Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2351 ggr
lilssgu
7/9/16, 6:47 AM

Läkare och veterinär

Har en dum fråga som jag funderat länge över, svaret är kanske självklart men men :) Är det veganskt att vara veterinär eller läkare? Kirurg t.ex.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Annons:
AnnaFagerell
7/9/16, 7:43 AM
#1

Alltså hur menar du nu?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

lilssgu
7/9/16, 7:57 AM
#2

T.ex. då man studerar till veterinär måste/behöver man dissekera, och det är ju inte särskilt veganskt…

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

AnnaFagerell
7/9/16, 9:35 AM
#3

Jaha du menar så. Fast jag äter inte kött och jag jobbar med grisuppfödning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vendelay
7/9/16, 10:55 AM
#4

Det är en väldigt svår fråga, jag vet inte om det finns något "rätt" svar. Jag menar, du räddar ju ändå liv som veterinär så jag känner att det ändå är ett viktigt yrke. Jag tycker inte att det egentligen borde vara något problem med att vara Vegan och vara veterinär.

Något som är mycket sjukare är veterinärer som kämpar varje dag för att rädda djurs liv (speciellt andra djur är t.ex. hund och katt) och sen går hem och äter en hamburgare med extra ost. Det är riktigt galet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AnnaFagerell
7/9/16, 6:00 PM
#5

#4 varför då? Bara för att man lagar skadade djur kan man väl gilla att äta kött för det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ominous
7/9/16, 6:27 PM
#6

#5.
Ja, man kan se det som ett yrke och inte bry sig om djuren överhuvudtaget. Men kan ju även se skillnad på en katt och en gris, precis som att det finns människor som ser skillnad på en afrikan och en svensk.

Det måste finnas veterinärer, och jag hade blivit hur glad som helst om min veterinär var Vegan. Hellre en Vegan än någon som äter vissa djur och räddar andra. Även om vägen dit kan vara lite ovegansk(Jag har ingen aning) så är det i längden otroligt djurvänligt!

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
vendelay
7/9/16, 8:54 PM
#7

#5 Ja, det är klart att det går. Jag antar att majoriteten av alla veterinärer i hela världen räddar ett djur och betalar för att slakta ett annat. Men du ser väl hur sjukt det är? Det är ett otroligt viktigt yrke och jag är tacksam för alla som är veterinärer (har själv djur), men jag har inte svårt att förstå varför en väljer att ägna livet åt att rädda djur för att betala för att andra ska tortera, våldta, mörda, stycka andra djur. Tycker du inte att det låter lite konstigt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AnnaFagerell
7/9/16, 9:04 PM
#8

#6 fast jag tycker nog att man bryr sig om djuren även om man äter andra djur. Jag har inga problem med att andra äter kött, bara dom låter mig vara för att jag inte ätet kött. Jag hat inga problem med att själv jobba med grisar ex. Ser hellre att jag kan ordna ett bra liv för djuren innan de äts upp. Enligt ditt resonemang skulle det vara okej att äta djur om man inte tycker om djur eller att inte ta hand om dem så bra så är det också mer okej. För de som tar hand om djur och lagar dem som veterinärer är det inte okej. Nä det resonemanget köper jag inte. Att vaccinera hästar och kastrera katter är inte samma sak som att man inte bör äta kött då

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vendelay
7/9/16, 9:17 PM
#9

#8 Nja, du har nog missförstått hela grejen med veganism. Jag anser att alla har rätt till sina egna liv. Jag tycker att det är fel att det ska kunna vilja ett val huruvida kalven får leva beroende på om du tänker stjäla mammans mjölk eller inte. Veganer tycker att alla har samma rätt till sina kroppar och sina liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
7/9/16, 9:21 PM
#10

Det spelar ingen som helst roll om någon gillar djur eller inte. Jag är inte speciellt förtjust i människobebisar, men jag åker inte runt till förskolor och mördar och äter upp små barn.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
7/9/16, 11:02 PM
#11

Något annat problem jag kom och tänka på nu är ju all avlivning. Det är ju rätt vanligt att man först och främst avlivar ju när de blir sjuka och "lider", kan ju bli väldigt jobbigt att avliva. Sen finns ju alla avlivningar för att folk är snåla eller inte orkar gå igenom läkningsprocessen, det är ännu jobbigare. Känns ju knappast veganskt att avliva ett djur själv bara för att någon ber en. Kan en veterinär vägra avliva en katt vid ett sånt tillfälle ens? Antingen får man väl sparken eller förlorar kunder och går konkurs.

För att inte tala om folk avlivar djur för att de tröttnat, djuret kissar på fel ställe eller bara jamar/skäller för mycket. Vet en som avlivat en katt för att den bet på sladdar liksom -.-

I wish I could write as mysterious as a cat

AnnaFagerell
7/10/16, 9:36 AM
#12

#9 därmed inte sagt att en veterinär måste vara Vegan, eller hur?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
7/10/16, 9:38 AM
#13

#11 en veterinär måste avliva sjuka djur om det är djurskyddsskäl. Däremot kan man neka avlivning av ett friskt djur

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Ominous
7/10/16, 11:00 AM
#14

#13 
Ja, fast nu svarar du inte riktigt på frågan. Det där kanske är enligt lagen. Jag sa att man kanske får sparken om man inte vill utföra sitt arbete, eller att kunder väljer att gå någon annanstans så man förlorar pengar.

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
7/10/16, 12:29 PM
#15

#12 Nej? Jag skrev ju att de allra flesta veterinärer inte är veganer så uppenbarligen är det inte ett krav för att bli veterinär? Eller va? Det jag skrev var att det är ganska galet att kämpa så för att rädda en hästs liv för att sen äta en död gris till lunch.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
7/11/16, 9:15 PM
#16

Jag tycker absolut att man kan vara Vegan och veterinär eller läkare. Vet inte hur mycket praktik det är på kadaver men kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt mycket. Idag finns det väl alternativ skulle jag tro?? Den mesta praktiken borde väl ändå vara verkliga fall under överinsikt av en riktig veterinär/läkare. 👍

Ring/skriv till en högskola/universitet med utbildningen och fråga.


You'll never walk alone

micki83
7/13/16, 9:51 AM
#17

Jag skulle tro att det är etiskt svårt att vara Vegan och läkare/ veterinär. All medicin testas fortfarande på djur, eller har testats. Så, även du i utbildningen hade kunnat undvika att dissekera djur, så kommer du i ditt yrke att kontinuerligt stöda djurplågeri.

VanessaViktoria
7/13/16, 5:45 PM
#18

Hmm, jag vet inte riktigt vad jag tycker. De produkter osv som t.ex. läkare är ju inte veganska direkt? Och de är ju djurtestade.. Så jag skulle nog säga nej. 

Men vad finns de för veganska yrken? Intressant fråga.

vendelay
7/13/16, 7:21 PM
#19

#17 & #18

Förstår er tankar men som VanessaViktoria skriver, vad finns det egentligen för veganska yrken? Hela samhället går ju ut på utnyttjande av djur, mitt jobb är definitivt inte veganskt även om jag inte aktivt dödar eller torterar några djur. En får ju väga fördelar och nackdelar. Exempelvis kallar jag mig Vegan men jag äter läkemedel som, såklart, är djurtestade. Jag personligen tycker att det är bättre att vara Vegan och jobba för djurs rättigheter som veterinär snarare än att välja bort yrket helt. Om en Vegan vill bli veterinär skulle jag inte tycka att det vore fel - för en Vegan skulle ju aktivt jobba för att förbjuda djurtesterna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: