Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1867 ggr
vendelay
2016-09-13 11:29

Tacka nej till presenter?

Jag har ett typiskt i-landsproblem som jag skäms så mycket över men jag behöver verkligen tips!

Jag vill inte ha presenter när jag fyller år eller vid högtider, det har jag sagt till min släkt och familj i minst 10 år, men de köper ändå presenter. En gång vågade jag mig på att säga att jag inte ville ha en viss grej som jag fått och då fick jag en tre timmars föreläsning om vikten av att vara tacksam. Jag ÄR tacksam! Det är bara det att jag inte vill ha tröjor eller krämer eller böcker, jag vill att de skänker pengar till någonting som hjälper andra (och de har fått en lista med organisationer som jag tycker om och litar på) men de vägrar. De fortsätter köpa saker som jag inte vill ha och aldrig kommer att använda istället för att bara skänka den summan till typ djur eller barn, eller om det är omöjligt, så säger jag varje år att det är okej om jag inte får någonting alls. 

Nu är jag ju Vegan till råga på allt (veganer är mycket konstiga saker anser min släkt), vad sjutton ska jag säga om de ger mig en kräm med honung eller ullstrumpor eller något annat konstigt?

Och om någon har något bra tips om hur jag får folk att respektera att jag inte vill ha presenter så får ni gärna slänga hit de förslagen också.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
2016-09-13 12:08
#1

#0 Jag antar att de menar väl även om man verkligen kan tycka att de bör respektera dina önskemål. Kan du lite snyggt be att de skickar med kvittot?

Då kan du ju alltid returnera produkterna och det kanske blir mindre roligt att ge presenter som man vet troligen blir returnerade😉

Är det inga animalier i det så kan du ju sälja på Tradera. Får du animalier, så är det nog bara att påminna tydligt ännu en gång om att du inte använder det. Misstag kan ju göras iofs, icke-veganer har ju sämre koll och vet ofta inte vad som är animaliskt eller ej.

Jaa, svårt…jag vet inte…funderar…😐

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-09-13 13:59
#2

Nej, det går inte att be om att få kvittot, de blir extremt stötta. Jag förstår att de menar väl, men jag kan inte förstå vad problemet är. De har väl okej med pengar i släkten, ibland får jag ganska dyra grejer som jag bokstavligen lägger i en låda för att aldrig mer plocka fram. Jag kan inte ge bort det eftersom jag är för rädd att de någon gång ska be att jag har på mig just det halsbandet eller liknande. 

Jag kan inte förstå hur det här kan vara konstigt?! Helt ärligt så hade jag blivit jäkligt glad om mina barn hade velat skänka sina presenter istället för att önska sig den nya iPhonen varje år, men det håller inte släkten med om 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-09-13 15:36
#3

Jag vill inte heller ha massor av presenter. Som tur är har jag en hyfsat förstående familj som inte ger mig alltför många. Förra året fick jag bli isbjörnsfadder och jag blir gärna fadder åt andra djur, men det tycker mamma att jag får fixa när jag flyttar hemifrån. I sådana fall önskar jag mig pengar som jag kan skänka bort till exempelvis Djurens rätt, Rädda barnen, WWF, ja, ni fattar. Men tydligen ska jag få böcker och anteckningsblock och visst, det är fina grejer, men behöver jag det? Nej.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-09-13 16:11
#4

#3 Eller hur! Ibland får jag pengar av släkten och varenda gång måste jag lyssna på ett tal om vikten att spara pengar och inte bara "kasta dem i sjön" (ja, de uttryckte sig så) genom att skänka det till t.ex. Stockholms Katthem. 

Hur gör du när du får saker fastän du bett om att inte få dem? Tar du bara emot dem och är tyst (som jag 😕) eller har du något tips?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-09-13 17:59
#5

#4 Öh? Hur är det slöseri att skänka pengarna för välgörande ändamål? Jag blir så otroligt trött på vårt överkonsumerade samhälle. Jag tycker att det är viktigare att bergsgorillan inte utrotas än att jag får en ny tröja. Jag är nog som du i det avseendet. Är tyst och säger inte emot så mycket. Jag vill liksom inte bli kallad otacksam. :( När mamma kommer hem idag ska jag säga till henne att jag inte blir lycklig av att få presenter på min födelsedag. "Men någonting vill jag ju ge dig", kanske svaret blir. "Jag vill inte ta emot någonting om det inte är någon typ av gåva till andra som behöver det bättre än vad jag gör." Det låter ju otroligt oartigt, men vad ska man säga?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-09-13 18:58
#6

#5 För att "pengarna kommer ändå inte fram till de som behöver" och sånt. 😕

Men nej, det låter ju inte oartigt eller otacksamt! Det låter ju jättesnällt och omtänksamt. Jag förstår inte varför de tycker att det är fel att vi vill skänka grejer istället för att få en massa grejer som är totalt onödigt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Snurrig
2016-09-13 19:09
#7

Att kasta pengarna i sjön är snarare att köpa presenter till folk som varken vill ha eller behöver dom.. Tycker presenter överlag är dumt. En vuxen människa med egen inkomst kan och kommer köpa det dom vill ha (till sig själv).

Har du sagt det rakt ut, så att du är säker på att dom har förstått att du verkligen inte vill ha något? Tänkte när du skrev: "så säger jag varje år att det är okej om jag inte får någonting alls. " Det låter nämligen lite som att det även är okej om dom ger någonting också.

Du kan väl testa att upprepa dig igen, säg att du inte vill ha några materiella saker. Eventuellt om du kan tänka dig att få ätbara saker så kan du väl säga det, och ge exempel på något veganskt (t.ex någon form av bakverk? marmelad? har inte så stor koll då jag inte är vegan).

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

vendelay
2016-09-13 20:45
#8

#7 Ja, jag har varit otroligt tydlig. Oftast säger vi såhär:

Jag: Jag vill inte ha några presenter, så ni behöver inte tänka på det!
Dem: Men något måste du ju få!
Jag: Okej, det enda jag vill ha är antingen att ni skänker pengar till en av dessa organisationer *ger lista med organisationer jag stödjer* eller ger mig pengar som jag kan skänka.
Dem: Vi får se.

Dem: *ger mig presenter*

Jag vågar inte säga att jag vill ha något ätbart, jag litar inte riktigt på att de har koll på vegangrejer och det kommer bli världens liv om jag vägrar äta det de gjort "bara för att någon liten kalv fick dö på grund av det" typ… 

Men tack, det var faktiskt väldigt bra tips ändå! Jag fyller om några veckor så vi får väl se om jag behöver upprepa mig i år igen haha… Hittills har ingen frågat vad jag önskar mig i alla fall, så jag antar att det är positivt 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-09-13 21:02
#9

Idag sa jag till min mamma det jag skrev i #5 och det verkar fungera!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-09-13 21:13
#10

Det är ju jättebra! 🙂 Vad skönt att det löste sig (förhoppningsvis)!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snurrig
2016-09-13 21:20
#11

#8 Hah, frågar dom så har du iaf en möjlighet att få det du vill ha, om dom inte frågar kan det ju bli exakt vad som helst. Vet inte hur bra du känner din släkt, och huruvida du vill umgås med dom. Om du tycker om dom bortsett från att ni har olika åsikter gällande vissa saker så kan du väl be om en present att göra någonting tillsammans. T.ex att dom betalar om ni åker och bowlar eller biljetter till nån konsert, bio eller så. Då slipper du få materiella saker iaf, även om dom inte skänker det till välgörenhet. :/

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

vendelay
2016-09-13 22:47
#12

#11 Vi bor väldigt långt ifrån varandra, så det blir så krångligt att göra något sådant. Och ja, de frågar ALLTID. Och ger mig ALLTID något annat än de jag ber om haha. Men det är väldigt bra tips, jag får se hur det blir denna gång 🤪

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-09-14 00:05
#13

#12 Jag är tvärtemot och älskar att få presenter. Jag älskar att ge presenter också.

Men det som gör det så roligt med att ge presenter är ju att mottagaren blir glad, det är så himla roligt och jag blir så glad när jag kan göra någon annan glad. Därför skulle jag aldrig ge presenter till någon som tydligt säger ifrån eller visar att hen inte blir glad, då är ju hela grejen förstörd för oss båda.

De kanske inte ger dig det du önskar dig eftersom de vill att det ska bli en överraskning? Jag kan tänka lite så ibland och då är det bra om personen har flera önskemål så man kan välja, haha…

Äh, jag har inget vettigt tips annars, men ville bara säga att jag tycker det är konstigt att man vill ge någon presenter som inget vill ha, förstår inte vitsen där.

Men…de kanske inte tror på att du inget vill ha egentligen, utan att du bara säger det? En del  kan ju säga att "nej, jag vill inget ha, behöver inget, du behöver inte kosta på mig nåt" men i grund och botten så vill man ha present, man vill bara inte att givaren ska känna sig tvingad😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Lustgas
2016-09-14 09:35
#14

Är ju också en sådan som både älskar att få och att ge presenter, men även jag får sådant som jag absolut inte vill ha. Brukar då eventuellt vänta en tid och gömma sakerna i en låda, tills jag vågar ge bort det till någon annan. Till exempel fick min kompis ett par fårskinnstofflor från i julas (som dessutom var för stora), och kläder skänker jag bort till Erikshjälpen/Myrornas/dylikt. Om någon skulle fråga så kan jag då säga att de blev för slitna/förstörda på grund av någon fläck/fel storlek eller något. Ljuger inte vanligtvis, men en sådan vit lögn tror jag är bättre ibland (beroende på vem mottagaren är). 

Gällande fallet fårskinnstofflorna så kunde jag dock påpeka för min far att de devis var för stora, delvis så hade jag redan fått ett par  tofflor från dem förra året, och utöver det så äger jag ytterligare tre par tofflor. Då var jag såpass nybliven Vegan att jag inte vågade nämna djurrättsaspekten, men om liknande sker i år, så kommer jag nog påpeka även det. 

En annan sak som jag tänkte på är att du skulle kunna be om presentkort eller upplevelser istället och eventuellt föreslå sådant som du tycker om? Finns ju allt möjligt; Klädaffärer, gymkort (eller annan form av träning), mataffärer, resor (kan ju även vara något så enkelt som ett kort hos lokaltrafiken eller helt enkelt en volontärresa), konserter, Vegomässan… Ja, du förstår. Sådant som du ändå behöver lägga pengar på själv. 🙂

Hoppas att svaret hjälpte dig något och lycka till 🙂

Sisselie
2016-09-14 10:10
#15

Jag sa bara ifrån klart och tydligt: "Jag firar inte jul och fördelsedagar. Jag varken ger eller tar emot presenter." Det fungerade i min släkt. Men du kanske firar, och ger presenter? I såna fall är det kanske svårare att bli tagen på allvar att man inte vill ha.

vendelay
2016-09-14 12:32
#16

#13 Precis, för jag tror också att de ger presenter för att de gillar att ge presenter - och om det är någonting de VET att jag inte vill ha så borde det ju inte vara så roligt för dem? De har fått olika alternativ att välja bland, som att skänka pengar eller att jag blir fadder åt typ jättepandor eller plantera ett träd någonstans osv, men ja. Och jag tror att de vet att jag inte vill ha något, vi har haft ganska hetsiga diskussioner om det tidigare. Ugh, jag vet inte.

#14 Det här blir min första födelsedag som Vegan, så jag hoppas att jag vågar säga ifrån. Helt absurt att jag ska behöva vara orolig för att säga att "nej, jag stödjer inte tortyr och mord"?! Många bra tips på saker att önska sig som jag inte tänkt på! Busskort är ju faktiskt sjukligt dyrt i Stockholm! Tack 🙂

#15 Vad skönt att det fungerade för dig! (Och herregud vad skönt det är att få veta att det finns fler som mig, haha) Jag ger inte presenter och har sagt ifrån om att få presenter. Nu har jag ett så underbart jobb att jag jobbar alla högtider så förra året skippade jag jul och nyår, och det är typ allt min familj firar. Men släkten bor så långt bort, även om jag inte firar jul osv så blir det så himla elakt att inte vara där när de tagit sig hela vägen hit eller om min familj tagit sig hela vägen dit så det kan jag inte göra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2016-09-14 19:43
#17

Vad sägs om att önska sig en fruktkorg, ifall de nu prompt måste ge dig något? Eller presentkort på något. Dels är det ju användbart, dels är de gåvorna saker som inte kan sparas och således kan det inte dyka upp krav på att du ska visa upp dem i framtiden.

För övrigt tycker jag det är konstigt av folk som ger pengar i present att hålla på och ha åsikter om vad pengarna ska användas till. Är det en gåva, så är det ju upp till mottagaren hur hen vill använda pengarna.

vendelay
2016-09-14 21:17
#18

Fruktkorg var ett otroligt bra förslag! Tack, det tror jag faktiskt att de skulle kunna tänka sig att fixa. Och liknande grejer, typ med pasta och smått & gott. Smart!

Ja, jag håller med om att mottagaren borde få bestämma hur pengarna spenderas haha. Jag hade förstått deras tjat om jag hade riktigt dåligt med pengar, om jag låg efter med hyran eller om jag inte tog mina katter till veterinären pga kostnaden, men jag har aldrig haft några sådana problem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2016-09-14 22:33
#19

😊

veggie4every1
2016-09-14 23:01
#20

Ja vilket bra förslag, fruktkorgar är ju jätteroligt både att få och att ge🙂

Jag brukar ge fruktkorgar till påsk, det är roligt att plocka ihop en massa vackra frukter, brukar ta lite ovanliga och så kanske stoppa i någon onyttighet också, haha, jättekul och fin present👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Lustgas
2016-09-15 10:08
#21

Åh, en fruktkorg skulle jag också kunna tänka mig att både få och ge 😃

TicTac
2016-09-16 00:13
#22

Jag har heller aldrig förstått det där med vad pengar bör och inte bör användas till. Vi är två heltidsarbetande vuxna som inte ens kan resa upp vår inkomst. Varför skulle det vara fel att skänka bort pengar till saker som är viktiga för oss? Ibland tror jag att det är det dåliga samvetet som ger människor negativa åsikter i frågan.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: