Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 1884 ggr
Snuffles
2016-11-16 22:30

Potatisgratäng

Vad är ert bästa recept på potatisgratäng? Det får gärna vara väldigt krämigt. Och vad brukar ni ha till det? (biffar och sånt menar jag då). Ska laga mat till min pappa, hans fru och min syster i helgen så vill gärna göra dem imponerade!!

Annons:
vendelay
2016-11-17 01:34
#1

Potatisgratäng har jag inget bra recept på men tillbehör har jag!

Min sambo var en riktig köttis förut och något han verkligen älskar nu är torkade sojabiffar. Vi köper >dessa<. Vi brukar koka dem i vatten med någon buljongtärning (varierar med t.ex. grönsak eller umami). Sen häller vi av vattnet och pressar ut vattnet som är kvar. Sen lägger vi dem i en plastpåse tillsammans med olja, soja, färskpressad vitlök, citronsaft, salt, vitpeppar och någon örtkrydda (t.ex. timjan). Det geggar vi runt och låter ligga kanske 2-5 minuter och därefter steks de. Det blir otroligt gott, smakrikt, saftigt och bäst av allt - ingen behöver dö för det 😃

Något annat som är gott är att panera tunt skivad rotselleri eller kålrot med någon vätska (vatten, grädde) och ströbröd och steka. Blir lite som panerad fisk!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-11-17 07:55
#2

#1 Det lät gott, men tänkte mer något man blandar ihop själv. Med linser eller så 🙂

vendelay
2016-11-17 10:39
#3

Jag är för lat för det, har inga bra recept, men berätta gärna vad du gjorde sen och hur det blev! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

_Elina
2016-11-17 14:31
#4

Jag tycker det blir godast potatisgratäng med Oatlys matlagningsgrädde, några vitlöksklyftor, salt och lite peppar. Ibland har jag även på lite ströbröd på toppen. Min mamma har lyckats göra god potatisgratäng på mandelmjölk (trodde inte det var möjligt), dock blir den mycket krämigare med Oatlys grädde :)

Sarafiaklara
2016-11-17 14:39
#5

#1 Köpte panerad kålrot till lunch en gång, den serverades med klyftpotatis, nån typ av ärtpuré och chutney (som var stjärnan i rätten). Gott! Däremot förutsätter det lite att man verkligen gillar kålrot, vilket jag gör :)

Snuffles
2016-11-17 15:37
#6

#4 Plantigrädden är krämigare än oatly så tror jag kommer använda den istället :)

Någon som vet om man kan använda potatismjöl till morotsbiffar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: