Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2343 ggr
Veganariiana
11/3/16, 11:16 AM

Testar isadora på djur?

Någon som vet om isadora testar på djur? Behöver veta då jag rensar mitt smink, väldigt tacksam för svar c:

Annons:
Lillyrod
11/3/16, 11:39 AM
#1

Nej det gör de inte.

vendelay
11/3/16, 5:42 PM
#2

#1 Vart hittar du den informationen?

IsaDora finns inte med på några cruelty free-listor som Djurens Rätt eller Leaping Bunny. Jag hittar olika information om huruvida de säljer i Kina eller inte (alla produkter MÅSTE djurtestas i Kina). Jag hittade ett mycket tveksamt facebook-inlägg om att de inte djurtestar men som sagt hittar jag inte den informationen på deras hemsida - och de flesta idag skriver ju ut om de är emot djurtestning. 

Jag, personligen, tycker att du kan använda upp dina produkter men inte behöver köpa mer för de är nog inte veganska åtminstone 🐱

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lillyrod
11/3/16, 6:01 PM
#3

Jag har en lista som jag kopierade från Djurens rätt 160530. Jag sparade ner den för att kunna kolla när jag handlar. Datorn har sparat den som ett foto så jag bifogar som ett foto.

*Listan är bortredigerad pga  eventuell upphovsrätt. Ledsen för det, men skicka den gärna som pm istället, mvh veggie4every1

vendelay
11/3/16, 6:06 PM
#4

Förlåt, jag är nog jättekorkad, men jag kan inte hitta den där listan på Djurens Rätt. I den listan jag hittar (som inte ser ut som din bild) finns inte IsaDora med.

https://www.djurensratt.se/icke-djurtestat

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lillyrod
11/3/16, 7:16 PM
#5

Nej listan ser inte likadan ut idag som den gjorde då det ser jag också. Dock är den tagen från den sidan vid det datumet jag skrev. Jag har en till med märken som testar på djur.

vendelay
11/3/16, 7:29 PM
#6

Vad konstigt, för IsaDora lär väl ändå inte ha börjat testa på djur? De flesta företag verkar ju vilja undvika det. Djurens Rätt kanske har missat att skriva in dem i så fall? Jag ska skicka ett mail till IsaDora och fråga, jag uppdaterar i denna tråd när jag fått svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lillyrod
11/3/16, 8:18 PM
#7

Nej det känns lite konstigt att de helt plötsligt inte är med. Jättebra om vi får veta hur det förhåller sig 👍

När jag kopierade listorna stod det också att det säkert fanns fler företag på båda listorna men vissa företag hade valt att inte svara på förfrågan. Det kan ju vara så nu.

Sarafiaklara
11/3/16, 9:50 PM
#8

Kolla innan ni köper MOOD för nu står det Schwarzkopf på förpackningarna så jag tror de kan ha blivit uppköpta :(

Sarafiaklara
11/3/16, 9:58 PM
#9

#3 Är du helt säker på att det är från djurens rätt, jag har aldrig sett att deras lista innehållit flera av de där märkena (ex. Nivea och CCS mfl) och den brukar alltid vara i bokstavsordning och alltid innehålla Dermalogica. Lush brukar aldrig heller vara med på deras lista och Lumene har inte varit med på ett bra tag pga att de säljer i Kina.

Sarafiaklara
11/3/16, 10:03 PM
#10

Om Isadora så står det på deras hemsida under rubriken Story "produkter eller ingredienser testas naturligtvis inte på djur". Däremot vet jag att vissa av deras penslar innehåller hår från djur.

Lillyrod
11/3/16, 10:05 PM
#11

Hår från djur behöver inte betyda att djuret farit illa på något vis. Det är det jag går efter. 

Jag är helt säker ja.

Ninja99
11/4/16, 3:40 AM
#12

Länken till Djurens rätts lista Icke djurtestat finns ju redan här ovan, men vad jag vill tillägga är att tänk på att alla produkter/märken som är med på listan inte är veganska eller enbart innehåller veganska ingredienser.

#11 bara en liten fundering, tror du att någon eller något företag som har som mål att sälja så många penslar som möjligt med hår från djur bara klipper djurens hår utan att djuret far illa på något sätt? Ursäkta om jag låter otrevlig nu, men det är ungefär som att inbilla sig att alla får behandlas kanonbra när deras ull klipps eller att angorakaniner vars päls rycks loss mycket hårdhänt inte farit illa på något vis.

Hur avgör du om en pensel med hår från djur har tillverkats utan att djuret eller djuren ifråga har farit illa på något vis? Om du nu känner till en sådan tillverkare eller återförsäljare - vet du att det går att lita på återförsäljaren till 100%, och att de i sin tur har kontrollerat tillverkarens produktionsprocess?

Många penslar är gjorda av t. ex. grävling, mård, svinborst, ekorre eller bergsget. Jag har väldigt svårt att tänka mig att dessa djur fångas in (eller föds upp) och berövas sin päls utan att fara illa på något sätt. Men du får gärna motbevisa mig.

Lillyrod
11/4/16, 7:03 AM
#13

Nej jag tänker inte motbevisa dig. Jag har med mitt första korta inlägg här bevisat något för någon och det räcker så bra 🙂

Nu väntar vi på svar från IsaDora.

Annons:
landsbygdsbo
11/4/16, 8:44 AM
#14

Som tyska övning (tyskarna har ju pippi på dylikt)

https://www.kosmetik-vegan.de/tierversuche/

TicTac
11/4/16, 11:22 AM
#15

#11 Det där är ju helt förkastligt. Djuret for inte illa?? Människor har fortfarande utnyttjat dem, vare sig djuret lever eller inte. Med vilken rätt tar vi något från dem alls? 😕


You'll never walk alone

vendelay
11/4/16, 12:21 PM
#16

Mitt mail innehöll dessa frågor:

Testar ni, i något led, era produkter på djur?
Säljer ni era produkter i Kina?
Ägs ni eller äger ni något företaget som säljer produkter till Kina, som då alltså djurtestas?
Är era produkter veganska, eller vilka ämnen använder ni som inte är veganska?

Deras svar:

Vi låter inte testa vare sig ingredienser eller slutprodukt på djur. Alla våra produkter är kliniskt testade  vilket innebär att de är testade på frivilliga människor på godkända institut.
Test av slutprodukter på människohud garanterar att enbart säkra IsaDora-produkter släpps på marknaden.

 Våra produkter kan innehålla honung, bivax, lanolin, carmine och icke-animalisk hyaluronsyra.
Ingredienserna i våra make-up produkter är högkvalitativa och därmed doftfria vilket betyder att de utan problem kan vara oparfymerade.
Alla ingredienser som finns i våra produkter följer de regler som gäller inom EU och samtliga av våra produkter har en innehållsförteckning där man kan se exakt vad de innehåller.

Vi är självklart intresserade av att djurtester inte ska ske och ställer krav på våra leverantörer som naturligtvis inte testar de ingredienser vi använder på djur.
Vi säljer inte våra produkter i länder vars lagstiftning kräver djurtester.

 Vi finns inte med på Djurens Rätts hemsida eftersom att de vill att man garanterar att ingredienser som finns i våra produkter aldrig har blivit testade på djur av någon. Detta kan vi tyvärr inte gå i god för eftersom vi inte vet vad andra företag har gjort med dessa ingredienser.
Då det finns väldigt många olika organisationer när det kommer till detta så har vi valt att inte vara delaktig i någon.

Det är totalt förbjudet med att testa både färdiga produkter och ingredienser på djur inom EU. Vi känner att vi inte behöver någon märkning på våra produkter som uttalar att vi inte testar på djur utan detta är något som är självklart.

 Vi säljer heller inte våra produkter i Kina, vare sig vi själva eller genom något annat företag.

Sammanfattat:

Inga djurtester. Finns dock ickeveganska ingredienser som en måste hålla utkik efter (honung, bivax, lanolin, carmine och icke-animalisk hyaluronsyra). Så länge en inte köper produkter som innehåller animalier (eller borstar av djurhår - äckligt btw??) så ser jag inga problem med att stödja deras veganska produkter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: