Annons:
Etiketthälsa
Läst 3834 ggr
Snuffles
6/2/16, 1:22 PM

B12

Det är typ plast eller något på kapslarna? Behöver man ta bort det eller är det bara att ta tabletterna?

Annons:
Zyloon
6/2/16, 1:25 PM
#1

Det som är runt kapslarna är gelatin.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Snuffles
6/2/16, 1:27 PM
#2

Men det är ju ej veganskt

Zyloon
6/2/16, 1:29 PM
#3

Du kanske kan fråga på apoteket efter tabletter som inte är inkapslade?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Snuffles
6/2/16, 1:30 PM
#4

Beställde dock från veganlife så de borde ej ha något animaliskt

Zyloon
6/2/16, 1:35 PM
#5

Jaha! Gick in o kollade lite snabbt och det stod "Vitamin B12 i vegetabilisk kapsel". Så är ju absolut inga problem att stoppa i sig dom även om du är Vegan :)

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

veggie4every1
6/2/16, 2:02 PM
#6

#0 Du ska inte ta bort höljet utan svälja hela kapseln. I fortsättningen rekommenderar jag dig att välja en sugtablett i stället med den aktiva formen methylcobalamin för bästa upptag🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
6/2/16, 3:26 PM
#7

Jag äter >denna<, den smakar jättegott, är helt vegansk och som veggie4every1 säger är den dessutom i den aktiva formen methylcobalamin. Det är fri frakt från vitaminvaruhuset och produkterna kommer på bara några dagar rakt ner i brevlådan, jag rekommenderar dem verkligen. Ät de som du har nu men sen är det bättre med en sugtablett i fortsättningen 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
6/2/16, 4:42 PM
#8

varför är sugtablett bättre?

veggie4every1
6/2/16, 5:14 PM
#9

#8 B12 tas även upp via munslemhinnan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
6/2/16, 6:48 PM
#10

#6 Fast det där med metylkobalamin verkar mest vara en ogrundad hype. Jag har i alla fall inte hittat några belägg för att det ska vara bättre, vare sig i upptag eller tillgänglighet. Mest ett sätt att marknadsföra b12 och ta mer betalt. Betolvidon (cyanokobalamin) är välprövat och inget man behöver vara orolig över att det inte ska fungera. Här är två artiklar från förra året som kritiserar den ökade användningen av metylkobalamin http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25117994 "it is important to treat vitamin B12 deficiency with a combination of MeCbl and AdCbl or hydroxocobalamin or Cbl" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25820384 " We conclude that supplementing MeCbl or AdoCbl is unlikely to be advantageous compared to CNCbl "

veggie4every1
6/2/16, 6:59 PM
#11

#10 Kanske en kombination då är det optimala enligt den första artikeln om jag förstår rätt?

Jag tänker dock om man har problem med upptaget i tarmarna att en sugtablett kan vara en fördel och åtminstone ingen nackdel i annat fall heller.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
6/3/16, 5:56 PM
#12

#11 Första artikeln ifrågasätter att metylkobalamin (MeCbl) räcker för att behandla b12 brist. De menar att MeCbl inte hjälper mot adenosylkobalamin-brist och därför måste man alltså ta en kombination av dessa (MeCbl+AdCbl), eller alternativt ta hydroxokobalamin eller cyanokobalamin. 

Den andra artikeln uttrycker sig mildare och ser bara ingen fördel med metylkobalamin.  

Jag ogillar att komplicera det här för mycket. Det är i grunden enkelt, av den anledningen ville jag slå ett slag för cyanokobalamin :) 

Det stämmer att passivt upptag även sker i munnen, så det kan inte vara fel med sugtabletter. Jag har inte kollat närmare på om upptaget blir bättre av sugtabletter, men den första artikeln jag länkade står "it has been proved that the oral route is comparable to the intramuscular route for rectifying vitamin B12 deficiency" så jag skulle säga man behöver inte vara så orolig över att upptaget inte är tillräckligt. Det handlar mer om dosen. Vid B12-brist bör man ta stora doser. 

Det verkar som att de flesta veganer doserar som om de har konstant B12 brist (1-2 mg/dag), men det finns också de som är övertygade om att de kan ta upp b12 producerat från den egna magtarm-floran (inte särskilt bra stöd i forskning och en riskfylld satsning). Jag är inte så övertygad om att det är motiverat att äta milligram B12 varje dag, men det finns heller inget som säger att det skulle vara farligt med stora doser, tvärt om finns det en del tecken på att det kan vara bra (minskad risk för alzheimers, cancer etc). 

Är man orolig för sitt b12 intag bör man som vanligt uppsöka vårdcentral och inte fästa allt för stor vikt vid vad främlingar skriver på forum, men det är faktiskt inte så komplicerat. Släng in en betolvidon då och då.

veggie4every1
6/3/16, 7:18 PM
#13

#12 Jag har inte hållit mig uppdaterad kring detta, så det var intressant att få veta, tack🙂 Jag hittade den här länken som också tar upp detta om någon är intresserad.

http://veganhealth.org/b12/noncyanob12

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[kanskemenbarakanske]
6/3/16, 10:14 PM
#14

Så B-jäst är ett ganska bra tillskott alltså? :) eftersom man äter det tänkte jag

Snuffles
6/3/16, 11:34 PM
#15

Ska man inte ta varje dag? Det står på burken

Gen
6/4/16, 3:01 AM
#16

#14 jag förstår inte. Jäst producerar inte b12. Om b12 tillsatts är det lika bra som något annat. #15 det som står på burken har inget med dig att göra. Om du inte varit hos en läkare och denne ordinerat dig en dos finns det normalt sett inget att gå på. Är du orolig för brist, bör du kolla upp det. Men det är såklart inte farligt att göra som det står på burken

Zepp
6/4/16, 5:50 PM
#17

Grejen är, B12 får man antingen från animalier, dvs det är inget för veganer, eller så får man det från tillskott!

Bakterier bildar B12, jäst är en gegga med svampar och bakterier.

Annars så kan få det från jord, dvs skölj alldrig dina grönsaker, ät dem smutsiga, vill du ha en extra dos se till att de gödslats med djurspillning, den kan oxå tillföra B12.

Ät jäst Öljäst, Marmite för att du tycker det är gott, ta tillskott om du tror att det inte räcker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
6/4/16, 9:46 PM
#18

#14 B-jäst är bra, men jag skulle inte lita på att det fixar B12 behovet under hela livet. Det innehåller för liten mängd för att jag skulle använda det som enda B12 tillskott i alla fall.

Jag förstår hur du menar (tror jag) och jag tänker att vi tar upp näring (inte bara B12) i munslemhinnan också. Det är ju inte meningen att vi ska svälja maten hel, utan tugga och mala och jag tror nog att det har en funktion utöver att inte sätta maten i halsen😉I det avseendet är ju B-jäst bra eftersom vi äter den och inte sväljer den hel.

Jag använder gärna sug eller tuggtabletter som tillskott när det finns av den anledningen att jag tror det är effektivare.

#15Om jag vore du så skulle jag börja med att ta det varje dag. Sedan kan du gå ned i dos om du vill. Jag gjorde så att jag tog en varje dag i ett år ungefär, sedan drog jag ned till ett par gånger i veckan. Men det är förstås individuellt vad som funkar.

Det är ju alltid bäst att veta vilket värde man startar med så att säga, men har du inga bristsymptom eller underliggande sjukdomar och har ätit en varierande kost tidigare och är relativt ung så är det troligen inga problem med B12.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
6/6/16, 9:09 PM
#19

#12 Jag har för mig att tillskott av B12 är kontraindicerat om man är kvinna o har predisposition för ärftlig bröstcancer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ess1
2/27/18, 7:56 PM
#20

#7 Den du länkade till är ju ingen sugtablett. Vilken var det du tänkte på som är en jättegod sugtablett?

Kan det vara den här du menar?

Annons:
vendelay
2/27/18, 9:41 PM
#21

#20 Hahaha, ja det är den du länkade jag äter!! Förstår inte varför jag länkade till någon annan, för jag har alltid ätit samma 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ess1
2/28/18, 11:14 AM
#22

#21 Tack! Då ska jag köpa den.

vendelay
2/28/18, 3:23 PM
#23

#22 Tänk på att den innehåller väldigt mycket B12. Jag hade brist innan jag slutade med kött osv, och därför äter jag fortfarande en hög dos. Bäst är alltid att rådfråga läkare. Vet inte riktigt om det går att överdosera B12, men alltid bra att vara på säkra sidan 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[zero]
2/28/18, 3:31 PM
#24

Tror runt 2500 microgram i veckan räcker? (rätta mig om jag har fel).Överskottet kissar man väl ut just när det gäller b12.

 Har själv haft holistic's b12 men kommer byta ut den pga av att man får i sig sjukt mycket folsyra om man samtidigt får i sig stora mängder av det redan.

Smultronfia
2/28/18, 4:08 PM
#25

Man behöver inte ta en varje dag. Jag tar en b12 tablett ca 1 gång i veckan. Får i mig av både havremjölken samt näringsjäst också.

veggie4every1
2/28/18, 6:49 PM
#26

Tar också ca en gång i veckan eller när jag minns det. Ibland blir det en gång, ibland två gånger och ibland blir det ingenting 😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

DogeLove
2/28/18, 11:01 PM
#27

Jag tbrukar bara ta ca 3 gånger i månaden alltså varje till varannan vecka! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: