Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 1421 ggr
Tjeja
2016-06-12 18:22

Tjo hoo, mandel"mjölk"!

Jag som hela mitt liv varit en riktig komjölkskalv!

Har varit såå beroende av komjölken och inte lyckats hitta något "mjölkalternativ" som smakat väl nog för att för mig lyckats ersätta komjölk.

Men nu har jag lyckats vänja mig så pass vid mandelmjölk att jag inte druckit ett glas mjölk på flera veckor! Så nu är jag på väg i alla fall!  Weee hoo! 🏆

Ville bara få hurra av mig lite bland folk som förhoppningsvis förstår vitsen!  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Wowy
2016-06-12 18:23
#1

Grattis!🙂

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-06-12 19:50
#2

Vad roligt! Jag klarar inte av mandeldryck alls men det verkar vara alla andras favoritalternativ! Min favorit är Alpros soya lätt (deras soja kommer för övrigt inte från nerhuggna skogar som alla ickeveganer är väldigt snabba med att påpeka haha 😃).

Hur går det med andra animaliska produkter? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-06-12 20:23
#3

Bra gjort Tjeja, starkt  jobbat!🥳👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tjeja
2016-06-12 21:40
#4

#2 jag är inte speciellt förtjust i kött eller ägg så vad gäller mat i övrigt är det ganska lätt att avstå. Svårare att hitta tid och ork att laga bra mat dock, vilket gör att det blir rätt ensidig mat emellan varven. Du vet.. typ de "gamla vanliga" rätterna man har och gör lätt som blir totalt uttjatade till slut. alternativt köper man en sallad på jobbet.. och tja.. det är sällan man får i sig allt man behöver på sådan "snabbmat" jue.

Jag vill inte kalla mig för Vegan dock för jag kan inte säga att jag har någon sådan livsstil i övrigt. Men när jag handlar något så avstår jag oftast från animaliska produkter om det finns annat att välja till exempel.

man får väl jobba med en bit i taget liksom helt enkelt :-) 

Nu har jag äntligen kommit över mitt emotionellt största hinder.. mjölken.

Resten handlar nog mer om vad som är praktiskt i var situation och vad behovet är än så länge.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-06-13 06:20
#5

Tack för grattulationerna för övrigt!😃

 Jobbar just nu på att lära mig gilla andra varianter också. Som mandelmjök/coccosmjölk blandning samt casewmjölk.

Havre vet jag sedan redan innan att jag inte gillar. Rismjölk återstår att prova. Soyamjölk njae… soyaprodukter är inte min grej. Lever hellre på rena grönsaker och baljväxter i s f. 

Men vissa soyaglassar jag smakat har varit goda. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2016-06-13 11:58
#6

Har du smakat risglass? Det är galet gott! 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Snuffles
2016-06-13 12:16
#7

mandelmjölk är min bebis

håller dock på att prova nya sorter nu för att se vilken som är godast  så har ej haft den hemma på ett tag, men hittills är den min favorit!!

Lustgas
2016-06-13 13:46
#8

Gud vad kul! Alltid roligt när en lär sig tycka om nya saker ju 😃 Kokos-mandelmjölk är min personliga favorit, åtminstone när det kommer  till att dricka rent. Även hasselnötsmjölk är sjukt gott 😍 Förutom i kaffet, då ska det vara just iKaffe från Oatly!

IngaTrnqvist
2016-06-13 21:13
#9

Woho! 😃
Hade samma sak för ett tag sedan. Det enda jag gillade i bare var hemgjord havremjölk, men det var för bökigt att göra. Men så provade jag mandelmjölk och blev frälst, lite eureka över det. Dricker nästan en liter om dagen 😍

Jaguar_
2016-06-14 19:10
#10

Yey! Älskar själv mandel men hatar verkligen mjölken… Tyvärr. Jag hurrar för rismjölk! Och grattis! 🥳

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Flöffo
2016-06-14 19:20
#11

Wohoo! Jag älskade också mjölk väldigt mycket förut, mejeriprodukter var nog det svåraste för mig att avstå från. Numera har jag ersatt mjölk med havredryck, ogillade det starkt först, men lärde mig tycka om det (drack små mängder och gjorde havregröt på det, sen ökade jag mängden och numera kan jag dricka det rent samt ha i med müsli och liknande!), förövrigt tycker jag även sojamjölk med chokladsmak är gott 😃

//Flöffo

Tjeja
2016-06-14 23:33
#12

#6 Risglass har jag nog aldrig provat. Han inte med att prova GBs veganstrut förra året tyvärr. Hoppas den finns kvar i år så jag får smaka den. Vad finns det mer för risglass?

#7 Vad kul att du provar runt. Det gör jag med nu när jag gar en sort jag vet jag kan gå tillbaka till när jag vill ha nåt jag vet jag gillar. :-)

#8 :-D Ja kockos-mandelmjölk provar jag just nu. Tycker den är mycket god i lagom mängd. Men inget jag gillar att hälla i mig ett helt glas av på raken. Hasselnötter gillar jag däremot inte alls bläh! ;-) så den vågar jag inte ens prova. Ha ha. Men kul att vi är olika  och att det finns så många mjölkalternativ numer! 

#9 wow en hel liter om dagen. Ja så mycket komjölk drack jag förr. Men nu är jag nere på  ett par liter mandelmjölk i veckan istället. Känns helt ok för mig. Dricker större del vatten nu o det känns bättre faktiskt. :-)

#10 rismjölk är nästa sort som står på tur för mig att köpa nästa handling i helgen. Just nu har jag kockos-mandel och en liter cashewmjölk hemma att prova denna vecka. 

#11 Ja så känner jag med! Mejeriprodukterna är absolut svårast att släppa rent smakmässigt! Fast på senare tid har jag märkt att magen mår mycket bättre utan mejeriprodukter o då har det blivit lättare att släppa även saker som ost t e x. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jaguar_
2016-06-15 08:33
#13

#12 Du kommer inte ångra dig! Rismjölk är det godaste jag vet och jag smakade alla sorter som finns innan jag hittade den haha. Mycket jag fick slänga ut för att de var så äckligt och inte gick dricka. Såg att det även kommit in kokos med rismjölk om de lockar ;) Ha inte smakat den än själv men kommer göra det sen för kokos är gott.. bara inte i förstora mängder. 😃 Jag kan säga att om det funnits rismjölk som mejeriprodukter istället så hade jag köpt rubbet utan att tveka att sluta helt och hållet med mjölkprodukter! Önskar att det fanns en affär via nätet eller i stan som hade detta utbud….

Hittade denna sidan igår: http://www.kolonialvaror.se/product/rismjolk-rice-dream

Dessa har en hel del alla så spana in! 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Tjeja
2016-06-15 08:46
#14

#13 wow storpack med 12 liter. Det måste ju vara ett kap om man gillar rismjölk. 

Vill själv nog prova ett paket innan jag vågar köpa några storpack hi hi. Tack för tipset i alla fall! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jaguar_
2016-06-15 09:41
#15

#14 Haha ja jag som vet att de e gott skulle kunna beställa 10 storpack då de har lång hållbarhet 😃 De har även risvispgrädden 😉 Det ha jag letat efter i affärerna utan framgång. Ska säga till Ica att ta in det om de kan. De har ju de sortimentet så de borde inte vara något problem.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[BlackHeartRebellion]
2016-06-15 17:58
#16

Haft samma problem. Växt upp med att vi druckit mjölk till maten, men började sakta byta ut och dricka annat till maten. Nu dricker jag bara vatten till maten för det mesta. 
Men så finns det vissa maträtter där jag känner att jag behöver mjölk, så har prövat mig fram. Havremjölken var då den jag tyckte var så neutral som möjligt och efter några veckor tycker jag t.o.m det är gott. 😃Men behöver bara till gröten. 
Blir jag sugen på typ chokladdryck så finns det åtminstone ett mumsigt alternativ som jag tror är alpro soya.

Wowy
2016-06-15 19:28
#17

Jag har aldrig riktigt tyckt om mejeriprodukter, så det var det lättaste att avstå från. Förutom att mamma och pappa bara "men vi är kompisar med korna, därför kan vi ta deras mjölk".😮Eh, okej?

Jag har inte provat så många växtdrycker, har endast använt havre- och sojadryck i mat och bak. Men det är bra att det finns så många alternativ! I need it for my pancakes!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: