Annons:
Etiketthälsa
Läst 1827 ggr
aneri
2016-08-02 15:49

Protein...

Jag läste detta på Tomma burars fb-sida

Hur får man i sig protein som Vegan?
A: Det finns en vitt spridd myt att det skulle vara svårt att få i sig protein som Vegan men kostvetenskapen konstaterar att det är just en myt och inget annat. I själva verket får både veganer och köttätare i sig långt mer protein än vad vi behöver. De mest proteinrika livsmedlen från växtriket hittar vi bland baljväxter (linser, sojabönor, kikärter, etc) och nötter, men alla växter innehåller protein.    http://tommaburar.se/faq.html
Detta väckte ett visst hopp hos mig. Jag var Vegan i 35 år och mina tarmar var alltid dåliga men jag förstod inte då att det berodde  på att jag inte tålde de vegetariska proteinprodukterna. Jag opererade mina tarmar två gånger pga av ändtarmsprolaps och nu är det dags för en ny operation såvida jag inte börjar att äta animalisk protein. 

För några år sedan började jag i förtvivlan äta sill tre-fyra gånger i veckan för att bli bättre och det blev lite bättring, och då trodde jag att det var ok att bli Vegan igen vilket inte fungerade alls. Nu har jag ätit Paleo i sex månader vilket innebär cirka 50 gram viltkött eller vildfångad fisk eller tre äggulor om dagen  och tarmarna läkte och autoimmuna symptom blev bättre. Alla infektioner i kroppen försvann.

För två veckor sedan trodde jag att jag äntligen var så bra att jag kunde börja byta ut kött och fisk mot solrosfrön/sesamfrön/hampfrön och avokado. Linser, bönor, soja, mandel nötter däremot  är otänkbart. Gryner och mjöl är också otänkbart, t o m ris, quinoa och bovetemjöl får min tarm att läcka. I nästan två veckor mådde jag hyfsat med den dieten, men nu är det kört. För att klara av att ta ut hundarna på promenad, klyva ved och göra trädgårdsarbete mm så måste jag vänta med att äta tills det är sängdags och då har jag så ont att jag inte klarar av att sova istället.

Jag är så utled på detta. Kan någon hjälpa mig, sjukvården kan bara säga att jag måste äta animalier. Kan man få tillräckligt med protein från grönsaker , inte bara för att överleva utan för att kunna  vara aktiv, kreativ,  produktiv och full av energi och livsglädje. Jag tål ju inte alla grönsaker heller  t ex kålsorter, tomater, paprika, äggplanta. Bäst mår jag av surkål (faktiskt), morötter, sötpotatis, squash, sallad. Men enbart det kan ju inte ge mig optimal näring.

Jag behöver verkligen hjälp. Snälla. Alla förslag är välkomna.

Vegan i själ och hjärta men med en kropp som inte harmoniserar med mig.

Annons:
Sisselie
2016-08-02 18:22
#1

Läs om 80/10/10. Det är en diet där man bara äter frukt och gröna bladgrönsaker.

http://www.30bananasaday.com/ 

http://foodnsport.com/index.php

veggie4every1
2016-08-02 18:24
#2

Så besvärligt du verkar ha det Aneri, tråkigt att höra🤗

Jag tycker att du ska kontakta Läkare för framtiden och rådfråga. Det är ju ett väldigt duktigt gäng och även om det ibland kanske tar lite tid innan de svarar på mejlen så kan det vara värt ett försök.

Det finns många namn i den rådgivande kommitten som du kan kontakta och kanske göra ett läkarbesök hos.

Börja med att rådfråga i alla fall så får du se vart det leder. De här läkarna kommer säkert inte att säga att du ska äta animalier om det inte är livsnödvändigt.

Skulle det vara livsnödvändigt så är det ju så. Då sitter du på en "öde ö" och behöver överleva. Det måste vara praktiskt möjligt att äta veganskt och de flesta kan det, men det finns alltid undantag. Det behöver dock inte vara så för dig och ge inte upp utan att ha talat med en läkare som är kunnig på vegankost.

Det finns ju även vegansk näringsdryck också om du behöver tillskott med protein (om du tål det) och inom en inte så lång framtid kommer det säkert att dyka upp odlat animaliskt protein som inte är odlat i kalvserum och odlat mjölkprotein är på gång. Så allt är inte förlorat oavsett🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

aneri
2016-08-02 21:01
#3

#1 Tack snälla du  för länkarna.  🙂Jag var faktiskt på en veckas kurs med Dr Douglas Graham för 5-6 år sedan när han besökte Sverige och jag testade 80/10/10 dieten i säkert ett år. Jag kände mig så fräsch i början men efter ett tag så tappade jag all energi, magen tålde inte heller all frukt och jag   fick jättekassa tänder. Tandläkaren rådde mig att sluta med frukt, fast jag äter fortfarande någon dl bär och en banan varje dag. Men bladgrönsakerna äter jag fortfarande mycket av. Kanske man kan byta ut frukten mot avokado och rotfrukter. Dr Graham menade  att man bör äta lite nötter också varje dag och det klarar jag inte.  Han rådde mig att satsa mest på bananer och att aldrig fasta, trots att han själv  var en stor vän av fasta.

aneri
2016-08-02 21:22
#4

#2.   Tack snälla du för råden. Jag har kollat upp Läkare för framtiden nu och tänker kontakta dem.

Jag har testat olika proteinprodukter och jag blir jättetrött av dem p g a att jag är histaminintolerant och då går det nog inte med odlade animalier heller eftersom all processad  mat innehåller för mycket histamin. Odlad mjölk går nog inte heller, eftersom jag inte klarar av mjölkprodukter. Jag blir så trött att jag varken orkar borsta tänder eller bädda utan bara faller ihop på en soffa eller säng.  Dessutom känner jag mig ju så äcklad av animalier. Vildfångat älgkött och fisk har jag tvingats vänja mig vid men skulle aldrig klara något som har uppfötts eller har odlats med avsikt för att bli människoföda, speciellt inte i djurfabriker.

Jag ska försöka få råd från Läkare för framtiden. 

Jag ska testa någon vecka nu att äta till frukost 2 bananer, 1 dl kokosflingor och en dl bär. Det borde väl ge lite protein?

Och en måltid med mycket bladgrönt (tack Sisselie),surkål, kokta morötter, squash,  sötpotatis och avokado och massor av olivolja och kokosfett.   Undrar om det räcker?

veggie4every1
2016-08-03 01:09
#5

#4 Jo, kanske runt 5 gram eller så. Kan du lägga till 1 dl pumpafrön så blir det genast bättre dock.

Hur stora mängder klarar du att äta? Vegetabilier innehåller som sagt protein, men man måste kunna äta ganska bra mängder av det. Oljorna innehåller ju inget protein alls, men det är bra att du får i dig fett och kalorier. Du kan räkna efter hur mycket protein det är i måltiden.

Kommer du att äta något mer än de två måltiderna? Det verkar ganska lite annars, jag skulle vilja lägga till ett par måltider minst. Kan du äta potatis och gröna ärtor?

Jag vet inte hur det är med histaminet och det odlade köttet, men det är inte processat. Jag förespråkar dock inte heller de odlade varianterna av animalier i vanliga fall. Men jag tycker att om det odlade köttet kan fylla en viktig funktion så är det just till de människor som verkligen behöver det i medicinskt syfte som en livsnödvändig medicin och där tror jag att det kan göra nytta. Man kan också ta bort det skadliga hemjärnet och de skadliga fetterna och ersätta med omega 3 (info) Men detta ligger ju ändå några år in i framtiden.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sisselie
2016-08-03 07:58
#6

#3 Jag har läst att det är många som får problem med tänderna och blir sjuka efter 1-3 år på 80/10/10, men jag skrev inte det först, eftersom det finns andra som säger att de mår bra även efter 10 år. Men då har du provat och vet att det inte är nåt för dig.

Det kan vara bra att tänka på att frukt och grönsaker inte alltid innehåller så mycket fullvärdigt protein, så man behöver mer totalmängd protein när man inte kompletterar det med sånt som har överskott på de aminosyror som det är för lite av. Som generell princip har spannmål för lite lysin och frukt, grönsaker och baljväxter har för lite methionin och cystein, men det finns undantag. Två sajter där man kan kolla upp det är:

http://www.proteinkvalitet.se/

https://nutritiondata.self.com/

Jag litar mer på den svenska sajten. Det kan skilja rätt mycket på vad de visar, tex spenat ska enligt den svenska sajten ha en proteinkvalitet på 47% och på den amerikanska 119%, så man får väl ta det med en nypa salt… Men nån ledtråd kan det kanske ge. Det här med fullvärdigt protein,  är nånting jag är intresserad av och skulle vilja veta mer om, men det verkar svårt att hitta info om det. Jag skulle vilja ha ett kostverktyg som inte bara räknar ihop totalmängden protein, utan räknar alla aminosyrorna var för sig och sen skriver ut hur mycket fullvärdigt protein man fått i sig.

Annons:
veggie4every1
2016-08-03 12:59
#7

Dr Michael Greger om protein. Vi behöver inte krångla med att mixa olika proteinkällor för att det ska bli fullvärdigt. Men det förutsätter förstås att vi kan äta i skapligt stora mängder.  Har man bakomliggande sjukdom och är äter begränsade mängder så kanske läget blir ett annat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

aneri
2016-08-03 22:34
#8

#5  Tack för hjälp. 🙂

Jag misstänker att man behöver cirka 50 gr protein/dygn, Så 5 gr är ju på tok för lite. Jag måste försöka att äta tre måltider varje dag, men när jag har besvär så undviker jag att äta på dagen. Jag verkar inte tåla ärter men potatis tror jag skulle fungera. Jag ska testa pumpafrön,   undrar om man tål dem bättre om man blötlägger dem.

Tack för länken till kostbevakningen, den är ju suverän.  Om jag lägger till pumpafrön (jag ska köpa på tisdag då jag åker in till stan) så får jag 21 gram protein till frukosten.

#7 Videon var upplysande, men som du skrev så handlar det ju om normalt ätande och en frisk person. Jag vet att hampfrön innehåller alla essentiella aminosyror, och jag kanske kan äta försiktigt av dem när jag återigen har läkt min tarm.

Allt handlar ju om balanser, inte bara protein utan även mineraler/vitaminer i balans och tarmbakterier. En läkare berättade för mig att han åt vegetariskt varje år några veckor på sommaren eftersom vissa tarmbakterier annars dör om de inte får stimulans. Han menade att även veganer borde äta animalier några veckor varje år så att tarmbakterierna får en chans att föröka sig.  Desto större variation av bakterier man har desto bättre immunförsvar får man.

Jag ska använda mig av kostbevakningen nu och testa olika maträtter.

#6 Jag hade en makrobiotisk bok där man kunde läsa vilka aminosyror som fanns i olika gryner och fröer. Jag ska kolla om jag hittar den. Jag minns att om man kombinerade bovete med de ett flertal gryner och ris så fick man fullvärdigt protein. Man kanske kan hitta info på makrobiotiska websidor.

Sisselie
2016-08-04 09:35
#9

#7 Äter man bönor och spannmål är det inget problem, då får man lätt i sig tillräckligt med fullvärdig protein. Men om man ska klara sig på bara frukt och grönsaker behöver man vara lite mer noggrann och i alla fall tänka på att det är betydligt mindre mängd fullvärdigt protein. Vissa grönsaker har en proteinkvalitet på mindre än 50%, och vissa frukter saknar vissa essentiella aminosyror helt.

#8 Vilka aminmosyror som finns i vilka livsmedel finns i läknarna jag gav ovan. Det jag menade att jag vill veta mer om är vad begreppet proteinkvalitet syftar på, om det är % av totalmängden protein, eller nåt annat. Tittar man på cirkeldiagrammen på proteinkvalitet.se så tycker jag inte det stämmer riktigt. Och sen att jag vill ha ett program som räknar ut det åt mig, hur mycket fullvärdigt protein jag fått i mig, inte sitta och räkna ut det själv.

veggie4every1
2016-08-04 09:40
#10

#8 Fibrer är bra för tarmfloran🙂

Ok, synd på gröna ärtorna, 5 dl om dagen så har du ju annars halva proteinbehovet. Men tål du det inte så är det ju inget att göra åt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
2016-08-04 14:32
#11

Usch, gud vad tråkigt för dig 😕 Men bra att du kämpar och fortfarande försöker! Vet många som skulle givit upp för länge sedan i din situation.

Du skriver att du inte tål nötter, men hur är det med olika sorters frön (förutom sesam, solros och hampa som du redan nämnt)? Tänker på exempelvis chiafrön, som är tämligen rika på protein. Finns ju även linfrön, som kan ätas i begränsad mängd. Gällande blötläggning av fröerna så ska ju det ta bort någon skyddande hinna som annars begränsar kroppen att ta upp all näring plus att de blir mer lättsmälta för magen och tarmarna, så det kan nog vara en bra idé. 🙂

Därutöver är broccoli relativt rik på protein för att vara en grönsak - tål du det? Sedan tolkar jag det som att du inte tål ärtor överhuvudtaget? Men om jag har fel, så finns ju även gula ärtor och kikärtor.

Hoppas också att du får ett bra svar av Läkare för framtiden 🙂

aneri
2016-08-05 23:01
#12

#9. Jag undrade också vad proteinkvalité betydde, försökte gissa. Vad som förvånade mig var att renskav hade 0% proteinkvalité, ja skulle ha gissat på 100%. Däremot så hade ju pumpafrön 100%proteinkvalité. När jag har läkt min tarm så kommer jag att försiktigt testa pumpafrön. Jag har fått lära mig att jag ska testa en ny vegetarisk proteinkälla i taget i cirka 6 dagar för att se hur jag reagerar. Det är bättre att det få ta sin tid istället för att jag börjar äta vegetariskt på en gång som jag har gjort tidigare.

#10  Jag ska testa gröna ärter när tarmen är läkt, för de verkar ju innehålla bra näring. Det skulle kunna bli min första problemgrönsak att testa några dagar. Kanske det går om jag testar ny mat steg för steg.

#11 Som det är nu så tål jag inga fröer eller typer av örter eller linser. Men de experter jag har rådfrågat menar att jag kan återinföra och testa en grönsak, ett frö, ett gryn i taget istället för att glupskt kasta mig över alla vegetariska godsaker på en gång.

Broccoli måste jag tyvärr vara försiktig med. Kanske en broccolibukett skulle fungera.

Nu ska jag försöka vara tålmodig och noggrann i min återgång från Paleokost till vegetarisk. Det ska få ta sin tid.
Tack alla för er fina hjälp.

Sisselie
2016-08-30 15:42
#13

Det finns ju tillskott av fria essentiella aminosyror, EAA. Det är visserligen inte bra för levern med fria aminosyror, men en begränsad mängd för att komplettera med borde inte vara nån fara. Men hur långsiktigt hållbart det är vet jag inte. Jag har själv köpt ett tillskott på det för att prova. Jag har också läckande tarm, och borde försöka läka den. Det man ska tänka på med EAA är att de saknar tryptofan, så man måste se till att äta desto mer av sånt som innehåller ett överskott på det.

Annons:
aneri
2016-09-03 09:11
#14

#13 Oj! Jag måste ha missat ditt inlägg, såg det först nu.

Jag visste inte att man kunde ta EAA som tillskott, men som du skriver så kanske man måste vara försiktig.

Jag läker min tarm med AIP och det fungerar jättebra, men man blir tyvärr beroende av animaliskt protein. Jag har blivit så pass bra nu att jag kan ersätta kött och fisk med ägg (från frigående lokala höns) och jag kan ibland ta ärtprotein istället(veggie4every1 föreslog ju ärtor, tack veggie).

Jag har även till frukost lagt 1 dl glutenfria havregryn, 2 matskedar bovetemjöl och lite citronsaft i blöt 24 timmar och kokat som gröt. Havregryn och bovete kompletterar varann.

Jag har ju som mål att klara av att välja bort animaliskt protein helt.

Hoppas att du kan läka din tarm så inte  autoimmuna sjukdomar  får en chans att invadera kroppen.

Sisselie
2016-09-14 09:48
#15

@aneri: Du skrev att du haft kontakt med experter. Får jag fråga vilka? Jag behöver tips… Svårt att veta hur man ska kunna läka ut tarmen när man inte ens tål AIP. Jag skickade förresten ett PM till dig, men du kanske inte har sett det?

aneri
2016-09-15 14:44
#16

#15

Egentligen finns det väl inga experter när det gäller läckande tarm.  De jag kallar experter är de som själva är utsatta som hittat sätt att läka eller som är på god väg att bli bättre.  Jag har fått bästa hjälpen i fb-grupper. Bästa råden har jag fått på "AIP och   Histaminintolerans Sverige" Hon som är administratör där är oerhört kunnig. Tyvärr får man nog ge upp den veganska dieten så länge som man försöker att bli frisk. Min tarm är nog läkt nu men så snart som jag äter frön/säd/eller veganska alternativ så  kommer symptomen tillbaka. Men jag har inte ätit fisk eller kött nu på en hel månad utan ersätter med ägg, 6 stycken/dag. Bäst är det om jag enbart äter äggulan. Jag vet inte om det är bra i längden men jag hoppas ju på att jag ska kunna så småningom hitta någon vegansk proteinkälla som jag tål. Hoppas att du hittar något. Det bästa för mig var när jag började försiktigt med surkål och enbart kokta rotfrukter samt kall potatis.  Du kanske tål surkål?

Sisselie
2016-09-15 18:56
#17

#16 Tack för tipsen. Jag har inte Facebook, och är inte så pigg på att skaffa heller… Synd att det inte var ett vanligt forum.

Jag funderar på rotationsdiet, om nödvändigt kombinerat med AIP, för att undvika att bli allergisk mot fler saker. Risken är ju annars, när det är mycket man inte tål, att man äter desto mer av det lilla man tål, och när man har läckande tarm riskerar man att bli allergisk mot allting man äter mycket av.

Menar du att du bara åt rotfrukter och inget annat under en period? Hur mycket åt du av det, el hur lite kalorier och protein blev det?  Jag har lite annat att ta hänsyn till också, ffa att jag opererade bort en hjärntumör i maj, så jag har extra stort proteinbehov för att det ska läkas. För att läka tarmen säger "alla" att man måste äta mycket glutamin, men jag tål inte det, för jag har nåt fel på enzymet som ska omvandla glutamat till GABA, så det omvandlar åt fel håll. Så om jag äter glutamin eller sånt som innehåller mycket GABA, så får jag kraftig ökning av glutamat, och då rikserar jag att få ett epilepsianfall (jag fick ep pga tumören) och då riskerar jag att epilepsin blir bestående. Så jag vet inte ens om jag kan läka tarmen nu.

Surkål vågar jag mig inte på, för jag har nyligen haft SIBO (small intestinal bacterial overgrowth), och det vill jag inte riskera att få tillbaka. Jag tror jag fick det av för mycket probiotika. Jag tror jag har långsam tarmpassage genom tunntarmen, och risken är att bakterierna fastnar där. Men probiotikakapslar tar jag ibland "där bak"…

aneri
2016-09-17 00:36
#18

#16

Om du har haft SIBO och blivit av med bakterierna så har du verkligen lyckats bra, det lär vara jättesvårt att bota. Jag förmodar att du har svält ihjäl dem och använt mycket probiotika. 

Jag törs inte ge dig några råd eftersom dina problem är så komplicerade. Men jag skulle ändå råda dig till att skaffa ett fb-konto så du kan få hjälp i de grupper som finns där. Många kan mer än läkare och de skulle även kunna tipsa dig om läkare som sysslar speciellt  med funktionell medicin.

Jag tålde inte heller surkål tidigare men när jag började äta enbart prebiotika grönsaker/rotfrukter så fungerade det. De tprebiotika jag åt var rorfrukter och kall potatis och mycket ruccola. Jag åt inte bara det utan även älgkött, vit fisk och ägg. Om probiotikan ska fungera så måste den ha prebiotika som matar den.

Det finns ju läkare inom funktionell medicin som vet mycket om autoimmuna sjukdomar och läckande tarm. Det är viktigt att du får hjälp för som du skriver så är det nödvändigt att kunna äta mer varierat så du inte blir allergisk eller intolerant mot även de få livsmedel som du kan äta nu.

 Jag hoppas verkligen att du går emot dina principer och utnyttjar den media support som finns tillgänglig. Jag önskar dig lycka till samt styrka och mod. Kram.

Sisselie
2016-09-17 11:06
#19

#18 SIBOn blev jag av med genom antibiotika. Jag har visserligen inte gjort nåt utandningstest, men jag kände tydligt skillnad på hur min mage blev av det. Jag har fortfarande uppsvälld mage 24/7, men det är på ett annat sätt. Förut var jag ju också tvärförstoppad, "gick inte på toa" utan "hjälpmedel" en enda gång på 1,5 år… Det är helt bra nu.

Det jag gjorde förutom antibiotikan var att samtidigt äta örtantibiotika, och under tiden göda bakterierna måttligt, för då fungerar antibiotikan bättre. (Snacka om underbart  att äntligen kunna äta bönor och grönsaker igen, efter att ha tvingats leva på kött så länge…) Om man svälter dem under kuren går de i ide, och antibiotikan har ingen effekt. Jag tog även probiotikakapslar som jag stoppade upp "där bak", och var noga med att undvika att äta all form av probiotika. Och samtidigt se till att inte vara förstoppad, utan att det skulle "rulla på" varje dag, flera ggr/dag. För att försäkra mig om att inga bakterier kunde ta sig upp från tjocktarmen. Och försöka se till att ha tillräckligt med saltsyra genom tillskott av saltsyrakapslar och äppelcidervinäger, så inga bakterier kunde överleva i magsäcken.

Jag ska skaffa ett fb-konto. Jag kan ju använda det som ett vanligt forumkonto.

Sisselie
2016-09-17 15:26
#20

Jag har skaffat ett fb-konto nu, och sökte på "AIP och  Histaminintolerans Sverige", men fick ingen träff. När jag bara sökte på AIP fick jag alldeles för många träffar, så det blev orimligt att gå igenom… Jag sökte på lite olika saker, men fick inte upp några svenska grupper. Hur gör man för att hitta grupperna där? Kan du länka?

Annons:
aneri
2016-09-17 17:22
#21

Oj, det skulle vara  AIP  & Histaminintolerans Sverige

https://www.facebook.com/groups/249568848707910/?fref=nf

Ja, det finns många grupper om AIP och autoimmuna sjukdomar.  Jag har varit med i många men har nu valt endast den här gruppen. Kanske kan du få förslag på även andra grupper.  Jag använder fb enbart till att få råd och idéer. Eftersom jag täljer och målar fåglar så  är jag med i den typen av grupper och får inspiration och idéer från konstnärer från hela jordklotet. 

Lycka till. 🙂

Sisselie
2016-09-18 12:53
#22

#21 Tack. Jag har ansökt om medlemsskap nu , och väntar på att det ska bli godkänt.

Upp till toppen
Annons: