Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1083 ggr
sp0ngeb0b
11/8/16, 4:18 PM

Tips på mat till middagsbjudning?

Hej allihopa! Nu ska jag ha middagsbjudning med några vänner. I gänget finns både köttätare, vegetarianer och veganer och jag har därför tagit beslutet att det blir vegansk mat till alla. Problemet är då att jag inte har någon aning om vad jag ska laga. Jag vill gärna att maten ska kännas lite lyxigare än vanlig middagsmat men det behöver inte vara någon gourmetmåltid. Allt jag kan tänka på är typ grytor, soppor och liknande som jag själv tycker om att äta till vardags men tycker det känns för tråkigt. Det får gärna vara så enkelt som möjligt också 😃

Har ni några roliga tips? 🙂

Annons:
Lubsan
11/8/16, 4:35 PM
#1

Har tyvärr inget specifikt tips men som jag skrev i en annan tråd nyss så hittade jag en superbra blogg (jag är köttätare men har en liten "matklubb" med två kollegor där vi lagar vegetarisk mat) http://www.javligtgott.se/. finns många roliga tips där :)

Sarafiaklara
11/8/16, 6:06 PM
#2

En sak som jag uppskattat som köttätare (äter inte kött längre men är inte vegan) och tyckt att veganer är extra bra på är buffé-liknande mat med en massa röror och smårätter. Tänk typ hummus, tapenad, vegansk skagenröra etc. med olika tillbehör. Vore gott kombinerat med lite olika varma grönsaker och ett gott bröd.

veggie4every1
11/8/16, 6:55 PM
#3

#0 Du har säkert redan läst den här tråden, men slänger in den för säkerhets skull😃

Där finns ju lite fler tips🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
11/8/16, 9:30 PM
#4

Indisk mat tycker jag är fantastisk och ofta vegansk eller mycket enkel att göra vegansk. All asiatisk mat är ju egentligen enkel att göra vegansk (eller redan är det). Mexikansk mat också, misstänker jag?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
11/9/16, 10:01 AM
#5

#1 Tack för tipset, den ska jag definitivt kolla in!

#2 Det var faktiskt en riktigt bra idé! Hade inte alls tänkt i de banorna. 

#3 Ja det har jag, hittade en del tips men eftersom min avsikt inte är att lura mina köttisar utan endast servera dem god mat så tänkte jag att det säkert finns fler tips att få 😉

#4 Det låter också riktigt gott! Tack för tipset!

Smultronfia
11/9/16, 11:49 AM
#6

Man kan ju göra en lite lyxigare gryta, tex bourguignon med svamp. Och har man ett riktigt gott bröd med tillbehör till och kanske en sallad så blir det ju en kanon middag. Här kommer ett recept http://www.simple-veganista.com/2012/11/mushroom-bourguignon_10.html

Annons:
Upp till toppen
Annons: