Annons:
Etikettveganprat
Läst 1064 ggr
[Tänkpådet]
2016-11-30 20:08

Veganer äter djurprodukter!?

Hur ser ni på att äta ickeveganskt när du blir bjuden på middagar och så? Tex låta dina vänner/familj veta att du käkar det dom bjuder på eller att man bara tex käkar vegetariskt, funderar på det själv nämligen bara för att behålla en bra relation med vänner etc. Your thoughts!?

Annons:
[NeferNefer]
2016-11-30 20:16
#1

Nu svarar jag utan att ännu vara riktigt Vegan. Jag är Vegetarian på väg att bli Vegan. Sen jag blev Vegetarian har jag aldrig ätit döda djur. Blir jag bjuden på middag säger jag alltid att jag är Vegetarian och jag kan ta med egen mat (det är trots allt sällskapet jag ser fram emot att njuta av i första hand, inte en gratis middag). Oftast säger inbjudaren att de självklart ordnar mat till mig med, ibland att det är bra om jag tar med - och att det finns potatis/pasta/sallad/annat som jag också kan äta.

Skulle mina vänner kräva att jag åt döda djur för att vi skulle kunna ha en bra relation skulle jag inte tycka att de var speciellt bra vänner så då vore inte det någon förlust att sluta umgås med dem.

[Tänkpådet]
2016-11-30 20:21
#2

Håller med om att kött är lätt att undvika men andra produkter som mjölk och ägg som kan gömma sig lite här och var och det kan få folk att känna att dom inte riktigt vet vad dom ska laga…

vendelay
2016-11-30 21:43
#3

Det går inte att vara Vegan och äta djurprodukter. 

Om jag skulle bli bjuden till någon som vägrar ordna något veganskt tror jag inte att vi är så bra vänner. Jag erbjuder såklart alltid att hjälpa till eller ta med egen mat, men det tillhör rent hyfs anser jag att bjuda sina vänner på mat som de kan äta. Om jag vore orolig över att de inte vet brukar jag helt enkelt be om att få höra ingredienserna och kanske fråga om smör eller honung och liknande som alla inte tänker på.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-11-30 22:03
#4

Nej, jag äter aldrig något som kommer från djurriket. Våra vänner som inte är veganer känner till detta och tillagar alltid mat som vi också kan äta när de bjuder. I början erbjöd vi oss att ta med mat, men vi fick komma och hjälpa till med maten i stället.  Det är också en trevlig umgängesform, att laga mat tillsammans. 🙂


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-11-30 22:12
#5

Mina vänner vet att jag bara äter det jag tycker om. Skulle aldrig falla mig in att försöka truga på ngn mat som han/hon inte gillar/inte vill äta.

Däremot får den som sätter fötterna under min bordsduk välja av det som bordet erbjuder. eller ta med sig själv.

Att hålla med lite extra grönsaker, glutenfritt bröd det kan jag naturligtvis göra. Men jag lagar inte mat åt 11 pers och sedan expre ngt till den tolfte….

vendelay
2016-11-30 23:27
#6

Jag har aldrig riktigt förstått problemet med detta. Det finns såklart folk som är allergiska eller känsliga mot allt och då måste ha någon specialmat som kanske inte passar till de andra, men det är ju inte svårt att göra mat som är t.ex. fri från ägg, mjölk, gluten, soja, nötter. Tror det är bland de vanligaste allergierna jag räknade upp? Varför inte bara göra mat som passar alla? Jag har alltid frågat alla jag ska bjuda om det är något speciellt de inte kan äta och det har aldrig blivit ett problem att utesluta exempelvis soja.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Gen
2016-11-30 23:44
#7

Vissa situationer går inte att kontrollera, det är som det är. Man gör sitt bästa. Men situationen du beskriver verkar mer handla om att du inte vill vara besvärlig. Jag kan verkligen relatera till det, för det vill man ju inte. men där tycker jag det är bäst att vara principfast utan att vara krävande. Ex erbjuda sig att lösa det själv på något sätt. Det gör nästan alltid att de andra anpassar sig, och det gör dessutom dem glada. Nästan alla blir glada av att hjälpa andra. Dessa tillfällen är också utmärkta utbildningstillfällen eftersom de har garden nere, mer nyfikna, mer mottagliga Nästan alla fikan på jobbet är veganska nu tex. För att jag är Vegan. Alla är så glada och malliga över sina kreativa lösningar, och att slippa den dötrista vetelängden är bara bonus. Visst händer det att jag får någon specialare ibland, men då är de malliga över det med. Om specialarn innehåller honung … då är det ett dilemma. Jobbigt att anklaga folk som anstränger sig. Men det brukar inte vara så farligt ändå, oftast är folk förstående och genuint intresserade. Om inte, well what to do. Man kan inte vara alla till lags. Nästan alla svenska högtider kommer man undan med medhavd auberginesill. Det gör dessutom oftast succé när andra smakar. Nyår kan dock vara trixigt i större sällskap, särskilt om man är ytligt bekant med den som lagar mat och att man av olika anledningar inte kan tacka nej till middagen. Men man får ta med egen mat och äta av det man kan. Det blir lite weird, men jag brukar tänka att det bara är charmigt. Man behöver ju inte äta heller, en påse grillchips och en bib kommer man långt med här i livet.

landsbygdsbo
2016-11-30 23:52
#8

Som alltid är det inte vare sig svart eller vitt. är man bara ett par tre stycken så är det väl inga problem.

Men när vi ordnar med gillen för 30,40 pers så skickar jag en inbjudan.

lagar den mat som passar det tillfället och så är saken klar. kan knappast kolla vem som tål vad.

Glutenfritt bröd i en speciell låda och salladsbordet separerat från där vanligt bröd finns. det är som sagt enkelt att fixa.

micro finns på plats för barnmat o egen medhavd förtäring.

[Tänkpådet]
2016-12-01 12:42
#9

Jag tänker att det kan vara ett sätt att jämka med omvärlden. Och allas omvärld ser ju lite olika ut, min vänskapskrets och min familj har varit ganska oförstående vilket kan tära lite, vilket i sin tur får in mig på tankarna på att ibland eventuellt äta något jag inte egentligen vill äta… Jag vill ju inte känna mig som en börda vid ev. Middagsbjudning, det tar på krafterna… Såklart så e d så att en Vegan är en Vegan och en Vegan äter inte djurprodukter. Men ibland kan omständigheter fucka upp det för en och jag kan ibland ge vika och bara fuck it, jag ignorerar vad känner och bara äter… Kan nog vara en lite trög period men jag tänkte om det fanns nån mer som relatera?

Maleficum
2016-12-01 13:20
#10

Min ena kusin och hennes kille har nyligen blivit veganer och dem tar helt enkelt med sig saker (främst fika eftersom det är oftast det som är när det kommer till släktträffarna) dem kan äta.

Annars är min svägerska och min andra kusins flickvän Vegetarian och det är väl lite enklare för folk att fixa. Kusinens flickvän är även glutenintolerant men det är fler i släkten som försöker undvika gluten så det är ju också relativt enkelt.

Om man sen bortser från mina morföräldrar. De börjar ju bli lite glömska så där går det ju inte att förvänta sig att de ska anpassa sig efter alla andra med sina "nya" matvanor för de kommer ju helt enkelt inte ihåg så då får ju vi andra ha med själva sånt som funkar.

Jag har ju själv också haft diet för min IBS och då har det varit ganska krångligt med vad som funkar och inte funkar att äta så då har jag ofta tagit med saker själv om man ska bort och äta, speciellt om man ska bort till andra än tex mina föräldrar eller nära släkt. Nu är ju min släkt van att göra en hel del olika anpassade rätter då det är fler som är rätt kräsna och har saker dem inte tål (jag äter ju tex inget från havet) men vet ju andra som mer har inställningen att man äter det som bjuds helt enkelt så tycker man får anpassa sig lite och sen ha dialog med den man ska till fö att se hur mycket dem har möjlighet att anpassa sig också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tänkpådet]
2016-12-02 09:38
#11

Känner mig lite smutsig just pga att jag skrev inlägget, 😝

[Túrwen]
2016-12-02 10:42
#12

Skulle inte äta/dricka något med animalier för att vara "schysst" mot den som lagar.. Jag är Vegan och äter glutenfritt, brukar alltid säga till innan och att jag kan ta med mig egen mat.  Blir mycket att jag som konsult i restaurangbranschen hamnar någonstans där personalmaten ofta är köttbaserad med gräddsåser och liknade och att vegoalternativet innehåller ägg så blir ofta att jag sitter och knaprar i mig grönsallad och lite ris/potatis.. 

Är glad att jag är bortrest under julen och slipper konfrontationer vid julbordet..

Upp till toppen
Annons: