Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 899 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
10/6/16, 7:42 PM

Bioenergi?

Vad tycker ni om bioenergi och att man bränner slaktrester? Vi ska ha en debatt i skolan och jag är emot bioenergi. Så skulle vilja veta vad veganer tycker om bioenergi och att man bränner slaktrester

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Annons:
landsbygdsbo
10/6/16, 11:12 PM
#1

Bioenergi är väl ett av de få förnybara energiformerna vi har.

Majoriteten av bioenergi framställs ut grön biomassa eller skogsavfall

Som vid förbränning frigör den co2 som den tidigare tagit upp

Genom att samtidigt ny biomassa växer till så tar denna upp den co2 som släpps ut.

Att man använder slaktavfall och genom rötning framställer biogas är väl ett ypperligt alternativ till att gräva ner den eller bränna den till ingen nytta.

Vad du istället bör argumentera emot är framställandet av slaktavfall dvs slakt.

För det är det som det i själva verket handlar om eller hur?

Love Lejonhuvadekaniner
10/7/16, 7:27 AM
#2

Japp jag tänkte också att de klagar på att köttindustrin släpper ut så mycket växthusgaser. Till en viss del stödjer bioenergi det.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Effie
10/7/16, 7:54 AM
#3

Jag har inte satt mig in I frågan. Jag börjar ju bara undra - vad är alternativen, och hur skulle det påverka utsläppen?

- till energiproduktionen? fossila bränslen? energisparande?

- till hanteringen av biomassan? bara förvara den? kompostera?

- och möjligen till produktionen av biomassa, men där inser jag inte hur jag ska ställa frågan just nu.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

landsbygdsbo
10/7/16, 8:14 AM
#4

#2 på vilket sätt bidrar bioenergi till ett ökat utsläpp av co2?

Bioenergi från grönmassa (ved-avfall, hackad majs och så vidare) där tar ju nästa generation av ved, majs upp den utsläppta gasen. en återvinning så att säga.

Vid slakterierna skulle ju avfallet bränts ( med höga kostnader för tillsatt energi) eller bara legat och ruttnat och pyst ut gas i atmosfären.

Alltså måste det ju vara bättre att röta slaktavfallet och på det viset producera biogas, som i sin tur kan ersätta naturgas. Den senare inte återvinningsbar.

vendelay
10/7/16, 1:57 PM
#5

Jag kan ingenting om sånt här så har inte för avsikt att argumentera men läser ingen TS inlägg? TS undrar vad veganer tycker om detta och så vitt jag vet är ni tre som svarat inte veganer (rätta mig jättegärna om jag har fel!). TS kanske ville ha svar från ickeveganer också förstås, men det är inte vad som står i #0.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
10/7/16, 7:46 PM
#6

#5 och då ska man blunda för fakta menar du😎

Ska man redovisa en ståndpunkt gällande bioenergi så är det väl bättre att ha ordentligt på fötterna

Har jobbat med, jobbar med bioenergi så jag vet vad det handlar om. Det är en av de vettigaste vägarna att få ner klimatpåverkande utsläpp, men det kanske inte spelar ngn roll för veganer?

Annons:
vendelay
10/7/16, 7:51 PM
#7

#6 Japp, det är exakt vad jag menar. När jag säger att vi bör respektera TS menar jag självklart att vi bör strunta i all fakta. SÅKLART. Varför ska vi annars respektera någon? Väx upp någon gång, snälla. Jag är Medarbetare här och reagerade på att TS inte fick de svar hen bad om. Om du verkligen inte förstår vad problemet är behöver du hjälp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
10/8/16, 6:32 AM
#8

#7

Som jag skrev i #1

"Vad du istället bör argumentera emot är framställandet av slaktavfall dvs slakt."

Men att framställa biogas av befintligt, redan existerande  slaktavfall istället för att bränna eller gräva ner det kan väl inte ens en fundamentalistisk Vegan ha något emot?

Och frågan var, vad man tycker om bioenergi. (Bioenergi = grönmassa, skogsavfall, biologiskt avfall)

Och totalt sett måste man ju vara positiv till detta. Vilket jag tror att till och med du är. Av miljöskäl och av nationalekonomiska skäl.

Upp till toppen
Annons: