Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1038 ggr
Ominous
2016-11-06 21:29

(V)Militanta köttisar här på sidan

Alltså jag förstår inte vissa personer här. Det är inte veganer, de är inte intresserade av att bli veganer, de är inte villiga att respektera veganism. Ändå sitter de här och svarar i trådar, UTAN att säga att de inte ens är veganer? De sitter bara och förstör och är allmänt otrevliga och ignoranta.

Jag har absolut inget emot att folk som inte är veganer är här, om de är trevliga och öppna för det. Någon tossboll som vill skapa en tråd och "argumentera" lite kan jag absolut tåla. Men skapar någon en tråd om råd om något veganskt vill jag faktiskt inte se icke-veganer svara, speciellt inte utan att specificera att de är icke-veganer.

Jag tycker det är väldigt trist att en vegan-sida är såpass överrumplad av köttisar. Det känns faktiskt som ett problem som borde tas tag i.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Halvdansken
2016-11-06 22:03
#1

Håller helt med dig. 
Samma sak händer på andra sidor. På "Utekatter" klagas det på att man låter sina katter gå ut, på "Kolhydrater" får man höra att man är med i en hysterisk LCHF-sekt osv. Säkert samma på många andra ställen.
Tyckte det var värre förr dock på de sidor jag är medlem, så kanske har gnällrövarna (bra danskt ord) hittat er i stället?

Hälsningar köttisen Eva 😉

Hatar cancer och älskar vårlökar.

veggie4every1
2016-11-06 22:22
#2

Jag lyssnar och tar till mig era åsikter. Dock kan det vara en tillgång när det skapas debatter med icke-veganer, men trivseln är också givetvis väldigt viktig.

Det finns en skillnad mellan debatt och tjafs och vi kanske får dra en tydligare gräns där.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zadeira
2016-11-06 22:26
#3

Nu tänker jag bara spontant att i ett så här stort nätverk med så pass mycket olika sidor/inriktningar/forum-delar där man stöter på väldigt många nya sajter via "Nya Inlägg" blir det ofta så att folk hamnar även på sidor de normalt sett inte är på. Jag tycker visst att man ska få kommentera ändå och ha sina åsikter som skiljer sig från majoriteten på sidan, men man bör ju tänka på hur man framför det man säger. ALLTID. Det gäller oavsett om man är medlem på sajten, icke medlem, delar åsikten som majoriteten har på sajten/inlägget eller tycker annorlunda.

Att komma och bestämma att köttätare inte får vara på sajten här, eller att icke-hundägare inte får vara på hund-sajten eller liknande är ju fullständigt löjligt.

veggie4every1
2016-11-06 22:41
#4

#3 Så kommer det aldrig att bli så länge jag är Sajtvärd. Vi vill nå ut till  icke-veganer, inte förbjuda de tillträde🙂

Men vi har just nu mycket icke-vegansk aktivitet av ett visst slag och jag har förståelse för om man kan tycka att det skapar dålig stämning.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zadeira
2016-11-06 22:55
#5

#4 Nu vet man ju sällan som ny på en sajt, eller som mig som bara snubblade in sporadiskt, vad för problem sajten har haft tidigare och har med hur människor skriver i trådar osv. Då blir det också lite "svårt" att förhålla sig till detta inlägget utan att känna sig lite avskräckt och nästan lite anklagad som "utsomstående", även om det egentligen menades annorlunda.

Givetvis förstår jag att det drar ner humöret, tålamodet och stämningen om det är en företeelse som är vanlig med folk som kommenterar helt orelevant och "dumt" (eller vad man nu ska använda för ord). Så ska det givetvis inte vara varken här eller på någon annan sajt! Respekt bör ju vara nycklen oavsett om man delar samma åsikter eller diskuterar utifrån skilda perspektiv/tankar. Synd att inte alla kan det där med repsekt!

veggie4every1
2016-11-06 23:23
#6

#5 Just nu är den här aktiviteten återkommande i stort sett dagligen i flera månader.

Enstaka kommentarer är en helt annan sak förstås och jag har förståelse för att man kanske inte läser sajtreglerna om man snubblar in sporadiskt. Men många problem skulle kunna undvikas om man gjorde det🙂

Jag ser oftast icke-vegansk aktivitet som en tillgång, dock vill och bör jag givetvis lyssna på vad medlemmarna anser gällande trivseln.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
2016-11-06 23:31
#7

Som veggie4every1 säger är ju problemet INTE köttätarna, utan de som bara är här för att leka troll eller vad de nu håller på med. De flesta av oss veganer har ju vänner och familj som äter kött men vi älskar ju dem ändå - även om vi såklart inte kan respektera det valet. Jag kan umgås med köttätande vänner utan problem men jag skulle aldrig umgås med någon som konstant måste påpeka att jag är Vegan eller att de inte är det. Och tro mig - köttätare är OERHÖRT duktiga på att berätta att de äter kött (och sen blir de arga för att veganer råkar nämna någon grej om veganism en gång när de ska äta…)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

KalleG
2016-11-07 10:47
#8

Menar du köttätare i allmänhet eller att många köttätare är OERHÖRT duktiga på att berätta att de äter kött, vendelay? Kanske inte så du menade, men tycker det är viktigt att vara tydlig kring sådana här saker på forumet, för att inte stöta bort potentiella blivande vegetarianer och veganer i onödan 🙂

Jag känner många köttätare som faller i berätta-om-sin-livsstil-fällan, men alla gör ju inte det, som väl är 🙂

vendelay
2016-11-07 11:50
#9

#8 Hm, jag måste nog erkänna att jag inte förstår vad du menar? Jag tror att det jag menade var köttätare i allmänhet! 🙂

Det är inte min mening att stöta bort ickeveganer och det vill jag också påstå att jag visar väl, om någon är intresserad och vill ha tips eller vad som helst, så ställer jag alltid upp med allt jag kan komma på med. Något som jag däremot är otroligt trött på är de som bara kommer in här för att bråka (och på alla andra sajter och forum som handlar om veganism). Jag ser ingen poäng i det eftersom de sällan har ett enda argument som är välgrundat och även om de självklart bidrar till en mer aktiv sajt skulle jag helst vilja att vissa av dem blev blockerade. 

Men ALLA som är nyfikna, intresserade, frågande eller bara vill veta något specifikt är välkomna här - oavsett vad en äter. Om en ickevegan undrar varför veganer inte bär ull - fråga! Vi berättar gärna för jag tror inte att folk skulle vilja bära ull om de förstod konsekvenserna av det (och kunde relatera till fårs lidande).

Alla är välkomna, men ingen får vara otrevlig eller bryta mot sajtreglerna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-11-07 12:05
#10

#0

Är det det du vill ha, ett forum med bara jasägare och inga kritiska röster?

Så länge jag varit aktiv här har jag inte sett ett enda inlägg som varit skarpt kritiskt mot de olika TS. Jag själv undantagen.

Är din livsideologi så svag att den inte tål att granskas?

Är argumenten för den så svaga att du är rädd för en kritisk granskning?

En öppen, ärlig diskussion visar på intjänade vuxenpoäng. Rädsla för en sådan diskussion visar på en uppenbar brist på dessa poäng.

vendelay
2016-11-07 12:10
#11

landsbygdsbo, du kan väl inte på riktigt tro att någon annan än du själv tycker att du är "skarpt kritisk" och att du för en "öppen, ärlig diskussion"? Du ignorerar allt vi säger, du svarar aldrig på det vi skriver, du hittar på en massa trams som inte säger och missförstår medvetet allt som skrivs. Det är så många som sagt till dig att hålla dig till ämnet men du förstår antingen inte vad det betyder eller så läser du faktiskt inte vad någon annan än du själv skriver.

Du är bara ett troll, du argumenterar inte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
veggie4every1
2016-11-07 14:08
#14

#13 Trådar märkta med (V) betyder att det är trådar där ts endast vill ha svar från veganer. Det har du missat när du läst sajtreglerna.

Men som jag sagt så tycker jag att debatter med icke-veganer absolut kan vara en tillgång, men det finns en skillnad mellan debatt och tjafs och nu liknar det tjafs mer än debatt.

Ett tips är att du väljer dina debatter och inte tjafsar i så många trådar, då tror jag kanske inte att det blir så frustrerande för medlemmarna.

Sidan är ju inte översållad med icke-veganer, det bara verkar så eftersom det blir så mycket nej-sägande i så många trådar från en enda icke-vegan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-07 15:50
#15

#14

Var någonstans säger jag nej?

Vad jag gör, är att påpeka de konsekvenser ett visst val medför.

Avskaffa animalieproduktionen, fine, men inse då de konsekvenser det medför. När jag påpekar detta så plockar vissa fram "troll och censurstämpeln"

Är det undra på då att ett visst skimmer sprider sig?

veggie4every1
2016-11-07 16:08
#16

#15 Ibland så verkar det som att du tror att du är den första med dessa argument. Det är du inte.

Jag brukar dock besvara samma argument från olika användare eftersom det kan vara första gången för dom och jag tycker att man förtjänar ett seriöst svar. Debatter är som sagt också välkommet på sajten.

Upprepas det gång på gång med samma argument från samma användare så blir det en annan sak och det liknar trolleri när man kör med uttröttningsmetoden😃

Du har upprepade gånger förespråkat att makt ger rätt och här har jag och mina Medarbetare makten som ger oss rätt att censurera det vi anser vara lämpligt att censurera. Man accepterar reglerna när man skriver på sajten och det är alltid möjligt att avstå i de fall man inte accepterar det.

Låt nu tråden vara till för veganer eftersom ts skrivit (V) i rubriken. Jag tyckte dock att du skulle få besvara det som skrivits och nu har du fått det. Ingenting att diskutera vidare om.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-07 16:27
#17

😉makt ger rätt, som du så riktigt påpekar

veggie4every1
2016-11-07 18:36
#18

#17 I det här fallet. Dock inte när det gäller att förtrycka och exploatera andra individer. Jag förtrycker eller exploaterar ju inte dig😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-07 19:00
#19

#18 Problemet är att det stämmer ju inte riktigt. även den individ som enbart lever av vegetabiliska produkter förtrycker o exploaterar det du kallar "andra individer"

All, absolut all jordbruksverksamhet går ut på att skapa så goda möjligheter som möjligt för den gröda man vill skörda. För att uppnå det måste man fälla skog (antingen nu, eller man använder markområden där skogen redan fällts. Man tar död på de ogräs o de parasiter som finns vilket påverkar de högre stående vilda däggdjuren o fåglarna negativt.

Det här du medveten om, det vet jag, eller hur 😎

veggie4every1
2016-11-07 19:07
#20

#19 Det jag kallar andra individer, är andra individer landsbygdsbo. Djur är individer.

Det här har vi ju talat om förut många gånger, du får gå tillbaka och leta upp mina svar.

Inget mer OT nu.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ominous
2016-11-07 19:29
#22

Som sagt, jag har inte emot att icke-veganer är här och diskuterar och debatterar emellanåt. Förutsatt att de inte är inbitna och respektlösa många kan vara. 

Problemet är att de går in i trådar som är helt irrelevanta för diskussionen. 
Söker man tips på veganmat som skulle lura köttätare är man inte intresserad att höra gnäll från icke-veganer om att man inte ska luras. Det tillför bara dålig stämning och kladd. En icke-vegan kan absolut skriva i tråden, de kan faktiskt tillföra mer än en Vegan i det tillfället. Men har man ett moraliskt dilemma med att "lura" och inte rabbla upp innehållsförteckningen behöver man inte delta.

Jag tycker absolut inte att vi ska något gulligt forum där vi dansar omkring och kastar blommor och alla håller med varandra.  :)
Men vi veganer har redan många meningsskiljaktigheter och gått om saker att diskutera. Känns som att diskussion om för/emot veganmat är rätt onödig här. Är man "emot" köttfri mat borde man hitta ett annat forum.

Jag satte (V) för att jag skulle veta hur ni andra veganer upplever det hela. Jag vet inte om jag överreagerar och den här "debatt-stämningen" är en del av forumet.  Jag vet att du  är aktiv och säkert har koll på detta, veggie4every1. Men jag tänkte det kunde vara bra att dra upp en diskussion och se hur andra veganer upplever det. Jag vill ju, precis som du säkert, att veganer ska känna sig "trygga"(ungefär) här utan att känna sig påhoppade och ifrågasatte för minsta.

I wish I could write as mysterious as a cat

Denna kommentar har tagits bort.
Wowy
2016-11-07 20:03
#24

Landsbygdsbo, dra inte upp OT, du ser ju att dina kommentater blir borttagna.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Denna kommentar har tagits bort.
TicTac
2016-11-07 22:01
#26

Jag kan nog hålla med TS lite. Varför ska jag behöva argumentera för att jag väljer att inte äta kött, då jag tycker det är fel? Vilket syfte har inlägg som ifrågasätter mitt val?

Samtidigt undrar jag lite varför icke-veganer som inte har något intresse för veganism vill diskutera veganismens vara eller inte vara. Vad är syftet? Göra oss veganer obekväma? För jag kan villigt erkänna att jag tycker det känns olustigt ibland.

Om diskussionen handlar om näringstäthet, forskning kring huruvida veganer kan få i sig allt de behöver eller inte osv. har jag inget emot. Det är snarare intressant, men rättigheten att äta kött (som uppenbart är fallet överallt i världen idag) tycker jag är en diskussion som hör hemma någon annanstans.


You'll never walk alone

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: