Annons:
Etiketterundersökningarkluringartävlingartopplistor
Läst 8128 ggr
veggie4every1
2016-05-27 15:06

Vill du att Beyond Meat ska säljas i Sverige?

De blodiga vegoburgarna sålde slut på en timme!

Tycker du att det ska säljas i Sverige och skulle du i så fall själv köpa det?

http://mittkok.expressen.se/forsta-blodiga-veganburgarna-salde-slut-pa-under-en-timme/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Wowy
2016-05-27 15:37
#1

Jag valde "Annat", då jag inte riktigt vet vad jag tycker. Det är klart att det är toppen att de är veganska, men ärligt talat får jag lite äckelkänslor, jag har svårt för saker som liknar kött. Men man kan ju inte utgå från vad jag tycker. Alla får naturligtvis göra som de vill, vi har alla olika smak.

Dessa vegoburgare är helt vegetabiliska, men jag undrar lite hur de har skapat dem. Kalla mig skeptisk, men vad består de av?

Jag vill bara tillägga att jag tycker att det är bra att det erbjuds alternativ som Beyond Meat - vi lever i ett samhälle där folk är vana vid den här konsistensen och utseendet på sin mat. Att efterlikna den, fast med produkter från växtriket, kan mycket väl få folk att äta mindre kött. Men det här är själv ingenting jag skulle välja att äta.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-05-27 16:20
#2

Jag skulle själv inte äta det, skulle äcklas av hur likt det är kött. Men tycker ändå det borde säljas här då folk kanske skulle välja det istället för riktigt kött.

vendelay
2016-05-27 16:26
#3

Jag tycker att det borde säljas för att underlätta för alla som inte vill sluta äta kött men herregud usch och fy, jag skulle aldrig klara av att smaka på det 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2016-05-27 17:22
#4

Jag håller med alla som har svarat. Jag klarar inte att äta sånt som liknar kött, men det kan ju vara bra om sånt säljs ifall andra vill ha. Hellre sånt "kött" än döda djur.

veggie4every1
2016-05-27 22:17
#5

Jag har alltid varit för de här produkterna, även den här burgaren,  på grund av det ni säger. Jag är fortfarande för de flesta av produkterna, men jag börjar fundera på om jag tänker rätt, åtminstone med de här produkterna som verkligen liknar animalier.

Jag funderar på om de här produkterna som exempelvis den blodiga burgaren eller kanske ankbröst med skinn, som verkligen liknar animalier och som förknippas med djurförtrycket, kan hindra människors moraliska utveckling till ett icke-speciesistiskt tänkande?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-05-27 22:32
#6

#5 Jag tänker precis likadant. Min slutsats är: Nej, det kommer inte att hindra människors speciesism. Men jag tycker ändå att det är ett stort steg i rätt riktning om alla slutade äta riktiga kroppar. Det kommer antagligen leda till att folk blir vegetarianer, men inte att de slutar med övrigt djurförtryckande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
oddahviing
2016-05-27 23:29
#7

Annat, för jag skulle nog inte äta den själv mer än för att prova på, men jag skulle däremot köpa till min partner som skulle uppskatta det eftersom han vill bli så nära Vegan han kan men har svårt för det!

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
2016-05-28 11:51
#8

#6 Förstår hur du tänker. Jag tänker mer att om det finns en risk att en sådan här exakt kopia av en köttprodukt kan hindra att människor utvecklar sin icke-speciesistiska moral eller åtminstone att det kan fördröja den utvecklingen?

Ungefär som våldsleksaker som glorifierar våld även att de är på låtsats, så tänker jag att låtsatskött kan glorifiera köttätande även att det är på låtsats. Men jag kanske överanalyserar detta nu, jag vet inte…🤦‍♂️😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2016-05-29 12:10
#9

#8 

Det finns så oerhört mycket känslor och identitet förknippat med matkultur. När någon säger att de äter kött för att det är gott, är det mycket mer kulturen som spelar in än själva receptorerna i munnen och näsan som reagerar på innehållet i köttet. Det handlar om den kultur vi befinner oss i. Inställningen och förväntan på maten vi äter samverkar med känslan av välbefinnande vi får av att äta, som är beroende på kontexten vi växt upp i och hur vi lärt oss att uppskatta och se på mat. 

Även om de flesta människor på ett teoretiskt plan bejakar icke-våldsprinciper, och exempelvis bara kan acceptera det i form av nödvärn, så är våld ett betydande inslag i väldigt mycket underhållning och kultur. Jag tänker på filmer, tv-spel, musik, teater, myter, religion etc. Normalt tänker vi inte att det leder till mer våld även om dessa diskussioner uppstår då och då, framför allt vid uppkomst av nya kulturyttringar, som kanske tv-spel nu senast.

Det kan alltså vara sant att konsumtion av låtsasvåld leder till ökat verkligt våld, en urlakning av människovärdet, men jag känner inte till övertygande belägg för det från de tillfällen då detta undersökts. Framför allt handlar diskussionen om att åldersbegränsa konsumtionen för att inte tidigt normalisera våldsutövning i unga år, utan istället jobba för att befästa principen om icke-våld. 

Jag är kluven till leksaksvapen. Det skulle kunna vara ett sätt att lära barn gränsen mellan vad som är på låtsas och vad som är på riktigt. Leken får aldrig skada någon, och leksaksvapen är inte gjorda för att skada någon.   

Idag är principen om icke-våld mot icke-mänskliga djur inte särskilt befäst. Tvärt om är vår matkultur beroende av ett direkt och verkligt våld mot andra kännande individer. Det primära målet måste vara att bryta det beroendet. Veganska produkter som knyter an till känslan och identiteten som är förknippat med köttkonsumtion är ett alternativ som inte är beroende av våld och i grunden positivt. Det kan inte leda inte till att fler blir vålds-bejakande, eftersom det är normen. 

Om jag hade småbarn skulle jag visa dem att mat inte behöver se ut som kött. Men för vuxna som redan är fastkedjade vid sina befintliga föreställningar är det bara positivt ju mindre steget är att bryta sitt våldsberoende. De behöver liksom lära sig vad som är på låtsas, och vad som är på riktigt och låtsaskött är en bra ingång till det.

Wowy
2016-05-29 13:22
#10

#9 Bra skrivet!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

veggie4every1
2016-05-29 14:22
#11

#9 Tack för det inlägget, riktigt bra skrivet och jag håller med dig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Effie
2016-05-31 07:44
#12

Jag (icke-vegan) skulle inte köpa den här varan. Jag gillar inte substitut, mat som låtsas vara något annat än den är. Skulle föredra vegetarisk mat som står för vad den är, och som jag förstår vad den innehåller.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jaguar_
2016-05-31 08:36
#13

Jag är med sådan att jag gillar inte när det ska efterlikna riktigt kött, en del av ett djur eller ett helt djur. Det är typ emot vad allt vego står för. Men samtidigt förstår jag varför det görs som det görs. Denna formen är bättre än den verkliga med ett riktigt djur bakom… men varför måste de likna kött till punkt och prickar!? 😕

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
vendelay
2016-05-31 09:41
#14

#12 #13 De försöker efterlikna kött för att få fler att välja vegomat. Min sambo exempelvis tyckte det verkade ganska krångligt att inte äta kött innan han upptäckte substitut som Oumph! och grönsaksbullar 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
2016-05-31 11:23
#15

#12 problemet är väl snarare att kött och andra djurprodukter låtsas vara något de inte är. Tänker på Bregott reklamen eller de fint inplastade fileerna, köttbullarna och burgarna. Inne på slakterierna får man inte fotografera eller filma. Det vore väl mer klädsamt om kött och djurprodukter kunde stå för vad det är. Våld och förtryck

Jaguar_
2016-05-31 12:34
#16

#14 Precis vad jag skrev så vet jag detta och förstår detta. Jag tycker klart också att det är lättare men jag hade nog valt det även om det inte liknade kött eftersom det är bättre alternativ… Då jag tycker att det är fel att det ska likna, så som många veganer säger, våld och förtyck mat.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

KristianAndersson
2017-01-19 07:22
#17

Tror på flera års sikt att behovet av replikor kommer att minska men att detta är vad som behövs för att få större delen av jordens befolkning att välja bort kött. Har kontinuerlig kontakt med Beyond Meat om att ha hand om distribution i Sverige men deras planer på lansering i andra länder ligger tyvärr flera år fram i tiden. Dock vill jag uppmuntra alla som vill att Beyond Meat ska börja säljas i Sverige att skriva ett mail till ka@kreativconsulting.services. Förhoppningsvis kan ett stort intresse påskynd deras tidsplan.

Upp till toppen
Annons: