Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1824 ggr
tlover
2016-11-26 14:22

Helvegetariskt spa eller gottis som julklapp

Jag kommer att göra antingen ett hemmagjort "spakit" eller "gottiskorg" (eller en kombo) till min syster som är Vegan till jul (alltså hon är Vegan och hon ska få det till jul, hon är inte bara Vegan vid jultid 😃).

Jag har några idéer men mycket av det jag kan göra i "spaväg" innehåller antingen bivax el honung så även om jag tror att hon äter det vill jag inte chansa.

Nån som har några tips/recept på enkla spa och/eller gottis tips som jag kan göra.

När det gäller gottis så ska det helst vara gluten och socker*fritt också

* Hon äter tex saker sötat med dadlar men helst inte sånt sötat med tex socker.

Alternativt liknande saker jag kan ge bort på samma sätt. Jag har tex en hel del torkad rimskivling också.

l'm back

Annons:
Tjeja
2016-11-26 14:40
#1

I de flesta sorters recept kan man byta honung ut mot agavesirap🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-11-26 14:42
#2

#1 Honungsrecepten är tex bastuhonung (spa) så där kan det inte bytas iallafall 😃

Men jag ska kolla om hon äter agavesirap.

Bastuhonungen borde kunna ersättas med tex socker eller saltskrub, jag vet faktiskt inte ens om hon har tillgång till bastu

l'm back

tlover
2016-11-26 15:16
#3

#1 Vet du något honungsalternativ i en ansiktsmask? Denna var intressant, matcha har jag ju 😃

Jag har sockerskrub och badsalt på listan "att göra" om det blir ett spakit (antagligen) men det känns som det behövs mer

l'm back

tlover
2016-11-26 15:42
#4

Fotsalt, sockerskrub och kanske deo? Men jag vill gärna ha minst 5 grejer så att det käns som ett "kit".

Vad tror ni, ska jag även ha med något "godis" i spakitet? Det kan ju vara något enkelt som tex dadlar fyllda med skållade mandlar och doppad i mörk choklad

l'm back

Smultronfia
2016-11-26 18:55
#5

Åh vad bra det låter. Kan du skicka en till mig med? :) Tycker absolut att du ska ha nåt gott med det passar in när du gör en "må bra" korg. Dadlarna låter väldigt gott. Man kan smälta choklad och ha i torkad frukt eller nötter. Det är också gott. Raw bollar är också gott. Kan man ju göra med choklad, kokos, kryddor som kanel eller kardemumma är också gott. Om du har nåt gott recept kan du ju alltid lägga torrvarorna i en burk och sen skriva receptet på en fin lapp och hänga runt. Så behöver hon bara tillsätta det våta innan bak. Saltscrub är ju inte fel men man kan även göra på socker och kaffe har jag sett. Badsalt kan man använda livsmedelfärg (kolla så den är vegansk) i så får den en fin färg. Nåt gott te kan man också ha i eller bubbel om man nu vill ha det lite lyxigare.

vendelay
2016-11-26 19:16
#6

Ett tips kan ju vara att kolla på veganska produkter du vill göra och försöka lista ut ett sätt att göra det hemma. Finns många märken som gör veganska produkter eller är helt veganska, t.ex. Rituals, The Body Shop, Lush, Urtekram.

Låter som en hemskt trevlig present, blir lite avundsjuk nu 🤐😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
tlover
2016-11-26 19:19
#7

#6 Du får väl hoppas att nån i din familj blir snål 😃Vi har inte så mycket pengar men jag vet att mina spakit brukar uppskattas (har gjort det tidigare år men både salvan, schampo och bastuhonungen innehåller bivax eller honung så jag fick lite idétorka)

l'm back

veggie4every1
2016-11-27 01:24
#8

#7 Det låter verkligen som en jättefin present 🙂

Vad tror du om en flaska med barrolja i spakitet? Jag tycker den verkar väldigt spännande, är sugen på att göra en flaska.

http://www.epochtimes.se/ortexperten-alexandra-de-paoli-barr-haller-dig-varm-vinter/?platform=hootsuite

Tips på bra scrub är lika delar kokosolja och bikarbonat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-11-27 05:14
#9

#8 får kolla den när jag sitter vid datorn, jag har tidigare gjort värmande salva flera gånger så jag gissar att jag har hemma det som behövs. Syrran är dessutom frusen av sig. Den scruben borde funka för tex ansiktet eller? Jag har redan en kroppsscrub men det är ju kul att ha olika

l'm back

veggie4every1
2016-11-27 11:34
#10

#9 Ja, den funkar för ansiktet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2016-11-27 11:37
#11

#10 👍

l'm back

Tjeja
2016-11-27 18:27
#12

Kom att fundera på en sak appropå spagrejor..

Är sjögurkor veganska?

Dvs är de djur eller växt?

Fisk eller tång liksom?

🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Flöffo
2016-11-27 18:53
#13

#12 Sjögurkor räknas som djur :)

//Flöffo

Annons:
tlover
2016-11-27 19:45
#14

#12 Det finns ju luffagurkor, som är just gurkor.

Tvättsvampar är däremot djur

l'm back

Tjeja
2016-11-27 20:29
#15

ok..

Är det fel i så fall att döda havsgurkor och svampar på stranden och använda? 

Tänker att de har ju ändå levt ett naturligt liv klart då till skillnad från om man köper gurkor/svamp som fångats och dödats för buissness skull.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-11-27 20:35
#16

#15 Havsgurkor används inte till att skrubba sig med, detta är en havsgurka 

Tvättsvampar är djur men det man tvättar sig med är enbart skelettet och många som säljer såna har jag för mig dyker enbart efter skeletten. Men jag vet inte om man kan vara säker på det (köper aldrig såna då jag föredrar luffagurkor (som är växten gurka inte sjögurka)

l'm back

Tjeja
2016-11-27 21:03
#17

#16 det är just det.. när man köper vet man liksom inte säkert… inte i vanliga fall i alla fall och definitivt inte om man köper här i Sverige sådant som är massproducerat liksom.

Men när man är i områden där dem finns och flyter upp så blir det liksom en helt annan sak som jag personligen i alla all skulle känna vore helt ok.

Men det är ju också en sak som skiljer folk åt. Skall man ha respekt för lik eller inte liksom. För min del personligen har jag donerat hela min kropp till allt vad helst den kan vara till nytta till ifall/när jag dör. För att för mig så är kroppen bara materia och när jag dör lämnar jag den på samma sätt som jag lämnar en uppsättning utslitna kläder. Då ser jag det bara som en bonus om den kan återanvändas vidare till någonting bra. (förstås skall det vara till något konstruktivt och bra och inte till mordvapen och gifter liksom) .

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-11-27 21:49
#18

#17 varför inte köra med lofagurkorna då? Dom är ju växter och mer vanliga nuförtiden

l'm back

tlover
2016-11-27 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17 detta är en vegetabilisk tvättsvamp gjord av en speciell sorts gurka

l'm back

Tjeja
2016-11-27 23:08
#20

Vad är lofagurka ör växt då?

De "sjögurkor" jag menar och tänker på är ju just de "skeletten" som ser ut som den på bilden i #19 typ

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
2016-11-27 23:11
#21

Hm… upptäckt nu när jag googlat runt lite att det som jag tänker på när jag säger sjögurkor ju är just luffa tvättsvampar ändå. Och tja då är det ju inga problem.. Man kan ju t o m köpa frön och odla dem själv jue!  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2016-12-10 17:14
#22

Snart färdig. Hittills har jag gjort en lavendel doftande sockerscrub, deo med rosenträ som både är effektiv och mild, en värmande olja för tex massage och en ansiksscrub / ansiktsmask med matcha

l'm back

vendelay
2016-12-10 20:22
#23

#22 Wow, vad duktig du är! Blir så himla nyfiken och avundsjuk 🤐😇

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-12-10 20:25
#24

Här kommer bild

l'm back

tlover
2016-12-10 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Testar igen

l'm back

tlover
2016-12-10 20:29
#26

Jag skyller dom fula burkarna på att det ska se hemmagjort ut 😇

l'm back

tlover
2016-12-10 20:33
#27

Det som är kvar att göra är badbomber och något gott. Men jag tänker inte se det som ett måste då det nog är "nog" nu om jag inte hinner

l'm back

Annons:
vendelay
2016-12-10 20:33
#28

Det är inte fult alls, ser så himla gulligt ut!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-12-10 20:34
#29

#28 Den mörka burken får jag inte bort det gamla limmet från 😕(det syns inte på avstånd)

l'm back

veggie4every1
2016-12-11 13:45
#30

#29 Låter jättefint, det blir nog mycket uppskattat🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Thiah]
2016-12-11 13:53
#31

Wow tlover! Är avis på din syster!

Upp till toppen
Annons: