Annons:
Etikettveganprat
Läst 1551 ggr
veggie4every1
2016-09-18 14:38

Kära köttbit....

Så vad tycker ni om Coops nya reklam?🙂

Läs gärna kommentarerna under….🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Tjeja
2016-09-18 14:45
#1

I like! Tänker att den når fram bättre till inbitna köttätare än anklagande debatt liksom. Bra ton så att säga.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Em_
2016-09-18 15:07
#2

Med tanke på vad de säljer så känns det mest som de vill haka på en åsiktstrend. Om de menade allvar hade de rensat upp på sina hyllor. Deras reklamblad är fortfarande fullt med extrapriser på köttprodukter. Tänker de att det också ska minska köttkonsumtionen?


Tjeja
2016-09-18 15:36
#3

Även om affärskedjan är hycklare är budskapet i filmen fortfarande bra tycker jag. En fientlig och anklagande, stridande attityd och debatt mot köttätarna får ingen av dem att vilja tänka om. Tvärt om istället tyvärr. Så att anklaga coop för hyckleri kommer bara få dem att stoppa filmen istället för att justera köttpriserna. Det världen behöver är konstruktiv saklig debatt och diskussion istället för stridslystnad. Budskapet "dra ner på köttätandet behövs för att rädda miljön" når längre än "Köttätare är äckliga, egoistiska, oetiska makrofager och mördare" helt enkelt. "Dra ner på" kan de flesta stå ut med och acceptera att göra, men försöker man tvinga fram ett tvärt avslut ger det bara bakslag åt andra hållet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2016-09-18 19:29
#4

Håller med Tjeja, den är bra på så vis att den inte ber folk sluta med kött direkt utan att "dra ner på det" men som Vegan måste jag säga att det vänder sig i magen när jag ser videon. "Kära köttbit"?? Och varför inte nämna att det varit ett liv, någon som velat leva och må bra? Nej, jag kan inte vara glad över videon även om jag ändå hoppas att köttätare äter mindre kött när de ser den.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2016-09-18 23:46
#5

Ja det vänder sig i magen på mig med. Att folk ser en stek som något gott är obegripligt för mig. Men det är bara att acceptera att folk ser god mat istället för likdelar. Vad vi kan göra är att successivt "konvertera" dem en bit i taget. Det är mest effektivt för att få en förändring på lång sikt. Människor måste upptäcka alls goda och nyttiga grönsaksalternativ först så kommer köttätandet att allt mer falla bort av sig själv när folk inte saknar det lika mycket längre tänker jag. :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

veggie4every1
2016-09-19 13:41
#6

Det är inte något att bara acceptera att människor värderar icke-mänskliga individer som en god köttbit. Förändringen som krävs handlar inte om kostval utan om att förändra speciesistiska moraliska värderingar och det är det som kommer att utgöra den stora förändringen för djuren.

Dock är jag positiv till reklamen och även om det lämnar mycket att önska så kan man förstås inte förvänta sig att Coop i dagsläget ska ställa sig på veganismens sida. Miljöargumentet är ju ändå inte heller hållbart ur djurrättslig synvinkel och andra argument är nog för "extrema"😉

Men när den började med "kära köttbit" så tänkte jag att det var som vanligt en reklam för svenskt kött förstås och det var roligt att upptäcka att det inte var så…🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Snuffles
2016-09-19 20:10
#8

#7 Men gud…

Lustgas
2016-09-19 21:31
#9

Reaktionerna är ju ganska många på deras facebook-sida också… Ska tydligen vara en del som inte följde reglerna som Coop tagit bort också. https://www.facebook.com/CoopSverige/?fref=ts

veggie4every1
2016-09-20 12:00
#10

Jaa, reaktionerna från en del är helt sanslösa…😃

Snacka om lättkränkta icke-veganer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-09-20 14:59
#11

Det är väl ingenting att bli arg över. Gör man som jag, väljer naturkött (vilt) och naturbeteskött (amko-besättning) och en eller annan gås, av dem som knallar omkring nere vid gårdsdammen så påverkar man inte så farligt, ja mindre än de tungoljedrivna fraktbåtarna som tar hit soja och annat godis

;)

vendelay
2016-09-20 18:58
#12

#11 Nej, det är ju verkligen ingenting att bli arg över vilket gör det hela så ironiskt. De som blir arga (i de där kommentarerna) är ju arga för att de vill äta kött och Coop säger att de ska äta mindre kött. I grund och botten handlar det ju bara om dåligt samvete, de vet att de borde äta mindre kött men de vill inte - alltså blir de arga. Det är en väldigt vanlig reaktion.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-09-20 19:58
#13

#12

Du menar att de blir arga för att andra har åsikter de själva inte delar? Tja…den reaktionen har jag mött många gånger😃

Människor som inte förbränner stora mängder energi bör, i vilket fall dra ner på energiintaget.

COOP försöker profilera sig och de som är både cyniska och realistiska inser ju att COOP inte gör det för veganska ideals skull utan för marknadsandelars skull.😎

Annons:
vendelay
2016-09-21 16:46
#14

#13 Ja, det går väl att beskriva det så. Om du läser kommentarerna på Youtube ser du nog att det snarare handlar om kränkta personer snarare än att de faktiskt har en anledning att äta kött. Kommentarer som "#RapeVegetarians", "Nu ska jag äta dubbelt så mycket kött!" och "Gå och dö, j*vla hippies", det handlar inte om att de tycker att kött är "ett högvärdigt livsmedel" eller liknande. Det handlar enbart om att de blir påminda om att köttet faktiskt levt en gång, om att köttet de äter förstör miljön och att det är rent onödigt att äta som de gör.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-09-21 21:16
#15

#14

Ja det är samma typ av infantila uttalande som man möter när man förklarar att köttkonsumtion kan ske både med miljöhänsyn och djurhänsyn.

Köttdiet/fiskdiet/skaldjursdiet är vad som gjorde oss till människor. Utan de lättsmältbara högvärdiga proteinerna hade vi aldrig utvecklats till den tänkande varelse vi är idag. Vi har under årtusenden skapad den värld vi lever i. Att vi sedan pga av industrialismen begår klandervärda överdrifter är ju en annan sak. Lagom är ju som sagt var alltid bäst

vendelay
2016-09-21 21:27
#16

#15 Självklart finns det arga människor överallt. 

Om det gjorde oss till människor och jag antar att vi har för avsikt att inte bli mer än människor, varför ska vi då döda när vi inte behöver det? Jag är inte intresserad av att ha den här diskussionen med dig, de flesta av oss här inne är nog överens om att du är ett troll (syns speciellt på Djurrätt iFokus där du i vissa trådar inte ens håller med dig själv längre för att sajtvärden råkade hålla med dig i ett påstående), jag ville bara förklara att personerna som blev arga över reklamen inte blir arga pga några faktabaserade beslut, de är bara arga för att de vet att de måste sluta äta kött och de vill inte det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-09-21 22:17
#17

Du påstår det ja…citera gärna

😎

Vi behöver döda för att upprätthålla den värld vi skapat.

Slutar vi att döda kommer det att drastiskt förändra världen.

Problemet med din argumentering är ju att även du är beroende av en värld där vi dödar..

Du kan inte odla en böna, en tomat eller spannmål utan att döda.

Jordbearbetningens syfte är ju, förutom att skapa en såbädd, att döda parasiter och ogräs

Var det inte en japansk författarinna som bluddrade ngt om att förvandlas till en växt som bara skulle leva på solenergi o vatten?

Du, jag och alla andra är delar i en näringskedja som för att överleva tar liv. När vi sedan står i tur så övergår vår energi till liv i andra former Antingen vi förmultnar eller bränns.

Vi måste inte sluta äta kött. långt ifrån. Vi bör däremot anpassa vårt näringsintag till vår näringsförbrukning. Byta exempelvis gris mot kyckling ger de miljöfördelar vi måste börja ta hänsyn till. Som exempel

veggie4every1
2016-09-22 00:15
#18

#17 Visst var det lite skojigt landbygdsbo att när jag höll med dig så ändrade du dig😂

Tänk om jag skulle börja att hålla med dig i allt, det skulle bli jobbigt för dig att ändra alla åsikter. Du kanske blir Vegan då om jag blir icke-vegan eftersom du vill säga emot mig? 🤔😂

Vi måste förstås sluta att förtrycka andra individer när vi inser att de har ett moraliskt värde oavsett vilken art de tillhör.

Dock inte ur miljösynpunkt. Man kan fortsätta att utnyttja och döda djuren på det miljövänliga sätt som du nämner och därför bryr jag mig inte om att diskutera veganism ur miljöaspekten.

Det går att förtrycka miljövänligt, men det gör det inte mera rätt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-09-22 08:05
#19

#18

skulle knappast ändra åsikt, för att du skulle ändra dig, möjligtvis om jag blir överbevisad om att jag har fel . Så bevisa att jag ändrat åsikt, genom att citera. är ju enkelt finns ju kvar och jag har inte tillgång till materialet för att kunna ändra i det ;)

Du säger att vi måste sluta förtrycka andra individer.

Det betyder ju i praktiken att vi inte får förvägra dem deras livsmiljö.

Och det betyder i förlängningen att i praktiken all odling måste upphöra och människan återgå till samlarstadiet.

Vilket de flesta realister inser är en omöjlighet.

Åkermark dödar genom att den stänger ute djur och fråntar djur deras naturliga miljö.

Transporter dödar, rent fysiskt vid kollisioner men även genom att vägar och järnvägar tar bort eller stänger ute djuren från deras naturliga miljö.

Så….skulle du verkligen leva efter de normer du så starkt högaktar skulle du svälta ihjäl inom kort.

Att leva innebär att man livnär sig på andras bekostnad, det kommer du aldrig ifrån, hur hårt du än blundar…

Effie
2016-09-22 08:11
#20

Jag tycker I alla fall ni kan ändra formuleringen lite. Det later som att alla de som är arga på reklamen är det pga dåligt samvete eller för att de är kränkta, oklart varför. Och så handlar det bara om dem som skriver på Youtube (och de kommentarerna du citerade, vendelay I #14, är bara vidriga). Men det finns manga andra som tycker att filmen är felaktig och osaklig och klagar på Coop av den orsaken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
veggie4every1
2016-09-22 14:03
#21

#19 Det är inlägg #38 och #39 i den här tråden jag syftar på😎

Det är förstås som vanligt praktiskt möjligt som gäller och att exploatera och förtrycka andra arter på grund av att de tillhör en annan art än vår egen är långt ifrån moraliskt försvarbart.

Att vi måste döda i situationer eller dödar oavsiktligt i situationer är moraliskt försvarbart eftersom vi måste överleva. Men kan vi leva utan att förtrycka och exploatera andra medvetet och avsiktligt för pengar, bekvämlighet och aptit och har vi ett annat val än att utnyttja och döda, då är det moraliskt rätta att välja det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-09-22 14:40
#22

#20 Jag förstår inte att människor överhuvudtaget behöver klaga på den här reklamfilmen. Coop föreslår inte att alla bör bli veganer, de föreslår endast att man bör äta mindre kött  och inte ens avstå från mjölk och äggprodukter. Tyvärr😎

Är det rätt att kött/animaliekonsumtionen bara bör nämnas i reklamsammanhang om det är propaganda för kött och andra animalier och inte emot?

Reklam och propaganda för kött och animalier är ofta felaktiga och osakliga. Tänk exempelvis på Bregott reklamen eller den reklamen med små söta grisar springande på fälten (jag tror den var för felaktig och togs bort efter en tid dock).

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-09-22 15:11
#23

#21

Ingen har väl förnekat dig eller andra att välja. vad jag påpekar är ju bara livets realiteter. Vill du leva som Vegan, så svälter du ihjäl eftersom inget däggdjur har fotosyntesens gåva.

Om du sedan väljer att avstå från vissa livsmedel, vissa råvaror så får du naturligtvis  det det utan att behöva gå upp i religiös extas

Men varje gång du konsumerar något vi människor odlad eller skördat så är du indirekt medverkande till att ta liv.

Att då lyfta fram köttätare som mördare eller mjölkbönder som våldtäktsmän som håller djur förslavade klingar en aning falskt .

Att vi måste lägga om från en industriell hållning och produktion av kött är naturligt, på sikt eftersom kött tidigare varit en liten och dyr del av vår föda och den bör återfå den statusen..

Snuffles
2016-09-22 15:23
#24

#22 Det om bregott reklamen, hur gör de egentligen när de ska filma det? Tar de ut kossorna till den där ängen bara för reklamen?

vendelay
2016-09-22 15:39
#25

#17 #21 Jag menar samma tråd som veggie4every1, samma inlägg men också andra. Diskussionen som kommer mellan inlägg 4 och framåt är ju också så, landsbygdsbo ändrar sig när veggie4every1 plötsligt håller med haha.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Effie
2016-09-22 16:11
#26

Jag tycker att det är helt ok att bli arg på ett debattinlägg om det är felaktigt och osakligt, oavsett om det är för eller emot köttätande.

Tydliga argument och fakta ökar kunskap och ger en bra discussion. Vinklingar och felaktigheter är ju bara irriterande och dumt.

Och det enda jag ville saga med mitt inlägg var att jag inte gillar antydningen att ingen som ogillade filmen hade någon saklig grund för det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

vendelay
2016-09-22 16:36
#27

#26 Om det var mig du menade så kan jag förtydliga att jag menade kommentarerna på Youtube. Läste om mina kommentarer här och insåg att det kanske inte var 100% tydligt. Dock tycker jag fortfarande att en övervägande majoritet (alltså, jag menar typ 99,9% …) inte har ett faktabaserat argument.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
2016-09-22 16:37
#28

#25

om någon ändrar sig, kan ändra sig så tyder det ju på en viss intelligens. Till skillnad från dem som inte inser fakta och blundar för verkligheten…för det är väl det du skrattar åt 😃

Em_
2016-09-22 17:19
#29

Problemet tycker jag är att en återförsäljare går ut med en reklam tydligt riktad emot sina egna varor. Tänkte de att deras producenter och leverantörer skulle jubla? Jag förstår att de blir irriterade. Skulle vara kul om Coops grossister gjorde de en "tjänst" och slutade sälja kött till de. 

Sen är det ju rätt smart av reklambyrån. "Älskade broccoli, vi vill äta mer av dig" hade inte på långa vägar fått samma uppmärksamhet som "Kära köttbit". Det ironiska (om man är emot Coop) är att varje debattinlägg blir ännu lite extra gratisreklam för Coop.


vendelay
2016-09-22 17:25
#30

#28 Absolut, för varför skulle jag skratta åt att ett troll gör allt för att provocera? Det vore ju… Faktiskt ganska roligt ändå?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-09-22 18:48
#31

#30 ledsen men du förstod tydligen inte 😉 Var väl en aning för "avancerat"….

Ska försöka låta bli i fortsättningen

vendelay
2016-09-22 20:50
#32

#31 Jag fattade, så "avancerad" var du inte. Men om jag ska vara tydligare: nej, det var dig jag skrattade åt. Jag skrattade åt hur besatt du är av att provocera och få uppmärksamhet. Anledningen till att du bytte åsikt samtidigt som veggie4every1 höll med dig var INTE för att du fick plötslig klarsynthet (om du tror det behöver du gå tillbaka och läsa tråden igen), du gjorde det för att ha något att fortsätta bråka om. Så nej, det var definitivt dig jag skrattade åt. Är det tillräckligt tydligt för dig?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-09-22 21:04
#33

#32 du snackar om att byta åsikt, så redovisa hela det avsnitt där ja enligt din åsikt bytt inställning…

men du visar ju uppenbarligen att du inte begrep #28…föga förvånande 😎

vendelay
2016-09-22 21:12
#34

#33 Veggie4every1 har till och med skrivit vilka kommentarer det gäller och länkat till tråden. Jag har skrivit vilka kommentarer jag menade. Om du inte klarar av att trycka på länken själv så är det ingenting jag orkar diskutera med dig om.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
2016-09-23 05:54
#35

#28  tydligen fortfarande oklart ;)

veggie4every1
2016-09-23 13:42
#36

#35 Jag håller med dig en gång till nu i den tråden. Hur ska denna rysare sluta? Följ den på Djurrätt ifokus……😃

Så kan den här tråden återgå till ämnet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-09-23 14:02
#37

#36

om du förstått #28, kan du då inte lättfattligt förklara för vendelay 😉

veggie4every1
2016-09-23 14:26
#38

#37 Jag tror nog att vendelay förstår, hennes förändring och fina värderingar tyder på att hon har lätt att förstå.

Jag håller med dig ( men herregud, var ska detta sluta? ) att kunna ändra sig tyder på en viss intelligens. Det räcker dock med en viss intelligens.

Jag vet att de flesta människor kan förändra sin moral och det inger hopp inför framtiden och jag tvivlar inte alls på din intelligens landsbygdsbo🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-09-23 15:30
#39

#38

Så nyfrälshet är ett tecken på god förmåga att förstå?

men det är ju inte vår sak att diskutera eller hur😎

och genom att läsa hur och i vilken omfattning en person kan argumentera och acceptera andras åsikter så kan ju var och en göra sin bedömning.

dessutom tror jag att vi båda vet ungefär var vi har varandra..dvs no hard feelings 😉

veggie4every1
2016-10-09 14:09
#40

Viktor har gjort en bra video om detta 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-10-09 19:49
#41

Men vänta nu ett tag, skövlar vi i Sverige skog för att producera kött?

Han blandar fakta om vartannat.

Fakta är väl att vi kan få kött som biprodukt.

Att med maskinens hjälp hålla de landskap vi vill öppna skapar betydligt mer utsläpp än att låta djur beta där. Och som biprodukt får vi kött, skinn och ull. En bra lösning

Dessutom så finns ju de vilda djuren där oavsett om vi äter av dem eller ej.

Så..

Annons:
Upp till toppen
Annons: