Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 1893 ggr
Wowy
5/18/16, 8:06 PM

Din veganresa

Har ni haft "övergångsfaser" till att bli Vegan? Var ni exempelvis först lakto-ovo-vegetarianer eller pescetarianer? Eller blev ni veganer över en natt? Vore kul att höra hur er resa har sett ut!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
vendelay
5/18/16, 9:47 PM
#1

Jag var LO-vegetarian först utan någon tanke på att bli Vegan tills jag såg Djurfabriken. Jag har aldrig tänkt på korna som mjölkas, kalvarna som dödas och tuppkycklingarna som gasas ihjäl. Fy sjutton. Då blev jag Vegan direkt.

Min sambo har ätit väldigt mycket kött under sitt liv och blev för några månader sen LO-vegetarian. Han har för avsikt att bli Vegan dock.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
5/18/16, 11:49 PM
#2

Lo-vegetarian sedan 12-13 år p.g.a. moraliska skäl. Sedan var jag pescaterian i omgångar. Blev Vegan för ett par år sedan (23 nu) efter att jag insett att mjölk- och äggindustrin inte är så roliga de heller. Under en tid åt jag dock ingenting från djurriktet förutom fisk, det var precis innan jag blev Vegan.

'-Headlights on the highway-'

Lustgas
5/19/16, 9:09 AM
#3

Hösten 2013 bestämde jag mig för att äta "mindre kött" på grund av miljöskäl. Sedan dess har jag själv inte köpt hem något kött (åt bara kyckling ett par gånger när jag åt ute), men ätit när det bjudits. Men fick mer och mer avsmak för det, liksom. Så efter att jag lyssnat på ett antal poddar sommaren 2014 ("Vegan för fan", men kanske  främst en dokumentär som handlade om sojaodlingarna i Brasilien. Fick reda på att de använde sig av bekämpningsmedel som var så giftiga att bönderna fick nervsjukdomar och dog av det, till soja som senare blev foder till vårt kött), så gick det liksom inte att äta kött längre. Inte ens vilt, som jag tidigare varit något för. Så då blev jag pescetarian. Hade väl redan då någon slags föraning om att jag skulle bli Vegan. Minskade allt mer på konsumtion av fisk, ägg  och mjölk. Efter nyår 2015 åt jag animalier nästan bara när jag blev bjuden (undantaget från sötsaker). Var lite kluven, eftersom jag tidigare inte ansett att mjölk-och äggindustrin inte bidrog till miljöförstöring (och inte hade så mycket empati för djuren än). Mars 2015 såg ajg och min pojkvän Cowspiracy, varpå jag blev så berörd att jag inte längre kunde köpa animalier själv. I några veckor åt jag bara när jag blev bjuden, men eftersom jag mådde så psykiskt dåligt och kände att det var så rätt igenom FEL, så tog jag beslutet att bli Vegan i början av maj. Det var efter att jag, trots att jag var jättehungrig, bara hade lyckats tvinga i mig en liten bit smörgåstårta respektive gräddtårta på ett dop. Insåg att känns det fel, då är det fel.

Trots att jag "bara" var Vegan pga miljöskäl, så uteslöt jag allt eftersom animalier ur även andra produkter än mat (typ tandkräm), därav anser jag att jag ändå var Vegan. De djurrättsliga skälen infann sig inte förrän jag såg The best speech by Gary Yourofsky och sedermera även Earthlings samma sommar.

[Synnerlig]
5/19/16, 10:11 AM
#4

Tänkte långsamt bli Vegan och först vara l-o-vegetarian först, men efter att jag fått veta hur hemskt det är inom mjölk- och äggindustrin så gick det typ inte. Blev Vegan efter några dagar bara.

bloodflowers
5/19/16, 7:29 PM
#5

Började först med att sluta äta kyckling när jag var 13 för tyckte det hemskt och äckligt att man kunde se vad jag tror är knäna på kycklingklubborna (iallafall våra) blev Vegetarian typ ett halvår senare och Vegan för ungefär en månad sen efter att ha läst om mjölk- och äggindustrin.

Tror jag hade blivit iallafall Vegetarian mycket tidigare om alla ej varit så "hemliga" med att vi åt döda djur ("Vad är det här för djur?" "Tyst man säger inte så när vi äter")
Eller visst ok fattade att det var döda djur men ändå inte då det är så himla normalt att äta kött osv och den enda gången man såg det döda djuret var när det redan var tillagat och färdigt att servera så tänkte aldrig på att någon mördade detta djur endast så vi kunde äta det.

Persifone
5/19/16, 8:03 PM
#6

Var lo-vegetarian i tolv år och gick sedan över till Vegan. Har snart varit Vegan i tre år 😊

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Snuffles
5/21/16, 8:16 AM
#7

blev Vegetarian för tyckte synd om djuren, visste inte om hur de behandlar övriga djur som vi får mjölk o ägg från
började läsa om veganism och ville bli Vegan  men fick ej för att jag hade en ätstörning
lät det vara ett tag och sen snubblade jag över information om hur djuren behandlas, blev Vegan över natten

vendelay
5/21/16, 4:46 PM
#8

#7 Får jag fråga hur det funkar för dig med att vara Vegan och ha en ätstörning? Du behöver definitivt inte svara eller om du hellre vill ta det privat så funkar det också, känn inget tvång. Bara undrar. 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
5/21/16, 6:08 PM
#9

#8 jag försöker inte bli bättre från ätstörningen så det funkar väl som vanligt I guess? jag äter lite men veganskt

IngaTrnqvist
5/21/16, 8:45 PM
#10

När jag blev lakto-ovo som 11-åring (februari 2011) hade jag inga planer på att bli Vegan, inte heller fick jag för min mor. Men ju mer jag läste, desto mer började jag dra mot det. Ägg hade jag inga problem att ta bort, inte heller honung, tillsatser, läder, päls osv. Men det var ost och mjölk som ställde till det (även hygienprodukter lite, men gick rätt snabbt att veta vad som var ok och inte). Började byta ut mjölken mot växtdrycker, och helt enkelt prioritera bort Marabou och annat jag hade svårt att sluta med, trots att jag fortfarande inte anser att det finns likvärdiga substitut. Men det är absolut inte värt det. Så jag räknar mig som Vegan sedan början av 2014, dvs 2,5 år :)

Jaguar_
5/23/16, 10:56 AM
#11

Eh ja, jag är inte vegan… än. Vet inte om jag kommer bli det helt heller. Har en annan syn men vill gärna sluta helt att äta kött från industrin och mjölk kan jag vara utan. Det finns rismjölk istället som är extremt gott. Dock har inte allt sådant kommit till där jag bor, men kanske nere i stan. Har inte kollat än men ska. Tråkigt att man inte kom på sånt här tidigare i livet, men man är ju uppfödd i en vanlig svensson familj där inte sånt här ens är på tal. Har knappt vetat om att det ha funnits under min uppväxt. Det ha kommit på senare år och jag är glad över mitt uppvaknande. 🙂

Kanske helt fel att skriva här men ja känner att jag med vill bli lite hörd även om jag inte är en fullfjädrad vegan…än.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Lustgas
5/23/16, 11:05 AM
#12

#11 Det är okej, de flesta (för att inte säga alla?) veganer har nog varit där en gång, där du är idag! 🙂

oddahviing
5/23/16, 1:59 PM
#13

#11 Jag uppmuntrar alla steg mot veganism (även babysteps)! 👍 Det är inte så lätt att vända om för alla, men små saker gör faktiskt stor skillnad! (Fast du verkar ha tagit ett väldigt stort steg ^__^)

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Jaguar_
5/23/16, 2:06 PM
#14

Tack! 😃 Ja, jag tycker det med! Alla steg mot att bli bättre är ju framsteg. Men även ibland när man sagt detta har man fått ovett och därav antar jag att jag förväntade mig att få det nu med då jag fortfarande väljer att äta kött. Dock inte affärskött. Men jag är glad att få era positiva svar #12 och #13! Det värmer att det finns förståelse! 😊

Det är många luckor att fylla i dock om man skulle bli helvegan en dag. Så som vad man ska äta dagligen för att få i sig allt eller om man måste köpa piller och piller vill jag egentligen vara utan så långt det går. Vill hellre bara äta mat och må bra av det. Det är mycket läsa på!

Tycker det var svårt att ta upp det med sambon dock vad min nya ståndpunkt är i livet med mat, men han verkar vara på. Speciellt med kycklingen då han inte tålt kyckling som liten och ha dåliga minnen. Så Q produkterna är perfekta. Vi har testat färsen innan och han ha gått med på att testa allt annat med. Men han är fortfarande inne på mjölk då han älskar ice coffee och ha smakat alla ersättningar och hatat dom. Men det är hans val. Jag gör mitt och vi går lite splittade, men det är helt ok. Jag undrar nu bara hur jag ska break the news för familjen haha

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Túrwen]
5/23/16, 2:30 PM
#15

Har aldrig varit ett fan av rött kött.. det har alltid gjort att jag känt mig tung och min kropp har svårt att bryta ner det så att äta kyckling, vilt och fisk är väl egentligen det som jag hållit mig till tidigare. Detta ändrades i och med att jag ätit kyckling som jag tyckte smakade död fågel och jag fick kväljningar och kunde inte äta det heller längre. Viltkött är dyrt så det föll bort naturligt.. fisk var svårare att släppa ifrån sig och även kvarg,yoghurt och ost som jag älskar så mycket men så såg jag Cowspiracy och direkt övergick jag till att ta bort allt (utom getosten som jag åt då och då). 

Jag äter helt veganskt nu och nosar lite på Raw food eftersom att jag ändå har celiaki men vi får se hur det utvecklar sig. Jag älskar rotfrukter och känner just nu att jag kan leva på det.

[Roe Deer]
7/7/17, 6:40 PM
#16

Jag är uppvuxen med en Vegetarian till mor (som idag är vegan) och med en köttätande far. Jag fick blandkost och har alltid älskat grönt! Jag ifrågasatte redan som 4-åring max-burgaren.. vad den innehöll. Jag åt aldrig kyckling direkt från benet osv. Som 12-åring blev jag Vegetarian, vilket var pest och pina eftersom mor min tvingade i mig abnorma stora portioner mat. Så jag återgick då till kött igen, trots att det äcklade mig… Likdelar… Stackars djur… Sedan sade min far (som nu var separerad från min mor), att så länge jag bodde hemma var jag tvungen att äta kött (tål inte fisk). Jag var blev då Vegetarian på nytt som 19-åring. Flyttade året innan det hem till morsan på heltid. Far är sedan flera år tillbaka gift med en Vegetarian och deras son äter blandkost. Jag blev sedan Vegan 3-4 år senare och är idag Vegan. Tvingades äta kyckling under en period dock (ej självvalt). Men idag är jag glad Vegan =)

Mollypierce
7/12/17, 11:15 PM
#17

Började 2014 som demi-vegetarian (tror jag det hette).  Då äter man kyckling och fisk men inget  annat kött. Eftersom jag ej hade läst på om kött och mejeriindustrin misslyckades jag ett flertal gånger. Började efter det att se olika utländska veganer på youtube  som inspirerade mig till att sluta äta kött. Det var Freelee the banana girl som mest inspirerade mig.  Blev då pescetarian, var det i ca ett år (början av 2016-början av 2017). Under tiden jag åt fisk läste jag på mer och mer om hur vår hälsa och miljön påverkas av att äta djurprodukter. Blev då LO-vegetarian. Började se på "That Vegan couple" för ca två månader sedan, blev mer och mer intresserad av veganism. Lyssnade sedan på Gary Yourofskys tal och började kolla på Ellen fishers videor och bestämde mig då för att bli Vegan. Mina föräldrar hade tidigare sagt att jag måste äta fisk och mejeriprodukter tills jag är arton. Lyckades steg för steg ändra deras åsikter så de hade inga problem med att jag blev Vegan

Har aldrig mått så bra som jag gjort sedan jag började äta en vegansk kost! Håller nu på med att byta ut allt som ej är veganskt (smink osv)❤️

synesthesia
7/13/17, 1:31 PM
#18

Blev pescetarian (stavning?! länge sedan jag använde det orde!) när jag var 14-15. Började sedan bli mer och mer äcklad av animalier och blev Vegan när jag var 17-18. Hade ett "uppehåll" mellan att jag var 21-24, då jag började äta animalier (dock inte hemma) igen, var en ganska rörig period i mitt liv då ALLT hände, så jag förlåter mig själv. Blev Vegan igen när jag var typ 24 och never looked back, handlade då mer om att jag inte riktigt kände mig som mig själv när jag åt animalier? Om det låter logiskt. Fattade beslutet att sluta larva mig och bli mig själv igen, och då var veganismen en självklar del av det. Är snart 29 nu. :)

sp0ngeb0b
7/17/17, 9:04 AM
#19

Basically så var jag köttätare men kände att jag började bli äcklad av att äta kött. Drog ner på det väldigt kraftigt och var "typ" l/o Vegetarian. Alltså jag köpte aldrig kött men åt det vid några tillfällen mest pga bekvämligheten, så vill inte kalla mig Vegetarian. Höll på så i kanske tre månader. Sen bestämde jag mig för att bli Vegan, och så blev jag det. Hade funderat lite smått på det då det verkade mest rätt på alla sätt, utan att vara särskilt påläst. Så jag började äta "nästan bara" växtbaserat i typ en vecka. Sedan hakade jag på Veganutmaningen som varade i en månad fr.o.m. den 1 november 2016, och sedan dess har jag varit Vegan.

Upp till toppen
Annons: