Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 1028 ggr
Splish
5/14/16, 8:00 PM

Varför mejeriprodukter är jävligt läskiga

Var glad att jag satt med ett paket havredryck i handen, men usch vad denna videon gav mig rysningar :'(

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Annons:
landsbygdsbo
5/14/16, 8:12 PM
#1

#0

Egentligen vill jag inte störa din förnöjsamhet, men är du medveten om vad KRAV bonden gödslar sin havre med?😎

http://www2.jordbruksverket.se/download/18.4887ac50152439e548418b16/1452846828051/ovr376v2.pdf

Splish
5/14/16, 8:18 PM
#2

#1

Visste det redan, slaktrester tyvärr.

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Blanksteg
5/14/16, 9:26 PM
#3

Men fy :( Jag måste verkligen bli Vegan nu. 

Men hur är det i Sverige? Gör de så här med?

landsbygdsbo
5/14/16, 9:58 PM
#4

Inseminering är idag en essentiell del av djuravel för Hästar, grisar och kor.

I Sverige så som de flesta andra länder i västvärlden.

Men för att en inseminering ska fungera måste kon, suggan eller stoet vara brunstig, dvs villig till befruktning

En av fördelarna är tillgång till sperma från utvalda avelsdjur + att risken för skador o sjukdomar minskar avsevärt jämfört med konventionell parning.

veggie4every1
5/15/16, 1:54 AM
#5

#4 Det betyder inte att kon, suggan eller stoet är villig till att bli inseminerad dock. Parad under rätt omständigheter, men inte inseminerad.

Insemination är ett sexuellt övergrepp på djur och där ser man att lagstiftning emot tidelag inte betyder särskilt mycket när man kan tjäna på det ekonomiskt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/15/16, 8:16 AM
#6

#5

Återigen, du anser att det är ett sexuellt övergrepp. Om det är det eller ej, avgör ju svensk lagstiftning.

Så vitt jag vet så finns inga prejudicerande fall idag…

Annons:
Ominous
5/15/16, 9:36 AM
#7

#6 

Det finns svensk lagsiftning inte har något med att avgöra.  Dessutom gör de skillnad på djur och människor.

Hade en människa inseminerat en annan människa emot dennes vilja hade antagligen rubricerats som övergrepp/misshandel eller liknande. Vi som veganer tycker djur ska ha rättigheter över sina kroppar, precis som människor har. Är det misshandel att slå en människa ska de vara misshandel att slå ett djur. 

Sen är vad lagen säger ju inte speciellt relevant, eftersom vi vill förändra den.

I wish I could write as mysterious as a cat

landsbygdsbo
5/15/16, 10:04 AM
#8

#7

Land ska med lag byggas!

Begrepp som övergrepp, våldtäkt hör hemma i lagstiftningen.

Skillnaden mellan människor och djur går väl även den att finna i lagstiftningen. Tamdjur klassas väl som lösöre och hanteras därefter.

Och om du säger att lagen inte är relevant eftersom ni vill förändra den så hamnar du i samma gäng som de varghatare som skiter i lagen eftersom de "vill förändra lagen"

Nej vi har att acceptera den lag som finns. Sedan har vi enligt den lagen rätt att anse vad vi vill om den,och arbeta för en förändring,  så länge vi respekterar den

veggie4every1
5/15/16, 10:46 AM
#9

#8 Det slog mig precis att du väl själv pysslar med inseminering?

Att köra in armen i någons vagina och tvångsinseminera henne är inte moraliskt rätt oavsett vilken art hon tillhör.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/15/16, 10:50 AM
#10

Nej, eftersom vi har tjur på gården så sköter han om det hela.

Och när man inseminerar så kör man inte in armen i kons vagina.

Man går in med armen via ändtarmen och styr det tunna iniminationsröret som förs in, upp mot livmodern.

Men det är ju skönt att vi ordnar med djurens reproduktion på ett moraliskt riktigt sätt enligt dig….🙂

veggie4every1
5/15/16, 11:21 AM
#11

#10 Lika illa hur det görs i alla fall. Njaa, parad under rätt omständigheter skrev jag😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/15/16, 12:46 PM
#12

#11

Nu vet jag inte hur insatt du är, men kon släpper inte till om hon inte är brunstig dvs villig. Dessutom är hon då inte intressant för tjuren. Så den formen av betäckning är densamma som ute i naturen dvs under rätt omständigheter…

veggie4every1
5/15/16, 6:18 PM
#13

#12 Rätt omständigheter och moraliskt riktigt blir det aldrig dock att föda upp domesticerade djur oavsett hur betäckningen går till.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Persifone
5/15/16, 7:21 PM
#14

Riktigt jobbig video alltså. Ångrar att jag inte blev Vegan tidigare 😕

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

landsbygdsbo
5/15/16, 8:22 PM
#15

#13

Det är vad du och några få till här i Sverige anser, vi andra håller inte med om det.

Men det är du ju medveten om🙂

veggie4every1
5/15/16, 8:34 PM
#16

#15 Men man kan alltid våga att ändra åsikt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/15/16, 8:40 PM
#17

#16

Det skulle jag var en av de första att göra om sakliga skäl som visar att det är den på sikt bästa vägen kommer fram. Men de lyser för närvarande med sin frånvaro.😎

vendelay
5/15/16, 8:41 PM
#18

#14 Förstår dig men vilken tur att du är Vegan nu! 🤗

#16 Bra sagt. Mycket viktigt att våga ändra sin åsikt även om majoriteten kanske inte håller med.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/16/16, 2:20 AM
#19

#18 Precis. Det krävs också mod att våga erkänna inför både sig själv och andra att man har gjort fel. De flesta av oss vill göra rätt, så det erkännandet kan vara nog så jobbigt och det är förstås enklare att fortsätta hävda att man har rätt oavsett.

Det är också ofta plågsamt att erkänna vad man bidragit till, när samvetet och skuldkänslorna kickar in…💔

#17 De enda hållbara argument som finns för att inte förtrycka, utnyttja och döda de icke-mänskliga individerna är enligt mig de moraliska argumenten, vilka inte lyser med sin frånvaro på den här sajten. Du har dock upprepade gånger visat hur svårt du har att få grepp om den icke-speciesistiska moralen och därför tror jag att du behöver en tid för att kunna omvärdera dina moraliska åsikter. Att du har ekonomiska intressen investerade i djurförtrycket är ytterligare ett hinder för din moraliska icke-speciesistiska utveckling och med den speciesistiska indoktrineringen gör det svårt. Men alla kan förändras, man behöver dock våga att ifrågasätta sina egna nuvarande speciesistiska värderingar för att kunna påbörja förändring.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/16/16, 7:09 AM
#20

#19

Vad du i praktiken säger är att alla argument utom dina egna är betydelselösa.

Jag efterfrågan så enkla saker som fakta och hur vi ska lösa de problem som dina idéer medför. Då svarar du med känslor och moralanklagelser.

Jag skulle utan vidare sluta med animalieproduktion, övergå till virkesproduktion och ta det betydligt lugnare. Utan allt för stor ekonomisk uppoffring.

Men det handlar nu inte om en individs lösning utan hur vi ska lösa saken för hela samhället.

Jag har skrivit att jag mycket väl kan tänka mig att byta ståndpunkt , under den enkla förutsättningen att man med fakta och lösningar hemmahörande i vekligheten kan klara av de problem du så intensivt blundar inför.

Annons:
veggie4every1
5/16/16, 1:43 PM
#21

#20 Jag har lägger varken känslor eller anklagelser i inlägget ovan. Jag sakligt konstaterar att du har blivit indoktrinerat sedan födseln in i ett speciesistiskt samhälle och det har jag också blivit och väldigt många andra med oss. När detta släpper genom att ifrågasätta moralen så är det som att vakna ur en dvala, man får många insikter.

Argumenten att vara Vegan för miljön och hälsan är bra, men som både du och jag vet så kan man leva hälsosamt med animalier i kosten och man kan  fortsätta att i onödan förtrycka, utnyttja och döda icke-mänskliga individer på ett miljövänligt sätt. Men man kan aldrig rättfärdiga det moraliskt och det är det enda hållbara argumentet och den är den inneboende förändringen som förändrar världen, inte att vi får mindre cancer eller släpper ut mindre koldioxid även om det också är viktigt.

Då har vi ju ändå konstaterat nu att du inte är beroende av att utnyttja och döda andra för att klara dig ekonomiskt. Då återstår det att du ärligt ifrågasätter din egen moral och börjar med att förändra dig själv och själv börjar att arbeta med att lösa de problem som uppkommer med omställningen.

Om du argumenterar för att allt ska vara löst och vi ska presentera ett färdigt veganskt fungerande samhälle på alla sätt innan du själv är villig och ta steget till att förändra och ifrågasätta din moral så börjar vi inte i den änden. Vi börjar med att förändra oss själva och sedan löser vi de problem som uppstår när djurförtrycket avvecklas. Vi har gjort oss beroende av förtrycket, så givetvis krävs det resurser och en omställning. Men det frigörs inte resurser och omställningen sker inte utan det moraliska ifrågasättandet.

Det kanske blir förändringar med mer grönt på tallriken för hälsan och miljarder med kycklingar och kaniner dödande istället för kor för miljön skull, men sådana förändringar intresserar inte mig.

Du kanske kan börja arbeta tillsammans med Gustaf Söderfeldt och utveckla icke-animalisk biogödsel?🙂

Jag kommer att vara intresserad av att tala med dig om att lösa olika problem med omställningen när du ifrågasatt din egen moral och erkänner att det är moraliskt fel att förtrycka icke-mänskliga individer. Innan dess är du bara en speciesist i mängden som försöker rättfärdiga sitt förtryck av andra med att alla problemen inte är lösta kring ett avskaffande idag, vilket givetvis inte är möjligt. Det lägger jag inte mer tid på. Återkom när du vågar ifrågasätta dina moraliska värderingar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/16/16, 1:55 PM
#22

#21

Häckande kärrhök, Häckande järpe, gott om lärkor + ett rikt insektsliv bestående av otaliga humlor och fjärilar samt hagarna fulla av div rara örter ger mig en bra moralisk känsla.  Gott om jaktbart vilt gör att jag kan leva i samklang med naturen.

Samtidigt ser jag på boskapen att den mår bra. De djur som går till slakt bidrar på det viset både till artfränders, andra djur o växters vällevnad + min egen. Så jag har inga moraliska betänkligheter.

Jag vet redan hur man får fram biogödselmedel.

Det är som sagt bara att så in klöver och sedan plöja ner den .

Problemet är att det binder åkermark och minskar skördeuttaget med 1/6

Så du menar att du är intresserad att tala med mig på villkor att jag delar dina åsikter?

Jag börjar faktiskt bli lite skrämd av din verklighetsuppfattning och hur du skulle hantera oliktänkande om du (Gud förbjude) finge makten.

Det är ju ungefär samma inställning som den bruna och den röda politiska sörjan brukar vilja driva igenom🤓

veggie4every1
5/16/16, 2:01 PM
#23

#22 Seriöst, skärp dig nu, annars kommer du bara att bli bortröstad igen.

Våga ifrågasätta dina moraliska värderingar, förändringen kommer inifrån dig själv. Jag lägger inte mer tid på dig så länge du försvarar speciesism.

Återkom när du vågar ifrågasätta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/16/16, 2:10 PM
#24

Det är ju det jag säger, så länge jag har min egen åsikt och den avviker så hotar du med att jag kanske blir tystad.

Tänk om majoriteten i samhället gjorde så med alla minoriteter, passande uttalande eftersom jag är i minoritet här eller hur?

Jag gör ständigt värderingar i mitt liv. Är det värt att göra så eller så.

Blir den lösningen den bästa, ska jag behålla djur a eller B osv.

Något omoraliskt ser jag inte i det, eftersom de flesta av djur som du anser att jag behandlar omoraliskt överlever tack vare min omoraliska hantering.

Och jag vågar ifrågasätta….dig och dina åsikter.  Det är väl där skon klämmer😉

veggie4every1
5/16/16, 2:23 PM
#25

#24 Inte alls, jag är van vid att bli ifrågasatt. Du är knappast den förste😃
Det är dock inte mig du ska ifrågasätta, utan dig själv. Återkom som sagt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/16/16, 2:51 PM
#26

Vad du säger är att du är för delade åsikter. Du har en åsikt och du vill att jag ska dela den😎

Men jag har min egen åsikt, bygd på mina värderingar och samhällets lagar.

Och jag ser inte hur ett genomförande av dina önskningar vore praktiskt genomförbart, annat som det är just idag, en försvinnande liten andel av befolkningen.

Då funkar det. Men skulle en majoritet välja din väg skulle det innebära en jäkla massa problem, eller som den fd grisbonden sade, det skulle gå åt en massa djur för att hålla systemet igång….

veggie4every1
5/16/16, 3:38 PM
#27

#26 Ja, jag vill att du delar min åsikt att inte förtrycka andra individer på grund av arttillhörighet. Jag vill att du granskar och ifrågasätter dina nuvarande värderingar.

Det är busenkelt att ifrågasätta andra, men svårare att ifrågasätta sig själv.

Välkommen åter🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
5/16/16, 4:35 PM
#28

#27

Jag delar dina åsikter om att inte förtrycka andra individer. Punkt. Och med individer menar jag Homo Sapiens. Liksom den absoluta majoriteten av oss svenskar gör.

Vad jag inte delar är ditt förmänskligande av djur. Djur är djur och människor , människor.

Skillnaden ger inte människor rätt att urskillningslös plåga djur. Men väl en rätt att föda upp djur, att använda som föda, att ha som sällskapsdjur eller att ha som exempelvis landskapsskapare.

Så visst är det svårt att ifrågasätta sig själv, att inte ta in fakta som motsäger ens djupaste värderingar, det är du ju ett levande exempel på😉

veggie4every1
5/16/16, 6:18 PM
#29

#28 Varför anser du att icke-mänskliga individer inte är individer?

Att förstå att andra arter är kännande individer är knappast att förmänskliga. Jag tror att du har missuppfattat det begreppet.

Men det är jobbigt att ifrågasätta sina egna moraliska värderingar så jag förstår att det är lättare att hävda att man gör rätt. Men det blir inte mera rätt för att man hävdar det tyvärr.

Fundera på varför du anser att icke-mänskliga individer inte är individer och återkom när du har svaret.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kiko]
5/16/16, 6:19 PM
#30

#28 Fast du pratar ju bara exakt så som människor med makt gjort i all världens tider. Dvs, att du PÅ GRUND av din makt tar dig rätten att definiera vem som får tillskrivas ett värde och vem som inte får det. Det är din subjektiva uppfattning att somliga individer har ett högre värde än andra, och att ett utnyttjande av de med ett lägre värde därför skulle var okej. Det är exakt samma resonemang som förts av män för att förtrycka kvinnor, av vita för att  förtrycka svarta osv.

Vi har alla en subjektiv uppfattning kring de individer som vandrar här på jorden, det är i sig inget konstigt med det. Men detta innebär inte att vi ska låta våra subjektiva känslor utgöra grund för vad som är rätt och fel.  Objektivt har vi alla nämligen samma värde och därmed samma rätt till våra kroppar och vårt liv.  😉

landsbygdsbo
5/16/16, 6:22 PM
#31

#30

Att jämställa djur med människor är ett sätt att se på världen, att inte jämställa djur med människor är ett annat.

Objektivt sett så, om du jämställer människor med djur, så gör jag ju bara vad andra predatorer gör. Utnyttjar min styrka och min intelligens för att utnyttja andra djur.  Så då är väl allt i sin ordning då 😃

Och kom nu inte dragande med moral o rättvisa, för det vet de flesta organismer här på jorden vad det är……

Jaguar_
5/19/16, 7:13 PM
#32

Det är ett hemskt sätt att behandla djur på och människan är expert på att behandla alla andra arter illa på denna planet för att vi tycker vi ha rätten… Jag tycker definitivt inte vi har någon rätt till detta. Det är överstyr numera.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
5/19/16, 7:17 PM
#33

#31 Om det var som förr, långt tillbaka i tiden innan vi kom på att satta djur i burar, så var det rätt. Nu är det fel och intelligensen vi människor har är bara av ondo när det gäller andra arter. Så nej, världen är inte rätt idag. Den är vriden till vår ego fördel för att vi kan.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: