Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 1453 ggr
oddahviing
2016-05-02 20:27

The Burger That May Change The World!

Annons:
veggie4every1
2016-05-02 20:35
#1

WOOHOOOO😃👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-05-02 20:40
#2

Nu väntar vi på inlägget "varför ska veganer äta köttliknande produkter?"

Svarar nu så är det gjort. För att det är gott och jag är inte Vegan av smakskäl utan för att jag insett att det är fel att utnyttja och döda andra individer👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
2016-05-02 20:55
#3

#2 Hellre en blodig vegansk burgare än en blodig ovegansk burgare 🙂Good enough for me! Sen är det upp till människorna själva att välja det etiska alternativet! Så länge ingen dött i processen får det smaka hur som helst 😃 Det är mitt svar, hehe!

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
2016-05-02 21:24
#4

#3 Haha, det får det ju, men bra om det är gott😃
Jag tycker faktiskt att burgaren ser god ut på bilden, vet många veganer som inte skulle tycka det. Men man vet ju att ingen dött för den, så det är väl därför jag kan känna så.

Ser jag köttburgare blir jag ledsen istället…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
2016-05-02 22:32
#5

#4 Ja precis. Jag har aldrig varit köttälskare och tycker inte direkt hamburgare är gott på det viset, men skulle absolut testa denna  eftersom den är Vegan! Fritt fram liksom! Men jag tycker faktiskt att vanliga vego-burgare gjorda på linser och bönor faktiskt är godare än hamburgare nånsin varit ^__^ bra dock för dem som "inte kan leva utan kött", för då har dem ingen anledning längre att inte bli veganer när denna burgare finns på marknaden för dem! 👍

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
2016-05-03 09:51
#6

#2 Här kommer den: Uääck! Fy vad vidrigt!!! Hur tusan kan man vilja äta nåt som både ser ut som och smakar som nåt så vidrigt som kött??? Varför inte upptäcka den underbara, rena veganska maten i stället, lagad från grunden av naturliga råvaror? Mycket godare! Är ni verkligen så beroende av kött? Jag känner en som varit Vegan i över 20 år, och som fortfarande vill att det ska smaka kött. Jag kan inte fatta det… Det fysiska beroendet(!) borde ha gått över för länge sen, så det är bara det psykologiska beroendet kvar…

Skämtar

Annons:
oddahviing
2016-05-03 12:31
#7

#6 jag tror inte alla vill ha den här veganska burgaren, men det är bra för dem som inte vill bli veganer, för det här ger dem en chans att vara etiska utan att offra smakerna de är vana vid ^__^ no excuses.

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
2016-05-03 12:32
#8

#6 Man får väl äta vad man nu tycker är gott så länge man inte skadar någon annan. Har väl inget med beroende att göra utan man tycker att det smakar gott på samma sätt som att jag älskar att äta potatis och sparris men inte ser jag det som ett beroende :P Fast sen äter jag ytterst sällan köttliknande produkter mest för att det är dyrt och jag gillar att äta mat från grunden. Men när jag väl äter köttliknande produkter så har jag ingenting emot att det smakar kött.

veggie4every1
2016-05-03 12:40
#9

#6 Haha, se där😉Nej, jag är i alla fall inte alls beroende av kött. Om jag aldrig åt en köttliknande produkt igen så skulle jag klara mig utmärkt.

Jag tycker dock att de här köttsubstituten som finns är mycket godare än kött någonsin var. Jag var ju lakto-ovo-pesco innan jag blev Vegan så det är ett tag sedan jag åt rött kött, men som jag minns det var det mycket fett och senor att peta bort.

Men jag tänker inte på kött som vidrigt äckligt, det tyckte jag aldrig att det var och jag känner inte så nu heller. Jag vet veganer som äcklas av det men det gör inte jag. Känner bara sorg över de individer som dödats i onödan. Det är handlingen mot djuren som är vidrig och äcklig.

Jo, jag äter gärna vegansk mat från grunden, men det är så oerhört tråkigt att laga mat att det inte blir så ofta som jag skulle önska😉

Om du har bra enkla snabba recept så uppskattas det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sisselie
2016-05-03 13:36
#10

Jag hoppas det framgick att mitt inlägg #6 var skrivet med glimten i ögat… Som ett skämt, men ändå med ett spår av allvar, eftersom jag funderat på det här ett tag. Men självklart respekterar jag andras val av vad de vill äta, även om jag har svårt att förstå det…

Det där med att kött är beroendeframkallande har jag hört från flera håll, alltså att det innehåller beroendeframkallande substanser. Som vanligt har jag inte kvar nån källa till det, och orkar inte försöka hitta nån, så ta det som ni vill…

Jag har alltid haft äckelkänslor för kött. Eller rättare sagt, sen jag var tonåring och började tänka på var maten kom ifrån. Såg för min inre syn ett rytande lejon som rev och slet i sitt byte, och blodet stänkte åt alla håll… Kunde inte ta i rått kött, kunde inte tillaga kött från grunden. Inte förrän jag gjorde en enorm ansträngning att lära mig det, under de åren jag åt paleo och trodde det var hälsosamt och nödvändigt för min dåliga hälsa. (Tack och lov är jag fri från det hälsoproblemet nu.) Men jag fick verkligen göra våld på mig själv och tvinga mig att både tillaga och äta det, och jag grät inombords för att "naturen" var så grym att jag var tvungen att äta kött mot min vilja, att jag inte kunde vara "god" och praktisera minsta möjliga våld, trots att jag så gärna ville…

veggie4every1
2016-05-03 14:06
#11

#10 Javisst, inga problem🙂

Så olika det kan vara, jag har aldrig känt så. Men det känns som att det kanske är vanligt ändå att känna äckel när man är Vegan.

Nu vet jag inte hur det skulle kännas om jag idag blev tvingad att ta i kött, men när jag ser det i butik så känner jag i alla fall inget äckel.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-05-03 16:14
#12

Jag känner inte direkt äckel över kött. Jag skulle inte bli illamående om något jag åt innehöll ägg eller något annat mysko men jag skulle bli väldigt ledsen. Rått kött har jag aldrig kunnat hantera, det är så äckligt att jag knappt kan andas. Tyvärr krävde mina tidigare och mitt nuvarande jobb ganska mycket snusk med rått kött, nu har jag inte heller tillgång till handskar på samma sätt så det är sjukt äckligt. Att äta en blodig biff har det aldrig varit tal om för mig, fy sjutton! Det gör mig inte äcklad men det gör mig otroligt ledsen. Som veggie4every1 sa här över, det är ju inte djuren som är äckliga - det är den sjuka slakten och tortyren som människor utför som är det äckliga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym783
2016-05-03 18:48
#13

Ser ju ändå ganska gott ut 😋

Hakuna Matata.

Annons:
Sisselie
2016-05-03 19:37
#14

#12 Jag menar inte att djuren är äckliga, bara tanken på att äta deras kroppar… För mig känns det som att bara tanken på att äta - och tycka om - fejkkött är som att se kött som mat… Jag ser inte kött som mat, lika lite som jag ser människokroppar som mat…

Effie
2016-05-04 10:48
#15

Som icke-vegan är jag mycket tveksam. Vad är detta för något? Kokosolja; ja, nyttigt. Potatisprotein; tja, har ingen åsikt för jag vet inte hur man framställer det. Och vad mer? Framgår inte. Jag vill veta vad jag äter.

Innehåller inte kolesterol (skulle det vara en fördel?), hormoner och antibiotika (har för mig att man inte använder hormoner och antibiotika I svensk djuruppfödning).

Jag äter kött för näringens skull, och äter gärna vällagad vegetarisk mat, men tycker inte om substitut, utan mat som star för vad den är. Den här burgaren lockar mig inte alls.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

oddahviing
2016-05-04 11:22
#16

#15 Den finns inte på marknaden ännu, men när den kommit till butiken kommer det stå precis vad den innehåller på förpackningen 🙂

I andra länder öses det på med antibiotika och tillväxthormoner. Det är inte bara Sverige detta gäller, utan främst riktat mot USA, men även i Sverige har vi importerat kött som folk köper. Korv finns det definitivt antibiotika i. Och ja, kolesterol fritt är optimalt, minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

'-Headlights on the highway-'

Effie
2016-05-04 12:29
#17

#16 Äter vi inte kolesterol, tillverkar kroppen det vi behöver. För vi behöver det, till våra celler, till hormoner… Det testades nyligen ett preparat som höjde HDL och minskade LDL (det som man trott vara det allra bästa). Det påverkade inte dödligheten.

Men att undvika antibiotika och tillväxthormoner; där håller jag med dig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

veggie4every1
2016-05-05 01:35
#18

#17 Det kolesterol som kroppen tillverkar är det som vi behöver. Vi behöver absolut inte intaga kolesterol i födan.

#14 Men för att man ser en sojakorv som mat så betyder ju inte det att man ser en köttkorv som mat eftersom köttkorven är tillverkad av döda individer och sojakorven av bönor. Bara för att man äter och tycker om sojakorv så ser man inte djurens kroppar som mat. Det är ju för att man inte ser djurens kroppar som mat som man väljer sojakorven istället för köttkorven.

Använder du inte skinn-imitation heller? Den produkten är ofta så lik riktigt skinn att det kan vara svårt att se skillnad. Det är detsamma med skinn-imitation som med kött-imitation. Om jag använder ett par skor i skinn-imitation så betyder inte det att jag ser djurens skinn som produkter att göra skor av.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sisselie
2016-05-05 08:00
#19

#14 Intressant att du tar upp just sojakorv som exempel. Korv smakar ju mest konstgjort och salt, och inte egentligen kött, så det är ju mer en association att man tänker på kött av det. Korv är ju inte heller en naturlig del av djuret, bortsett från att det är fyllda tarmar… En hel köttbit däremot är ju en naturlig del av djuret, som jag definitivt avskyr imitationer av. Det jag har mest emot köttimitationer är smaken, och  när de försöker imitera utseende och konsistens av naturliga delar av djuret.

Så nåt tunt skal fyllt av en röra på bönor har egentligen jag ingenting emot, förutom att jag tycker om att äta råvarorna så nära sin naturliga form som möjligt. Så jag äter hellre böngrytor än att först koka bönorna, och diverse andra ingredienser, sen mixa det och blanda ihop röran och fylla i nåt skal för att sen steka/grilla/ugnsbaka. Snacka om att överanstränga sig, och inte blir det godare heller… (Tycker jag!) Jag försöker att äta så hälsosamt och naturligt som möjligt, och undviker allt processat, allt hel- och  halvfabrikat, och lagar allting från grunden av naturliga råvaror.

Jag tycker inte heller om veganska varianter av klassiska kötträtter, för att jag helt enkelt inte utgår från kötträtten med klassiska tillbehör, utan jag utgår från grönsakerna och bönorna, och tänker ut vad man kan tillaga av dem. Jag jämför helt enkelt inte med traditionella kötträtter.

Nej, jag använder inte skinnimitationer, jag använder riktigt skinn… (Som jag skrivit i nån av trådarna, så är jag inte Vegan, utan vegetarian… (I ordets rätta betydelse.)) Men jag håller med, skinnimitationer är samma princip som köttimitationer, och jag tycker inte om det heller. Varför inte bara göra t ex snygga skor i syntetmaterial som INTE ser ut som skinn, utan rent av nåt snyggare? Varför inte istället bygga upp en helt ny vegankultur, som INTE imiterar kött/läderkulturen? Det jag stör mig på är att kött och skinn är utgångspunkten, istället för att ha naturliga växtmaterial som utgångspunkt.

Jag störde mig nåt enormt när jag beställde ett fodral till telefonen, att det stod som material konstläder. Till att börja med säger det ingenting om vilket material det var tillverkat av. Varför inte istället skriva vilken typ av plast det var gjort av? Dessutom såg det inte ut som skinn för fem öre, inte ens i närheten av en skinnimitation, utan helt enkelt ett snyggt, lila plastfodral.

Upp till toppen
Annons: