Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter

Innehållsförteckning från sminkprodukter hjälp

2016-06-05 16:22 #0 av: britta01

Hej!

Är en ny vegan och tänkte köpa två sminkprodukter som jag är osäker på har ingredienser med animaliskt ursprung. Har sökt upp ingredienser i två timmar nu men känner att jag fattar mindre nu än vad jag gjorde tidigare så undrar om någon som är bra på det här kan vara super snäll och se om produkterna innehåller någon animaliskt?( Även om det kan innehålla någon sort alkohol, dricker ej och vill inte heller använda mig av produkter som innehåller det)

innehållsförteckning 1:trimethylsiloxysilicate, cyklopentasiloxane, isododecane , ceresin , cyclohexasiloxane, synthetic fluorphlogopite, caprylyl methicone, glass, silica silylate(nano)/silica silylate , disteardimonium hectorite, calcium sodium borosilicate, talc, lauroyl lysine, propylene carbonate, hydroxyapatite, triethoxycaprylylsilane, silica, tin oxide, [+/- may contain Cl 77491, Cl 77492, Cl 77499/ iron oxides, Cl77891,/titanium dioxide, Cl 77007/ultramarines, mica, Cl 77266(nano)/black2, Cl 75470/carmine, Cl 77510/ferric ferrocyanide F.I.L B53545/7

Innehållsförteckning 2:CYCLOPENTASILOXANE DIMETHICONE SQUALANE DIMETHICONE CROSSPOLYMER DIMETHICONE/VINYL DIMETHICONE CROSSPOLYMER HYDROGENATED JOJOBA OIL POLYMETHYLSILSESQUIOXANE METHYL METHACRYLATE CROSSPOLYMER SILICA DIMETHYL SILYLATE PHENOXYETHANOL PHENYL TRIMETHICONE DISODIUM STEAROYL GLUTAMATE VINYL DIMETHICONE/METHICONE SILSESQUIOXANE CROSSPOLYMER METHYLPARABEN ALUMINUM HYDROXIDE BHT ETHYLPARABEN PROPYLPARABEN ISOBUTYLPARABEN BUTYLPARABEN [+/- MAY CONTAIN CI 77891 / TITANIUM DIOXIDE CI 77491, CI 77499, CI 77492 / IRON OXIDES CI 77163 / BISMUTH OXYCHLORIDE

Anmäl
2016-06-05 18:02 #1 av: britta01

Undrar även om zinc stearate är vegansk, trodde att det kom från metallen zink men när jag säkte upp stod det att det kunde ha animaliskt ursprung?

Anmäl
2016-06-05 18:10 #2 av: veggie4every1

Grattis till att vara ny veganGlad

Carmine är animaliskt, på svenska karmin e120 och är från löss och squalane kan vara animaliskt tyvärr och komma från hajar. Det finns vegansk squalane, men det vet man ju inte om den här produkten innehåller.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-06-05 18:15 #3 av: veggie4every1

#1 Om det står att det kan vara animaliskt så är det bästa att mejla företaget och fråga.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-06-05 21:39 #4 av: vendelay

Ett tips är att handla från märken du vet är veganska Glad

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.