Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1473 ggr
ipopuma
2016-10-23 15:21

Kycklingproduktion hemsidor

Hoppas att detta är rätt sida att skriva på.

Kycklingproduktionen är inte det finaste som finns men jag undrar om ni kan någon bra hemsida som presentera fakta om just hur produktionen är både i Sverige och i utlandet. Letar helst efter neutrala källor för större trovärdighet.

Letar såklart själv men skulle uppskatta tips :D

Syftet är att jag i skolan ska berätta en presentation om helvetet och tyckte det är verkligen ett passande tema.

Annons:
vendelay
2016-10-23 17:34
#1

Vad innebär "neutrala" källor? Typ en artikel i DN, skulle det vara neutralt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ipopuma
2016-10-23 17:37
#2

#1 Ja eller någon annan dagstidning för att man ska kunna visa att det inte är bara djurättsaktivister som visar denna sidan utan att det verkligen är så :)

vendelay
2016-10-23 17:38
#3

#1 Okej, då vet jag, tack! Ska googla lite senare, om jag orkar. Bra av dig att ta upp sånt här i skolan, det är oerhört viktigt att folk vet vart deras mat kommer ifrån.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-10-23 17:43
#4

Djurfabriken är ju en hemsida av Djurrättsalliansen (djurrättsaktivister) men längst ned på sidan finns det länk till ett dokument där alla källor finns nedskrivna, denna:

https://docs.google.com/document/d/1HUZkc9_oscniDcLY_Y3duycZwlFg03SLl9R3OkMQUBc/edit

Källor från t.ex. svenskaagg.se och jordbruksverket. Kanske kan vara någonting?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ipopuma
2016-10-23 18:43
#6

Ja tack så mycket ska in och kolla!

Är faktiskt jättenervös XD :S men hoppas att det kommer tas på rätt sätt :)

Annons:
vendelay
2016-10-23 19:26
#7

Tänk att det är samma information från Djurfabriken och från Svenska Äggs egna hemsida, men hela stämningen är så sjukt olika. På Svenska Äggs hemsida (och såklart alla andra liknande djurfabriker) är de verkligen egendom, saker. Samtidigt som det är bilder på söta kycklingar och en alltigenom trevlig och trygg stämning på hemsidan. Hemskt.

En insändare av djurrättsaktivister, men publicerad i SVD.
http://www.svd.se/plagade-honor-bor-fa-oss-att-fira-utan-agg

Men ett tips är att utgå från Djurfabriken och leta efter deras källor för det är svårt att hitta vissa grejer. Företag som tjänar på att sälja ägg vill ju inte berätta att vi dödar 15 000 tuppkycklingar om dagen i Sverige, vilket ju är förståeligt. 

Jag håller tummarna att det går bra för dig! Om du vill kan du alltid be om råd eller berätta efteråt hur det gick osv. Personligen är jag väldigt intresserad 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-10-23 19:34
#8

#7 ja det är väl alltid så att företagen och organisationerna lyfter fram fakta som gynnar deras sak.

Därför är ditt tips föga förvånande 😎

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15575604.ab

http://www.svd.se/kyckling-racet

vendelay
2016-10-23 19:37
#9

#8 Jag vet faktiskt inte om du är trevlig eller ironisk (eller något annat?) nu? Hur som helst tackar jag för länkarna, de innehåller mycket bra information som TS kommer ha nytta av. 🙂👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-10-23 20:02
#10

#9 Det var ju meningen +att de var från båda sidorna, opartiskhet var ju efterlyst eller hur ;)

vendelay
2016-10-23 20:05
#11

#10 Helt rätt, dina länkar är mycket informativa och neutrala. Har inte kollat igenom alla men de jag kikat på verkar trovärdiga och bra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-10-23 20:26
#12

#11

Vast det är väl inte riktigt neutralt eller hur?

"Men ett tips är att utgå från Djurfabriken och leta efter deras källor för det är svårt att hitta vissa grejer."

Jag har fått för mig att man inte ska utgå från en åsikt och sedan leta efter fakta som bekräftar den när man sakligt ska söka reda på ngt, men jag har kanske fel😎

vendelay
2016-10-23 21:52
#13

#12 Du har varit så duktig i denna tråd, låt inte detta spåra ut nu.

Du har rätt i att en inte bör utgå från en åsikt när en letar fakta. Det jag menar är att många saker döljs i djurfabrikerna, de använder andra ord för att normalisera och humanisera sitt agerande medan djurrättsaktivister istället använder ord som djurfabrikerna snarare förknippar med människor. Djur är egendom, saker, ting hos fabrikerna och därför kan det vara krångligt att hitta vissa saker.

Det var dock bara ett tips och TS får göra precis som hen vill, det var bara ett tips för att det som sagt kan vara svårt när de som lever på detta gömmer sina handlingar i finare ord. Uppenbarligen funkar det ju, eftersom så sjukt många människor tror att vi i Sverige har ett "så bra djurskydd" och "djurhanteringen är så human". När vi läser på djurfabrikerna (eller bara tänker oss själva in i deras situation…) märker vi att så inte är fallet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
2016-10-23 22:40
#14

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/362343?programid=412

Kycklingarna är ju en biprodukt i äggindustrin, men du kanske vill ta med det ändå.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-10-24 01:30
#15

#13

"Du har rätt i att en inte bör utgå från en åsikt när en letar fakta"

Inte bör utan inte får!!

Självklart är det så att industrin beskriver sin verksamhet i ett så bra ljus som möjligt. Men lika självklart är det att den andra sidan gör exakt samma sak, man beskriver industrin i ett så dåligt ljus som möjligt.

Typexempel är just aktivisters sätt att använda begrepp som juridiskt sett endast är avsedda för människor.

Tortyr, mord, koncentrationsläger är bra exempel på det.

För den som vill bilda sig en uppfattning gäller det att skala bort propaganda och känslofyllt svammel

Du skjuter exempelvis in dig på att vi skulle ha ett så dåligt djurskydd och djurhantering.

Så låt oss då använda mänskliga värderingar på djurhanteringen.

När vi bedömmer den svenska sjukvården så brukar man titta på antalet fall av sjukhussjuka på 10 000 patienter/ samt antal spädbarn/mödrar som dör inom en vecka efter barnets födelse.

Då ser vi att antibiotikaanvändningen är rätt låg, att andelen salmonella är rätt låg och dödligheten vid omstallning är rätt låg i jämförelse med jämförbara länder.

Det talar för att djurhållningen är bättre i Sverige än de flesta jämförbara länder.

Men det ändrar inte det faktumet att industriell djurhantering inte är annat än just det.

vendelay
2016-10-24 13:02
#16

#15 Fast vi har ett dåligt djur"skydd". De dödas ju. Ganska dåligt skydd enligt mig 😂

Du har dock många bra poänger!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-10-24 13:30
#17

#16 med dessa kriterier har vi ju en dålig hälsovård, folk blir ju sjuka o dör ändå, för att inte tala om kriminalvården.

Om Sveriges djurhållning är dålig eller ej framkommer ju med en jämförelse med verkliga förhållanden i andra länder , inte fiktiva drömscenarion 😃

veggie4every1
2016-10-24 15:01
#18

#15 "Självklart är det så att industrin beskriver sin verksamhet i ett så bra ljus som möjligt. Men lika självklart är det att den andra sidan gör exakt samma sak, man beskriver industrin i ett så dåligt ljus som möjligt.

Typexempel är just aktivisters sätt att använda begrepp som juridiskt sett endast är avsedda för människor.

Tortyr, mord, koncentrationsläger är bra exempel på det.

För den som vill bilda sig en uppfattning gäller det att skala bort propaganda och känslofyllt svammel"

Ja, självklart gör de det eftersom de är vinstdrivande företag. Jag och många med mig har ingen som helst ekonomisk baktanke med att förespråka emot djurförtrycket. Vi gör det för djurens skull, för att om vi inte gör det, så gör ingen det.

Det är väldigt enkelt att bry sig om något när man tjänar pengar på det som du vet. Men när man inte tjänar något, inte har några själviska motiv eller kanske även förlorar på det och man fortfarande bryr sig, då bryr man sig genuint.

Det finns inget moraliskt fel i att använda begrepp som är avsedda för människor om man med det kan nå en förståelse för att det vi gör emot djuren är moraliskt fel då vi gör detsamma mot vår egen art. Men eftersom du varken erkänner att speciesism eller djurförtrycket överhuvudtaget existerar så förstår jag att det blir svårt att se.

Det är inte fel att ibland vädja till människors empati och jag tycker inte att vi ska skala bort "propaganda och känslofyllt svammel" när det gäller mänskligt lidande och förtryck och inte heller när det gäller icke-mänskligt lidande och förtryck.

Ps. Ber om ursäkt för lite OT, ibland är det bemöta eller radera som gäller och jag valde att bemöta detta. Men hädanefter är det on topic som gäller i den här tråden. Alltså tips på sidor gällande kycklingproduktion.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
landsbygdsbo
2016-10-24 19:02
#21

#18 *Redigerat av moderator pga OT

Vad det gäller kycklingproduktionen så finns där ju två grenar.

Den ena är ju broilerproduktion där slaktfärdig råvara ska tas fram asp.

Den andra är den äggproducerande delen där icke äggproducerande fågel slås ut asp

ipopuma
2016-10-25 08:25
#22

Tack så hemskt mycket alla! Nu ska jag bara göra ett bra jobb med att presentera detta!

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2016-10-25 15:05
#24

#22 Lycka till! 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ipopuma
2016-10-25 16:40
#25

#24 tack :) nu är det bara att öva och öva. 😃

vendelay
2016-10-25 17:05
#26

#25 Det kommer säkert gå utmärkt 🙂🌺

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-10-25 18:46
#27

Lycka till, jag är säker på att det kommer att gå toppenbra🙂

Riktigt bra temaval du gjorde också👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
ipopuma
2016-10-28 14:20
#28

Gick superbra 😃 läraren sa att det inte var mycket att bättra på och det var superhög standard. Reaktionerna blev faktiskt helt ok, över förväntan 😎 så är supernöjd. Kom upp idag som samtalsämne och folk börjar nog få en annan förståelse. 

TACK ALLA för hjälpen

vendelay
2016-10-28 17:21
#29

Men WOW! Stor applåd från mig! Bra jobbat och otroligt modigt! 🤗 Vad roligt att din lärare tyckte att det var så bra också 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-10-28 17:41
#30

Applåder från mig också, bra jobbat! 🌺🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ipopuma
2016-11-07 06:26
#31

tack 😄😄

Wowy
2016-11-07 17:51
#32

Bra jobbat!🌺

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: