Annons:
Etikettveganprat
Läst 2562 ggr
Lydia04
5/22/16, 12:03 PM

Tröttsamma frågor/fördomar och svar

Vad brukar ni andra veganer/djurrättsengagerade få höra? Här är mina topp tre:

Men hur får du i dig protein?? Svar: Många av mina måltider innehåller antagligen mer protein (plus massa andra nyttigheter som inte din mat innehåller) än vad dina måltider gör.

Varför bryr du dig om djuren när så många människor far illa? (kommer ofta från personer som inte engagerar sig i något överhuvudtaget) Svar: Det resonemanget visar bara hur diskriminerade och förtryckta djuren är. De lider, mördas i miljontals varje dag men det ska vi inte bry oss om. Jo tack det ska jag visst!

Men kolla på lejonen då de äter ju kött! Svar: En kort biologilektion

Annons:
landsbygdsbo
5/22/16, 1:22 PM
#1

Vegetarianer och veganer är ofta betydligt noggrannare med vad de stoppar i sig. Har alltså oftare ett bättre och nyttigare näringsintag än vi andra som äter kött.

Självklart ska man bry sig om allt levande. Finns ingen anledning att acceptera att man för att uppnå högre ekonomiskt utfall ska låta djuren fara illa. Sedan handlar det om prioriteringar, vi i Sverige har råd att välja, vi tillhör en exklusiv gynnad skara för majoriteten har inte de resurser som krävs för ett val.

Vad det gäller lejon, Ni veganer framför ju ofta att människor o djur är lika.

Tja jag är en människa som  likt lejonet, dvs en predator som förser mig av överskottet.

veggie4every1
5/22/16, 4:18 PM
#2

#1 Jag undrar om inte den här frågan riktar sig till veganer och inte till predatorer som liknar lejon? Vad tror du själv om du läser första meningen i ts inlägg?😎

#0 Växtargumentet är nog det argument som jag stör mig mest på, det är för dumt för att jag ska svara på det. Man brukar säga att det inte finns några dumma frågor, men det gör det…😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/22/16, 4:24 PM
#3

Mja jag vet inte det. Kolla på den filmen.

Det kan…ju vara en bluff, det kan ju vara ett propagandatrick men..

https://youtu.be/nYksxtB0w8U

Så då kan man ju ställa den spekulativa frågan, om en rättrogen Vegan får information som övertygar honom/henne att växter kan känna. Kan då en rättrogen Vegan fortsätta mumsa i sig växtdelar då?

vendelay
5/22/16, 5:40 PM
#4

Många frågor jag får och hör andra få är faktiskt de allra mest sjuka frågor. Innan jag blev Vegan och jag läste Vegan Sidekicks serier trodde jag (naivt) faktiskt inte att ickeveganer var så pinsamt dumma angående detta men på internet visas det ju allra mest. "Vad ska lejonen göra då?! Ska alla lejon bli veganer?!" eller "Ni veganer skövlar skogar för att kunna äta soja, tänk på andra djur än bara kor!" eller "Stackars morötter som lider!!" men jag har också hört mycket i verkligheten som att "Alla veganer har ätstörningar", "Du kan inte vara Vegan, veganer äter bara gräs och vatten" eller "Vart får du ditt protein ifrån?". De flesta av mina exempel går till och med att hitta i första sidan av "nyaste inläggen" här på Vegan iFokus vilket väl visar hur otroligt dåligt pålästa folk är.

Jag har inget emot att hjälpa någon som faktiskt är intresserad av veganism men om ditt argument går ut på att jämföra dig själv med ett lejon får du nog börja slicka rent dig i rumpan också innan jag överhuvudtaget bryr mig om dig.

Det är bara att stå på sig. Tillsammans blir det lite lättare🌺

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/22/16, 5:57 PM
#5

#3 Du har förstås rätt. Det är mycket bättre att mumsa i sig individer som vi vet är lika kännande som vi själva är. Men vänta nu, dessa individer äter också växter…hmm….vi får väl svälta ihjäl helt enkelt..🥵

Sluta kapa tråden nu landsbygdsbo.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
5/22/16, 6:03 PM
#6

#5 Eftersom växter mår så himla dåligt av att bli ätna (jag menar, tänk på det stackars grässtrå-barnet som gråter sig till sömns när grässtrå-pappan blivit uppäten!!!) borde nog alla bli veganer, på så vis sparar vi många fler växtliv. Eller hur, veggie4every1? 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
5/22/16, 6:11 PM
#7

#6 Ja det stämmer ju, men glöm bara inte att rabarber också har rättigheter…🤔🤪😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/22/16, 7:15 PM
#8

#5 Jag har svårt att sluta ställa provocerande frågor, och det är märkligt hur lika ditt svar blir de svaren man får från de mest inbitna köttätarna. Men du undviker pudelns kärna.

Om det framkommer att växter kan känna och förmedla detta, vad är det då som gör det ok att döda dem, koka dem men inte djur?

Och ts efterfrågade väl tröttsamma = svårbesvarade frågor eller missuppfattade jag

Som det nu ser ut, efter de svar jag fått så är ni inte bättre än jag själv, dvs ni sätter era behov före de levande varelsers vilka ni behöver för att överleva. En sund och mänsklig reaktion

#6 har har inte sett djur "gråta" över att man plockat bort individer ur gruppen. Väl lockat för att hålla gruppen samlat, men gråta är väl närmast en mänsklig reaktion, dvs man försöker förmänskliga djur..det är inte bra….djur är djur och människor människor.

veggie4every1
5/22/16, 8:04 PM
#9

#8 Det står tydligt att ts efterfrågar andra veganers/djurrättsengagerade erfarenheter av att få dessa frågor och vad vi svarar på det. Jag kan inte tänka mig att ts ville få fler tröttsamma frågor/fördomar ställda i tråden.

Som jag tidigare sagt så är växtargumentet så dumt att jag inte ens besvarar det. För ett par år sedan så hade jag tålmodigt suttit här och besvarat varför växter och djur inte är jämförelsebara, men jag lägger oftast inte krut på att besvara de mest korkade argumenten längre.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
5/22/16, 8:06 PM
#10

Inflikar bara att vi människor är djur också. En art från djurriket. Att dela upp oss i dom och oss är ett sätt att redan se sig själv som den som regerar över de andra mindre vetande kunnande. Ser ner på andra arter med andra ord vilket leder till dålig behandling pga bristande respekt för andra varelser på denna jord.

Människan är den ända som kan gråta då vi har tårkanaler medan andra inte kan, men det betyder inte att de inte känner som oss när något händer. Tror allt att gråta går att använda till djur med eftersom gråtas synonymer är följande; fälla tårar, brista i gråt, vara ledsen, snyfta, lipa grina, hulka, tjuta, böla, yla, skvala, sörja, klaga, jämra sig. Och detta kan alla djur göra med anpassning till/för rasen.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
5/22/16, 8:13 PM
#11

#10 Bra skrivet där, håller helt med dig!

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lydia04
5/22/16, 8:13 PM
#12

Åh den där glömde jag "men växter har väl också känslor och kanske lider". När jag hör detta brukar jag starkt misstänka att personen rökt på något starkt (var får man annars dylikt svammel ifrån?) men jag brukar föreslå att visa personen ett videoklipp där ex en gris torteras och ett där någon skär en grönsak i bitar.. Sen nämner jag lite grundläggande vetenskapliga fakta om nervsystem och hjärnor.

Jaguar_
5/22/16, 8:16 PM
#13

#11 Det är så jag ser på det, tack👍

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
landsbygdsbo
5/22/16, 9:13 PM
#14

#10 Du har alldeles rätt och som toppredator så gör jag som de andra predatorerna, jag använder mitt intellekt o min styrka för att på mindre bemedlade djurs bekostnad förse mig med det jag vill ha, precis som Jaguaren gör, eller hur 😉

#12

Man har ju konstaterat att växter på olika vis för över information.

Ett träd kan börja producera gift i sina löv när grannträdet blir utsatt för insektsangrepp, som exempel.

Jag säger inte att växter känner smärta på samma sätt som vi, men det är onekligen en intressant frågeställning, den om, man konstaterar att växter känner dödsångest o rädsla, visar det genom att sända ut varningar till sina artfränder.

Hur man som Vegan ställer sig till att döda dessa "individer"

Jag vet hur jag skulle reagera, ev lägga om hur jag skördar levande växter, men inte sluta äta dem. Hur skulle du agera?

Jaguar_
5/22/16, 9:23 PM
#15

#14 Inte precis. Vilda djur föder inte upp djur behandlar dom illa och stänger in dom tills de ska ätas. Alla springer fria och ingen behandlar någon illa förutom när själva jakten äger rum till bytesdjuret är dött. Om du varit jägare och aldrig köpt kött från en affär och bara jagar djur i skogen. Då hade de varit en helt annan sak.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
5/22/16, 9:31 PM
#16

Visste ärligt talat inte att en ickevegan faktiskt skulle gå igång på mitt snack om att ett grässtrå grät men eftersom det ändå hände så får jag väl förtydliga mig: nej, jag tror inte att grässtrån kan gråta. Det var ett skämt för att visa hur löjlig jämförelsen var. Och btw, människor är djur… Eller trodde du att vi var minigudar, landsbydgsbo? Eller kanske svampar? Eller demoner?? Resten av mänskligheten är i alla fall djur, oavsett vad du nu anser dig vara.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
5/22/16, 9:39 PM
#17

#16

Nej vi är djur, toppredatorer.

Därför är ju allt snack vad det gäller medlidande rätt meningslöst egentligen, för som toppredator har man inget medlidande eller hur?

Eller är det så att arten människa utvecklat sig ett par steg längre, och särskiljer sig genom sin förmåga att känna empati?

Men eftersom du säger att vi är bra djur så är det väl bara gaser i magen som gör att man känner sig olustig till mods när man ser djur  lida😉

vendelay
5/22/16, 9:48 PM
#18

Är det någon som förstår vad #17 säger?

Är vi djur? Nyss var vi inte djur enligt dig.

Är medlidande meningslöst? Wow. 

För det är endast människor som kan känna empati. Totally. Absolut. 😟

Är vi bra djur eller bara djur? Gaser i magen? Jag vet inte om du behöver prutta när kor slaktas men jag tycker att det är fel att döda oavsett om jag behöver prutta eller inte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
5/22/16, 10:30 PM
#19

#18 Du säger ju själv att" Resten av mänskligheten är i alla fall djur, oavsett vad du nu anser dig vara."

Ok då köper jag det resonemanget.

Nästa fråga blir, visar djur medlidande? inom gruppen kan man finna tecken på empati, saknad. Men knappast utöver artgränsen. Visar en katt medlidande mot en råtta? Eller en varg gentemot ett rådjurskid?

NEJ!!

Alltså är medlidande meningslöst om vi vore djur.

Nu har vi tagit ett par steg till, och kan visa empati.

Alltså??

Du anser att det är fel att döda djur. Det visar att du har empati och du därigenom skiljer dig från djuren.

Sedan finns det de som gör valet att ett visst dödande är motiverat, och dödar med eftertanke och inte urskillningslöst.

Samma sak där, då skiljer man sig från djuren.

För om vi vore djur, vad lönar då veganernas argumentering?

vendelay
5/22/16, 10:35 PM
#20

#19 Men ickemänskliga djur visar väl också empati över artgränserna? T.ex. vuxna hundar som tar hand om kattungar och liknande. Antar att de inte är djur då heller?

Och jag vet fortfarande inte varför du får gaser i magen av detta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Synnerlig]
5/22/16, 10:55 PM
#21

Vilket snack om att vara "toppredator" hela tiden. Ta bort dina vapen och se hur bra du är på att jaga och fånga ditt byte och sedan äta den med hull och hår bokstavligen. Precis som lejonet som du säkert jämför dig med.

veggie4every1
5/22/16, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/22/16, 11:23 PM
#23

#20  Det beror nog förmer på starka modersinstinkter än empati.

landsbygdsbo
5/22/16, 11:26 PM
#24

#21

Skrev jag inte att jag liksom alla predatorer använder de resurser som jag har, i form av intellekt o kunskap. Jag skulle utan vidare kunna skaffa viltkött utan vapen, bara att återgå till fällor. Att exempelvis locka en älg så nära att jag kan använda ett spjut är inte lätt men det låter sig göras

Jag jämför mig med alla andra som antingen direkt eller indirekt lever på andra.

Du går och köper dina morötter, jag odlar dem. Du importerar ditt protein, jag skaffar det själv i skogen.  Så vari ligger skillnaden?

landsbygdsbo
5/22/16, 11:32 PM
#25

#22

Lejon vet jag inte, men att vi är predatorer i en eller annan form är väl svårt att förneka.

Antingen äter vi kött eller så äter vi bara grönt som är gödslat med kadaver mjöl…..

Persifone
5/23/16, 10:02 AM
#26

Den här brukar jag få höra: 

- "Men hur vet du att du får i dig allt din kropp behöver?" 

Då blir min motfråga:

-"Hur vet du att du får i dig allt som din kropp behöver?"

Sedan blir det tyst 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

landsbygdsbo
5/23/16, 10:14 AM
#27

#26

De flesta veganer verkar vara väl upplysta om de näringsämnen en människa behöver. Så risken att näringsbrist, vitamin eller mineralbrist ska uppkomma är rätt liten. Att sedan många med ätstörningar gärna kryper in bakom vegan/vegetarian symbolen är en annan femma, då handlar det ju om sjukliga beteenden och har knappast ngt med vegan/vegetarian valet en frisk människa gör.

Valet handlar om djuretik o miljö.

Om man får bort den industriella produktionen av kött o mjölkprodukter så skulle miljöproblemen minska + att djuren skulle få det bättre. Men en stor nackdel. En kraftig höjning av produkternas pris.

Vad det gäller djuretik så finns det väl knappas några livsmedel som inte tas fram med hjälp av antingen konstgödsel(pest o herbicider eller kadavermjöl.

Annons:
Lustgas
5/23/16, 1:37 PM
#28

#27 På vilket sätt är det en nackdel att produkternas prisskulle höjas kraftigt? Jag förstår att det kan verka som en nackdel för den enskilde individen som inte längre har råd med lika mycket animaliska produkter, men avser  du att det även skulle påverka negativt i ett större sammanhang? Förlåt mig om frågan verkar dum på något vis, men jag vill gärna höra dina resonemang 🙂

Jag tänker nämligen på att det helt enkelt inte skulle finnas lika mycket animaliska produkter, vilket också skulle öka andelen vegetabiliska produkter - delvis på grund av ökad efterfrågan, men också på grund av att en del (inte allt, det vet jag, men en del) av de vegetabilier som används som foder istället skulle kunna föda människomunnar. Nu finns det inte så många dyra vegetabilier i dagsläget, men jag förmodar att dessa ändå skulle sjunka i pris när tillgången ökade. Det är fräst soja och seitan (vetegluten) jag tänker på då; Om en ser  till den globala foderproduktionen, så används ju en hel de soja och spannmål. (Ursäkta mig om jag har tolkat fel gällande kopplingen seitan - spannmål, det är inget jag kollat upp.) Det är proteinrika livsmedel som är ett, ur hälsoperspektiv, bra alternativ till animalier (soja är ju till och med fullvärdigt protein). Det är dessutom två av de lite "dyrare" vegetabiliska matvarorna som alltså borde sjunka i pris. 

Därav min undran: Om efterfrågan och tillgången ändras så att soja och seitan "ersätter" köttet, mjölken och äggen, och tillgången på mat generellt dessutom bör öka (eftersom det ju krävs mer till foder till ett djur som sedan ska  föda en människa, än om människan äter "fodret" direkt) - på vilket sätt är detta negativt förutom för den enskilde individen som saknar smaken av komjölksost (eller vad det nu må vara)?

veggie4every1
5/23/16, 2:16 PM
#29

Vi flyttar över diskussionen som inte tillhör ämnet till den här tråden.

http://vegan.ifokus.se/discussions/5742f3e28e0e7411850000fd-blandat-om-veganism-och-djurratt

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Túrwen]
5/23/16, 2:23 PM
#30

Topp fyra: 

* Tror du att du kommer dö om du äter kött eller? 

* Kan du inte bara vara som alla andra?

* Är inte det sjukt jobbigt? Är det inte massor av mat du saknar? 

* Bantar du eller?  *doing to bodycheck*

Tycker att folk som envisas med att kommentera andras matvanor på detta sätt borde skämmas. Det är väl ändå min ensak vad jag vill äta eller inte? Jag tvingar ingen annan människa att anamma min livsstil.

vendelay
5/23/16, 2:43 PM
#31

Något mer som är så himla jobbigt är "men du kan väl bara äta lite mejeriprodukter när du blir bjuden?"

För det första har de aldrig, aldrig, aldrig bett min systers muslimska pojkvän att äta gris när han blir bjuden.
För det andra äter jag vad som helst så länge det inte innehåller animalier. Om det bara finns potatis så är det lugnt för mig.
För det tredje säger jag alltid att jag kan ta med egen mat eller hjälpa till med maten på plats osv.

UGH

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
5/23/16, 3:11 PM
#32

#28

Tja för de familjer här på jorden som idag lägger 80 till 90 % av sin inkomst bara för att få det nödvändigaste till livs skulle en höjning av majs, lök eller vetepriset med 50 % betyda svält.

För animalier och vegitabilieproduktion går hand i hand i den största delen av världen. Ska vi sedan använda samma miljötänk på den vegitabila sidan som på den animala så portas ju konstgödsel, pest o herbicider vilket kommer att innebära en skördeminskning med minst 50%

veggie4every1
5/23/16, 4:03 PM
#33

#32 Missade du inlägg #29?

Fortsättningsvis kommer alla inlägg som är OT i tråden att bli raderade utan varning. Flytta över OT-diskussionen till tråden jag skapat för det, tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Wowy
5/23/16, 4:12 PM
#34

#26 Så himla bra svar! Definitivt någonting jag kommer att ha med mig!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Jaguar_
5/23/16, 4:34 PM
#35

Pratade precis med min mamma om min nya livsstil av mat… Det hon oroligt sa var att 'Men du måste ju få i dig allt du behöver' och hon jobbar på hemtjänsten och lör ut mat och sa att de ha Vego mat på listan med där så de äldre kan välja detta. Dock sa hon att de måste ju få i sig allt de kan komma över och inte bara grönsaker.

Det är klart att den oron kommer upp hos många att man inte får i sig allt man behöver eftersom vi levt så länge med att äta kött och grönt tillsammans. Vi har inte behövt tänka på att man måste äta vissa växter för vissa saker som man gjorde auto innan långt tillbaka. Det har bara funkat. Men jag lugnade henne med att jag inte är hel vego..än iaf. Jag har iaf förståelse för hennes oro.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Denna kommentar har tagits bort.
Persifone
5/23/16, 9:23 PM
#37

#34 Hahaha, ja! Det fungerar varje gång 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

landsbygdsbo
5/24/16, 1:45 PM
#38

Jag begriper inte en sak (av många 😉) Varförkallas de konstfulla skapelserna som visas i de recept som veganer visar upp för. Vegokorv vegoburgare, Vegostek?

Jag vet vad fiskbullar är, det innehåller fisk, innehåller vegobullar veganer?

Skämt åsido. När ni veganer avskyr animalieprodukter så intensivt varför gör ni allt ni kan för att försöka efterlikna animaliska rätter.

Vore det inte bättre att de fantasifulla rätterna som kommer fram får en egen identitet istället för att döpas till en köttkopia?

För en naturlag är ju den att en kopia aldrig blir bättre än originalet….

vendelay
5/24/16, 2:05 PM
#39

#38 Jag vet många kopior som jag tycker är bättre än originalet. Både när det kommer till mat, film och musik. Bara för att du är född negativ så är inte alla det 🙂

De kallas antagligen så för att underlätta för folk som vill ha något som påminner om köttkorv - då kan de leta efter en vegokorv. Fiskbullar innehåller fisk, vegobullar innehåller vegetabilier. Ganska logiskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/24/16, 2:06 PM
#40

#38 Jag begriper inte heller en sak landsbygdsbo. Varför i hela friden tar du inte upp den frågan i tråden jag skapade för blandade frågor eller varför startar du inte en ny tråd med den frågan istället för att medvetet ignorera att vi vill hålla den här tråden till ämnet?

Ta upp frågan i den andra tråden eller starta en ny tråd om du vill ha svar. Tack på förhand för att du håller dig till ämnet fortsättningsvis.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/24/16, 2:38 PM
#41

#40

Är inte ämnet "

Tröttsamma frågor/fördomar och svar"

🤔

Annons:
vendelay
5/24/16, 2:44 PM
#42

#41 Men läs vad TS skriver, herregud. Det står tydligt att TS undrar vad veganer och djurrättsaktivister är trötta på att få höra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/24/16, 2:49 PM
#43

#41 Tråden är inte till för att ställa tröttsamma frågor i, utan den är till för att veganer ska kunna berätta om tröttsamma frågor de får och vad de svarar på det.

Du ställer istället tröttsamma frågor till veganer, ser du skillnaden?

Men det finns ju en tråd att ställa dessa frågor i, så det behöver väl inte vara något problem hoppas jag fortsättningsvis. Det går även bra att starta egna trådar.

Nu tar vi inte upp mera plats i den här tråden med det här, tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/24/16, 2:56 PM
#44

#43

Får jag svara?

Tröttsamma frågor = obekväma frågor 🤐

[Synnerlig]
5/24/16, 4:55 PM
#45

#44 Tröttsamt och obekvämt är inte ens synonymt med varandra. Men du vill gärna tro att vi känner obehag när folk ställer frågor till oss, frågor som vi får höra så många gånger att vi tillslut inte ens orkar svara på dem. Nä, det är tröttsamt och inte obekvämt om inte den som ställer frågan är obehaglig :P

landsbygdsbo
5/24/16, 5:04 PM
#46

Efter som du inte känner mig som person så framkommer det ju att det är mina åsikter som anser vara  obehagliga, liksom de som 90 % av Sveriges befolkning har i frågan…förståeligt att det kan vara tröttsamt.

Lydia04
5/24/16, 6:38 PM
#47

Sluta förstöra tråden "landsbygdsbo", skapa en egen istället! Du drar in massa ovidkommande.

Gen
5/24/16, 6:52 PM
#48

Asså jag skrattade, det är ju precis en sån tröttsam fråga man får. Varför vill du äta nått som liknar kött om du inte äter kött? Sjukt kul att landsbyggdsbo lyckas pricka in de mest tröttsamma frågorna som "växter har väl också känslor", "är inte lejon det bästa exemplet hur man bör leva sitt liv" Frågor normala människor aldrig skulle komma på tanken att ställa, förutom när de träffar en Vegan och det blir kortslutning.

Annons:
veggie4every1
5/24/16, 7:12 PM
#49

#48 Haha😃

Det är ju rätt kul också att samma frågor ställs globalt över hela världen till veganer om och om igen och varje gång verkar frågeställarna tro att det är något vi aldrig tidigare hört…😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/24/16, 7:36 PM
#50

#47

Jag är ju bara så artig o väluppfostrad att jag svarar.

GEN,  du bör nog läsa på lite, jag öppnade en frågeställning med en fråga om växter hade känslor. Du drog tydligen den slutsatsen att de hade det🤓

Lydia04
5/24/16, 7:48 PM
#51

Jag skulle vilja se en av alla dessa köttätare (som refererar till rovdjur för att försvara sina kostval) springa ifatt ett byte, döda det med sin mun och sina händer, tugga sig igenom hud och senor och njuta av det råa köttet . Så beter sig en äkta köttätare; ett lejon, en tiger, en katt..

vendelay
5/24/16, 7:53 PM
#52

#51 Har du aldrig sett ett lejon ta ut inälvorna och stoppa upp tarmarna med köttet för att sedan steka korvarna på spisen menar du? 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
5/24/16, 8:21 PM
#53

#50 precis, tröttsamt.

landsbygdsbo
5/24/16, 9:20 PM
#54

#51

Om du läser lita historik så lär du dig att i o m att vi började tillaga mat så kunde vi tillgodogöra oss den bättre. Det gäller såväl animaliska som vegetabiliska produkter.

Den fördelen gav oss tid o energi att utveckla våra hjärnor och bli människor.

Men rovdjur överlag väljer att äta de stora körtlarna först, de är lättuggade, lättsmälta och näringsrika som levern till exempel.

När vi lärde oss att jaga de stora gräsätarna, då började vi bli människor.

Och frågar man folk så är just grillning av kött tillsammans nästan lika symboltyngt som att dela på salt och bryta bröd….

Gen
5/24/16, 10:30 PM
#55

Här är några till, "Men massajerna/eskimåerna då?" - Lös du ditt först. "Saknar du inte bacon?" - Nej, snuskiga människa. "Men, äter du bara sallad?" - du låter inte så smart just nu "Blabla stenåldern …" - mm, det var bättre förr

Annons:
[Synnerlig]
5/24/16, 11:25 PM
#56

De som jämför sig med grottmänniskor eller lejon tar gärna inte till sig andra beteenden som att inte använda dator och mobil, inte åka fordon etc eller inte sniffa varandra i baken eller äta upp sina egna ungar and so on.

Lydia04
5/25/16, 6:13 AM
#57

#54 Ordna ett grillpartaj med helstekt spädgris, bjud in vänner och känn den fina gemenskapen med andra köttätare istället för att hänga på en vegansajt. Bara ett tips.

bloodflowers
5/25/16, 7:14 PM
#58

Ang det där med att varför man äter köttliknande produkter om man ej äter kött. Är väll inte direkt så att alla veganer/vegetarianer blev det för att dom tyckte kött smakade äckligt. Tbh så älskar jag kyckling men det betyder ju ej att jag tänker äta det pga hur kycklingar behandlas och slaktas osv men då finns det ju t.ex. veganska kycklingnuggets osv

vendelay
5/25/16, 8:38 PM
#59

#58 Håller med. Jag har aldrig haft problem med smaken av fisk men efter att jag fick veta hur fiskarna behandlas (hur tusan kunde jag vara så blind?) så finns det ingen anledning i världen till att någonsin äta det igen. Det säger dock inte att jag inte skulle smaka på alla möjliga veganska alternativ till fisk - för smaken är det ju som sagt inget fel på.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
5/26/16, 8:28 AM
#60

#48 Vill bara inflika att jag med ställt frågan av nyfikenhet om varför maten görs för att efterlikna till prick de man är emot. Själv så tycker jag inte att det är rätt att de ska likna en död kyckling även om det inte är en så är det symboliskt en död kyckling t ex. Tycker själv det är konstigt och även om jag var helt Vegan så skulle inte jag vilja köpa mat som liknar ett dött djur som jag är emot så mycket även om min vetskap säger att det är inte en riktig kyckling och den är gjord på svamp. Vet inte om denna fundering är tröttsam att prata om så att man måste skratta åt den…Det känns lite som en förolämpning mot de som ärligt undrar.  Man förstår ju varför det görs på detta sätt men samtidigt inte. Varför kan man inte hitta på något nytt än att efterlikna det man är emot liksom. Fast det beror klart på vem som ställer frågan och hur den ställs. Man märker ju om personen är seriös eller inte liksom.

Dock har jag köpt hem och testat äta kyckling under veckan och tycker inte att det ens liknar kyckling, dock stör jag mig på att man kallar det för kyckling. 🤔😛

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
5/26/16, 1:16 PM
#61

#60 Men vegoprodukterna liknar inte döda djur. Jag har i alla fall aldrig sett någon vegansk produkt som liknar ett dött djur.

Burgare, bullar, korvar, bitar, färs etc. liknar inte djur utan är mat i ett format som vi är vana att använda och varför skulle det vara fel att fortsätta med det om vi vill?

Vanan är en stor fiende när det kommer till att sluta med ett beteende. Därför är det bra tycker jag att man kan äta en burgare om man är van vid det.

Det finns dock massor av vegansk mat som inte innehåller de här produkterna, så man kan förstås lätt välja bort dom om man önskar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
5/26/16, 3:09 PM
#62

#61 Nej inte helt liknar, klart. Men kycklingen är nog den jag mest stör mig på. Om det står vegokycklingfileér så liknar det filé som en riktig kycklingfilé fast plattare. (Alltså efterlikna den riktiga biten som de skurit ut ur en riktig kyckling). Dock gillar jag kyckling och tycker detta är en värdig ersättare till det köttet så jag kommer äta vegofilé ändå.

Men jag håller sj med om att det är lättare att gå över till något annat om det heter typ det man ätit innan. Så jag är inte emot vego då jag mer och mer går över till det själv 😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Gen
5/26/16, 3:41 PM
#63

#60 Jag tror att journalister som frågar komiker om man får skämta om allt också ärligt undrar, och samtidigt tycker att de är lite smarta som har kommit på en så bra fråga. Det är fortfarande väldigt tröttsamt för en komiker att svara på, eftersom alla ställer den frågan.

Jag menar alltså inte att man är elak eller korkad för att man ställer en fråga om köttsubstitut, men alla ställer den frågan hela tiden och den inte är superstimulerande att diskutera alla gånger. Jag orkar rätt sällan numer vara super-pedagogisk och förklara hur det fungerar med matkultur. Det blir mest ett hövligt men trött  svar om att mat handlar mycket om vana. 

Så det var därför jag skrattade, igenkänning från alla gånger jag varit tvungen att svara på den frågan.

Gen
5/26/16, 3:54 PM
#64

#61 Det finns faktiskt produkter som är gjorda att efterlikna in i minsta detalj. Jag har kört veganska jätteräkor (böjda med röda inlägg), kycklingklubbor (med ben och allt) och ankbröst (med knottrigt skinn) till en nyårssupe en gång. Det var såklart väldigt ironiskt. 

Jag kan verkligen förstå hur man som Vegan kan äcklas av det. Något som är så starkt förknippat med förtryck och lidande kan lätt förstöra matlusten. Personligen kan jag tycka det mest är komiskt med den typen av extrema nivåer av efterlikning.

veggie4every1
5/26/16, 5:15 PM
#65

#64 Ja, räkorna har jag ju också faktiskt sett nu när jag tänker efter🤔

Men jag visste inte att det fanns sådana liknelser som kycklingklubbor och ankbröst.

Beyond Meat är ju ännu ett exempel på att efterlikna animalier så mitt påstående var nog inte genomtänkt och jag drar tillbaka det (delvis)😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: