Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1049 ggr
Tokyo
2016-05-30 17:38

Att bli vegan

Jag kollade nyss på en jättebra föreläsning och vill verkligen inget annat än att avstå från animaliska produkter helt. 

I nuläget köper jag inte kött av djuretiska skäl, men har börjat fundera på varför jag tycker det är så fel att stödja just köttindustrin samtidigt som jag själv bidrar till lika hemska industrier genom ett fortsatt köp av mjölk, ägg och så vidare. Att det inte är djuret i sig jag äter ändrar ju inte det faktum att djur har lidit för att producera produkten. 

Vill bara tillägga att jag är femton och bor hemma, vilket för mig innebär att jag inte betalar maten. Däremot planerar jag att flytta hemifrån efter nian, och när jag då själv kommer stå för inköpen kommer jag verkligen inte på något sätt vilja stödja sådana industrier. Därför har jag sedan ett tag tillbaka planerat att ha en vegansk kost när jag väl betalar maten själv, men efter att ha sett presentationen jag pratade om kan jag inte låta bli att fråga mig själv; varför inte börja nu?

Med detta sagt vill jag ha era bästa tips på hur man går vägen till en vegansk kost. Jag vill ha så mycket information som möjligt och höra era personliga erfarenheter, eftersom det känns viktigt att jag vet vad jag gör innan jag ändrar kost bara sådär.

Annons:
marg1t
2016-05-30 17:47
#1

Ta ett steg i taget, gå inte all in på en gång. Kan du engelska är det här en bra sida http://www.veganhealth.org/

vendelay
2016-05-30 19:27
#2

Mitt bästa tips är tvärtom mot #1 men det är min personliga åsikt helt enkelt. Gå all in direkt. Jag var Lakto-ovo-vegetarian (åt inget kött, men åt mejeriprodukter och ägg) tills jag såg dokumentären Djurfabriken, efter det har jag aldrig ätit något animaliskt igen. De gånger jag har blivit sugen på något som inte riktigt går att ersätta veganskt har jag tänkt: "är det värt det? Är mina smaklökar viktigare än någon annans liv?"

Det är ju också så att om du äter ägg stödjer du det faktum att 15 000 tuppkycklingar varje dag (ENBART i Sverige!!) dödas för att de inte lägger ägg och därför är värdelösa. Om du konsumerar mejeriprodukter stödjer du det faktum att kalvarna kidnappas från sina mammor när de bara är en dag gamla, att korna blir våldtagna för att föda nya kalvar och producera mera mjölk. Kalvarna går dessutom till slakt.

Något som är bra att ha koll på är att du bör äta B12-tillskott och gärna D-vitamin (åtminstone under vintern). 

När det gäller föräldrarna och att du är så ung: förklara varför du inte vill utnyttja djur. Det är billigare med vegansk mat (om du inte bara äter halvfabrikat). Det är ofta nyttigare med vegansk mat. 

Jag hoppas det går bra för dig! Hoppas du fick några bra tips från mig i alla fall. Du är alltid välkommen att ställa fler frågor. 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Paxxie
2016-05-30 19:53
#3

Först och främst, grattis till ett bra val! :) 

Här är två sidor med nybörjarinfo som jag tycker är bra: Vegan Starter Kit och Vegania. Vegolistan är även jättebra när det kommer till att hitta produkter att köpa (var dock uppmärksam på deras märkning, en del saker har honung/insekter i sig.)

Personliga erfarenheter/tankar:

  • Något som jag själv (och även flera veganer) upplevt är att man kan känna sig hungrigare när man blivit Vegan och helt enkelt måste börja äta större portioner tidigare.
  • Du bör verkligen ta B12-tabletter, så det är lika bra att införskaffa så snart som möjligt  (du kan t.ex  köpa dessa)
  • En del upplever att de får sämre hy/blir dåliga i magen när de först blir veganer. Det brukar gå över.
  • Om du tycker det är svårt att komma på vad du ska äta går det oftast bra att helt enkelt veganisera några "vanliga" rätter. Det är bara att googla t.ex lasagne + Vegan så får man recept!
Snuffles
2016-05-30 21:59
#4

Jag är också femton och bor hemma, och det går jättebra för mig att vara Vegan. Jag får pengar och så går jag och handlar det jag behöver själv. Ett tips är att laga mycket mat och frys in, så har du till andra dagar då du inte orkar laga något.

Upp till toppen
Annons: