Annons:
Etiketthälsa
Läst 2879 ggr
micki83
2016-08-19 09:24

Järntillskott

Pga av riklig mens så lider jag av järnbrist (läkaren skrev recept på järn, som jag struntade i att hämta ut). Jag hade tänkt börja springa igen, men min puls går i taket på en gång när jag gör det, och jag misstänker att det beror mer på järnbristen än på dålig kondis. Jag köpte dessa http://www.devanutrition.com/vegan-chelated-iron.html (dock inte därifrån) och nu undrar jag ska hålla mig till en om dagen eller om jag möjligen kan ta två? Växtbaserat järn tas ju upp rätt dåligt i kroppen.

Annons:
Ninja99
2016-08-20 11:47
#1

Jag vet inget om ditt kosttillskott eller hur mycket järn du behöver, därför kan jag inte svara på om du ska ta en eller två. Jag hade jämfört järnmängden i det din läkare skrev recept på med det du köpt. Men, du skriver att du har järnbrist p g a riklig mens. Då undrar jag om du äter en järnrik kost? Riklig mens måste ju inte leda till järnbrist. Det bästa sättet att få i sig järn är att äta mat som är naturligt rik på järn. Kosttillskott och järntabletter kan ge biverkningar som diarré, förstoppning och orolig mage - som i sin tur förhindrar kroppen att ta upp andra viktiga näringsämnen. Kroppen absorberar dessutom enklare järn från mat. Järn finns naturligt i bland annat spenat, nötter, bananer, linser, paprika, ärter, bönor, tofu, fullkornsprodukter och persikor. Och mörk choklad. 💕 Tillsammans med C-vitamin tas järnet lättare upp av kroppen, så öka gärna ditt intag av vitamin C när du äter järnrik mat.

veggie4every1
2016-08-20 14:23
#2

#0 Det är ju en bra ide som #1 säger att jämföra mängden. Om man ska behandla en järnbrist så brukar mängden ligga på 200 mg i början ( 100 mg 2ggr/dag, mer eller mindre beroende på din vikt ) . Men Niferex exempelvis är tvåvärt järn som tas upp lättare i kroppen.

Dropparna är fria från animalier, men kapseln innehåller gelatin. Man kan dock ta ut kornen, men undviker man gelatin av djurrättsliga skäl så hjälper ju inte det.

Vanliga kosttillskott är till för att förebygga och underhålla järnet, inte att behandla brist med. De räcker inte till då, men är bra sedan då du hävt bristen och vill undvika att få tillbaka den.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

micki83
2016-08-21 03:28
#3

#1 jag äter mycket bönor, tofu, fullkornsprodukter.. dock kanske litet för C-vitamin? Pga av p-staven jag har och haft haft i snart 2 år, så har jag haft mens mycket oftare än vad man borde ha. Ofta har det varit 2 veckor mens, 2 veckor uppehåll. Eller som senast 2 veckor mens, 1 vecka uppehåll, 1 vecka mens. Och då har jag blött så menskoppen rinner över efter kanske 4 timmar.

Jag gick till läkaren pga av att jag kände mig väldigt okoncentrerad, så han skickade mig på blodprov. Han sa att jag har lågt b12 och järn. Jag har alltid haft lågt hemoglobin, men vet också att järnresurserna var låga redan innan jag skaffade p-staven. Nu fick jag aldrig veta det exakta resultatet, jag vet inte hur lågt mitt järnvärde var, men tog för givet att det var brist, då läkaren skrev ut recept på järn. Gillar inte läkaren på vårdcentralen, tycker det känns svårt att tala med honom.

micki83
2016-08-21 03:36
#4

Hittade min journal på vårdguiden på nätet. Dock framgår inte det exakta resultatet av blodprovet, det står endast att ferritin och b12 var lågt.

veggie4every1
2016-08-21 14:56
#5

#4 Men du tar väl B12 tillskott?

Du gör som du vill förstås, men du var min dotter så skulle jag insistera på Niferex 100 - 200 mg per dag  ( eller den dosering läkaren föreskrivit ) och B12 sugtablett 1000 mcg/dag ( 2000 mcg första veckan) och ta nya prover om några månader.

Du har väldigt små möjligheter att bota en redan utvecklad brist med kosten oavsett hur mycket grönkål och bönor eller andra järnrika vegetabilier du äter och jag skulle inte riskera att utveckla en ännu större brist.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

micki83
2016-08-31 07:43
#6

Jag äter järn och b12 tillskott, men kanske inte ätit tillräckligt med c-vitamin för upptagningen av järn. Det ser ut som att mitt blodprov var i april, så vet inte hur det ligger till just nu. Fick igår veta värdena, mitt ferritin var 7 och b12 115. Däremot var hemoglobinet normalt med 141.

Annons:
veggie4every1
2016-08-31 14:01
#7

#6 Ja, hb värdet kan ju vara normalt även då man har järnbrist.

Men så bra då är det ju enkelt att äta lite mer C-vitamin. Niferex innehåller även C-vitamin för upptaget, men du har kanske ätit en annan tablett.

Medan C-vitamin ökar upptaget så hämmar kalcium upptaget, därför är exempelvis upptaget från kalciumrika livsmedel som innehåller järn inte så bra.
Du visste det kanske redan, men bra att nämna om någon som läser tråden inte känner till det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: