Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 2301 ggr
Rheen
9/30/16, 4:26 PM

Födelsedagstårta, recept?

Hejhallå! Nu är det så att jag är på jakt efter ett veganskt, hyfsat enkelt, recept på en födelsedagstårta. I vanliga fall skulle jag googla runt som en galning vid det här laget, men nu skriver jag ett inlägg här till att börja med. Mina kunskaper i köket är inte de bästa, men om jag provbakar några gånger borde väl resultatet bli ätbart för gästerna i alla fall, hehe. Så finns det någon vänlig själ där ute som hittat ett lyckat recept och kan tänka sig att dela med sig av det, skulle det vara mycket uppskattat!

~ Rheen.

Annons:
vendelay
9/30/16, 5:57 PM
#1

Vad för slags tårta tänker du på? Gräddtårta, cheesecake, kanske något mer pajliknande, mastig chokladtårta osv? Eller är alla förslag okej? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Rheen
9/30/16, 8:51 PM
#2

Är öppen för alla möjliga förslag! #1 Tror nämligen det blir till att baka mer än en sort. c:

~ Rheen.

vendelay
9/30/16, 9:06 PM
#3

Äppelpaj, jag brukar göra denna med antingen bara päron eller hälften päron, hälften äpple. Brukar hoppa allt strösocker och ha i mer sirap för jag tycker att det blir godare. Istället för smör använder jag Carlshamns mjölkfria margarin, istället för mjölk tar jag Alpro Soya Lätt. Tycker det kan vara gott att ta ½dl mer havregryn och ½ mindre mjöl, men det är en smaksak. Jättegott att ha Oatly vaniljsås till!

Citronkaka, har inte gjort denna men tycker att den verkar så otroligt god! 

Vegania.net har en mängd recept. Bland annat finns recept på choklad- och nöttårta, gräddtårta med färska bär, tiramisu-tårta m.m. Finns också recept på glasyrer och liknande ifall du hittar en botten du gillar men inte vet vad du vill ha på. Jag tycker att det är bra recept som är enkla att följa.

Tror du att någon av dem funkar? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Flöffo
10/1/16, 11:32 AM
#4

Är det tillåtet att lägga upp screenshots på recept eller bryter det mot sajtreglerna? Jag har ett recept på en chokladtårta som jag har haft sparat på datorn jättelänge och som jag skulle kunna dela med mig av.

//Flöffo

veggie4every1
10/1/16, 1:42 PM
#5

#4 Är det inte ditt eget recept så vill jag inte ta den risken tyvärr. Men i det fallet så kan du ju alltid dela med dig till Ts i ett pm.

Tack för att du frågade först🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Flöffo
10/1/16, 2:32 PM
#6

Okej, jag misstänkte det. PMa mig om du vill ha receptet då :)

//Flöffo

Annons:
Rheen
10/1/16, 5:51 PM
#7

Åh, tusen tack #3! Har klickat in mig på länkarna, och som det ser ut nu blir det åtminstone en citronkaka! 😍

Choklad- och nöttårtan tilltalade mig också, så jag kommer troligtvis prova på någon variant av den. 

Tack igen!

Jag har slängt iväg ett pm #6!

~ Rheen.

vendelay
10/1/16, 10:11 PM
#8

#7 Berätta gärna hur det blir, om du vill 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Rheen
10/17/16, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Slutligen blev det en citronkaka samt en mandelkaka med chokladganache på. (Ganachen fanns i receptet Flöffo pm:ade)

Citronkakan var otroligt god, rekommenderas verkligen då den heller inte var invecklad att baka. Mandelkakan hade lite problem med att stiga, men jag skyller på att ugnen är ny, så den är en aning svår att förstå sig på, hehe.

Tack så mycket för hjälpen vendelay och Flöffo! 🤗

~ Rheen.

vendelay
10/17/16, 5:36 PM
#10

Wow, vad gott!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Flöffo
10/17/16, 6:27 PM
#11

🤤

//Flöffo

veggie4every1
10/18/16, 11:24 AM
#12

Så fina de ser ut, väldigt frestande bakverk🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: