Annons:
Etikettveganprat
Läst 2628 ggr
veggie4every1
2016-08-11 14:00

Föräldrar som tvingar sina barn till vegankost

ATL - lantbrukets affärstidning är givetvis inte sena med att belysa negativa aspekter av en undermålig vegansk kost.

http://www.atl.nu/lantbruk/foraldrar-som-tvingar-barn-till-vegandiet-kan-fa-fangelse/

Är det någon som tycker att det kan vara på sin plats att utbilda föräldrar om vegansk näringslära istället för att hota med fängelsestraff?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Crystal93]
2016-08-11 14:14
#1

Naturligtvis är ju vegansk näringslära viktigare än fängelsestraff..😉

landsbygdsbo
2016-08-11 14:15
#2

"Föräldrar som tvingar på sina barn vegankost kan riskera fängelse om det skadar barnets utveckling,"

Det gäller väl även om föräldrarna snöat in på någon annan kost. Det primära i förslaget är ju om beteendet skadar barnen.

Så jag anser det helt ok att ha en lagstiftning som skyddar barnen.

Det är barnens behov som ska styra, inte föräldrarnas livsåskådning

[Crystal93]
2016-08-11 17:37
#3

Det verkar inte som om alla människor är gjorda till att vara föräldrar.. och det är också ett utav skälen till varför jag inte vill ha barn, i alla fall inte förrän jag vet säkert att jag kan ge barnet en kärleksfull, hälsosam och trivsam uppfostran. Som jag dock personligen inte fick som barn.. kostar inte ett enda barn genomsnittligen 3 miljoner kronor? Det är så mycket mera än vad alla människor kan bidra till.

Jag skulle gärna vilja bli Vegan pga att jag lider utav hur djur blir behandlade av människor.. och det är ju fruktansvärt. Jag önskar människor kunde släppa tanken om köttdjur, det vill säga.. djur som endast finns till för att slaktas. Sverige borde verkligen ha strängare regler när det kommer till djurskötsel, eftersom flera bönder låser in dessa stackars djur i trånga små utrymmen, där dem inte ens kan få chansen till att lägga sig ned. Fy.. mänskligheten, såna människor borde verkligen skämmas! Ge dem åtminstone frihet eller ett långt och hälsosamt liv, med konstant vård om så måste. Så mycket som djur ger oss.. så förtjänar dem definitivt ingenting lägre, det är deras födelserätt trots allt.

Hursomhelst.. så skulle jag nog dö själv om jag bara åt veganskt, eftersom jag är allergisk och min mage kan tydligen inte smälta annat än kött så bra.

Men bestämmer man sig för att skaffa barn, så är det verkligen viktigt att se till att dem framförallt mår bra. Gå till sjukhuset och testa barnet emot allergi, var inte rädd för att ställa frågor eller för att gå dit allt för ofta.

Personligen skulle jag säga att varierad kost är den främsta kosten för barn, eftersom barnet då får smaka sig fram till den kost som passar dem bäst. Sen är det ju naturligtvis barnets åsikt som vi får respektera, det är barnet som väljer själv om den vill bli Vegan eller köttätare och det får vi helt enkelt acceptera och respektera, om det inte är så att kosten hotar barnets hälsa, för då måste vi ju ingripa.

Men som mor eller far så är det ens egna ansvar att se till att barnets hälsa kommer först, oavsett vad. Var inte rädd för att släppa taget om egot, vet du inte instinktivt hur du ska vara en god förälder, sök stöd, ta en kurs, gå och lär dig någonting nytt. Det är ju trots allt din lilla ädelstens liv som det handlar om och den förtjänar ju all din kärlek, uppmärksamhet och förståelse. Att ha barn handlar inte om att vara trångsynt.. tro mig, det är inte roligt när barnet går till andra människor för att söka råd och stöd. Det är barnets rättighet att få bara vara fri och älska livet! Kan du inte ta ansvar över ett liv.. så måste jag tyvärr säga att du måste lära dig ta ansvar eller se till att du inte skaffar barn, förrän ni vet säkert att tiden är kommen och att ni kan ge den det bästa som livet har att erbjuda!❤️Tack för att ni läste.

veggie4every1
2016-08-12 20:08
#4

Med utbildning så kan de här bristerna av järn, zink och B-12 lätt förebyggas och förhindras och barn kan frodas på en vegansk kost. 

Jag väntar fortfarande på hot om fängelsestraff och rubriker i media om hur föräldrar tvingar på sina barn en animalisk kost som leder till diabetes och cancer. Men det lyser ännu med sin frånvaro och det är förstås inte särskilt förvånande.

Vi vet idag att charkprodukter exempelvis är cancerframkallande, men det är fullt lagligt att ge sina barn detta och får de cancer så skyller man på slumpen eller ärftliga faktorer🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-12 20:14
#5

#4

du säger det, med utbildning, kunskap o resurser kan man kanske försörja ett barn med acceptabel mängd näring o viktiga näringsämnen, vegetariskt.

Men det är ju inte det lagstiftningen handlar om.

"Föräldrar som tvingar på sina barn vegankost kan riskera fängelse om det skadar barnets utveckling,"

Och det är helt ok!!

Samma sak om föräldrarna skull tvinga i sina barn enbart snabbmat i sådan utsträckning så att barnens utveckling skadas.

Så det måste väl vara ok att beivra eller hur?

veggie4every1
2016-08-12 20:29
#6

#5 Jag tycker då att lagen bör avse om föräldrarna tvingar sina barn att äta en kost som skadar barnet, exempelvis ger barnet cancer.

Men lagen eller lagförslaget avser endast att straffa föräldrar som ger sitt barn vegankost som skadar barnet och jag tycker att man bör satsa på utbildning där istället eftersom det är lätt att förebygga och förhindra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
2016-08-12 20:36
#7

#6

Nu måste du komma tillbaka till verkligheten

Lagen förbjuder föräldrar att ge dem mat som ger dem cancer.

Lagen förbjuder inte mat som medför en liten risk för cancer. Rött kött , processat kött innebär en ngt högre risk. Men knappast så att du garanterat orsakar cancer om du serverar köttet.

Lagen förbjuder inte föräldrar att servera barnen enbart vegetarisk kost

Lagen förbjuder däremot att tvinga på sina barn undermålig vegankost, föräldrar kan riskera fängelse om det skadar barnets utveckling

veggie4every1
2016-08-12 21:51
#8

#7 FYI

"Charkuteriprodukter orsakar cancer, slår WHO fast. Detta är första gången som livsmedel listas som cancerframkallande, vid sidan av ämnen som arsenik och rökning."

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/10/26/kott-listas-som-cancerframkallande/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-13 08:12
#9

Kan orsaka cancer hos en individ, inte orsakar cancer

Däri ligger en stor skillnad

Därför är exempelvis asbest förbjudet, det är bevisat att det orsakar cancer men inte rött kött för att det bara innebär en viss höjd cancerrisk i befolkningen som helhet-

Så håll dig till sanningen så går det bättre….

veggie4every1
2016-08-13 13:39
#10

#9 Charkprodukter listas som cancerfarmkallande tillsammans med rökning och arsenik. Men det klart att alla behöver inte få cancer av det. Det är inte alla rökare som får cancer heller, men det är fortfarande cancerframkallande och förbjudet för  barn.

Jag förmodar att du anser att det är olämpligt att bjuda en femåring på cigarretter?

Men att bjuda på charkprodukter anser du vara lämpligt även då de båda är cancerframkallande och listas sida vid sida . Hur tänker du där?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-13 13:44
#11

#10 så bra då att det inte existerar ett förbud att servera sina barn korv eller biff till middag då.

Risken bedöms alltså av myndigheterna som försumbar. Till skillnad från arsenik o asbest.

Hur jag tänker?

Tja myndiheterna har en åldergräns för toback o alkohol.

Men de har ingen när det gäller kött.

Så jag gör samma bedömning som dem.

Dvs jag delar min köttmåltid med barnen men behåller whiskyn och cigarrerna själv

😉

veggie4every1
2016-08-13 14:27
#12

#11 Myndigheterna har en åldergräns för tobak, men det har vi inte alltid haft, den tillkom 1996 och var då 16-års gräns. Tobakslagen i sig tillkom 1993.

Jag tycker att det var i allra högsta grad olämpligt att låta barn röka innan 1993 också. Tycker inte du det? Så att lita blint på myndigheter och dess bedömning är inte alltid i individens bästa intresse.

Du tycker inte att det kan vara lämpligt att sätta en varning och åldergräns på charkprodukter som vi vet idag är i likhet med rökning cancerframkallande?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Thiah]
2016-08-13 15:00
#13

Angående charkprodukter så har Finland satt som rekommendation att inte bjuda barn på korv/liknande charkprodukter mer än 1 gång i veckan pga innehållet. Så helt nyttigt kan det ju inte vara…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-08-13 15:40
#15

#14 Vet inte hur bra det är för pensionärer precis. Har du vetenskapliga belägg för det påståendet? Tänker på min mor snart 91 år, Vegan sedan 2013 och hur hon blev botad från sin diabetes som hon lidit av i 20 år och har så perfekta värden i allt att läkaren bara skakar på huvudet och frågar henne hur?😃

Mor svarar "jag äter inga döda djur eller något som kommer från djur, jag tror det är kosten".

Läkaren svarade sist "Vet du, jag tror att jag håller med dig"😃

Jag förstår inte hur du kan försvara att vi ska ge våra barn cancerframkallande livsmedel som charkprodukter som inte utgör en försumbar risk utan en risk som liknar den vid rökning. Oavsett om du försvarar animalieindustrin av ekonomiska skäl så borde väl ändå barnens hälsa vara viktigare än pengar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-13 17:46
#16

#15

"http://www.svd.se/kott-fyrdubblar-cancerrisk"

"

Ökad risk att dö i cancer inom 18 år jämfört med de som får mindre än 10 procent av sin energi från protein (gäller dem mellan 50–65 år):

• Mer än 20 procent av energin från protein: 4,33 gånger ökad risk.

• 10-20 procent av energin  från protein: 3,3 gånger ökad risk.

Både svenska män och kvinnor får i alla åldrar i sig cirka 17 procent av sin energi från protein, enligt kostundersökningen Riksmaten.

Det är, enligt den nya studien för högt för yngre, men en lagom nivå för äldre.

Bäst enligt båda studierna var en lågproteindiet (strax under 10 energiprocent), hög i komplexa och fiberrika kolhydrater och med ett balanserat fettintag. Proteinet bör, enligt forskarna, främst komma från vegetabiliska källor, alltså inte nödvändigtvis vara av god kvalitet och med hög upptagninsförmåga.

WHO rekommenderar 0,75 gram protein (strax under 10 energiprocent) av god kvalitet per kilo kroppsvikt. För en vuxen person motsvarar det 50-60 gram protein per dag, eller lite drygt en 200 grams hamburgare.

I Sverige rekommenderas att 10-20 procent av den energi man får i sig under en dag kommer från protein. Den undre gränsen av intervallet ligger strax över WHO:s rekommendation.

"

Du menar på allvar att en normal konsumtion av kött dvs skuret kött skulle ha samma påverkan vad det cancer som rökning?

tja..

"Hur mycket man röker påverkar också cancerrisken. Den som röker tio cigaretter om dagen tiodubblar risken att drabbas av lungcancer, medan den som röker fyrtio cigaretter per dag istället löper fyrtio gånger högre risk."

från http://www.cancerinformation.nu/inspiration/starkt-samband-mellan-rokning-och-cancer

Så?

veggie4every1
2016-08-13 20:16
#17

#16 Så bra att de rekommenderar att proteinet främst ska komma från vegetabiliska källor. Snart vågar de säkert ta steget fullt ut och rekommendera att proteinet helt ska komma från vegetabiliska källor👍

Det känns inte ok att medvetet fyrdubbla, tredubbla eller ens fördubbla risken för cancer hos barn när det finns alternativ som inte ökar risken för cancer som en vegetabilisk kost.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-13 20:53
#18

#17

Ja till skillnad från somliga censurerar jag inte bort fakta, utan försöker hålla mig till sanningen i görligaste mån.

Jag liksom staten anser att cancer-risken är försumbar med en animalieproteinintag motsvarande en 200 grams hamburgare per dag.

En rejäl köttbit ett par ggr i veckan, fisk ett par gånger i veckan och kyckling eller bara grönt de andra dagarna är en vettig diet och då håller jag mig inom WHO;s rekommendationer 😉

Eftersom behovet av livsmedel utesluter Kravodling för alla så innebär även vegetariska produkter ett cancer-hot.

Skulle vi avstå från animalieproduktion så försvinner stora delar av den mark som idag producerar kött från livsmedelsproduktionen.

Visst räcker den övriga marken till, men priset på ris, lök o spannmål lär stiga med minst 20% och vad det gör för en familj som ideg ler ur hand i mun förstår nog de flesta….

Dex
2016-08-13 22:59
#19

#18 Du verkar tro att kött är fattigmansmat. Det är tvärtom ute i världen kan jag lova dig. Kött är lyxvaror till för rika västerlänningar.

landsbygdsbo
2016-08-14 07:45
#20

#19

För de flesta här i världen är kött vad det alltid varit, ett dyrt högvärdigt livsmedel.

Men själva djurhållningen är för de flesta som brukar jorden en nödvändighet.

Som dragdjur, som gödselproducenter och som förädlare av gras, som vi människor inte kan äta.

Att ha ngr höns ger ju både ägg o kött, detta för en nästan försumbar mängd foder eftersom hönsen då de är frigående nästan försörjer sig själva.

Nog så viktigt för en fattig arrendator-familj som lever ur hand i mun

Vi här i väst har ekonomiska möjligheter att välja mellan dyrt producerade lyxvaror, kött, kravodlade grönsaker osv.

Annons:
TicTac
2016-08-14 23:32
#21

Alltså, alla föräldrar "tvingar" väl mer eller mindre sina barn till sin livsstil och tro. Många barn tas om hand då myndigheterna ser föräldrarnas livsstil som ett problem. Att ge sina barn undernäring är inte okej, vad de än äter. Medvetna veganer har nog inga större problem med det här. Problemet är nya veganer som tror att det bara är att sluta äta animaliskt och allt är frid och fröjd. Men som sagts, då är ökad utbildning bra, gärna innan barnen tagit skada.

Läste en artikel om barn i Kina, som lider av näringsbrist samtidigt som de är överviktiga. Så, ingen energibrist i varje fall… I artikeln trodde man det beror på skräpmaten som ökat markant där.


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-08-14 23:56
#22

#21 lagen berör väl bara de föräldrar som tvingar sina barn till en kosthållning som  skadar barnets utveckling,"

Inte de vegetarianer som ger sina barn en fullvärdig kost.

Dex
2016-08-15 00:11
#23

#22 Grejen är den att det är bättre att förebygga att barn blir skadade genom att utbilda föräldrar i vegansk näringslära innan. Hota med fängelse lär ingen nåt. Fråga föräldrarna om dom är veganer och är dom det så lär dom hur dom ska mata ungen.Problemet är okunskap inte kriminalitet och problemet löser man med kunskap och inte fängelsestraff.

landsbygdsbo
2016-08-15 01:21
#24

#23

Visst kan man utbilda föräldrar i vettig näringslära vilket då innebär en så allsidig kost som möjligt.

Väljer sedan föräldrarna utifrån den nyvunna kunskapen att övergå till ren vegitarism så är det helt ok, så länge man klarar av att förse sina barn med adekvat näring så att inga brister uppstår.

"Elvira Savino, parlamentsledamot för center-högerparitet Forza Italia vill införa en lag som kan ge föräldrar som tvingar på sina barn, 16 år eller yngre, vegankost upp till två och ett halvt års fängelse om det orsakar permanenta skador hos barnet."

I det markerade fallet så är väl de flesta av oss överens om att föräldrarna ska straffas.

Samma sak gäller väl all misskötsel av barn om det förorsakar permanenta skador och det kan bevisas. Myndigheterna har tom rätt att plocka ungar ur sådana förhållanden.

TicTac
2016-08-15 10:08
#25

#23 Eller hur? Om barnen blir skadade av vad de äter är det ju för sent. Det hjälper ju ingen att föräldrarna får fängelse då, minst av allt barnen.


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-08-15 11:35
#26

#25  all lagstiftning bygger på att påföljderna påförs efter det att ett brott är begånget. Hur skulle det kunna vara annorlunda?

landsbygdsbo
2016-08-15 12:09
#27

Rätt intressant

http://www.vegan.se/ram_hoger_sida7.htm

så spädbarnen ska i tidig ålder börja knapra medicin för att hålla nivåerna i balans?

Annons:
[rara]
2016-08-15 12:59
#28

#0

Den där lagen var bland det dummaste som jag läste på sista tiden.

Nu har vi en generation som mest äter hos Mc. Donalds, mest burgare, pommes med Coca Cola.  De käkar godis, glass, kakor, korv och för mycket kött. De dricker över en liter läsk om dagen osv., men äter för lite grönsaker och frukt.  Det blir brister på alla möjliga ämnen, trots rikliga kalorier.

Sen blir dom överviktiga och sjuka. Kostvanorna tar de med sig tills de är vuxna och sen får dom cancer, diabetes, hjärt-kärl sjukdomar och andra välfärdssjukdomar. Det verkar vara helt ok för dom som gjorde den här lagen.

Men sen har vi en liten del veganer, kanske 1-2 % och av dessa kanske 1/10 inte vet hur man kombinerar livsmedel för att inte få brister. Det verkar vara ett så allvarligt problem för lagstiftarna att dom väljer att straffa folk i stället för att informera dom hur man ska välja sina livsmedel om man äter Vegan.

Saken är ju den……. Mc. Donalds generationen vet ju att deras kostvanor är skadliga, medan den lilla delen veganer som inte kombinerar livsmedel rätt bara skadar sig pga okunskap.

landsbygdsbo
2016-08-15 13:04
#29

#28

För lite vitamin B12? 😉

Bristen på motion är inte straffbart lika lite som för mycket livsmedel.

Vad högerpopulisten* säger är "Elvira Savino, parlamentsledamot för center-högerparitet Forza Italia vill införa en lag som kan ge föräldrar som tvingar på sina barn, 16 år eller yngre, vegankost upp till två och ett halvt års fängelse om det orsakar permanenta skador hos barnet.""

😎

*redigerat av moderator

[rara]
2016-08-15 13:05
#30

#27

Medicin? Tror du att B12 är en medicin? 😂

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Vad-ar-lakemedel/

"Kosttillskott är inte läkemedel

Kosttillskott är produkter som man tar som tillägg till den vanliga kosten. Exempel på kosttillskott är vitaminer, mineraler, proteiner, fettsyror, fibrer, örter och växtextrakt.

Kosttillskott betraktas som livsmedel. Livsmedelsverket är därför den myndighet som ansvarar för de regler som finns. För kosttillskott behövs inget godkännande utan tillverkaren och säljaren ansvarar för att produkterna är säkra att använda."

[rara]
2016-08-15 13:19
#31

#29

För det första är jag inte medlem i något parti och är heller inte politisk aktiv.  Vem som ger sitt barn en kost som orsakar permanenta skador hos barnet bör straffas, oavsett vilken kost barnet får.  Därför bör det inte stå "vegankost" utan endast "kost".

Men man ska skilja mellan att vara medveten om att kosten som man ger barnet är skadlig eller om det sker pga okunskap.  Vem som väljer en vegansk kost gör det ju för att han anser att det är en hälsosam kost. I så fall vore det bättre att informera folk hur man väljer veganska livsmedel i stället för att straffa dom. Endast de som vet att de ger barnen en skadlig kost bör straffas, dvs. de som skickar deras ungar till Mc. Donalds, för att slippa laga mat.

landsbygdsbo
2016-08-15 14:10
#32

#30

"

Medicin kan syfta på

Läkemedel

– varor med syfte att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller symtom på sjukdom eller att användas i likartat syfte"

Vitamin B12 brist har vissa symptom som kan avhjälpas med  ett tillskott av "medicin" i det fallet vitamin b12

Ledsen att göra dig upprörd

landsbygdsbo
2016-08-15 14:11
#33

#31

"Vem som ger sitt barn en kost som orsakar permanenta skador hos barnet bör straffas,"

#28

"Den där lagen var bland det dummaste som jag läste på sista tiden."

🤔Hur ska du ha det egentligen?

[rara]
2016-08-15 17:17
#34

#32

Du gör mig inte upprörd, utan jag skrattar ihjäl mig pga din okunskap.

Varför citerar du vad "medicn" är när vitaminer klassas som kosttillskott/livsmedel?

Vitamin B12 brist är ingen sjukdom utan ett bristtillstånd. Bristtillstånd av alla sorter kan leda till sjudkom, men du får först ta och lära de medicinska termerna om du inte kan hålla isär det ena från det andra.

#33

Det tänkte jag att du inte förstår ett ord av mina inlägg. Det som är det dumma med lagen är att det är olagligt att ge barn en vegansk kost som de blir sjuka av, medan det är helt lagligt att ge barn en annan sorts kost som de blir sjuka av.  Man kan undra om lagstiftarna inte ser att en hel generation gör sig sjuk med snabbmat, för mycket korv och kött, godis, färdigmat, Coca Cola och för lite nyttiga grönsaker och frukt, men den lilla delen veganer som inte har kunskap att välja rätt sorts vegana livsmedel ska straffas. Du får ta och försöka att läsa hela sammanhanget i ett inlägg och inte tolka enstaka meningar för sig själva.  Det finns kuser för folk med läsprobpem och dålig läsförståelse.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-08-15 20:12
#36

#35 Det #34 och ett flertal andra skrivit i tråden är väldigt vettigt och problemet är just det som #34 förklarar väldigt bra i det inlägget och i tidigare inlägg.

Jag förstår inte vad det är som du inte håller med om faktiskt🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-15 20:39
#37

#36 Så svårt är det väl inte att förstå.

kosttillskott kan förebygga bristsjukdomar , håller du med?

Men om bristsymtom skulle uppstå, då ges exempelvis B12" som ett läkemedel, en medicin, i syfte att häva symtomen.

Samma sak gäller vid exempelvis skörbjugg. Man tar c vitamin som ett kosttillskott,

Om symtom uppkommer hos ngn som inte intagit vitamin c, ges detta då som medicin för att häva symtomen.

Till och med vanlig mat kan betraktas som medicinering under vissa förhållanden.

Så svårt var det väl ändå inte.

Ni inom veganrörelsen hävdar ju att ett näringsintag av enbart vegetarianer har medicinska följder.😎

[rara]
2016-08-16 08:02
#38

#37

Aha, apelsiner kan förebygga skorbut, alltså är apelsiner medicin. 😂

Det är roligt att se hur någon som är totalt ovetande och okunnig om kost och medicin och som inte ens vet skillnaden mellan livsmedel och medicin resonerar och envisas med att ha rätt.

[rara]
2016-08-16 08:08
#39

Tillägg:

Citat inlägg 37: "Till och med vanlig mat kan betraktas som medicinering under vissa förhållanden"

Då kan vi ta och ändra det du skrev i inlägg 27… "så spädbarnen ska i tidig ålder börja knapra medicin för att hålla nivåerna i balans?"….

till:

"så spädbarnen ska i tidig ålder börja knapra livsmedel för att hålla nivåerna i balans?"

Jovisst, behöver man livsmedel för att hålla nivåerna i balans. Lever du utan livsmedel? 😂

TicTac
2016-08-16 09:01
#40

#34 Okunskap - Kan förvandlas till fakta om man bara vill
- Svenska Akademien

De finns överallt. 😉


You'll never walk alone

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
veggie4every1
2016-08-16 10:09
#42

#37 Nu talade jag dock inte om B12, utan om trådens ämne dvs. problemet med en lag om fängelsestraff som riktar sig till veganer som på grund av okunskap skadar sina barn oavsiktligt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-08-16 15:56
#43

#42

Nu är det väl inget problem, det att föräldrar ska straffas om de skadar sitt barn! okunskap ger ju ingen straffrihet i Sverige…

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2016-08-16 17:44
#45

#44

nu är jag ju inte Vegan, men ett av problemen, så vitt jag förstår är att vegankosten inte innehåller tillräckliga mängder vitamin b12.

rätta mig gärna om jag har fel.

och har en brist uppstått så blir ju ett tillskott av vitamin b12 ett läkemedel som ska upphäva den bristen

vilket jag förklarade för Rara,
*
Vad det gäller vad föräldrar stoppar i sina barn, anser jag att det har ingen annan med att göra…så länge det inte skadar barnen. och där tror jag de flesta håller med mig
*redigerat av moderator

[rara]
2016-08-16 18:49
#46

#39 + 45

Eftersom du inte har fattat att mediciner och kosttillskott inte är samma sak och att kosttillskott klassas som livsmedel, ska jag ställa in en länk som förtydligar saken:

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/vem-behover-kosttillskott/

"Den som säljer kosttillskott får inte påstå att produkten har någon medicinsk effekt, till exempel att den kan förebygga, behandla eller bota sjukdomar."

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2016-08-16 18:56
#48

#46

Ett kosttillskott tillföres för att förebygga bristsymtom.

Har symtom uppstått tillför de ämnen som behövs att häva symtomen.

Man medicinerar alltså.

Vanligt enkelt vitamin c blir alltså en medicin vid behandling av skörbjugg.

För att slippa skörbjugg tar du vitamin c som kosttillskott företrädesvis i form av citrusfrukter

Se där det var väl inte så svårt😉

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[rara]
2016-08-16 19:27
#51

#48

Du kan gärna skriva till livsmedelsverket och läkemedelsverket och tala om för dom att dom har helt fel, men lägg av att sprida dina dumheter här. Ingen här kan rå för hur saker och ting klassas av myndigheterna. Men du kan gärna beteckna saker och ting precis hur du själv vill, men då ska du heller inte bli förvånad om ingen förstår dig eller skrattar åt dig.

Ta först och läs på vad medicinering är. Man medicinerar inga brister och man medicinerar heller inte med kosttillskott utan man medicinerar med mediciner.

Denna kommentar har tagits bort.
aneri
2016-08-16 19:45
#53

Låt maten bli din medicin och medicinen din mat - Hippokrates myntade ju begreppet och för många blir det svårt att veta vilket som är vad. 😉

landsbygdsbo
2016-08-16 19:55
#54

#53 gammal visdom, eller: - du är vad du äter 🙂

veggie4every1
2016-08-16 21:31
#55

#45 Jag vet inte vad du och rara diskuterat på andra sajter och det är ingenting vi bör diskutera här.

Men på den här sajten, i den här tråden, så tycker jag att rara har skrivit mycket vettigt angående trådens ämne och här håller jag med rara i det.

Jag städar upp lite i tråden nu och tills vidare så håller vi den strikt on topic.

Thanx👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: