Annons:
Etikettveganprat
Läst 1398 ggr
Gen
2016-08-14 13:29

Kända veganer

Tänkte vi kunde ha en tråd tillägnat kända veganer, det finns ju massvis! 

Så lägg gärna in ero favvo-exempel, och om ni hittar något bra förklarande citat till varför de är veganer. 

Jag kan börja med George Church som jag nyligen insåg var Vegan. Kanske en lite smal referens, men han är professor på Harvard/MIT och pionjär inom bioteknik och genetik.

“I have been Vegan off-and-on since 1973 and quite strictly since 2004. In addition to ethics, compassion and personal health, there are global health issues — in particular, high frequency of close encounters between  animals and humans cause zoonoses (Ebola, swine flu, etc.). Moreover, treating animals with antivirals and antibiotics is a recipe for disaster.  Finally given limited land, fertilizer, energy (for harvesting, processing etc), waste management and water resources, eating higher on the food chain is  less responsible and less cost-effective.”

Citatet är från: https://erikbaard.wordpress.com/2015/01/31/george-church-on-being-a-vegan/

Tyckte det var en väldigt bra kortfattad beskrivning som dessutom tog upp en del argument som inte alltid kommer fram, som till exempel att det uppstår epidemier.

Annons:
Lustgas
2016-08-14 22:04
#1

Jag älskar ju att Leonardo diCaprio är Vegan, just för att han är så känd och därmed kan upplysa många av hans fans om det. Därutöver lägger han ut en del miljö-relaterade saker på sociala medier såsom Instagram. Kan ju ha att göra med att han sponsrade Cowspiracy 😃

En annan skådis är Peter Dinklage (bland annat Tyrion "The Imp" Lannister i GoT), som jag mest blev glad över att veta att han är Vegetarian (dock inte Vegan tror jag tyvärr?) eftersom han spelar en av mina favoritkaraktärer i serien 😃 Har dessutom samarbetat med ett flertal amerikanska djurrättsorganisationer! 

Och Scott Jurek och Lars Frölander är ett par favvisar, som visserligen inte äter veganskt av djurrättsliga skäl, men som jag ändå älskar på grund av deras idrottsliga bedrifter i samband med att de är så starka förespråkare av den veganska kosten. 🙂

Dex
2016-08-15 00:19
#2

Peter Dinklage är Vegan nu och jag har hört han intervjuas och han går inte på zoos eller cirkusar med djur. Jag gillar också honom.

Lustgas
2016-08-15 14:03
#3

#2 Åh, vad kul att höra 😃

Gen
2016-08-19 18:06
#4

#1 och #2 Ja just det, det har jag också hört. Superkul!

Bill Ward och Geezer Butler i Black Sabbath är veganer också :)

"I used to eat meat when I was a little kid, but I didn't know where it came from. And one day, I cut this piece of meat open, and blood came out of it, and I asked me mother, 'Where did this come from?' She said, 'From animals', and that was it."

http://www.guitarworld.com/sites/future.p2technology.com/files/imce-images/news-veganlarge.jpg

Det är lite tunt på Sverige-fronten men :Lasse Hallström, Promoe, Peter Sunde och (såklart) Dennis Lyxén är med på wikipedias lista.

jojjobojjo123
2016-08-20 09:38
#5

Sångaren Sia är ju Vegan! :)

Upp till toppen
Annons: