Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1072 ggr
oddahviing
6/4/16, 1:58 PM

Vegansk odling och Nitrogen myten!

https://www.youtube.com/watch?v=DWDznkdUjb0

Kanske inte så omöjligt som folk vill få det att låta? I denna video ser vi en bonde som odlar i stor skala utan att använda djurrester. Väldigt intressant. Också olika lösningar för att repellera skadedjur.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Inkanyezi
6/4/16, 2:32 PM
#1

Jag vet inte vad för folk som vill få det att låta som om det vore omöjligt, och jag har i min ungdom bott på landet i jordbruk några år. Där var det välkänt att baljväxter som vicker, klöver, ärter och bönor drog ner kväve från luften i jorden, och jag tror inte att någon jordbrukare i den mer upplysta delen av världen är obekant med det.

Därifrån till att det skulle handla om en myt? I så fall vad är myten?

Det är ju känt att vissa växter behöver tillskott av kväve ur marken för att växa bra, och det är ju inte någon myt. Man kan ge dem kväve på flera sätt, varav det kanske mest rationella är växelbruk, dvs att man odlar en kvävelagrande gröda en tid och sedan växlar mot en som behöver kvävet som på så sätt har landat i jorden. En annan väg är att blanda grödor, så att man har exempelvis varannan rad med baljväxter. När jag var på en gård i Blekinge odlade vi vall med vicker och klöver när det behövdes mer kväve.

Och jag tycker att titeln här är olyckligt illa skriven. Nitrogen används visserligen som vetenskapligt namn på kväve, men det är väldigt dåligt språk att använda ett för de flesta främmande ord, och att särskriva. Kvävemyten borde det vara, men jag tvivlar verkligen på att en sådan myt finns. I alla fall finns den inte bland de jordbrukare jag känner, vare sig här i Sverige eller på Kuba.

Snarare är det så att de allra flesta är medvetna om att fel gödsling har skadlig verkan på grödan. Det gäller i stort sett oavsett varifrån gödslet hämtas, om man lägger till för mycket eller gödslar ensidigt. Åtminstone var det så på femtiotalet och sextiotalet när jag bodde på en gård, och jag har svårt att tänka mig att kunskapsläget skulle ha förfallit sedan dess. Samma grundkunskap ser jag hos jordbrukare på Kuba, där konstgödsel inte används på de små jordbruken.

oddahviing
6/4/16, 2:39 PM
#2

#1 Att jag skriver nitrogen har att göra med att jag är engelsk-skadad. Jag har bott i Skottland mer eller mindre i 6 år och kollar och gör efterforskningar i allt på engelska, varför jag glömmer/inte vet vad vissa saker heter på svenska längre. Men ok, jag menar kväve då 😉 missvisande vet jag inte, om man inte är kass på engelska antar jag…

Och myt, genom att jag tyvärr hört jätte många säga att vegansk odling inte är möjigt och det har varit diskussioner i flera trådar här på iFokus.

Jag är glad att det faktiskt finns människor som vet hur man kan odla. Rotationsodling och klöver mm. tar han upp i videon. Tyvärr har nog kunskapen förfallit verkar det som, bedömt på vilka metoder den här världen använder och vad jag ser folk skriva.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
6/4/16, 2:40 PM
#3

Hoppingivande och fantastiskt bra video🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
6/4/16, 5:01 PM
#4

Jag är en av de som uttryckt mig skeptiskt till vegansk odling. Än har jag i alla fall inte lyckats hitta något exempel på att det gjorts i praktiken på i längden hållbart sätt utan direkt eller indirek tillförsel av gödsel (konstgödsel eller animalisk gödsel). Att odla balgväxter (protein) är lätt, just för att de tar upp kväve. Ser det som ett betydligt större problem att odla matfett.

oddahviing
6/4/16, 5:26 PM
#5

#4 Kan hålla med där att vi bör välja vad vi odlar i större mängder, och matfett är en processad "föda" med i princip 0 hälsofördelar, vitaminer mineraler, så det är rätt onödigt att odla i större mängder.

Men om du kollar videon så ger han ett exempel på en hållbar, stor vegansk odling och hur de gått tillväga.  De använder en baljväxter tillsammans med sin "main-crop" vilket är hirs.

'-Headlights on the highway-'

Zepp
6/4/16, 6:17 PM
#6

Nu så är jag varken Vegan eller kuban.. men uppväxt på bondgård.. även om det var 40 år sedan!

Iallafall.. Lucern och andra kvävefixerande grödor såddes tillsammans med spannmålet!

Skall inte fördjupa mig allt för mycket i den tidens såningsmaskiner, men de hade behållare dels för säd, dels för de mindre klöverfröerna!

Sen så flyttade jag till storstaden i tidiga tonåren så jag undgick lantmannaskolan.. däremot som tvivlar jag på att den kunskapen numera skulle vara bortglömd?

Hur som helst och efter bästa minne så beroende på var åkrarna låg så användes de till bete efter spanmålskörd om de låg nära ladugården och på andra åkrar skördades växterna till ensilage!

Oså växlade man grödor på en del åkrar, ett tag såddes någon växt som jag inte blir klok på vad det var, jävligt hög och grön, troligen någon ärtväxt.. men så småningom så slutade man med det och tog klöver till ensilage!

Iallafall, på den gården jag bodde så var de utbildade på närmaste lantmannaskola, (Dingle) deras barn likaså!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Inkanyezi
6/4/16, 6:26 PM
#7

Jag kanske är lite miljöskadad, eftersom jag har haft kontakt med biodynamiker såväl i Värmland som på Östlandet i Norge och i Järna. Men utöver stenmjöl för att få hög mineralhalt, används olika varianter på baljväxter ganska flitigt och man växlar grödor eller samsår, för att dra fördel av att olika grödor kan hjälpa varann. Det görs inte bara i Järna och Likenäs, utan också i Cueto och Boniato.

pyromanen
6/4/16, 8:07 PM
#8

Har tittat på videon. Det finns inget som helst nytt här. Och han pratar bara om kväve vilket är den lättaste av NPK att skaffa sig utan djurgödsel eller konstgödsel. 

Det finns svenska ekobönder utan husdjur som praktiserat det han pratar om redan för 30 år sedan, odlat gröngödslingsgröda och spannmål.  Det krävs då ca 7 års gröngödsel (eller 7 ggr så stor yta om man väljer uttrycka det så) för att få en spannmålsskörd. Men det funkar.  Men det funkar inte med alla andra grödor (oljeväxter, grönsaker) och veganer äter inte bara spannmål och bönor.

Zepp
6/4/16, 8:17 PM
#9

Har inte tittat på videon.. det räcker med kommentarerna!

Iallafall kväve är lixom inget jättestort problem, däremot P, dvs fosfor!

Hur får han till det med veganskt fosfor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
6/4/16, 8:25 PM
#10

Stenmjölet som biodynamiker använder innehåller ju P, och det lär väl lösas ut någonstans under resans gång med mycel och rötter liksom mikroorganismer i komposten? Det finns kanske K där också?

Upp till toppen
Annons: