Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1123 ggr
[Pinkfloyd]
2016-11-15 14:36

Skäms över att vara vegetarian

Jag skäms över att vara vegetarian…😓

Jag bor fortfarande hemma, är 20 år & jag skäms för min mamma att jag är Vegetarian.

Jag har varit Vegetarian i 6 månader nu, vet inte vad jag "klassas" som men jag äter iallafall inte kött eller produkter som innehåller kött. Men dricker mjölk, äter smör, och ägg. 

Men problemet är att jag skäms för min mamma. 😭

Det är oftast hon som lagar maten i huset.  Jag äter det som serveras till köttet, alltså typ pasta, ris, potatis och grönsaker till. 

Min mamma brukar kommentera " Du som älskade att äta kött när du var mindre", eller "Ska du inte ta en köttbit?" , eller "Vad äter du egentligen?". 🤔

Jag skäms, men jag är ändå fast besluten att det är detta jag vill. 👍

Jag vill inte äta kött och varför jag inte vill det  beror på olika faktorer. 

Jag mår så mycket bättre när jag slutat äta köttprodukter. 🥳

Känns som att jag sårar min mamma genom att inte äta all mat som serveras som hon lagat. 🥵

I framtiden vill jag övergå till helt och hållet Vegan, men just nu passar det inte.

Snälla ge mig kloka råd, vet säkert att många av er på forumet kanske varit med av liknande situationer? 😕

Annons:
Niklas
2016-11-15 14:40
#1

Om du inte kräver att hon ska laga någon särskild mat till dig och hon vet att du inte äter kött tycker jag inte att du behöver skämmas. Du kanske kan hjälpa henne att upptäcka tjusningen med vegetarisk mat genom att laga middag ibland.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Aleya
2016-11-15 14:57
#2

Du är ju så pass vuxen att du borde kunna laga din egna mat. Så varför gör din mamma det bara? Dela upp matlagningen istället. Gjorde vi då jag bodde hemma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Bill&Bull
2016-11-15 15:04
#3

Så var det för mig med i början, fick förvara mitt val oerhört mycket och kändes dumt att inte äta det som lagades. Har varit Vegetarian i 14 år och nu är det ingen som säger något för dom är vana och vet att jag står fast vid mitt val. Ibland händer det för vissa att dom går igenom en "fas" och väljer bort kött för att sedan återgå till att äta det, så kanske är så att hon tror du går igenom det, känns ovant för alla i en början eftersom kött är så vanligt att äta för de flesta. Tycker inte du behöver skämmas, men tror de kan bli så när man medvetet väljer bort något, skulle man varit allergisk skulle ingen tycka det var konstigt..

||My Love For Animals Is Immortal||

parsley
2016-11-15 15:06
#4

Som vuxen skulle jag bli minst sagt orolig om du inte ersätter köttet med vegetariskt protein, typ bönor och linser och är öppen med att du äter vegetarisk och avstår kött.  Äter du bara pasta, ris eller potatis + någon grönsak till så blir det inte speciellt mycket protein.

Denna kommentar har tagits bort.
Jenny82
2016-11-15 16:53
#6

Jag kan laga egen mat, vilket jag gör oftast. Men vi har gemensama middagar där främst mamma och hennes sambo lagar maten.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-11-15 17:41
#9

#8 Haha, fixar det😃

#0 Du behöver verkligen inte skämmas, men jag förstår att det känns tråkigt när din mamma resonerar på det sättet. Jag har varit i liknande sits, jag bodde iofs inte hemma (det är nog värre) men min mamma blev ganska kränkt och sårad när jag blev Vegan eftersom hon nu inte kunde bjuda mig på sådant hon alltid bjudit på.

Jag förstår ju att det kändes lite tråkigt för henne, den enda matlagning hon kunde var ju med animalier och det klart att det var till glädje för henne att få bjuda hem oss på middag exempelvis.

Men hon kom till slut över det (det gör säkert din mamma också) och mamma blev också själv Vegan och har varit i ca 3 år (hon är 91 år nu). Jag handlar det mesta åt henne och det underlättar förstås. Hon är väldigt nöjd och glad med att jag introducerade henne till vegankost, hon blev frisk från sin diabetes på köpet. Så det kan bli roligare om du lär din mamma lite skojiga recept som ni kan äta tillsammans🙂

Sedan är det bra om du ersätter köttet med något proteinrikt när du går över till vegansk kost ( i dagsläget äter du ju fortfarande animalier). Även om det är svårt att få proteinbrist på en vegansk kost om du äter varierad bra kost i tillräckliga mängder. Eftersom du fortfarande använder komjölksprodukter som hämmar järnupptaget så skulle jag hålla lite extra koll på järn.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-11-15 17:45
#10

Så försvann visst Ts från iFokus.

Men tråden kan ju vara intressant för andra, så vi kan ju fortsätta i den om vi vill🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-11-15 20:49
#11

Jag hoppas TS tar sig tillbaka, för vi är nog många vegosar (japp, det är ett ord nu, jag bestämde det) som kan relatera till det du skriver.

För mig handlar det mest om att jag är så rädd för att folk ska bli arga på mig. Jag äter allt (som är mat… Inte såna som lever eller sånt som typ kommer ut ur valfri kroppsöppning…), jag kan laga egen mat osv, det finns ingenting jobbigt med att äta med mig men folk blir ändå så jäkla förbannade ibland. Jag har aldrig sagt någonting om att någon annan äter kött eller djurprodukter men ändå måste jag lyssna på "veganer är så EXTREMA" och "vegansk mat är sååååååååååå äckligt" så fort någon råkar inse att min mat är vegansk. 

Det finns inget att skämmas för men jag förstår dig för jag skäms också. Och jag skäms för att jag skäms! Jag är ju så stolt och glad över att vara Vegan men ändå känner jag såhär.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: