Annons:
Etiketterundersökningarkluringartävlingartopplistor
Läst 1317 ggr
veggie4every1
11/8/16, 12:15 PM

Vilket ämne vill ni helst diskutera?

En undersökning i repris. Den senast var 2014 och många nya medlemmar har tillkommit🙂

Ni kanske tycker som jag att allt är intressant när det gäller veganism, men jag undrar om ni har något speciellt favoritämne som ni gärna diskuterar?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
TicTac
11/8/16, 12:57 PM
#1

Annat

Jag tycker allt, utom möjligen recept, är intressant, så kunde inte välja en enskild. 🤔

Djurrätt känns så självklart på något vis och förmodligen den främsta anledningen till att de flesta veganer väljer just veganism.

Vegankost, hälsa och nutrition kan jag tycka är viktigt, särskilt för nya veganer. Med okunskap riskerar man ohälsa.
Inte sagt att just veganers hälsa är sämre än icke-veganer. Finns så många människor idag som är undernärda och feta samtidigt, på grund av all skräpmat de stoppar i sig.

Jag är dåligt politiskt insatt, men det är helt klart ett intressant ämne och går hand i hand med djurrätt tycker jag.


You'll never walk alone

veggie4every1
11/8/16, 1:11 PM
#2

#1 Ja, jag tycker också allt är intressant, även recept faktiskt, fast jag själv inte har så mycket inspiration alltid. Älskar recepttrådarna med bilder🙂

Tänkte dock att man kanske har ett favoritämne som ligger närmast hjärtat att diskutera?

Jag glömde (förstås) alternativ "miljö" (verkar visst alltid glömma ett alternativ när jag gör undersökningar) men då får ni fylla i "annat" och berätta istället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
11/8/16, 2:42 PM
#3

Jag valde djurrätt, men jag vet inte alltså. Jag vill diskutera allt! Vissa trådar kanske jag inte själv kommenterar i men jag läser dem ju ändå, ibland har jag inget att tillföra tråden pga okunskap eller liknande, men jag är ju fortfarande intresserad av det som skrivs.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
11/10/16, 4:57 PM
#4

Jag valde vegankost i allmänhet, men hade lite svårt att välja eftersom jag är intresserad av allt. Mitt stora intresse är dock mat och hälsa så det är vad jag läser/skriver mest om, tror jag. Har inte så stor kunskap om djurrätt och liknande, eftersom det (tro det eller ej) faktiskt inte var den främsta anledningen till att jag blev Vegan. Men det växer på mig och jag blir mer och mer intresserad av det ju mer jag lär mig!

Tilda Hansson
11/10/16, 8:44 PM
#5

Jag skulle gärna vilja se någon artikel om vad djur i livsmedelsindustrin har för klimatpåverkan. Det skulle vara intressant att höra det från någon som har koll, eftersom jag läst och hört mycket men inte riktigt vet vad som stämmer helt.  Hör detta kanske till politik?

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

veggie4every1
11/10/16, 10:22 PM
#6

#5 Det hör väl till miljö, det alternativet som jag glömde skriva (förstås) 😉

Jag får väl erkänna att jag är riktigt seg just nu vad det gäller att skriva artiklar, men om någon känner sig manad att skriva en sådan artikel så är det bara att hojta så lägger jag till er som artikelförfattare🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Zepp
11/14/16, 8:39 PM
#7

Är mest intresserad utav att diskutera svenskt gräsbeteskött kontra importerat soyaisolat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
11/14/16, 8:44 PM
#8

#7 Miljöpåverkan, menar du då? Alltså hur gräsbeteskött kontra importerat soja skadar miljön?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
11/14/16, 8:51 PM
#9

Mm.. miljöpåverkan, transporter, barnarbete, hälsa/näring per kalori!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
11/14/16, 8:54 PM
#10

Angående miljö och hälsa är det ju mycket värre med gräsbeteskött (alltså levande varelser) eftersom de äter oerhörda mängder sojaprotein för att producera en liten köttbit i slutändan. Dessutom är ju de flesta veganmärkta sojaprodukter gjorda på "hållbart odlad" soja, som inte skövlar regnskog till skillnad från djurfabrikerna.

Barnarbete vet jag inget om, men det måste väl ändå vara större chans att de tvingas arbeta under sjuka förhållanden i regnskogen snarare än på ekologiska gårdar? Eller? Jag vet inte.

Hälsa och näring får någon annan ta, för det vet jag inget om tyvärr!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
11/14/16, 9:25 PM
#11

Mm.. fast gräsbeteskött äter ju ingen soya utan bara vad svenska ängar ger?

Förutom att de bidrar till att hålla ett öppet landskap, något som de flesta storstadsbor anser vara eftersträvansvärt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
11/14/16, 9:35 PM
#12

Jaha, äter de enbart gräs? Då missförstod jag 🙂 I så fall - om det är kor vi pratar om så är ju problemet deras pruttar (metan), som bidrar till växthuseffekten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
11/14/16, 9:43 PM
#13

Om de bara äter vad som växer på svenska ängar så är de bara en del i kolets kretslopp.

Dvs vi pratar gräsbeteskött.. kontra Soyaisolat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
vendelay
11/14/16, 9:48 PM
#14

Oavsett vad de äter producerar de enorma mängder metangas som bidrar till växthuseffekten = dåligt för miljön.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
11/14/16, 10:03 PM
#15

Om de inte äter gräset/örterna som växer som omvandlas de hur som helst till metan.

Såå.. hur bidrar Soyaisolat till öppna svenska landskap?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
11/14/16, 11:33 PM
#16

#15 Använd sökfunktionen och sök på "öppna landskap" och använd någon av de trådar som du får upp för att fortsätta diskussionen kring det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
11/15/16, 1:13 AM
#17

Sorry veggie4every att jag fortsatte på OT-frågor! 

Zepp, som sajtvärden säger kan du leta i gamla trådar och eventuellt ställa nya frågor om du inte hittar svar. Dock är detta en fråga som mååååånga är bekymrade över så de flesta frågor är nog redan besvarade 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
11/15/16, 11:52 AM
#18

#17 Ingen fara vendelay🤗

Men öppna landskap som du säger är många väldigt bekymrade över och det finns ju en hel del skrivet om det här på sajten redan. Öppna landskap börjar nästan bli ett icke-veganskt mantra i Sverige. Så snart man diskuterar att det är moraliskt fel att förtrycka andra så får man höra "öppna landskap"😃

Ett tag så var det gödsel. Alla diskussioner mynnade ut i "men gödsel då"….😃

Så öppna landskap och gödsel har vi trådar att hänvisa till😎

Jag tror att när jag har tid att jag ska fixa en öppna landskap tråd så blir det enkelt att hitta länkar och det som är skrivet om det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
11/15/16, 9:10 PM
#19

Vad skönt att ni redan löst problemet med både Öppna landskap och Gödsel(fosfor främst).

Kan avslöja en sak.. är personligen ingen fan av öppna landskap och jordbruk utan mer för att lägga ner det hela och leva av naturen.. dvs mest utav viltet.

Utan Jordbruk så behövs lixom inte fosforn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: