2016-04-24 02:41
#5

Japp, köpte nå bovete-flingor som det var typ mjölkpulver i, det såg jag inte förrän jag ätit halva paketet!

'-Headlights on the highway-'

[kanskemenbarakanske]
2016-04-24 11:17
#6

Inte värsta grejen om man råkar köpa något som innehåller något animaliskt. Man har iaf försökt så gott man kan. Min mammahar köpt hem vad hon trott är sojakorvar men som innehåller ägg. Äter ändå upp dom eller ger bort till någon kompis så dom har som smakprov och kanske väljer den framför kött nästagång :)

Annons:
Splish
2016-04-24 11:25
#7

Min komis bjöd mig spontant på Pringles hot and spicy, åt lite av den men så kom jag på att det kanske innehöll mjölkpulver eller något sådant. Kollade upp ingridientserna direkt och hade tyvärr inte fel :( Tog med mig av den lärdomen av att alltid kolla på ingridientslistan. Så var i en matsal igår, där fanns en burk där det stod skorpor, jag läste av ingridientserna och det fanns inget animaliskt, öppnade och tog en "skorpa" och åt upp den. DUMMA MIG SOM TRODDE ATT SKORPOR VAR RUNDA, SMÅ OCH JÄTTESÖTA - de hade lagt in vanliga småkakor i den skorpburken så det kunde ha innehållit margarin eller något haha :( Man lär sig :)

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Liv03
2016-04-24 15:41
#8

På en tråd här på vegan-ifokus, om matkedjor som har veganska alternativ, så skrev jag att Sibylla har veganskt. Jag har sett på PLUS när de testade vego-burgare, det var tre veganer som testade så jag trodde att det av veganskt, men nej. Har lärt mig att alltid kolla igenom all färdigmat, är dålig på E-nummer så jag använder "tillsattsappen" till hjälp.

veggie4every1
2016-04-24 17:10
#9

Jag fick en gratis proteinbar på köpet och slängde med den i varukorgen utan att tänka. Men kollade ingredienserna när jag fick hem den och åt den inte.

Misstaget var ju ändå gjort eftersom jag "köpt" en animalisk produkt. Lärde mig att inte vara så snabb med gratiserbjudanden😟

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Kattägd]
2016-04-24 18:34
#10

Ååh, tänkte precis starta en sådan här tråd då mitt dåliga samvete äter upp mig inifrån.😢Själv blev jag Vegan nu i slutet av februari (snart bytt ut alla produkter också) och har redan tabbat mig sedan dess… Mitt problem är att jag tenderar att ta vissa saker för givet och inte minst vara alldeles för "snäll".😐

- Köpte "starka nötter" och förväntade mig bara chilinötter, efter en stund fick jag en nöt som smakade sourcream & onion så då var det bara att slänga påsen. Slarvigt att inte läsa innehållet!

- Åt smörgås i skolan med Floras mjölkfria margarin på, läste senare att det innehöll animaliskt D-vitamin från fårull.

- Var på ett event med nykterhetsrörelsen jag är engagerad i och blev där serverad Flora till smörgåsen (när jag visste att det inte var helt veganskt), självklart hade man inte hjärta att neka det när de hade varit snälla och faktiskt ordnat vegankost till mig… Ångrar mig nu innerligt då jag kunde ha gjort det till ett lärotillfälle för henne som ordnade maten.

- Har flertalet gånger slarvat och inte kollat upp e-ämnen ordentligt, något jag blivit bättre på efter att ha skaffat Tillsatsappen (= myyycket snabbare än att surfa in på Vegokoll på min extremt sega telefon varje gång).

- Och det värsta… Bakade sockerfri (men inte vegansk) kladdkaka till min mamma som är diabetiker och chokladälskare. Inte misslyckades jag bara två gånger så att det slösades på både smör och ägg, utan jag PROVSMAKADE även en gnutta från vispen för att veta om jag var någorlunda på rätt väg med smaken. Inte helt lätt att baka sockerfritt till sin älskade mamma.😟I samband med den bakningen upplevde jag min första, kraftiga ångestattack på länge och det blev både gråt i fosterställning på köksgolvet och flera vändor till toaletten för att jag var tvärsäker på att jag skulle spy… Den dagen var jag billig i mina egna ögon kan jag säga.

Det var nog allt. Behövde bara lätta lite på hjärtat.❤️

Splish
2016-04-25 09:12
#11

#10 Kattägd - omg är Flora mjölkfritt smör inte veganskt, det blåa paketet? Oj, jag åt den igår när min orkester hade ordnat fika. Bra att jag fick lära mig det idag, så vet jag det tills nästa gång 😂

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

[Synnerlig]
2016-04-25 10:02
#12

#11 Det stämmer tyvärr. Det enda veganska smöret är Carlshamn, ICAs nya mjölkfria smör och något smör från Lidl men vet dock inte vad den heter.

[Kattägd]
2016-04-25 10:03
#13

#11 Nej, tydligen var det nödvändigt att peta in animaliskt D-vitamin i en för övrigt okej produkt…🤐Verkar vara många som faller för det också, man förväntar sig ju att mjölkfritt smör ska vara veganskt. Men men, man lär så länge man lever, inte minst som Vegan.😉

Annons:
Ominous
2016-04-25 10:53
#14

Det finns många veganer som ätit floras i flera år, tror det är rätt vanligt. Jag undrar om det finns andra oveganska mjölkfria smör? Känns konstigt att flora väljer att vara det enda. De nämns ju ändå rätt ofta i negativa syften pga detta. Jag undrar om de är medvetna om det :)

Jag har nog inte gjort några misstag det senaste. Men jag har råkat äta yougurt med både gelatin och E120 sen jag blev lo-vegetarian. Även potatissallad med kaviar. Jag har ingen aning om det sista nämnda är lo-vegetariskt, men jag tyckte det var otroligt äckligt. 
Fick även nyligen reda på att färdiga såser(som man blandar i kastrull med mjölk) ofta innehåller kött, vilket jag aldrig tänkt på. Så är möjligt att jag ätit det under mina år som Vegetarian. Usch.

I wish I could write as mysterious as a cat

[Túrwen]
2016-04-26 08:35
#15

Vet inte om det är ett misstag direkt från min sida :( Me fortfarande rätt så illa.. Jag var på kafé med mamma, min bror och hans tjej.. Stället har inget som är veganskt och jag har inte ätit något på 8 timmar så mamma envisas om att jag måste välja något utöver en kopp te, det enda andra som var glutenfritt var en biskvi eller en chokladboll den ena innehållandes mejerier och den andra äggvita. Fick bli den med äggvita.. är jätte ledsen att hon ställde till en scen framför en massor av människor och tycker att hon kunde valt ett annat kafé om det var så viktigt att jag också skulle ha något ätbart…

Lustgas
2016-04-26 10:35
#16

Gjorde en del misstag speciellt i början när jag blev Vegan. Till exempel smakat färdig rödbetssallad (innehåller ägg eller något sådant), köpt en mörk chokladkaka och ätit typ halva innan jag upptäckte att det var mjölkpulver i (slängde det sedan), köpt Mildas mjölkfria margarin med animaliskt d-vitamin, druckit snaps som visat sig innehålla honung (och som ändå smakade vidrigt). För bara ett par månader sedan tog jag emot ett par gratis Bravo Boost och drack av. På ingrediensförteckningen stod det att det innehöll d-vitamin, varpå jag mejlade företaget och fick reda på att det var animaliskt. Apropå d-vitamin drack jag även en hel del Nocco säkert ett halvår innan jag upptäckte att även det var animaliskt. Åh, allt detta d3 gör mig vansinnig!

Leritza
2016-04-29 00:59
#17

#14 angående margarin, så finns det fler än flora som är mjölkfri som innehåller andra animaliska ämnen, dock säljs det sällan som mjölkfritt. Och man bör ha i åtanke att många av de mjölkfri alternativen från början riktade sig till allergiker, inte de som av nån anledning undviker animaliskt ursprung i maten.

[rumelle]
2016-04-29 06:43
#18

Var på Ikea och åt brunch och OMG STEKT POTATIS NOMNOMNOMNOM. Efteråt slog det mig att de troligen var stekta i smör. Mina mage var i uppror i flera dagar efteråt. Det misstaget gör jag inte om. 😛

[Synnerlig]
2016-04-29 10:16
#19

#18 Var det deras klyftpotatis? Jag åt det också och efter att ha ätit en stund så tyckte jag att det smakade smör. Fick nästan panik och sambon gick och frågade dem vad de var stekta i och fick till svar att det var rapsolja. Fick veta sen att det finns olja med smörsmak tydligen. Men jag vet inte, kan inte låta bli att känna mig skeptisk :P

GreenNerd
2016-04-29 10:43
#20

Det där korvmisstaget har jag också gjort, skulle fixa korv med bröd åt mig och min pojkvän som är Vegetarian, och läste på paketet (från Hälsans kök) efteråt, och då såg jag att det var äggpulver i dom 😡 Och en gång köpte jag wokgrönsaker från Lidl. Varje gång jag tillagade dom kände jag mig klibbig i gommen så jag kikade lite närmare på paketet och såg att det var fanns mjölk däri! Varför, Lidl!!?!?

Annons:
[rumelle]
2016-04-29 11:23
#21

#19 Det var liksom stekta hela små potatisar. Men eftersom min mage reagerade med missnöje på samma sätt som den brukar av mjölkprodukter så gissar jag ju att de var stekta i smör. Åt ingenting annat konstigt den dagen,

GreenNerd
2016-05-01 15:46
#22

Gjorde ett till misstag igår som jag vill varna andra för: Eldorado's bananchips är inte veganska! Det finns honung på dom av nån fruktansvärt onödig anledning.

[Túrwen]
2016-05-01 16:38
#23

Glutenfritt knäckebröd med mjölkpulver i :( Alltså why?

Upp till toppen
Annons: