Annons:
Etikettvegankost
Läst 1936 ggr
7paNdas
11/15/16, 8:36 PM

Vegan FÄRS

Hej alla!
Jag undrar vad för färs ni kan rekommendera eftersom att den "ANAMMA" 100% VEGO FÄRS, jag blev riktigt dålig av den. Gillar/tål inte soyabönor.
Har ätit QUORN FÄRS som är 95% MYKOPROTEIN ( SVAMP PROTEIN!!) och så innehåller den äggvita?

Jag undrar om ni kan hjälpa till en nybliven Vegan med vego färs som inte är soya baserad

Annons:
vendelay
11/15/16, 8:43 PM
#1

Det stämmer att Quornfärsen inte är vegansk, tyvärr! Extremt många märken gör ju veganfärs på soja, vilket är mycket trist för jag gillar inte smaken heller.

Du skriver att du inte "gillar/tål" sojabönor - vad innebär det? Att du varken gillar eller tål bönorna eller att du tål lite? I så fall rekommenderar jag Vegme-färs från City Gross. Den är baserad på soja men jag kan inte känna sojasmaken alls. Det går också att göra färs på tofu men det är ju också baserat på soja.

Annars går det att göra färs på seitan (gluten) eller solrosfärs.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
11/15/16, 9:05 PM
#2

#1 Tänkte göra seitan för första gången nu till helgen. Hur gör man färs på den?

vendelay
11/15/16, 9:48 PM
#3

#2

http://vegan.ifokus.se/articles/4d7147e2b9cb46222705c21d-kottersattaren-seitan

Jag har aldrig testat att göra färs, har enbart gjort "biffar" eller "bitar" men jag skulle chansa på att du antingen maler ner det som i artikeln eller göra biffar och riva med rivjärn. Jag äger åtminstone ingen köttkvarn - och känner ingen som äger en heller 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
11/15/16, 11:12 PM
#4

Borde det inte gå att pressa den färdigkokta degen till färs med en potatispress?

Det är länge sedan jag gjorde seitan och jag gjorde också då i bitar, men tänker att man kan prova det om man har en press.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
11/15/16, 11:45 PM
#5

#4 Smart! Tror du dock inte att det krävs väldigt mycket kraft? Den är ju så gummiaktig tänker jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
11/16/16, 11:06 AM
#6

#5 Ja, det är möjligt. När jag tänker på det så använder ju jag potatispressen till att pressa ur vattnet från uppblött torkad soja och den kommer ju inte ut som färs haha..😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Tant Grön
11/18/16, 8:54 PM
#8

Kunde inte vänta till helgen utan gjorde den igår. Provade att riva lite på den grövsta sidan på rivjärnet och det blev bra.  Lagade kalops som blev god. Min man tyckte att det var fantastiskt att det gick att göra detta av mjöl.
Tror ni att man kan frysa seitan om man gör mycket?

vendelay
11/18/16, 9:08 PM
#9

När jag googlar på "frysa seitan" verkar alla säga att det går. Vissa har lite tips som t.ex. att frysa i buljong, låta tina i rumstemperatur osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
11/18/16, 9:18 PM
#10

Vart tog #7:an vägen? har ni ingen humor? 😃

vendelay
11/18/16, 9:21 PM
#11

#10 Var det ett skämt? Det var OT och jag förstod i alla fall inte skämtet. Håll dig till ämnet eller starta en egen tråd.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lia
11/19/16, 12:16 AM
#12

#8 Jag har fryst in det när jag gjorde mycket och inte kunde laga till allt på en gång. Det fungerar bra.

Upp till toppen
Annons: