Annons:
Etikettveganprat
Läst 1942 ggr
Lydia04
2016-06-06 09:34

Umgås med icke-veganer/vegetarianer

Umgås ni mycket med icke veganer? Vad tycker ni om att äta tillsammans? Grilla? Jag får svårare och svårare för att äta tillsammans med personer som förtär kött. Jag ser lidande, död, ignorans, egoism i deras matval.

Annons:
Wowy
2016-06-06 10:28
#1

Alla mina vänner och alla i min familj är ickeveganer. Jag tycker att det är jobbigt att äta med dem, men det säger jag inte högt.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-06-06 11:05
#2

Jag är den enda veganen i min familj. Äcklas lite av att se dem äta döda djur och deras mens och andra kroppsvätskor, men ingen vill vara den personen som sitter och trycker upp sina åsikter i andras ansikten för folk tycker bara att det är irriterande och de kommer inte sluta med animaliska produkter bara för att man gör det, men om de säger något felaktigt (att mjölk är jättenyttigt t.ex…) så rättar jag dem såklart. Och ibland lagar jag vegansk mat åt dem.

[Synnerlig]
2016-06-06 11:48
#3

Mina vänner jag umgås mest med är veganer eller vänner som gärna äter veganskt när jag och sambon är med. Men bådas familjer är icke-veganer, men min familj har inget emot att äta veganskt när jag och sambon är på besök förutom min lillasyster som är så petig och ska ha sin specialmat med något som är kött trots att hon är vuxen. Hon gillar typ inte de flesta grönsakerna och vägrar testa nytt.

[kanskemenbarakanske]
2016-06-06 11:53
#4

Det kokar alltid lite i mig när människor äter kött osv. Men säger inget. Dock är det ALLTID icke veganerna som drar upp ämnet veganism och ska slänga kommentaren "jag skulle aldrig kunna leva utan kött" osv osv när jag snällt svarat på deras frågor om varför jag är vegan+ 1000 andra frågor ang ämnet. Tycker icke veganer kan va otroligt respektlösa. Skulle aldrig slänga ur mig en sån kommentar efter att jag svarat på massa frågor och sagt hur mycket jag älskar djur osv

oddahviing
2016-06-06 13:35
#5

#4 samma för mig ungefär. Vissa tycker dock min mat ser spännande och god ut men det är nog för den brukar va så färgglad! Men jag tycker också det är lite jobbigt att se människor äta kött.

'-Headlights on the highway-'

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
bloodflowers
2016-06-06 15:12
#7

Är väll mest med mamma som är icke-vegan men tycker hon har sån löjlig attityd mot veganism

Som förra gången när jag tog med en bearnaisesås som råkade vara vegansk och hon rynkade på näsan så fort jag nämnde det. Samma när jag har med mig typ choklad, mjölk, margarin eller vadfan. Hon tycker det är äckligt bara för att det är veganskt. Ofta vill hon ej ens smaka för hon tycker det är konstigt och äckligt när det ej innehåller mjölk, ägg eller kött

Annars om jag frågar om hon inte kan testa det vegetariska alternativet nångång kommer hon med dendär bortförklaringen igen
"Försökte bli Vegetarian när jag var yngre men fick inte för mamma" Hon är alltså 35 år nu men använder det fortfarande som en anledning till att ej testa något som är vegetariskt, tror hon anser att det är försent eller nåt. 

Tycker inte om att äta med icke-veganer då deras matval gör mig ledsen, speciellt när det är folk som vet allt detdär om djurens lidande men väljer att ignorera det.

vendelay
2016-06-06 17:34
#8

Jag känner bara en Vegan irl, de flesta jag umgås med är köttätare (min sambo är LO-veg). Jag skulle inte klara av att umgås med en vän som inte respekterar mitt val, som gör sig löjlig över det eller som blir arg när jag tar upp veganismen. Om de tvunget ska äta döda grisar då ska de för sjutton veta hur de dog också. När jag äter med andra brukar de dock välja att äta veganskt för att vi alla ska äta samma sak. Idag var jag hos mina föräldrar och min syster, alla åt veganskt fastän det bara är jag som är Vegan. Jag kan umgås med icke-veganer men jag klarar inte av när de säger saker som "men jag kan inte leeeeeeeeeeva utan ost!!!!!", det gör mig alldeles för förbannad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-06-06 18:25
#9

#8 "Men jag kan inte leeeeeeeva utan ost!!" Det där är som kopierat från en jag känner. Eller typ: "Jag gillar vegansk mat, men det gör absolut ingenting om det finns ost också för jag älskar ost" alternativt "Jag älskar ost för mycket för att bli vegan". Vad ska man säga då, liksom?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-06-06 18:41
#10

#9 Jag brukar säga "vet du vem som älskar osten mer? Kalven. När osten fortfarande är mjölk i kons juver."

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lydia04
2016-06-06 20:21
#11

Bloodflower Har du visat din mamma filmer och bilder från djurfabriker och slakterier? Tex Djurfabriken.se och Earthlings.

sallad
2016-06-07 11:08
#12

Jag känner typ 2 stycken veganer totalt. Har inget problem att varken äta eller umgås med icke-veganer, så länge dem fortfarande har sociala-skills och inte börjar trakassera/nedvärdera mig för mitt val, då jävlar har man tryckt på startknappen a la kärnvapenkrig USSR-version. Några molotovcocktails kan även börja flyga i luften. Samt så startar Nazi-Tysklands ubåtsflotta.

Man måste ju leva upp till det extrema levnadssättet som vi veganer sägs ha. 😉

-Rasmus 🌈

Paxxie
2016-06-08 20:15
#13

De flesta av mina vänner brukar välja veganskt när vi äter tillsammans. Det är ingenting vi har diskuterat utan det verkar vara självklart för dem, vilket såklart är jätteskönt för mig. :) Min familj äter dock alltid icke-veganskt och drar väl minst fem vegan-skämt varje gång vi äter ihop. Ibland kan jag svara tillbaka och då blir det dålig stämning i några minuter, men sen är det lugnt igen. Oftast så ignorerar jag det dock bara.

Annons:
Splish
2016-06-09 01:18
#14

Mina föräldrar är tyvärr inte veganer, men har varit vegetarianer under långa perioder men inte längre. Vi äter jättemycket växtbaserat hemma vilket glädjer mig, eftersom jag kommer från ett asiatiskt hushåll (vietnames är jag) så består våran kost i stor del av ris, soppor och wokade/kokta grönsaker :) De stöttar mig jättemycket och jag påverkar deras kost så mycket som det bara går, våran Oyster sauce som man brukar woka med har bytts ut till den köttfria varianten och när dem köper hem köttfärs är det alltid veganskt, babysteps! Mina kompisar vet att jag är Vegan och tro det eller ej men jag blir faktiskt smått glad av att de ibland slänger ut kommentarer som "Jag skulle aldrig kunna bli vegan", för då vet jag iallafall att de omvaluerar veganism och vrider och vänder på det istället för att fullt vända ryggen mot det och aldrig ta upp det i konversationer hehe. Och vem vet, de kanske ser mer fördelar sedan istället för nackdelar inom en snar framtid. Min kompis som älskar kött och sade helt nej till min idé om köttfria dagar i skolan sa en gång just det här med "Jag skulle aldrig kunna bli vegan" för en tredje gång, också lade hon till! - "Men kanske vegetarian". Samma sak här, babysteps! :) Jag kanske babblade lite för mycket nu om bara icke-veganer. OT: Jag får lite rysningar ibland av att se folk äta kött, men försöker vänja mig så gott det går. Min bästis som är icke-vegan, hon och jag har bestämt oss för att besöka veganska restauranger på sommaren, och en gång så åt jag och mina föräldrar helt veganskt i Max! Min kompis som är icke-vegan brukar äta ostbollar och chokladoppade naturgodis framför mig eller andra liknande icke-veganska snacks. Och hon säger alltid förlåt till mig innan hon äter. Och då säger jag alltid samma sak "Det är inte till mig du ska säga förlåt". Men tycker det är allmänt ok att se andra äta, men kan inte låta bli att kolla snett ibland på stora mängder av kött och lidande när jag kanske ser en fest ute hehe.

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

bloodflowers
2016-06-09 20:20
#15

#11 hon vägrar kolla på sånt, tror pga hon ej vill ha dåligt samvete över att äta kött

Lustgas
2016-06-10 11:17
#16

De flesta jag känner är köttätare (förutom en Vegan och en "flexitarian", varav den sistnämnda är min sambo), så jag har liksom inte så mycket val. Det bästa jag kan göra är att fokusera på personerna och samtalet istället för deras mat. Vilket så klart blir svårt om någon antingen börjar snacka om hur fantastiskt god deras döda djur/djurprodukter är eller börjar argumentera mot min veganism. Hur jag bemöter det är väldigt olika beroende på vilka det är och på vilket humör jag är på.

Dock är flera ganska tillmötesgående, så vi äter åtminstone lakto-ovo-vegetariskt när jag är med. Har en kompis där jag brukar få uppdraget att laga (vegansk) mat åt oss, till exempel. Och när jag och min sambo gör mat till varandra så är det alltid veganskt. 🙂

[Synnerlig]
2016-06-12 15:46
#17

#14 Åh, du råkar inte ha lite trevliga asiatiska recept som är veganska? :D

Upp till toppen
Annons: