Annons:
Etikettvegankost
Läst 978 ggr
thenewbreed
10/4/16, 11:05 PM

Starkt ifrågasatt

Kreatin, Kerosin, DHA och EPA. 

Jag tror det var de fyra grejerna som rabblades upp. Efter B12, proteinbrist och järnbrist. Och bla bla bla. 

Och så blev jag osäker igen. Måste jag som Vegan ta tillskott? Hur gör ni andra? Jag är nybliven Vegan och känns som jag får ny information dag ut och dag in. Jag får höra så mycket och jag googlar och googlar men kan aldrig hitta svar. Hur ska jag kunna stå upp för något, en Idé,  när jag känner mig osäker så fort någon annan går emot mig?

Hur gör ni? Vad hänvisar ni till som fakta när ni argumenterar? Vad använder ni som källor oavsett argument? Tar ni tillskott? Hur rättfärdigar ni det?

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
vendelay
10/5/16, 2:31 PM
#1

Jag ber folk att googla själva. Jag tar tillskott av B12 och D-vitamin, men det är pga brist jag fick när jag ändå åt kött så 😃Protein är i stort sett omöjligt att få brist av i Sverige, så länge du överhuvudtaget äter något om dagarna. Järn finns i massor med grejer, t.ex. sojabönor, kikärtor, potatis, chiafrön och miljoner andra växtbaserade råvaror. Keratin vet jag inte vad det är, men det verkar vara något träningstillskott? Förstår inte varför du behöver äta det om du inte kanske tränar på elitnivå, men vad vet jag! När jag söker på Kerosin får jag upp tyska wikipedia, översätter jag det till svenska blir det "jetbränsle" så det tror jag inte du ska ha i dig om du inte är ett flygplan 😃 DHA kan du ta tillskott om du behöver eller bara äta mat som innehåller det, som t.ex. bönor eller vissa bär. EPA verkar finnas i frön och alger osv. 

Du bör ta B12-tillskott som Vegan. Om du inte har brist räcker det med typ 2 tabletter i veckan. D-vitamin behöver egentligen de flesta i Norden ta under vinterhalvåret, men det beror på om du anser att du behöver det.

Jag rättfärdigar det med: det är inga problem att må utmärkt som Vegan, så varför ska jag döda och tortera andra bara för att?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Namiko
10/5/16, 9:47 PM
#2

B12 och D-vitamin är två saker som dom flesta (oavsett kost) har brist på och det är dom enda tillskott du behöver ta, resten kan du få i dig via kosten Är du ute i solen mycket på sommaren behövs inte D-vitaminet då men mellan oktober-mars kan vi inte bilda det från solljus i Sverige oavsett hur mycket du solar. Din kropp kan själv tillverka DHA och EPA om du äter tillräckligt med omega 3 som finns i bland annat mörkgröna bladgrönsaker, valnötter, hampafrön och linfrön/linfröolja. Kreatin och kerosin (eller vad det nu var) behöver du inte ens fundera över.

Proteinbrist behöver du inte heller fundera över, protein finns i allt från pasta, potatis och gröna bladgrönsaker till mer typiska proteinkällor som baljväxter och nötter. Äter du tillräckligt med mat så får du tillräckligt med protein och du behöver inte ens äta bönor och linser för att täcka ditt behov. Jag byggde som mest muskler när jag fick större delen av mitt protein från sallad.

Järn får du lätt i dig via, igen, gröna bladgrönsaker, men även fullkornsprodukter, viss frukt och lite annat smått och gott.

Den metod jag skulle köra på (nu är det otroligt länge sen jag blev ifrågasatt angående näring då dom i min närhet vet att det är ett av mina största intressen så dom flesta frågar mig om råd istället) är att fråga hur den person som ifrågasätter dig vet att den får i sig allt den behöver, för vad jag har upplevt är att dom flesta veganer har bättre koll på näringslära och vad dom får i sig än dom flesta blandkostarna. Hur vet dom att dom får i sig tillräckligt av allt? Speciellt när dom som tidigare har ifrågasatt min kost själva ofta har suttit med snabbmakaroner, färdiga köttbullar och ketchup framför sig (och sin begynnande eller redan befintliga ölmage), utan en endaste grönsak i sikte.

Men hela grejen är att du ska inte behöva argumentera för den kost du har valt att äta. Är det inte av ren nyfikenhet dom frågar utan dom bara vill kritisera och peka ut brister (som inte ens finns) så kan du bara påpeka att om dom låter bli att kritisera din kost så kommer du inte att kritisera deras heller. Det finns massvis med lättillgänglig information dom kan leta upp själva på internet, till och med videor på Youtube om dom inte orkar läsa. Så behöver du inte rabbla upp samma sak varje gång nån tror att alla veganer kommer dö av olika brister.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vendelay
10/5/16, 10:00 PM
#3

#2 Bra skrivet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thenewbreed
10/5/16, 10:08 PM
#4

Tack så mycket för svaren! Uppskattas enormt! 

Detta är alltså en träningsintresserad person som har fått för sig att vegankost är en omöjlighet om man vill leva naturligt. (Skrattar så jag dör) Men däremot blir jag ju osäker när de är så stensäkra på vad de kan om näringslära att jag faktiskt tvekar lite. Jag är ju inte alls lika insatt i vart allt finns och hur mycket jag behöver. Men när jag försökte googla fram svar så verkade det som att kroppen producerar dessa aminosyror och vad det nu var själv så länge kroppen får bränsle. Men enligt denna person var man tvungen att äta kött för att kroppen skulle ha möjlighet att producera dessa ämnen.  Men jag vet inte. Har aldrig hört om någon Vegan som fått brist på annat än just B12 och D-vitamin. 

Men tillskott har jag planerat att köpa för att vara på den säkra sidan. För B12 och D-vitamin. Men D-vitamin och järnbrist hade jag ju även som köttätare så "pillerknaprare" kommer jag ju vara oavsett kost i princip. Om man inte vill lägga upp ett strikt uträknat matschema? 

Jag är inte alls rädd för protein brist. Jag är mer rädd för att jag inte äter tillräckligt varierat. Men försöker att köra så olika rätter som möjligt med olika typer av ingredienser och så lite halvfabrikat som möjligt så jag inte behöver oroa mig allt för mycket.  Åt nämligen extremt dåligt som köttätare med mycket socker och fett så tänkte att i samband med att jag blir Vegan ska jag försöka skärpa mig och det har gått jättebra hittils. Inga godispåsar eller hysteriskt småätande so far!

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
10/5/16, 11:14 PM
#5

#0 En bra och användbar länk tycker jag är http://www.lakareforframtiden.se/

Där finns också en bra länksamling till andra bra sidor.

Det finns en väldigt bra video med Dr Greger som tar upp proteinmyten ( finns här på sajten också).

Tänk på att när du blir ifrågasatt att de som ifrågasätter har oftast inte någon kunskap om vegankost överhuvudtaget, även om de läst annan näringslära. Så du behöver inte bli osäker på något på grund av vad en tvärsäker icke-vegan har att berätta om vegankostens alla brister😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Namiko
10/6/16, 7:47 AM
#6

#4 Åt du dåligt som allätare så kan det bara gå uppåt som Vegan eftersom du nu har intresset att lära dig vad du behöver. Oroa dig inte över att du måste äta supervarierat hela tiden. Gröna bladgrönsaker är bland det mest näringsrika du kan äta så äter du saker som broccoli, spenat, kål (skippa vitkålen och gå på någon med mycket färg som tex grönkål) och romansallat (den mest näringsrika salladen du kan få tag på till skillnad från den vanliga isbergs som är den minst näringsrika) så kommer du att få i dig massvis med olika vitaminer, mineraler och även mycket aminosyror som kroppen snabbt och lätt kan bilda massvis med olika proteiner av.

Att äta varierat handlar ju inte om att äta lite av allt hela tiden, utan att äta olika saker under en längre period (veckor, månader och under hela året när man äter efter säsong), testa istället ett par nya saker varje vecka och läs på i den takt du har tid och ork med så kan du lägga till små extrasaker med tiden. Man drabbas inte av brister över en natt och har du inte ätit mycket frukt och grönt innan så kommer du ändå att få i dig mycket mer näring än du gjorde innan du blev Vegan så länge du inte fortsätter med skräpmaten, vilket du inte verkar intresserad av alls.

Angående järnbrist så har du ju uteslutit mjölk nu som hämmar järnupptaget, håller du dig även borta från kaffe och te till maten och ser till att alltid ha något med C-vitamin till (enkelt som Vegan när man äter frukt och färska grönsaker till höger och vänster) så kan du få ett bättre järnupptag nu än du hade innan. Men det är fortfarande något du bör hålla koll på om du haft brist innan.

Personer som äter LCHF är ju också stensäkra på att man förstör kroppen om man äter frukt och potatis istället för kaffe med smör och kött varje måltid. Bara för att man är stensäker på något betyder inte att man har rätt. Tror man stenhårt på vad man fått lära sig som det enda rätta så är det svårt att se något annat som rätt eller ens möjligt när det går emot vad man intalat sig själv som den enda sanningen under flera år.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Effie
10/6/16, 10:36 AM
#7

Min reaction på detta är: ta det som förevändning att läsa på, för din egen skull. Jag tycker inte man ska behöva försvara sin kost, men för sin egen skull ska man veta vad man håller på med, vilken mat man ska tänka på att få I sig, och vilka tillskott man behöver.

Upptag av näringsämnen påverkas även av tarmfloran, om jag förstått det rätt, så den kan man ju pyssla om lite extra oxå.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

thenewbreed
10/6/16, 12:52 PM
#8

#5 Ja läkare för framtiden är jättebra! Han ordförandet var ju på vegomässan men missade hans föreläsning men såg nu att den kommit upp som film så ska kika på den. Dit brukar jag faktiskt hänvisa till om folk är intresserade av att äta mer grönt. 

#6 Okej, vad bra! Får planera fler sådana rätter med mer gröna grönsaker. Nu senast har jag gjort köttfärssås på röda linser, morötter och sojafärs och en indisk gryta med blomkål, tomat, bladspenat och broccoli i. Sådant älskar jag. Grytor eller något såsigt till pasta. Där kan man ju även bara slänga ner hur mycket som helst. 

Det är klart att även jag ibland vill ha fika och/eller godis  eller äta onyttigt men det blir liksom inte hetsätandes längre och jag kan lämna halva godispåsen utan att känna att jag måste trycka i mig även om jag är mätt. Så jäkla skönt! Nu räcker det även att ta en apelsin eller ett äpple om jag är sötsugen och så blir jag mätt på det och vill inte ha mer efter det. 

Försöker att lära mig något nytt recept i veckan!

Medarbetare på bildredigering! :)

Upp till toppen
Annons: