Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 1908 ggr
veggie4every1
2016-08-30 10:00

Vegan Egg

Jag blir verkligen sugen på att prova detta. Svårt att hitta här dock, men hoppas på att hitta det på nätet.

Butiken Happy Vegan ser ju fantastisk ut!🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
nätdejtare
2016-08-30 10:06
#1

Vad intressant! Är det någon som testat den produkten?

Hur använder man i bakning? Om man vill baka en kaka där det ska vara 3 ägg funkar det att ersätta med det där pulvret då? Finns det omvandlingstabell?

Persifone
2016-08-30 12:33
#2

Ska ta mig förbi Happy Vegan och köpa hem dessa (och massa annat gott såklart 😉)! Jag är riktigt nyfiken 🙂

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Flöffo
2016-08-30 18:40
#3

Jag fick ett tips på Facebook av en person som hade smakat dessa "ägg":

http://vegangotland.blogg.se/2015/february/vegansk-omelett-2.html 

Det som är bra är att det är mycket billigare och personen sa att det smakar nästan likadant, själv har jag inte hunnit testa. Det där pulvret kostar tyvärr lite mycket i min smak :/

Happy Vegan är en jätte trevlig butik, tillmötesgående personal och många intressanta varor, så jag tycker definitivt ni borde kika in om ni har möjlighet. Jag har sett att de har olika sorters "äggpulver" så man får nog vara noga med vilket man väljer, det som passar till bakning passar inte för t.ex. stekning (enligt min kompis i alla fall, hon testade), men jag tror att just dessa som visades i videon borde fungera till både och🙂

//Flöffo

veggie4every1
2016-09-01 12:53
#4

#3 Jag hoppas på att pulvret räcker till flera gånger, men det är ju inte billigt tyvärr.

Jag har hittat dessa på Goodstores web butik, men jag hittar inga fraktalternativ. Någon som vet om de skickar med posten eller schenker?

Är det DHL så får det vara, då får jag försöka hitta en annan nätbutik.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Flöffo
2016-09-01 14:55
#5

#4 Ja, jag har för mig att det skulle ersätta ungefär 20 riktiga hönsägg, men jag kan inte svara helt säkert.

//Flöffo

Smultronfia
2016-09-02 10:54
#6

Jag fick hem detta pulver när goodstore fick hem det i början på sommaren. Det är läskigt vad det luktar ägg om det. Men står tydligt på medföljande beskrivning hur man ska göra. En förpackning motsvarar 12 ägg. Blandas med riktigt kallt vatten och vispas fluffigt. Stavmixer är att rekommendera. Sen kan du göra vad du vill med det, äggröra, omelett, äggstanning i pajer, baka m.m. Jag själv har prövat äggröra och paj. Fungerar bra även om jag har lite svårt att det smakar så mycket ägg. Men min man äter det jätte nöjt. Så är glad att kunna få honom att inte äta ägg. Dyrt men saknar man ägg så är det klart värt att pröva iaf :)

Annons:
TicTac
2016-09-02 12:49
#7

Lockar inte mig direkt… :P


You'll never walk alone

veggie4every1
2016-09-02 14:46
#8

#7 Lockar mig i alla fall, tycker det är jättespännande….😛

#6 Nu är jag ännu mera intresserad😃Jag gillade ägg och en äggfri omelett skulle inte sitta illa.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Toretto]
2016-09-02 15:08
#9

Det finns att köpa ägg ersättning på mat.se den heter no egg. Det är jätte gott att göra äggröra på och baka!

Smultronfia
2016-09-02 15:20
#10

#8 Ja men om man gillar ägg egentligen så är detta en kanon produkt. Jag har som sagt haft mannen som försöksperson och han gillar det. Finns lite videos på Youtube där folk testat det. Kul när det kommer bra ersättningsprodukter som är likavärdiga för de som fortfarande äter ägg, mjölk och kött. Blir lite svårt att köra det gamla vanliga: men det är ju så gott eller liknande.

TicTac
2016-09-15 23:55
#11

#8 Jag är emot det mesta som är hårt industri processat, så det ligger nog mest där. Vi åt ägg ibland när jag var barn/ungdom och då tyckte jag om det så det är inte det. Inget jag har saknat dock. 🙂


You'll never walk alone

veggie4every1
2016-09-16 13:21
#12

#11 Själv är jag inte emot någon mat som är vegansk oavsett🙂

Men så klart att färska råvaror är det bästa för kroppen och inte hårt industri processad mat.

Jag vet inte hur den här produkten ligger till hälsomässigt, men tänker ändå mer smakmässigt och för variation när det gäller denna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ninja99
2016-09-16 14:28
#13

#11 nu vet jag inte till hundra procent vad just du menar med "hårt industri processat", men jag vet inte om VeganEgg är så mycket värre än exempelvis sojamjölk, som går igenom en lång process för att i slutändan bli en vit vätska (därmed inte sagt att jag menar att du anser att sojamjölk är ett ok livsmedel, jag tar det bara som exempel). Jag har ännu inte testat VeganEgg men haft det i skafferiet i något halvår och kan läsa att förpackningen innehåller: algmjöl, algprotein, stabiliseringsmedel (modifierad cellulosa, gellangummi, karragenan), konsistensgivande medel (kalciumlaktat), näringsjäst, svartsalt. Okej, det är inte ingredienser jag har i skafferiet vanligtvis, men så hårt industriprocessat tycker jag inte att det verkar vara. Men kanske har jag blivit så van vid alla tillsatser i veganska halvfabrikat att jag inte tycker att just denna produkt sticker ut något nämnvärt. Vad innehåller en sojakorv, ett smörgåspålägg från A & A, en vegansk ost, sojamjölk etc.? Jag föredrar också, precis som jag antar att du menar att du gör, mat som är så naturlig som möjligt och innehåller så få ingredienser som möjligt om det är ett halvfabrikat av något slag. Men jag tycker samtidigt att det är jättekul med nya ersättningsprodukter för animaliska diton, för vad finns det då för argument kvar för att äta ägg t ex, om man kan få smaken på annat djurvänligare sätt? (det skulle vara priset då, för än så länge är det ju jättedyrt, 89 kr för 10-12 vegan"ägg") #3 Tack så mycket för tipset i ditt inlägg! 👍

Annons:
TicTac
2016-09-27 00:25
#14

#13 Jag dricker inte sojamjölk heller. 😉

Och ja, i slutändan är det upp till var och en. Mitt problem ligger nog mer i att miljöbelastningen vid tillverkningen av konstiga saker sällan är särskilt djurvänlig.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: