Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 811 ggr
Linjen
2016-10-17 13:31

Snabblagad mat?

Hej. Jag vill äta mer vegetarisk mat (vill på lång sikt bli vegan) Men jag och familjen är sjukt trötta på att laga mat. Jag vill gärna få tips på rätter som går hyfsat snabbt att laga och inte kräver så många ingredienser. Jag har en del vegetariska kokböcker, men alla rätter har så många olika ingredienser som man sällan har hemma och de tar oftast lång tid att laga dom. Så, vad lagar ni när ni vill att det ska gå snabbt? Typ istället för köttfärssås och spagetti eller makaroner och korv.

Annons:
tlover
2016-10-17 13:34
#1

Hemmagjord nudelsoppa är det jag gör då jag inte orkar göra något avancerat.

Nu har jag förvisso ägg i min men den går att byta ut, jag har gjort hel-vegetarisk nudelsoppa flera gånger

l'm back

veggie4every1
2016-10-17 13:49
#2

#0 Istället för spagetti med animalisk sås så lagar jag spagetti med en vegetabilisk sås. Man kan variera den hur mycket som helst. En enkel variant är färdig tomatsås på burk med stekt sojafärs och stekta champinjoner.

Istället för makaroner och korv så lagar jag makaroner och vegokorv eller vegobullar.

Jag gillar inte att laga mat och använder sällan recept med en massa krångel.

🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-10-17 14:00
#3

Istället för sojafärs kan man använda bönor eller linser om man vill slippa fejkprodukter (röda linser kan användas torkade i, bönor kan man köpa färdigkokta

l'm back

veggie4every1
2016-10-17 14:25
#4

#3 Ja, absolut, jag använder det ibland också🙂

Man kan som sagt variera pastasås i oändlighet tycker jag. 

#0 En annan maträtt som jag tycker är enkel och snabb är ris med wokgrönsaker. Brukar då använda stekt tofu eller bönor tillsammans med wokgrönsakerna och blanda med en färdig valfri sås.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-10-17 14:27
#5

Nudlar passar också super till wokgrönsaker om man har mer ont om tid

l'm back

veggie4every1
2016-10-17 14:32
#6

#5 Det gör det, det är jättegott med nudlar till.

Hittar man bovetenudlar i butiken så är det också jättegott eller även bön nudlar. De ger ju lite extra protein också🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Linjen
2016-10-17 14:51
#7

Tack för tips. Såser är ju en bra idé. Är det någon som vet om quorn innehåller gluten? Har för mig att jag läste det någon stans.

tlover
2016-10-17 14:54
#8

#7 Vissa quornprodukter innehåller gluten, tex deras kord tror jag. Men tex filéer innehåller inte gluten.

Det innehåller ägg däremot

l'm back

Linjen
2016-10-17 15:17
#9

Aha, bra att veta. Tål inte ägg och gluten.

Snuffles
2016-10-18 08:49
#10

http://anamma.eu/recBitarCurry.php 
Den här grytan är jättegod och snabblagad!!

Upp till toppen
Annons: