Annons:
Etikettvegankost
Läst 2771 ggr
Flöffo
2016-11-17 16:14

Tillaga tofu

Jag har inte haft så bra erfarenhet av tofu hittills. Har ni några tips på hur man tillagar naturell tofu? Hur brukar ni göra? Om ni marinerar, vad har ni för marinad? 

Dela jättegärna med er av goda tofu recept också 🙂

//Flöffo

Annons:
[Giiisella]
2016-11-17 18:25
#1

Jag brukar försöka pressa ur vätskan som finns inuti, de blir lite knaprigare då. Jag har aldrig marinerat själv, bara använt kung markattas marinerade tofu, men föredrar naturell. Jag brukar skära den i små bitar och steka i rapsolja/margarin och sedan ha i kryddor så som t.ex. curry och gurkmeja och sedan iMat, så det blir en gryta. Och massa olika grönsaker brukar jag steka oxå i början och ha med i grytan. Jag tyckte inte om tofu de första gångerna jag åt det, men man vänjer sig tydligen för nu älskar jag det 😄

Flöffo
2016-11-17 18:43
#2

#1 Tack så mycket för svaret! Ska definitivt ta åt mig dina tips c:

//Flöffo

vendelay
2016-11-17 19:59
#3

Jag kan bara äta tofu om det inte är svampigt, så jag brukar skära dem i små bitar och steka tills de är typ hårda 😇 Kan bara äta det i grytor. Är inte så förtjust i det egentligen haha

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-11-17 22:23
#4

Jag föredrar egentligen kung markattas marinerade tofu men ibland så köper jag alpros naturella.

Jag skär den i bitar eller ca 0,5 cm tjocka skivor och steker lite lagom bruna i olja med valfri kryddning. Jag tycker den passar till det mesta, men jag brukar ofta ha den med wokgrönsaker och ris.

Jag steker upp hela paketet och det som blir över använder jag på mackan som kallt pålägg. Jag tycker att det är så gott att jag ibland steker ett paket att bara ha till kallt pålägg. Det är faktiskt ännu godare kallt😛

Mmmmmums, jag gillar tofu🙂

Man kan fritera tofu också, men det har jag inte vågat mig på ännu.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Flöffo
2016-11-18 21:20
#5

Tack så mycket för svaren! Är det någon som vet hur man marinerar tofu? Betyder det att man lägger den i olja med kryddor i en halvtimme eller så? Vilka kryddor är goda att ha?

//Flöffo

veggie4every1
2016-11-19 00:55
#6

Här finns en hel del tofu-tips och hur du kan marinera (bortse från honung).

http://www.styrkelabbet.se/tofu-recept/

Ett annat tips som jag brukar göra och som är riktigt snabbt är att steka den naturella tofun i lite olja och Felix soltorkade tomatsås eller bbq sås. Jättegott🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Flöffo
2016-11-19 09:34
#7

Tack! :)

//Flöffo

Schhh
2016-11-24 21:58
#8

Jag har inte heller lyckats få tofu att smaka mer än okej så jag har inga supertips att ge. Men en vän till mig är mästare på att laga mat och i hennes currygryta smakar det ljuvligt, så den ska jag försöka imitera snarast…… typ imorgon…… ett tips kan vara att steka tofun separat (med kryddor, soja etc.) innan man slänger ned den i en gryta. Då får den mer smak, enligt min fenomenala vän åtminstone. 

Här är ett recept jag följde på ett ungefär för ett tag sedan, som blev ganska bra:
https://www.youtube.com/watch?v=OLqllkAuN4o

JazzBass
2016-11-25 12:38
#9

Jag gillar egentligen inte heller tofu, men min fru gör det så vi köper det emellanåt så jag har testat lite olika sätt att tillreda den. Bäst har det blivit på det här viset, och då tycker även jag om det:

  1. Skär tofun i 1,5 cm tjocka skivor
  2. Pressa ur så mycket vatten som möjligt ur skivorna med hjälp av hushållspapper. Det går åt ganska mycket. Fuska inte, överdriv hellre. 😛
  3. Skär skivorna i tärningar och torka tärningarna lite till med hushållspapper.
  4. Blanda maizenamjöl, salt, peppar och eventuella andra kryddor (t.ex. lökpulver, chili eller paprikapulver (gärna rökt)) och panera tofutärningarna i blandningen.
  5. Hetta upp mycket rikligt med olja i en stor non-stick stekpanna (eller fritös om du har en sån)
  6. Lägg ner tärningarna och stek dem tillräckligt länge på varje sida så de får lite yta. (Använd gärna stänkskydd så inte hela spisen och golvet framför blir oljigt). 
  7. Lägg de gyllenbruna tofukuberna i en skål och salta lite extra om det behövs. Klart!

Kan även tänka mig att det kan vara gott att marinera tofuskivorna först i några timmar. Det första jag skulle testa är en blandning av risvinäger, ljus soja, mirin, vatten och nånting eller allt av följande citrongräs, vitlök,ingefära, färsk chili. In med allt i en plastpåse i några timmar. Sen samma procedur som ovan, steg 2 framåt.

Tofutärningarna kan man äta som sådana som tillbehör, eller lägga i en gryta eller som fyllning i crêpes om man vill. Det senare har jag testat, funkar jättebra tillsammans med en gryta på bl.a. majs, kidneybönor, havregrädde och ljus soja, och nån form av ostsubstitut (använde det och havregrädde (plant) då vi kör mycket mjölkfritt hemma p.g.a. bebis som ammas). Ytan på tofun mjuknar förstås, men dessa crêpes fick ändå mycket bra kritik när jag gjorde dem för en tid sedan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2016-11-25 15:59
#10

Det enda goda sättet jag gjort tofu som inte har inneburit att göra mjukost av det är att teröka det (passande till jul). Jag sitter vid mobilen nu så jag kan inte länka men receptet finns på te iFokus och även på min hemsida och blogg om jag inte minns helt galet

Edit: här finns receptet http://te.ifokus.se/articles/52b4a8dcce12c44abc000a83-terokt-tofu?4f4fe2d988f47210bc018302-1

l'm back

vendelay
2016-11-25 18:37
#11

#10 Vilken himla spännande recept! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Flöffo
2016-11-25 19:46
#12

Ska definitivt testa någon dag. Tack! :D

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: