Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1987 ggr
Snuffles
2016-07-22 23:41

(V) Servicehundar/polishundar osv

Vad är er åsikt angående att använda hundar i syfte att hjälpa människor?

Annons:
Annette
2016-07-22 23:43
#1

Det är jättebra.

Snuffles
2016-07-22 23:47
#2

Oj kan någon ändra så det står (V) i rubriken? Vill bara att veganer ska svara

MissanTissan
2016-07-22 23:53
#3

Servicehundar tycker jag är bra. (Alltså assistanshundar) för där har dom ett kärleksfullt hem men dom hjälper till.

Men tycker inte om polishundar. Det är ofta dom skadas och det kan inte vara bra för psyket.. Hundar vill inte i naturen skada människor, men dom "tvingas" lära sig det.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Wowy
2016-07-23 00:37
#4

#2 Fixat!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-07-23 05:11
#5

Har funderat massor på detta, vet inte vad jag tycker men i slutändan måste jag nog säga att med den (begränsade) kunskapen jag har idag så är det fel. Det är inte en hunds ansvar att ta hand om en människa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-07-23 10:20
#6

#4 Tack!!

Annons:
MissanTissan
2016-07-23 10:39
#7

#5 Jag kände likadant tills jag började lära mig om assistanshundar och blev kompis med två tjejer som har det.

Hundarna tycker det är kul, det blir som mental träning för dom. Dom blir behandlade som vanliga hundar, men dom kanske inne i stockholm central får gå fot och trösta ägaren. Eller, hoppa upp och släcka en lampa.
Deras ägare älskar dom massor, och betalar tillbaka för "jobbet" dom gör.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

veggie4every1
2016-07-23 14:08
#8

#0 Mitt moraliska ställningstagande emot uppfödning av domesticerade djur och djur som egendom ändras inte av att människan gynnas på det ena eller det andra sättet. Vi har ju skapat de domesticerade djuren till att gynna oss på olika sätt.

Människor bör hjälpa och assistera människor och jag tycker vi bör satsa mer på att utveckla bättre och flera tekniska hjälpmedel till de som behöver.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annette
2016-07-23 15:54
#9

#8. Menar du att djur är onödiga och att det inte skall finnas några djur alls?

vendelay
2016-07-23 18:47
#10

#9 Hur kom du ens fram till det? 😂 Jag kan såklart inte tala för veggie4every1 men jag chansar på att hon menade att vi inte bör utnyttja djur, inte att det inte ska finnas några djur alls 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-07-23 18:49
#11

#7 Men det är ju samma med husdjur. Vi älskar ju våra katter och kaniner och marsvin och de flesta av oss gör allt för att de ska ha det så fint som möjligt men rättfärdigar det verkligen att vi håller arter för människans egna vinnings skull? Säger som veggie4every1, människor bör hjälpa människor. Djuren har inget ansvar gentemot oss.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-07-23 21:34
#12

#10 Tack vendelay, du chansar rätt😃

#9 Visst ska det finnas djur. Djur som lever fria liv och som inte är människans  egendom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annette
2016-07-23 21:56
#13

#12. Det är alltså inte okej att ha husdjur som tex hund och katt?

Annons:
veggie4every1
2016-07-23 23:26
#14

#13 Jag har redan skrivit rätt så mycket på sajten om hur jag ställer mig till husdjursägande och jag ska skicka dig länkar till några av de trådarna. Men kortfattat så menar jag att vi ska ta hand om de djur som finns idag men sluta att föda upp flera. Jag tycker att vi ska adoptera och hjälpa så många djur som vi har möjlighet till.

Det är alltså ok att ha husdjur så länge vi adopterar djur som behöver ett hem istället för att främja fortsatt avel och handel med djur. Djur är inte varor och produkter att köpa och sälja och de finns inte till för oss och vårt nöje.

http://vegan.ifokus.se/discussions/53ea607b8e0e74264b004193-omplacerade-du-dina-husdjur-nar-du-blev-vegan

http://vegan.ifokus.se/discussions/55ffd611ce12c43721000d2e-kan-en-vegan-ha-husdjur

http://vegan.ifokus.se/discussions/52bbda24ce12c41899000a48-kan-en-vegan-ha-husdjur

http://vegan.ifokus.se/discussions/566ddb67ce12c42399003807-djuragande-veganskt-eller-inte?4d712475b9cb46214104685a-1

http://vegan.ifokus.se/discussions/562179708e0e743c030029c8-vegan-och-djuragare

http://vegan.ifokus.se/discussions/56239386ce12c40b17002348-fundering

http://vegan.ifokus.se/discussions/54902187ce12c434a4002c50-djuragare

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annette
2016-07-23 23:28
#15

#14. Jag föder upp hästar. Tycker du alltså att jag bör sluta med det?

veggie4every1
2016-07-23 23:54
#16

#15 Om du har läst det jag har skrivit så är svaret givet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Snuffles
2016-07-23 23:55
#17

#15 varför ställer du frågor om så uppenbara saker? Hen förklarade ju nyss tydligt att hen tycker vi ska sluta föda upp flera husdjur.

Annette
2016-07-24 07:42
#18

#17. För mig är inte detta uppenbart. Jag orkar inte läsa allt ni länkar till. Dessutom är detta ett diskussionsforum, om ni hela tiden hänvisar till länkar dör diskussionerna ut. Så jag kommer att fortsätta ställa frågor över det jag undrar över. Jag försöker sätta mig in i hur veganer tänker men det är svårt när ni är så ovilliga på att svara på mina frågor. 

Om vi slutar föda upp fler husdjur kommer de ju dö ut till slut eftersom vi inte har alla arter i vilt tillstånd. Är det ert mål?

VanessaViktoria
2016-07-24 12:10
#19

Service hundar är ok.  Men jag tycker inte att polishundar är ok, ser inget syfte med att ha polishundar 2016.

Sisselie
2016-07-24 12:36
#20

Vad skulle hända med de domesticerade djurarterna om vi slutar ha dem som husdjur? De skulle ju inte klara sig om vi bara släpper ut dem. Är det rätt (enligt veganismen) att låta arterna dö ut, eller skulle det vara bättre att avla på att få tillbaka de ursprungliga varianterna av arterna och gradvis vänja dem vid frihet igen? T ex  kor, skulle man då avla fram sorter som inte producerar så mycket mjölk så att de kan klara sig i det fria, eller ska man bara låta arten dö ut?

Annons:
TicTac
2016-07-24 12:37
#21

Nej till båda. Djuren hade aldrig valt det själva.


You'll never walk alone

TicTac
2016-07-24 12:42
#22

#18 Många arter i fångenskap har aldrig funnits i vilt tillstånd. De är framavlade för att passa människans syfte med dem. På samma sätt är många djurarter utdöda på grund av människan.

Sen dör arter ut naturligt, men de behöver ingen hjälp av människor för att överleva eller dö ut. Naturen sköter det helt själv.

Ingen av dina hästar hade själv valt att stanna i ditt stall om de hade haft möjligheten att leva annorlunda. Men den friheten var tagen ifrån dem innan de ens var födda, då de föddes i fångenskap. Om det vore för hästarnas skull skulle ingen äga någon sådan. Vi har förbjudit att hålla människor på samma sätt? Varför då?  Häst eller människa? Båda är levande varelser.


You'll never walk alone

Annette
2016-07-24 12:45
#23

#22,. Barn kan inte välja sina föräldrar. Är det då rätt att skaffa barn?

TicTac
2016-07-24 12:46
#24

#23 Vi är människor och skaffar människobarn. Jag har inte hört om någon man eller kvinna som fött ett föl eller en kattunge.


You'll never walk alone

Annette
2016-07-24 12:49
#25

#24. Exakt. Mer synd om de barn som föds av olämpliga föräldrar än att ha djur som husdjur kan jag tycka.

TicTac
2016-07-24 12:53
#26

#25 Ja, det finns många olämpliga föräldrar. Men alla människor är olämpliga för djurhållning. Det finns ingen människa som är lämplig att ha djur, för de utnyttjar dem i sitt eget syfte. Inget djur hade valt det livet valfritt.


You'll never walk alone

Annette
2016-07-24 12:57
#27

#26. Menar du att det är okej att vara olämplig som förälder men att alla människor är olämpliga som djurägare? 

Inget barn har heller valt sina föräldrar. Det är inte alls säkert att ett barn skulle vilja växa upp med två veganföräldrar utan husdjur. Den skulle kanske mycket hellre vilja växa upp på landet med två köttätande föräldrar och ha husdjur. 
Är det inte synd om barnet som tvingas leva med sina veganföräldrar som påtvingar det sina kostvanor?

Annons:
veggie4every1
2016-07-24 13:01
#28

#18 Om du intresseras av hur jag tänker i frågan så finns det mycket att läsa i trådarna jag länkade till, och sedan är det förstås upp till dig om du vill läsa🙂

Men som du vet så handlar dock inte den här tråden om husdjursägande i allmänhet utan den handlar om service hundar och hur veganer ställer sig till det. Därför är det bättre att du startar en ny tråd om det är just husdjursägande du vill diskutera så slipper denna tråden spåra ur i OT.

Men avslutningsvis och för artighets skull så svarar jag på din fråga. De flesta av våra domesticerade arter har vilda motsvarigheter. De vilda motsvarigheter som vi redan har utrotat kommer inte att finnas mera om vi inte kan förvilda den domesticerade arten igen. Något jag är säker på att man kommer att titta på i ett samhälle med veganska värderingar.

Sedan talar jag förstås för mig själv och mina egna värderingar inte för andra veganer.

Men nu får den här tråden återgå till sitt ämne och du är välkommen att starta en ny tråd med de frågor du har om husdjursägande i allmänhet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
2016-07-24 13:03
#29

#27 Nej, jag tycker inte det är okej med olämpliga föräldrar. Denna diskussion handlar inte om människor och deras barn. Jag är inte aktivt engagerad i barn-frågor. Jag är Vegan och helt emot utnyttjandet av djur. Att ha husdjur är att utnyttja dem. Att ha servicehundar är att utnyttja dem.


You'll never walk alone

micki83
2016-07-24 14:25
#30

Utan att läsa alla kommentarer hittills, så detta är min åsikt.

Djur, lika som människor, är egna individer med egna liv. Det är emot all mänsklig moral att avla fram människor för att utnyttjas av någon annan, i vilket syfte som helst. Det är också emot vår moral att tvinga någon annan att hänge sitt liv till någon annan. Som Vegan, eller rättare sagt som abolitisk Vegan, så tycker jag att djur lika som människor ska ha rätten att äga sitt eget liv, inte födas upp och ägas av andra. 

Så, trots att jag ser väldigt mycket gott i service hundar, likhundar etc.. så är det ett utnyttjande, där djuren inte har valt att göra detta, utan vi har valt att göra detta, och de skulle aldrig göra detta heller om han/ hon fick välja.. så nej, jag kan inte tycka att det är ok.

Jag tycker ju förstås att vi ska ta hand om de djur som redan finns, då jag är emot att döda. men, jag tycker inte att vi ska föda upp djur som mat, till sällskap, tävlingar, etc.. hade vi gjort detta med människor, så hade det inte varit ok, så jag tycker inte det är ok bara för att de är av en annan art.

TicTac
2016-07-24 15:40
#31

#30 *Skriver Under*


You'll never walk alone

veggie4every1
2016-07-24 20:16
#32

#30 Bra skrivet👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

micki83
2016-07-24 21:45
#33

#31 #32 jag har funderat och deltagit i diskussioner gällande tävlingar med hund. Utställningar, agility etc. I slutänden så handlar det om att tänka på i vems syfte man gör dessa saker. Gör man det för hunden, eller för en själv? Visst kan en hund tycka att tävlingar är väldigt roliga… men man deltar nog egentligen i tävlingar för en själv, inte för hundens skull.. och då är det nog inte längre att ta hand om sin hund på bästa sätt, utan ett utnyttjande.

Snuffles
2016-07-24 22:24
#34

Om man tränar agility utan att tävla, är det ok då om hunden gillar det? För hundar behöver ju någon form av aktivering

Annons:
micki83
2016-07-24 22:33
#35

#34 det tycker jag, om man gör saker tillsammans med hunden för att ni båda tycker det är kul så är det en annan sak än om man tävlar mot andra. Dock kanske andra har annan åsikt.

veggie4every1
2016-07-24 22:45
#36

#34 Så länge det är på hundens villkor ser jag inget problem med aktivitet, tvärtom tycker jag att det är bra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-07-25 15:44
#37

#34 Håller med de övre. Att aktivera hunden är ju för hundens skull. Att tävla är för människans skull.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

bloodflowers
2016-07-25 20:52
#38

#27 Fasst icke-veganska föräldrar "påtvingar" väll också sina kostvanor? Man växer väll upp med att äta vad sina föräldrar äter?

Snuffles
2016-07-25 21:37
#39

#38 ja och de tvingar dem även att stödja djurplågeri fast de kanske egentligen älskar djur

kigon
2016-08-16 17:43
#40

Det verkar inte som de flesta här inte är så insatta i hur hundar blir/är servicehundar och därför inte riktigt vet vad de skriver om. Hunden måste tycka om det, gilla det och vilja göra det. Här i Sverige finns ingen utbildning som tvingar hunden. Om hunden inte passar för det, eller inte gillar det, så kan de inte bli en servicehund eftersom de inte kan avsluta sin utbildning.

Det är ju urlöjligt, som att säga att om en hund lägger sig ner för att de tycker det är roligt är lika med att ta tag i dem och trycka ner dem i marken eller hota dem. Ena är hundens egna vilja, andra är tvång. Det finns en rejäl skillnad mellan de två, och att påstå att servicehundar inte hade velat göra det om de fick ett val (vilket de har) kan jag bara anta att ni varken har en servicehund eller känner någon som har som ni har diskuterat det med.

Ang. att människor/teknologi ska ta servicehundars plats kan jag bara se humor med. Hejsan, jag har en socialt tillstånd där jag måste ha hund eftersom människor gör så att jag annars inte kan lämna lägenheten öht 🙂 Men ni som tycker det är viktigare att hunden aldrig föds har säkert inget emot människan som dör i följd.

Min hund är glad och lycklig av allt godis, beundran och kärlek han får & jag slipper självmord. Det är en byteshandel som båda är glada av, och skulle aldrig i livet tvinga honom att göra något han inte gillade.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vendelay
2016-08-16 20:33
#41

#40 Nej, jag tror faktiskt att alla förstår att hunden är väldigt lycklig och mår bra och blir otroligt bra omhändertagen. Det är ingen som tror att din hund mår dåligt. Det vi pratar om är huruvida det är moraliskt försvarbart att hålla ett djur för enbart våra egna syftens skull.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
kigon
2016-08-17 11:48
#42

#41 " så är det ett utnyttjande, där djuren inte har valt att göra detta, utan vi har valt att göra detta, och de skulle aldrig göra detta heller om han/ hon fick välja"

Får det 100% att låta som att de inte har ett val, och inte mår bra/är glada av att göra det (varför skulle de behöva "tvingas" till att göra något de blev glada av?)

Det passar tyvärr inte in på vad du precis skrev.  Sedan fick det också gilla markeringar och svar på att folk höll med. Kanske låter lite arg men jag är mest sårad, inte kul att höra att folk tror att man tvingar eller på annat sätt aktivt få sin hund att må dåligt när verkligheten är rena motsatsen.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vendelay
2016-08-17 11:52
#43

#42 Jag förstår din tankegång men jag står fast vid att jag anser att du har missförstått oss. En "vild" hund (självklart inte de domesticerade hundraser vi har idag - de har vi ju "tvingat" att vilja vara med oss) skulle aldrig välja att leva ett sådant liv som din hund gör. Det betyder INTE att din hund mår dåligt eller att du tar dålig hand om din hund men det betyder att hunden gör det därför att vi har domesticerat hundar och avlat fram dem till att passa oss människor. Det handlar alltså inte om din hund men om hela grejen med att ha husdjur eller omänskliga djur som hjälper en i vardagen. Förstår du hur jag menar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kigon
2016-08-17 12:06
#44

#43 Jag förstår det argumentet men det kan läsas på båda sätt. Och även om det pratas om vargar, så blir det ändå insinuerat att genom att de aldrig skulle velat göra som varg (har svårt dock att se hur det är relevant öht, då de blev domesticerade så det är ju bara ett fantasiscenario…) att det då är "fel" att ha dem som en servicehund pga detta. 

Som sagt, dagen jag inte kan ha hund är dagen jag dör, så man får fråga sig själv vilket som är viktigast. Kanske är så otroligt själviskt av mig, men jag väljer en glad hund och att leva då jag är skiträdd för döden. Utan hunden hade jag varit död för länge sedan, ungefär vid 10 års åldern. Så personligen kan jag inte sitta och skriva "bra!!" över idén om att servicehundar aldrig bör ha funnits och sen använda det som något sorts argument till varför folk gör fel genom att ha servicehundar idag.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vendelay
2016-08-17 12:46
#45

#44 Nej, och det förstår jag. Djur ger otroligt mycket glädje och kärlek och det är ju bevisat att människor mår bättre med omänskliga djur omkring sig. Det är ingen som säger att du ska dö eller att din hund inte borde få finnas kvar vid din sida. Jag har till exempel två katter som jag självklart inte tänker göra mig av med. Det handlar inte om dig eller din hund, det handlar om varför vi väljer att "tvinga" (domesticera, avla osv) andra arter att göra saker åt oss.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kigon
2016-08-17 13:28
#46

#45 Men det går inte att ha det ena utan det andra. Man säger inte "Jag tycker att ha/avla djur (/servicehundar) är fel" samtidigt som "Det är bra att du har servicehund och du bör få ha det tills du blir gammal".

Kan quota från tråden: "så är det fel", "Mitt moraliska ställningstagande emot uppfödning av domesticerade djur", "Nej till båda.", "så nej, jag kan inte tycka att det är ok." (och till det: "*Skriver Under*", "bra skrivet").

Om man vill att djur ska slutas avla pås, vill man samtidigt att servicehundar ska sluta finnas. Då vill man samtidigt att alla människors vars liv hänger på dem, ska dö. Man kan inte få det ena utan det andra.

Det är som att säga "Jag vill inte att pacemakers ska finnas" och samtidigt säga "Klart jag inte vill att du ska dö!" till de som använder dem. Om man inte vill att servicehundar ska få födas & på så sätt fortsätta göra sitt jobb så får folk också acceptera att de önskar för hundra tusentals människors död, min inkluderad.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vendelay
2016-08-17 15:13
#47

#46 Jag förstår hur du tänker. Jag är emot utnyttjning av djur, så ja, jag tycker att det är fel att använda hundar som servicedjur. Som jag har skrivit någonstans i tråden har jag inte tillräckligt med kunskap om detta område men för mig handlar det ju om att det är fel att utnyttja de som inte har en egen röst (och alla andra också såklart, men du fattar!). 

Det jag menar är att jag tycker inte att din hund ska tas ifrån dig nu men samtidigt tycker jag absolut inte att vi borde ha förslavat hundarna från början.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sisselie
2016-08-17 15:47
#48

Om nu någons liv hänger på att hen får ha servicehund - borde det då inte visas samma förståelse som de som lider av sjukdomar och inte klarar sig utan att äta kött? Det var ju nån som skrev helt nyligen att hen verkligen ville vara Vegan, men blev jättesjuk varje gång hen försökte pga att hen inte tålde bönor, spannmål, nötter osv. Om det är okej att ge undantag från regeln att inte döda djur, och därmed föda upp djur för att kunna döda dem, så borde det väl kunna ges undantag mot regeln att inte föda upp djur för att exploatera dem. Jag får inte uppfattningen att det handlar om att kigon vill ha hund för att njuta av det, utan att det mer ligger på nivån behöver för att överleva.

En annan sak.  För några år sen såg jag en dokumentär på TV att de kommit fram till det var inte vi som tog initiativet till att domesticera djuren - det var djuren som valde att "domesticera oss". Det är t ex därför hästar är domesticerade och inte zebror. De sa att det skulle inte ens gå att domesticera en zebra, för djuret måste vilja bli domesticerat för att kunna bli det. Borde inte det ändra det hela lite? Om det nu var djuren som från första början valde att leva bland människor och bli domesticerade, för att det ökade deras chans att överleva som art, ja då har de ju faktiskt valt det…

Annons:
kigon
2016-08-17 16:02
#49

#47 Jag hoppas du inser då att i den fantasivärlden är jag och väldigt många andra funktionshindrade döda tyvärr. Jag vet inte heller vad som hade hänt med mina föräldrar att hitta sitt barn död så tidigt, så hur många familjer och fler liv utöver oss som servicehundarna räddar går inte att beräkna. Så kan inte säga att jag stödjer ditt tankesätt, jag är inte den självskadande typen tyvärr.

Jag eftersträvar en så djurfri livsstil som möjligt själv, men det är sådant här som gör att jag aldrig kommer bli eller vilja bli vegan…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vendelay
2016-08-17 16:10
#50

#48 Intressant tanke! Jag tänker såhär: om någon t.ex. måste äta animalier för att leva så måste de ju det. Det kommer ju (förhoppningsvis!!) alltid finnas omänskliga djur på planeten. Däremot skulle det ju inte gå att domesticera en hund enbart för en persons skull eftersom det är en ganska lång kedja av avel och träning. Dokumentären har jag aldrig hört talas om och kan självklart inte kommentera eftersom det inte finns någon källhänvisning.

#49 Jag tror inte att det måste vara så. Vi kan åka till Mars, vi kan dela en atom, varför skulle vi inte kunna hitta ett alternativ till servicehundar? Det låter ju faktiskt bra mycket lättare att hitta ett alternativ till det än att lyckas bosätta sig på en annan planet - eller hur? Menar du att du inte vill bli Vegan för att det finns veganer som säger att servicehundar blir utnyttjade? Eller va?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kigon
2016-08-17 16:22
#51

#49 Anledningen till att en hund funkar för mig är för att de är levande flockdjur med intelligens, tankar, viljor, mm & inte en människa. Vad annat har de kriterierna än djur? Vad hade vi kunnat uppfinna som fyller upp de kriterierna men är "okej" att ha? AI? En AI borde ju också ha rättigheter om de känner och tänker precis som djur.

Så nej. Som jag sa, du kan inte få det ena utan det andra och sättet du sa det på är enormt förolämpande. Varför finns neurologiska tillstånd som mig alls om vi har kommit så långt att vi kan "dela en atom"?

Jag vill inte bli Vegan eftersom många *anser att ingen bör ha djur, eller att vi ska avskaffa djur. Varför vilja va med i en samling som eftersträvar något som kommer ta död på mig? Låter sjukt dåligt för hälsan.

*redigerat av moderator

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

veggie4every1
2016-08-17 18:32
#52

#51 Äter du en vegansk kost och avstår från djurprodukter i övrigt?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-17 19:40
#53

Problemet alla inte tycks inse är att världen inte är svart/vit.

Människor skulle utan tvekan dö utan insats av utbildade djur.

Att enskilda eller mindre grupper av individer väljer en renlärig veganism påverkar inte hela mänskligheten varför det ska stå var o en fritt att välja.

Men för samhället som har ansvar för situationerna finns inte denna valmöjlighet.

Vi måste ha skyddshundar/polishundar/servicehundar/eftersökshundar + de hundar som handikappade behöver.

Betänk vilket lidande en trafikskadad älg skulle få utstå om han slagit av underkäken och gått undan, om inte ett eftersöksekipage med hund hittade och avslutade dess lidande…..

veggie4every1
2016-08-17 20:04
#54

#53 Du ser kanske att jag frågade #51 en fråga. Jag skulle fråga dig detsamma om det är var så glasklart vad svaret skulle vara.

Därför att om man anser att det är moraliskt rätt att djur är produkter att köpa, sälja, döda och äta osv. så förstår jag att det finns en väldigt liten möjlighet att man kan se det moraliska problemet med husdjur och svaret blir givet.

När vi har förstått att djur inte är produkter och resurser för oss att använda så kan vi gå vidare och fundera på hur vi kan överhuvudtaget rättfärdiga moraliskt att hålla andra individer som vår egendom.

Det kanske är därför som Ts endast ville ha svar från veganer i den här tråden.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-17 20:18
#55

#54 och då är lidandet acceptabelt menar du?

Ja jo jag vet att det är obekväma frågor.

Och det är bekvämare om alla tycker likadant, men så dyker personer som kigon upp och allting blir mer o mer komplicerat.*

* för att inte tala om den oförbätterlige undertecknad😉

Annons:
veggie4every1
2016-08-17 20:54
#56

#55 Nej, det är inte obekväma frågor, men om man inte har förstått att det är ett moraliskt problem att utnyttja och döda andra individer i övrigt så är det väldigt tveksamt att man kan förstå det här problemet.

Det känns inte seriöst att du bryr dig om en trafikskadad älg samtidigt som du ägnar dig åt nöjesjakt och förvarar det. Det är ju inte direkt ovanligt med att nöjesjägare skadeskjuter djur. Men det är ett annat ämne som vi inte behöver gå vidare med i den här tråden.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-17 21:31
#57

#56

Eftersöket av trafikskadat vilt förutsätter en sak.

Att det finns hundar o jägare som är beredda att påta sig den uppgiften.

Och vad förutsätter det? jo att det finns möjlighet och en acceptans för jakten som sådan. Ty utan den försvinner eftersöksekipagen.

Visst förekommer skadeskjutningar och visst hittas inte alla påskjutna djur (fast det hör till undantaget)

Men tvivelsutan skadas o dör fler djur pga trafiken än pga av jakten.

Om man räknar med allt vilt.

Men den viktigaste frågan kvarstår, ska vi acceptera att djur tränas för olika tjänster o arbeten?

Blindhundar, räddningshundar som exempel.

kigon
2016-08-17 21:50
#58

#52 jag äter ibland ägg från föräldrarnas höns när de blir överskott o de är i risk att ruttna. Annars vegansk kost. Köper icke djurtestade hygienprodukter och undviker animalisk lim o allt sådant till min bästa förmåga. Och??? Hör väldigt lite till ämnet, frågan var ju att ni får acceptera att genom att kämpa för ej fortsatt avel så kämpar ni också för många människors död. För det är FAKTA. Jag är bara ett exempel av väldigt många som hade rykt med. Det tycker du alltså är okej?

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

veggie4every1
2016-08-17 21:54
#59

#57 Om vi inte accepterar att djur är egendom och inte accepterar uppfödning av domesticerade djur så ser jag inte hur vi kan acceptera det. Jag har dock redan klargjort mitt ställningstagande angående husdjur i den här tråden och jag har länkat till många trådar där jag utvecklar det mer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2016-08-17 22:17
#61

#51 Jag är ledsen att du uppfattade det jag sa som förolämpande, det var självklart inte min mening. Som jag har sagt flera gånger redan så nej, jag vill inte att du ska dö och ja, jag tror att det finns andra sätt. Om inte annat tror jag att det går att förebygga och kanske till och med bota flera funktionsnedsättningar. Samhället idag lever på tortyr och utnyttjning av ickemänskliga djur, så att du har en servicehund som du tar hand om på bästa sätt är inte fel - det som är fel är att hunden blev tvingad att bli tam från första början. Jag förstår att du tycker att jag inte kan tycka båda de sakerna samtidigt men eftersom mitt drömsamhälle handlar om inget djurförtryck och dagens samhälle typ bara handlar om djurförtryck så tycker jag att de är tillräckligt långt ifrån varandra för att jag ska kunna ha olika åsikter om det. Jag tror inte att jag kan förklara det bättre än såhär tyvärr.

På tal om alternativ till servicehundar tror jag definitivt att det går att utveckla andra sätt. Antingen genom tekniska verktyg, andra människor eller att hitta sätt att förebygga och bota sjukdomar, men det krävs förstås en hel massa forskning! 

Det är ingen Vegan som vill att du dör och sannolikheten att någon Vegan kommer ta ifrån dig din servicehund är ungefär lika med noll så nej, jag vet inte varför du inte skulle vilja kalla dig själv Vegan. Dessutom handlar veganism inte om DIN hälsa, utan om deras hälsa. Din hälsa är såklart viktigare för dig personligen, men veganism handlar ju om de andra. Inte om dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kigon
2016-08-17 22:26
#62

#61 snälla utbilda dig om funktionsnedsättningar innan du pratar om det och forskningen kring det. Om inte ens du tror på detta fantasisamhälle så är det bara slöseri att prata om det… Jo, om man inte vill att service hundar ska finnas i framtiden vill man att jag, och mina medmänniskor, ska dö. Det är som att ta bort antibiotika och bli förvånad när folk tuppar av. Kanske svårt att acceptera att handlingar har konsekvenser som man inte tänkte på, men de finns iallafall… Har inte sagt att någon Vegan ska stjäla min hund??

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
veggie4every1
2016-08-17 22:45
#63

#58 Hur ser du då moraliskt sett på djur och det som kommer från djur?

Att vi kämpar för många människors död stämmer förstås inte. Vad har du för belägg för den faktan? Vi kommer givetvis att få anpassa oss eftersom samhället är genomsyrat av djurutnyttjande och vi har tyvärr gjort oss beroende av att utnyttja djur, men vi kommer säkerligen inte att låta människor dö. Jag har inte förstått exakt varför du skulle dö, men det måste vara praktiskt möjligt. Vi bör dock sträva efter att djurförtrycket avskaffas eftersom det är lika fel som vilket förtryck som helst och det är moraliskt fel att äga en annan individ.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-08-17 22:48
#64

#62 Jag förstår att det är svårt att tänka på eftersom du befinner dig mitt i det men det ändrar ju inte min åsikt. Hundar sattes inte till världen för att vi ska utnyttja dem - oavsett hur bra vi gör deras liv. Men nej, jag tror inte heller att vi kommer någonstans med detta, och det är ju inte heller en förändring som kommer ske inom vår livstid ändå så vi kanske ska sätta punkt för vår diskussion nu. Ett samhälle utan djurutnyttjande låter som fantasi - men det gjorde ett samhälle där kvinnor fick bestämma över sina egna kroppar också. Eller ett samhälle där svarta och vita människor får gifta sig och skaffa barn. Eller ett samhälle utan slavar. Allt var ju bara fantasier tills tillräckligt många människor förstod hur galna deras värderingar var och beslöt sig för att ändra på samhället.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-08-17 22:55
#65

#64

Människor föds för att ingå i ett kollektiv att tjäna andra och att betjänas.

Så har det alltid varit, skillnaden mot idag är att vi har regelverk som ska skydda de svagare av oss.

Hundar föds idag, i Sverige för att ingå i ett kollektiv, vårt kollektiv.

Skulle detta inte ske, så skulle hundarna inte födas eller leva.

Vi har regler för hur djur ingår i våra kollektiv. Dessa regler är naturligtvis inte fulländade. De kommer att som allt annat utvecklas.

Men en sak kommer inte att under avsevärd tid ändras. och det är det sker på våra, människans villkor.

För även om de regler som veganer eftersträvar skulle genomföras, så är det ju ingenting annat än regler människan tagit fram, eller hur?

kigon
2016-08-17 23:19
#66

# 64 män dör inte utav att kvinnor är någorlunda jämlikare. Samma för alla andra också. Det är inte realistiskt, på något sätt, att inte människor kommer dö utan servicehundar. Detta handlar om kemikalier i hjärnan, det är fysiskt. Inte samhällets sjuka uppfattningar om rätt eller fel. Och istället för att veganer pekar fingrar om hur "fel" det är med servicehundar, varför har jag aldrig sett en Vegan kampanj om att stödja forskningen kring de olika tillstånd som kräver servicehundar? Någonsin? Om det är fel att ha servicehund, vad föreslår ni att jag ska göra när min hund dör? Jag är bara 21, vill leva iaf 20 år till så jag får uppleva lite. Det är 2 hundar till minimum. Om ni inte vill att jag ska dö då, hur kan ni vara emot att köpa hundar och i samma andetag säga att jag ska köpa en till hund så jag kan fortsätta leva? den logiken förstår jag inte…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Dex
2016-08-17 23:49
#67

#66 Varför dör du utan hund, har du kemikalier i hjärnan som gör att du dör utan hund? Jag tycker i alla fall att vendelay säger nåt viktigt med att veganism inte handlar om oss själva. Veganism handlar inte om dig.

kigon
2016-08-17 23:56
#68

#67 om någon skadas till följ av något (i detta fall målet av veganismen) så vore det ytterst löjligt att säga att det inte handlar om eller involverar dem. Googla vad en assistenthund är. Jag är inte ett Lexikon.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Dex
2016-08-18 02:30
#69

#68 Jag skulle vilja veta vad det är för kemikalier du har i hjärnan som gör att du dör utan hund?

Annons:
kigon
2016-08-18 10:30
#70

#69 jag har autism och en rad olika sjukdomar på det, kan inte gå ut eller prata med människor öht utan hund samt får attacker om och om och om igen om inte hunden är där vilket leder till kramper och desperata självmordförsök om du nu ska vara så oförskämd att du inte klarar av att använda Google.

Här, google finns för en anledning.

*eidt Tog bort lite då jag ångrade att ge ut så personlig info. Tänk dig för.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
2016-08-18 11:14
#71

Men ja, jag tror det där gick över gränsen med vad jag är bekväm med. Så detta blir det sista, kan bara säga att ja, varje gång ni kämpar för ingen fortsatt avel så kämpar ni för folks död. Vi lever inte i ett fantasisamhälle, vi lever i nuet vilket ironiskt nog är när ni sitter och säger hur fel det är med servicehundar. Hejdå.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

TicTac
2016-08-18 20:52
#72

wow… Behöver den här diskussionen ens fortsätta? Antingen är man för förslavning av djur (kanske människor också? Eller så är man det inte. Inget rätt eller fel här egentligen, bara en fråga om personliga åsikter.


You'll never walk alone

veggie4every1
2016-08-20 14:49
#73

#72 Ja, moral är förstås personliga åsikter, men de flesta brukar hålla med om att det finns ett rätt och ett fel när det gäller mänsklig förslavning.

Dock ser man inte något fel i det när det gäller att förslava andra arter och när det gäller husdjur så finns det de som anser att det inte handlar om förslavning utan att vi gör husdjuren en tjänst genom att ta hand om dom. Så kan man ju dock resonera om mänskliga slavar också.

#48 En grundläggande skillnad mellan de två personerna är att den ena försöker och vill och den andra inte försöker eller vill.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: