Annons:
Etiketterundersökningarkluringartävlingartopplistor
Läst 3013 ggr
Ominous
11/9/16, 8:14 PM

Vilka vegan misstag har du gjort?

Alla har väl råkat klanta sig någon gång. Vad har ni råkat köpa som visat sig vara oveganskt? Vad gjorde ni med det sen?

Jag brukar använda chokladknappar när jag bakar ibland, de finns en med mörk choklad som är helt vegansk. Jag såg dessa på matsmart när jag ändå beställde. När jag väl fått hem dem inser jag att det inte var knappar, utan spåner. Samma märke, likadan design. Dessa innehöll av någon anledning mjölk! Detta var någon månad sen och de ligger fortfarande kvar i någon låda. Vet inte vad jag ska göra med dem. Ska försöka ge bort dem, ;)

Jag har även råkat köpa prynadskuddar med dun i, men detta var som tur var på secondhand och jag kunde lätt skänka tillbaka dem. Då kändes det iallafall rätt okej :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Snuffles
11/9/16, 10:06 PM
#1

Har köpt korv med ägg i, buljong som hade något animaliskt från gris i sig (det var grönsaksbuljong så kändes väldigt onödigt…) sen fryst spenat som hade mjölk i sig av någon anledning. Jag kastade allting, det är slöseri men jag klarar inte av att äta det när jag vet att det innehåller animalier så vet inte vad jag annars ska göra med det.

sp0ngeb0b
11/10/16, 5:02 PM
#2

#1 Gud vad skumt med spenaten, nu måste jag gå till frysen och kolla så att inte min frysta spenat innehåller mjölk… minns du vad det var för märke?

Tror faktiskt inte att jag har hunnit göra något misstag än, jag är helt ny på detta. Det skulle väl vara att jag fortfarande använder de få plagg jag äger som är animaliska, men anledningen till det är att jag hade dem innan jag blev Vegan och tycker att det är fruktansvärt onödigt (och oekonomiskt - jag är student haha) att köpa nytt när jag redan har kläder.

veggie4every1
11/10/16, 6:04 PM
#3

#1 Det var nog stuvad spenat kanske?🙂

Fina julkulor till granen visade sig ha påklistrade fjädrar som inte syntes i paketet. Det var min dotter som köpte dom, men jag var med och ingen av oss upptäckte fjädrarna förrän det var för sent…🤓

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Snuffles
11/10/16, 7:29 PM
#4

#3 Precis :)

vendelay
11/10/16, 8:07 PM
#5

Jag har gjort en massa misstag men jag kan inte komma på någonting just nu. Har säkert råkat köpa godis med E120 och såna saker, men minns inget specifikt nu.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
11/10/16, 8:14 PM
#6

Shampoo eller duschtvål, minns inte vilket längre. Förpackningen hade samma färg som vi brukade ha… men det var fel. Kunde byta den. Har inte gjort det misstaget igen.

Vi äter inte mycket processad mat så den fällan har vi inte gått i än.

Utomlands har vi inte kunnat vara 100% säkra alltid att det som serverades på restaurang var hel-vegetariskt. Vi har försökt göra oss förstådda och de verkade ha förstått, men det är ju aldrig helt säkert. Vi har inte fått kött eller mejerier i maten åtminstone och jag tror de flesta utomlands använder olja, eller jag hoppas det i varje fall.


You'll never walk alone

Annons:
Tilda Hansson
11/10/16, 9:01 PM
#7

Vi hade ätit pizza en dag och nästa kväll så skulle vi äta pizzabitarna som blivit över. Övrig familj hade skinka på sina pizzor som nästan såg precis ut som min vegetariska "skinka". Någon hade ätit upp mina bitar utan att jag visste det och jag tog de som var kvar. (Min mamma var väldigt övertygande om att de bitarna var vegetariska). Så jag tog någon tugga tills jag på något vis märkte att det smakade annorlunda och hade en annan konsistens än vad det brukade. Jag spottade genast ut och mådde riktigt illa av det. Om någon inte förstod, de var inte vegetariska…😓

Även nyligen när familjen var på Ullared så skulle vi äta i salladsbaren. Jag plockade ihop en massa och tittade inte på vad maten innehöll på lapparna ovanför mig. När jag skulle äta såg jag att det låg små kycklingbitar i mitt curryris.😢Gav det till min mamma sedan..

Kan tillägga att jag är Lakto-ovo-vegetarian men på god väg till Vegetarian.

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

DogeLove
11/11/16, 8:11 AM
#8

Jag har nog gjort kanske många misstag när jag gick på dagis och var ca 5år (blev pesco-laktos-ovo-vegetarian vid 4 1/2 års ålder så jag åt ju animallier men jag tar endå med det för det var första misstaget jag kommer ihåg) så skulle vi äta pizza och jag råkade äkta en pizza med sinka på det var ost över skinkan så jag såg ingen skinka så jag tänkte inte på att det innehöll det och fråga inte men jag blev ganska äcklad när jag såg vad det innehöll. Sen när jag var liten så visste jag inte vad chelatin var eller E120 eller löpe hade aldrig ens hört orden så det fick jag nog i mig en del utan att veta om det!😷 Sen ganska nyligen så råka jag äta en burgare som innehöll både mjölk och ägg mina föreldrar köpte den och jag tänkte att det var en vanlig soja burgare men det var qurn burgare.😷😓

bloodflowers
11/11/16, 9:45 PM
#9

bananchipsen innehöll honung, tydligen

vendelay
11/11/16, 9:47 PM
#10

#9 Din kommentar fick mig att komma på ett misstag jag gjort! Åt några chips (minns varken märke eller smak men det var några jag inte sett förut) och upptäckte efter ett chips att de innehöll honung. Tur i oturen (?) gillade jag dem inte för annars hade jag kanske ätit mer innan jag kom på att läsa på baksidan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
11/14/16, 5:18 PM
#11

Jag gjorde faktiskt ett misstag igår 😭 Var på affären och skulle köpa choklad, och min lokala mataffär har bra utbud av vegansk choklad, men eftersom jag är nybliven Vegan har jag inte så bra koll. Så hittade ett som verkade gott, med veganmärkning och allt, men jag skulle köpa två eftersom det var 2 st för 40 kr på just det märket. Jag tänkte inte mig för, utan jag bara antog att allt från det märket var veganskt så jag bara tog ett annat som såg gott ut. Sen, efter att jag kommit hem och ätit en hel rad av det, upptäckte jag att det inte var veganskt. 🤐 Fullt med mjölk- och gräddpulver. Ska ge bort det till min syster eller någon kompis.

vendelay
11/14/16, 8:46 PM
#12

#11 Hatar när det är så! Har flera gånger gjort samma sak, men har varje gång kommit ihåg att kolla innan jag ställer mig i kön så har aldrig råkat köpa någonting. Men har sprungit fram och tillbaka med mängder av varor som råkade vara ickeveganska 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
11/14/16, 8:54 PM
#13

Haha, med allt detta läsandes på innehållsförteckningar så kommer jag och tänka på ett tillfälle när jag började bli Vegan och tog hjälp av min syster som redan var. 
Jag: "Jag hörde att bröd kan vara oveganskt, vet du något om det?" *Läser på förpackningen*
Syrran: "Tror inte det är vanligt"
Jag: "Men det står ju MJÖLKbehandlingsmedel på!!"
Syrra: "Det står inte mjölbehandlingsmedel?" *med lite trött uttryck*
Jag: "Eeh, jo… Har inte vi haft den har konversationen innan?"
Syrran: "Jo, du har frågat om det innan"

Aja, bättre vara för petig och fråga engång för mycket :D

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
vendelay
11/14/16, 8:58 PM
#14

#13 😂🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
11/15/16, 4:57 PM
#15

#12 Haha det där får nog jag också börja med! Brukar generalisera ganska mycket. Har också antagit att allt från Hälsans kök varit veganskt nån gång när jag stått böjd över frysdisken för att välja vad jag ska ha till middag, och när jag väl bestämt mig för en påse ser jag att den är lakto-ovo 😴 Får bli bättre på att läsa helt enkelt. Tur att det där chokladet inte ens var särskilt gott i alla fall, annars kanske jag hade tryckt i mig hela innan jag upptäckt det 😂 Men min syster blev glad för det i alla fall!

Upp till toppen
Annons: