Annons:
Etikettvegankost
Läst 792 ggr
aneri
2016-10-16 20:51

Protein och näring

Nu behöver jag verkligen hjälp. Jag tänker göra ett försök igen  att klara mig på vegetarisk  mat trots att jag inte tål vegetariskt proteinrika livsmedel. Jag har försökt många gånger men det har inte fungerat.

Skulle intag av följande livsmedel kunna vara tillräckligt för att jag får i mig protein och näringsämnen?

4-5 bananer ekologiska, så ganska små
1 dl blåbär
3 avokado (innehåller väl protein)
2 stora nävar ruccola
4 msk surkål
2 morötter
en stor bit sötpotatis + kålrot+ squash
1 näve gröna ärter (protein)
1-2 dl havregryn
4 msk kokosfett
4 msk olivolja
kaffe
multivitamintablett + magnesium +någon form av omega3 (om jag hittar någon vegansk)
Måste jag komplettera med något animaliskt?

Annons:
vendelay
2016-10-17 00:53
#1

Jag kan inte säga någonting om något annat men omega3-tabletter finns veganska. Om du googlar på "vegan omega3" får du upp flera märken. Jag gillar att beställa från vitaminvaruhuset.se till exempel.

Och lycka till! Det är verkligen otroligt av dig att överhuvudtaget orka försöka när du har dina problem. Hoppas någon annan vågar kommentera angående näringen och proteinet i din mat!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Liontaris
2016-10-17 09:26
#2

Det finns en väldigt bra app som har hjälp mig i min övergång till vegansk kost. MyFitnessPal heter den och i den kan du föra matdagbok och se hur mycket av resp makronutrienter (kolhydrater, fett och protein) du får i dig varje dag. Det kan vara skönt till en början. WHO rekommenderar ett intag på 0,8g protein per kroppskilo för vuxna, lite mer om du är väldigt aktiv eller tränar hårt.

Genom en snabb uppskattning av de livsmedel du angett ovan skulle jag spontant säga att det ser lite tomt ut på proteinkällor. Framförallt får du i dig ditt protein genom havregrynen (så mycket som 13g/100g), de gröna ärtorna (5g/100g) och lite genom avokadon (ca 2g/100g). Äter man tillräcklig mängd av dessa livsmedel är det inga problem att komma upp i en bra proteinmängd, men spontant så skulle jag själv ha lagt till minst en proteinkälla under dagen. 

Själv försöker jag se till så att jag får i mig minst ett livsmedel med högt proteininnehåll vid varje måltid. Exempel på veganska proteinkällor är t.ex. bönor, linser, kikärter, quinoa, tofu, ris, havregryn, nötter och frön. Genom att inkludera nötter och frön i din kost ser du även till att få i dig fleromättade fetter. Jag rekommenderar t.ex. chiafrön och hampafrön som båda innehåller alla de essentiella aminosyrorna och en massa andra nyttigheter. 

För övrigt tycker jag att det ser ut som att du får i dig en variation av vitaminer och mineraler. Det enda tillskottet du som Vegan behöver (förutsatt att du äter en varierad kost) är vitamin B12.

Lycka till och sätt inte för hård press på dig själv om det skulle kännas tufft i början! Även om man bara klarar av att hålla sig till veganskt en måltid/dag eller en dag/vecka så är det bättre än att aldrig göra det. En långsam övergång gör det oftast lättare att bibehålla kosten långvarigt.

aneri
2016-10-17 10:57
#3

#1 Tack, jag ska kolla vitaminvaruhuset. 🙂

#2 Tack för ditt kloka svar. 🙂Jag som trodde att avokado var mer vitaminrikt. Där ser man. Jag önskar att jag skulle kunna äta  bönor, linser, kikärter, quinoa, tofu, ris, , nötter och frön, men jag får problem. I mycket liten mängd kan jag ibland klara hampafrön och chiafrön.  Men jag kanske ska försöka igen om jag tar chiafrön varannan dag och de övriga dagarna hampafrön. Jag ska testa och se om jag äter det på kvällen så att jag inte behöver ut och röra på mig efter att jag ätit det.

Om jag tar 1 dl hampafrön eller chiafrön varje kväll skulle det kunna räcka för mitt proteinbehov?  Jag väger cirka 50  kilo, varierar lite upp och ner.

Smultronfia
2016-10-17 12:14
#4

Rekommendationen på chiafrön är 1 msk per dag och då ska man börja försiktigt till man kommer upp i den dosen. Är väldigt mycket fibrer som sätter fart på magen så man ska ta det lite lugnt så magen får vänja sig. Sen kan man säkert klara mer men man får akta sig så man inte får ont i magen. Så om du har en känslig mage så bör du nog ta det lugnt i början så du inte får problem. Lycka till!

aneri
2016-10-17 12:22
#5

#4 Oj! Tack för varningen. 😮

Upp till toppen
Annons: