Annons:
Etikettvegankost
Läst 899 ggr
Snurrig
2016-10-04 20:29

Simpla maträtter

Hellu!
Jag är väldigt oerfaren i köket (och lat), så därför känns alla recept så oerhört komplicerade och jobbiga. Det är tusen ingredienser och steg innan maten blir klar.  Därför undrar jag om ni vet några simpla maträtter som är enkla att göra? Dvs, få ingredienser och få steg, samtidigt som det ska vara nyttigt och billigt..

Något jag har funderat på är om det går att t.ex koka ris i buljong, och lägga till bönor och ev grönsaker. Är det tillräckligt? Får man då i sig det man behöver?🤔

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
vendelay
2016-10-04 20:50
#1

Förlåt mig, jag är alldeles för trött idag för att länka något men några enkla tips är att använda sökfunktionen här på Vegan iFokus (den finns rakt över ditt inlägg). Testa med ord som "enkel" eller "snabb" eller "lätt" så får du säkert upp en massa tips! 

Jag gillar Pinterest, där finns massor med recept. Jag brukar söka på exempelvis "simple vegan" eller liknande. Finns flera "pins" (som inläggen där heter) som är flera samlade recept med samma tema, t.ex. 5 veganrätter på  5 minuter". 

Ett annat tips är att leta efter studenttips, finns flera såna sidor med veganer som inte har råd eller tid med för avancerade matvanor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2016-10-25 17:39
#2

Jag har massor av tips! För det första - min personliga favorit: soppa! Soppa är så enkelt och gott och man kan lägga i vilka grönsaker och rotfrukter som helst. Jag brukar inte följa recept när jag gör soppa utan bara tänka ut vad som skulle kunna vara gott att ha i. Rotfruktssoppa är alltid gott speciellt nu på hösten, och jag tror även att rotfrukterna är som billigast nu? Kör på med potatis, morot, palsternacka, lök, kanske ingefära, paprika, chili, sötpotatis, grönsaksbiljong om du vill. Dela allt i små bitar, stek en stund i en kastrull och på med massor av vatten. Sedan när det har kokat ett tag och blivit mjukt kan du antingen mixa det till en slät soppa eller äta den som den är. Sedan är även tomatsoppa ett tips, då tar du bara krossade tomater, kryddor och ev vatten, kokar det och mixar. För att öka proteinmängden brukar jag toppa soppan med bönor och/eller Alpro's naturella "Go On" som har högt proteininnehåll.

Sedan kan man ju göra den klassiska "A grain, a green and a bean" - vilket i princip innebär (minst) ett spannmål som ris, couscous eller matvete, en grönsak som spenat, zucchini eller majs samt en sorts bönor. Jag har själv inte testat just detta ännu utan bara läst om det men det verkar enkelt, snabbt och gott och man kan bara blanda ihop allt i en skål och äta som det är eller med lite sås (t.ex. naturell Go On). 

Jag hade kunnat babbla på om mat hur länge som helst men detta är mina två bästa tips, hoppas de hjälper :D

Snurrig
2016-10-25 18:42
#3

#2 Tomatsoppa måste jag testa!

Bra tips. Har testat ris+bönor+grönsaker tillsammans med sås och det kan man trots allt variera rätt mycket. Har aldrig hört talas om Go On förut, men ska kolla upp det. 👍

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

vendelay
2016-10-25 19:37
#4

http://vegan.ifokus.se/discussions/580d2443ce12c471980005a3-lata-veganer?discussions-1

En video med några tips. De har fler videos på sin kanal, med recept och grejer

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snurrig
2016-10-25 20:14
#5

#4 Såg tråden och videon igår, prenumenerar nu på kanalen, verkar super. =^_^=

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Upp till toppen
Annons: