Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 1757 ggr
Wowy
2016-05-06 07:39

Wowys linsröra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en otroligt enkel, god och lättlagad linsröra, som man kan få fram med endast lite linser, någon grönsak, krossade tomater, nötter och kärnor och ett gäng kryddor. Den kan varieras på alla möjliga vis och anpassas till efter vad man har hemma. En flexibel linsröra, helt enkelt. Ingredienser (kan anpassas efter tycke och allergi) 3 portioner: 1 dl krossade valnötter 1 msk solroskärnor 1/2 msk pumpakärnor olivolja 2 paket/ca 450 g ekologiska, kokta linser (färg spelar ingen roll, blanda gärna) 1 paket krossade tomater 2 dl djupfrysta/tinade ärtor Förslag på kryddor: kanel basilika (gärna färsk) koriander rosmarin timjan chiliflakes salt peppar socker Men använd vilka kryddor du vill! Gör så här: 1. Krossa valnötterna i en mortel. Hetta upp lite olivolja i en kastrull och stek valnötter, solroskärnor och pumpakärnor i ett par minuter. Krydda lite om önskemål finns. 2. Skölj linserna enligt anvisning på förpackning och häll sedan ner dem i kastrullen tillsammans med de krossade tomaterna. Rör om. 3. Häll i ärtorna och krydda efter eget behag. Låt koka tills allt är varmt rakt igenom. Smaka av och krydda eventuellt mer. Servera gärna med basmatiris. Fungerar utmärkt att ta med sig som matlåda.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
veggie4every1
2016-05-06 11:53
#1

Tusen tack för ett bra recept Wowy, det låter jättegott 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tant Grön
2016-05-06 14:31
#2

Den måste jag prova någon gång.

vendelay
2016-05-06 16:52
#3

Mums!! Äter sällan linser men detta låter supergott. 😍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snurrig
2016-10-03 19:42
#4

En fråga: Är det 450g kokta eller okokta linser? Är det meningen att linserna ska förkokas innan man har det i tomatkrosset eller kokas det i tomaterna? Sorry för korkade frågor, är värdelös på att laga mat. 😂

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Wowy
2016-10-03 23:01
#5

#4 Linserna ska vara kokta. Köper du okokta linser kokar du de först, och sedan häller du i dem samtidigt som du häller i de krossade tomaterna. :)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snurrig
2016-10-04 15:37
#6

#5 Visste inte ens att det gick att köpa färdigkokta linser. Man lär sig något nytt varje dag! Men fick inte svar på första frågan: Väger jag upp 450gram torkade linser och kokar, eller är det 450gram efter att dom kokat, och vet du isåfall hur många gram torkade linser det är? För jag antar att torkade väger mindre än kokade… eller nått. 😃

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Wowy
2016-10-04 16:11
#7

#6 Sorry, missade det… Jag kan tänka mig att om du kokar upp linserna kan du kanske använda resten till någonting annat. Jag brukar köra med färdigkokta linser, men jag kan höra efter med min mamma om hon kan proportionerna. :)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: