Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 3864 ggr
vegoo
9/15/16, 10:35 AM

Vegansk tandkräm?

Hej, jag har varit Vegan i snart ett halv år nu och jag älskar det.  Allt har funkat bra och jag har hittat allt jag har behövt.  Men imorse så borstade jag mina tänder och läste samtidigt på baksidan av tandkrämen (Zendium) att det innehöll mjölk och ägg-protein ! Har aldrig tänkt på att kolla om tandkrämen är vegansk😕

Så nu till min fråga, vet ni någon bra tandkräm som  är vegansk?

Tacksam för svar, Kajsa❤️

Annons:
veggie4every1
9/15/16, 2:38 PM
#1

#0 Hej och välkommen 🙂

Ja, Zendium innehåller animalier tyvärr. Jag har inte full koll tandkrämer, men apotekets tandkrämer (deras egna märke) ska enligt apoteket själva inte innehålla några animaliska ingredienser eller vara djurtestade i dagsläget  (ingredienser eller färdig produkt).

Jag köper min tandkräm från iherb 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
9/15/16, 2:50 PM
#2

Eldorados tandkräm är väl också vegansk? Har läst det någonstans i alla fall. 

Jag köpte Urtekrams tandkräm, den är vegansk, missade dock att den inte har flour och tyvärr smakar den så illa att tänderna känns mycket smutsigare efteråt 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vegoo
9/15/16, 3:13 PM
#3

Okej, tack så jättemycket för svaren!❤️

veggie4every1
9/16/16, 1:04 PM
#4

#3 Det finns säkert några flera också som inte innehåller animalier. Djurtester är ju inte tillåtna inom EU på hygienprodukter, men det finns kryphål (förstås) med den lagen vilket är bra att veta.

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurvanlig-konsument/djurtestat-fordjupat

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ninja99
9/16/16, 1:34 PM
#5

Hej Kajsa! Visst är det trist när man, ju mer man lär sig om saker och ting, upptäcker att saker man inte trodde borde innehålla djurdelar gör det, eller får veta att företaget som tillverkar produkterna testar på djur. Och det är det så många företag som gör, antingen själva eller så anlitar de något annat företag som gör det åt dem. Jag kan i alla fall tipsa om en bra tandkräm, "Kingfisher Natural Toothpaste", den innehåller inga djurprodukter och är inte testad på djur. Den finns med eller utan fluor, den jag köper är med fluor och mintsmak (från pepparmint). Jag har köpt tandkrämen på Coop och ibland på hälsokostaffären jag brukar gå till. Hoppas du hittar någon ny tandkräm du gillar! ☺

Lustgas
9/16/16, 2:11 PM
#6

Min favvis av de veganska som jag provat är Apoteets geltandkräm. Har även smakat Apotekets Classic, som är helt okej, och Urtekrams, som inte alls passade mig. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: